Karavaanarin keskustelufoorumi

Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Karabiilisti - 6.10.2025 kello on 14:01

Otsikko: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Karabiilisti - 6.10.2025 kello on 14:01
Eihän renkaan pultteja saa rasvata!

Momenttivarrella päristetään sinnepäin ja tarkka momentti vedetään momenttiavaimella.
Ellei sitten ole kunnon mutterimopo jossa on itsessään momenttisäätö....

Kevät ja talvi vaihto tarpeen. Kitkoja ei oo eikä tuu.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: megaman - 6.10.2025 kello on 14:28
Pakko oli rasvata pultit jo säälistä, kun ihan pölähti avatessa.
Jälkikiristys täytyy vielä suorittaa... 💪
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: tsahkali - 6.10.2025 kello on 15:10
Off-Topic:
Eihän renkaan pultteja saa rasvata!
Momenttivarrella päristetään sinnepäin ja tarkka momentti vedetään momenttiavaimella.

Kuvitteletko tosiaan, että kuiva ja ruosteinen ruuvi kiristyy oikeaan momenttiin?   :o
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: armas ujomieli - 6.10.2025 kello on 16:14
Kyllä minä ainakin tippakannusta vähän annan :-*
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Yrjö - 6.10.2025 kello on 18:53
 
Off-Topic:
Mää oon ollut "rasvaus puolueen" jäsen reilut 60 v. Oppirahat maksoin kun mielestäni kiristin tiukalle, mutta silti meni useampi peltivanne hajalle, siksi kun mutteri toppasi ruosteeseen, ei kiristänyt vannetta. Minä olen käytänyt rasvaa siitä asti, voitelee useamman vuoden.
  Niin meillä aina noi "peltilelmät"ovat olleet "armeija ikäisiä", joten ruosteta ja likaa kertynyt.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Ossi66 - 6.10.2025 kello on 19:01
Täältä ääni terva-spraylle. Ei oo ruostunu eikä jumita 😉
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: 88k5 - 6.10.2025 kello on 19:18
Eihän renkaan pultteja saa rasvata!

Momenttivarrella päristetään sinnepäin ja tarkka momentti vedetään momenttiavaimella.
Ellei sitten ole kunnon mutterimopo jossa on itsessään momenttisäätö....

Kevät ja talvi vaihto tarpeen. Kitkoja ei oo eikä tuu.
Renkaissa (kumit) ei kait pultteja ole, vaan pyörissä (kumi+vanne). Voorteissa ei ole kuin muttereita  :laugh:

Ehdottomasti kierteet ja kartiot pulteista rasvattava, jotta oikea momsuun tulee. Varsinki Fiiat tyyppiset (avo)navat, joissa pultin kärjet tulevat kurkistamaan navasta ulos likaiselle puolelle.. Siihen kun ruoste ottaa kierteenpäähän, niin pilaa navan jengat auki väännetteässä  Thumbd Ompa kokonaan kuivat pultit katkennutkin kun ruostepäät hirttää kiinni. Vassua, kupari/alumiinitahnaa, tervaa - mitä vaan joka voitelee pidempää ja estää hapettumisen ja ruostumisen..
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Karabiilisti - 6.10.2025 kello on 21:54
Viisas äly sanoo seuraavaa....

Auton renkaan pultteja **ei yleisesti suositella rasvattavaksi**, ja tässä syy:

### 🔧 **Miksi ei rasvaa tai öljyä:**

1. **Vääntömomentti muuttuu**:
   Rasva tai öljy pienentää kitkaa, jolloin pultti kiristyy enemmän kuin on tarkoitus, vaikka momenttiavain näyttää oikean lukeman. Tämä voi johtaa:

   * Pultin **ylikiristymiseen**
   * Kierteiden **vaurioitumiseen**
   * Mahdolliseen **pultin katkeamiseen** tai **läpivetoon** napapesässä

2. **Voi aiheuttaa pultin irtoamisen**:
   Liian liukas pinta voi estää pulttia pysymästä kunnolla kiinni ajon aikana.

---

### ? **Milloin kevyt voitelu voi olla hyväksyttävää:**

* **Jos kierre on hyvin ruostunut tai likainen**, voi käyttää **erittäin vähän** kuumuutta kestävää voiteluainetta tai kuparitahnaa **vain kierteisiin** — ei laipan tai kartion kosketuspintoihin!
* Tämä on kuitenkin tehtävä **erityisellä varovaisuudella** ja vain, jos tiedetään tarkalleen, mitä tehdään (esim. ammattilaiset korjaamoilla).

---

### 🛠? **Paras käytäntö renkaanvaihdossa:**

1. **Puhdista pultit ja kierteet**: Poista vanha lika, ruoste ja mahdollinen vanha rasva.
2. **Älä rasvaa**: Kiinnitä pultit puhtaina ja kuivina.
3. **Käytä momenttiavainta**: Kiristä valmistajan ohjeen mukaiseen momenttiin (esim. 110 Nm on yleinen arvo henkilöautoille, mutta tarkista autokohtaisesti).

---

Jos haluat, voin etsiä juuri sinun autosi valmistajan suosituksen renkaanpulttien käsittelystä. Tarvitsen siihen auton merkin, mallin ja vuosimallin.

************************
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: tsahkali - 7.10.2025 kello on 09:28
1. **Vääntömomentti muuttuu**:
   Rasva tai öljy pienentää kitkaa, jolloin pultti kiristyy enemmän kuin on tarkoitus, vaikka momenttiavain näyttää oikean lukeman.

Ikiliikkuja on keksitty!!!   Thumb
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Hauho - 7.10.2025 kello on 10:00
Liikkuuko rasvattu yhtä suurella kirjalla molempiin suuntiin?
Miten se rasva vaikuttaa suuntakitkaan?
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: K.E.V - 7.10.2025 kello on 10:00
Lainaus
  **Vääntömomentti muuttuu**:
   Rasva tai öljy pienentää kitkaa, jolloin pultti kiristyy enemmän kuin on tarkoitus, vaikka momenttiavain näyttää oikean lukeman. Tämä voi johtaa:
   

Ei, vaan kiristyy haluttuun momenttiin akselin päätä vasten, eikä ruosteen jumittavaan Fordin mutterin momenttiin.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: tsahkali - 7.10.2025 kello on 10:48
Off-Topic:
Ei, vaan kiristyy haluttuun momenttiin akselin päätä vasten, eikä ruosteen jumittavaan Fordin mutterin momenttiin.

Harmi, että Karabiilistejä on töissä ihan rengasliikkeissä.
Tytär ajoikerran pihaan pyysi katsomaan, mikä Pökötin etupäässä on rikki, kun kolisee.
Ei ollut mikään, oli vaan pyörän ruuvit kiristetty ruostemomenttiin... .
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Karabiilisti - 7.10.2025 kello on 12:08
Mitkä pyörän ruuvit....mutterith an autossa on.
On muuten vallan järjetön systeemi laittaa auton rekaisiin pultit eikä muttereita.
Paikoilleen asennus on vaikeaa, pultit ruostuu eikä kiristy, jos löytyy niin tippuu koko pyörä helpommin....
Mistä materiaaleista ne teidän pultit on oikeen tehty jos umpiruosteessa.... hommatkaa uudet ja raportoikaa....niin päästään oikeaan aiheeseen.  ;)
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Aakku - 7.10.2025 kello on 13:11
Täytyykin muistaa jälkikiristää takapyörien pultit...

Oli auki, kun herkistelin jarruja.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: 88k5 - 7.10.2025 kello on 13:47
Piti ihan lohkaista omaksi aiheeksi tuolta Viimeisinhankinta (https://karavaanari.org/index.php/topic,21101.6885.html) -ketjusta, kun oli niin mehukas...
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: 88k5 - 7.10.2025 kello on 14:03
..
Mistä materiaaleista ne teidän pultit on oikeen tehty jos umpiruosteessa.... hommatkaa uudet ja raportoikaa....niin päästään oikeaan aiheeseen.  ;)

Tässä kesällä kun tuli mulle takaisin 9v vanhempana ja +200tkm ajettuna Saappi (kun halvalla sai), jonka ostin uutena 2011. Oli ollut liian pitkään (ainakin 3v) samoilla kitkoilla, ja napojen läpipulteilla - kyllä naukui avatessa..

Ihan piti kierretapilla ja jengapakalla käydä kierteet putsaamassa ja EPvaseliinit perään.. Tämän auton ohjekirjassa jopa kehoitetaan rasvaamaan. Volvoissa aina uutena alumiinitahnat pulteissa, navoissa ja keskireiäntuessa.. ja kaikkiin autoihin teen tuon rasvauksen renkaanvaihdossa. Usein riittää että levittää kierteissä uudelleen vanhat, kun tuppaavat kiristäessä momenttiin paineen alla pois..

Ps Saappaassahan mulla oli 3 vannekertaa (palautuivat samalla) eli jumppaa kesät>kitkat>nastat>kitkat>kesä vuoden aikana tulossa. Jos on märkä tai vähäluminen talvi, niin nastat saattaa jäädä vaihtamatta  Thumb
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: tsahkali - 7.10.2025 kello on 14:26
Piti ihan lohkaista omaksi aiheeksi tuolta Viimeisinhankinta (https://karavaanari.org/index.php/topic,21101.6885.html) -ketjusta, kun oli niin mehukas...

 Thumb
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Karabiilisti - 7.10.2025 kello on 14:38
Kun jälkikiristätte niitä rasvattuja tai kuivia pulttejanne niin muistakaa oikeaoppinen työmenetelmä eli ensin pulttia käännetään auki neljännes kierros ja vasta sitten vedetään momenttiin.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Kosmic - 7.10.2025 kello on 16:39
Ja muistakaa että kaikkea mitä täällä kirjoitetaan ei kannata vetää suoraan takaraivoon ennenkuin on tarkistanut joltain asiantuntijalta joita tällä palstalla on vähemmän
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Aakku - 7.10.2025 kello on 16:46
Kun jälkikiristätte niitä rasvattuja tai kuivia pulttejanne niin muistakaa oikeaoppinen työmenetelmä eli ensin pulttia käännetään auki neljännes kierros ja vasta sitten vedetään momenttiin.
Tuollaisen ohjeen olen kuullut...

En kuitenkaan tee niin, vaan jälkikiristyksessä momenttiavain oikeaan lukemaan ja jos naksahtaa, niin silloin on pysyneet riittävän kireällä.
Minun logiikkani mukaan löysätty pultti vaatisi taas uuden jälkikiristyksen. Tarkistuksesta tulisi loputon.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: ktako - 7.10.2025 kello on 19:20
kysymys onkin siitä käytetäänkö momenttiavaimen kiristysmomentti kierrekitkan voittamiseen vai vanteen jarulevyyn kohdistuvan puristuksen määrään.  ::)
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: mike - 7.10.2025 kello on 20:19
Tuollaisen ohjeen olen kuullut...

En kuitenkaan tee niin, vaan jälkikiristyksessä momenttiavain oikeaan lukemaan ja jos naksahtaa, niin silloin on pysyneet riittävän kireällä.
Minun logiikkani mukaan löysätty pultti vaatisi taas uuden jälkikiristyksen. Tarkistuksesta tulisi loputon.


Pitäis kyllä huomioida ns. lepokitka! Sen takia pitäis ensin helpottaa ja sit taas kiristää momenttiinsa! Kannenpultteill joskus annetaan momentti ja sit 4stetta että lepokitka ei häiritse!
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: hartsakoski - 7.10.2025 kello on 20:35
Ja muistakaa että kaikkea mitä täällä kirjoitetaan ei kannata vetää suoraan takaraivoon ennenkuin on tarkistanut joltain asiantuntijalta joita tällä palstalla on vähemmän
Juurikin näin,itse teen juuri niinkuin ennenkin, kohta 50 vuotta autoilua, vielä ei ole tarvinnut pyörää ojasta hakea.En tykkää asioiden monimutkaistamisest a.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: tsahkali - 7.10.2025 kello on 20:39
Kun jälkikiristätte niitä rasvattuja tai kuivia pulttejanne niin muistakaa oikeaoppinen työmenetelmä eli ensin pulttia käännetään auki neljännes kierros ja vasta sitten vedetään momenttiin.

Kerropa, että miksi?
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Yrjö - 7.10.2025 kello on 21:37
  Iha ite oon säästänyt momenttiavaimen tärkeämpiin hommiin, eikä sellaista oo ollutkaan kun ehkä 1/3 osa ajasta kun pultteja oon kiristellyt.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Karabiilisti - 7.10.2025 kello on 21:47
Kerropa, että miksi?

No sehän on ihan selkeä homma....ammattilas et tietää
Paikallaan olevalla pultilla/mutterilla lepokitka joka on suurempi kuin liikekitka. Eli momenttiavaimella väännettävän pitäisi hieman liikkua kun naksahtaa. Tällöin momentti on oikea. Lepokitka on isompi kuin liikekitka eli saattaa olla oikeasti löysässä vaikka naksahtaa.
Ja teillä joilla pultit ruostuu niin momentti saattaa olla pelkää ruostetta....
Ja toinen juttu on että ne rangasliikkeen amishemmot on vetäneet sen 120nm pultin 450nm niin on hyvä löysätä ettei pultti katkea ajossa...

Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Aakku - 7.10.2025 kello on 22:31
Tämän humpuukiälyn ohjeen mukaan olen toiminut...

"Renkaanpultteja ei tarvitse eikä yleensä pidä löysätä kokonaan ennen jälkikiristystä, vaan jälkikiristys tehdään yleensä kiristämällä pultteja suoraan oikeaan momenttiin momenttiavaimella.

Jälkikiristyksen tarkoitus on tarkistaa ja tarvittaessa kiristää pultit uudelleen valmistajan ilmoittamaan momenttiin (Nm) sen jälkeen, kun renkaiden vaihtamisesta on ajettu noin 50–200 kilometriä (erityisesti alumiinivanteilla).

Miksi pultteja ei yleensä löysätä jälkikiristyksessä?

Jälkikiristyksessä on kyse momentin tarkistuksesta, ei renkaan uudelleenasennukses ta. Tässä on syyt, miksi pultteja ei tulisi löysätä:

    Momentin tarkistus: Momenttiavainta käytetään kiristämään pulttia, kunnes se saavuttaa oikean vääntömomentin ("napsahdus" tai merkkiääni). Jos pultti on löystynyt ajon aikana (esim. alumiinivanteen ja navan väliin jääneiden epäpuhtauksien murskautuessa), momenttiavain kiristää sen takaisin oikeaan arvoon. Jos pultti on edelleen kireällä, avain ei kiristy.

    Vanteen asettuminen: Pulttien löysääminen voisi nollata vanteen asettumisen pyörännavan pintaan, mikä on ajon aikana tapahtunut.

    Oikea kiristysjärjestys: Vanteet on kiristetty alun perin ristiin tai tähtikuvion mukaisesti, jotta ne asettuvat tasaisesti. Pultin löysääminen ja uudelleenkiristämin en yksittäin voisi sotkea tämän tasaisen kiristyksen.

    Turvallisuus: Jos vain yksi pultti kerrallaan löysättäisiin ja kiristettäisiin, muiden pulttien pitovoima olisi edelleen riittävä pitämään rengasta paikallaan. Kuitenkin kaikkien pulttien löysääminen ja kokonaan poistaminen tekisi jälkikiristyksestä koko renkaan vaihdon uusimisen, mihin jälkikiristyksellä ei pyritä.

Poikkeus: Joissakin harvoissa tapauksissa, tai jos halutaan olla varma täydellisestä momentista, suositellaan joskus löysäämistä 1/4 kierrosta kerrallaan (ristikytkentäkuviot a noudattaen) ja sitten kiristämistä uudelleen oikeaan momenttiin. Tämä tehdään usein renkaan jäähtyessä, jotta kiristys saadaan tehtyä oikein. Useimmiten pelkkä momentin tarkistus kuitenkin riittää."
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: armas ujomieli - 8.10.2025 kello on 05:53
Täällä ei vieläkään momenttiavainta eikä taida tullakaan :laugh:
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Yrjö - 8.10.2025 kello on 06:56
Mitkä pyörän ruuvit....mutterith an autossa on.
On muuten vallan järjetön systeemi laittaa auton rekaisiin pultit eikä muttereita.
Paikoilleen asennus on vaikeaa, pultit ruostuu eikä kiristy, jos löytyy niin tippuu koko pyörä helpommin....
  Taitaa olla kierteet nykyään se yleisempi pyörän navoissa, ehkä M1.25*12 ainakin noissa "armeija"ikäisissä?
  Täytyy myöntää että on hankalampi nostaa pyörä paikalleen, kun pulteilla olevaan napaan varsinkin paksumpi kevytmetalli vanne. Jossain edellisessä oli sellaiset, siksi pistin yhteen reikään tavallisen M12 kierretangon pätkän, joka menee pikkasen reikään.
  Keskireijän rasvauksesta/rasvaamattomuudesta saatais varmaan myös juttua? Sitä myös oon rasvannut n. 60 v., varmaankin seuraavan 60 v. lopetan?
  Jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan!
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Aakku - 8.10.2025 kello on 07:50
  Taitaa olla kierteet nykyään se yleisempi pyörän navoissa, ehkä M1.25*12 ainakin noissa "armeija"ikäisissä?
  Täytyy myöntää että on hankalampi nostaa pyörä paikalleen, kun pulteilla olevaan napaan varsinkin paksumpi kevytmetalli vanne. Jossain edellisessä oli sellaiset, siksi pistin yhteen reikään tavallisen M12 kierretangon pätkän, joka menee pikkasen reikään.
Minä ostin vuosi sitten asennustapin pyörien vaihtoon...

Ei jaksa enää äheltää vanhemmalla iällä. Tapin avustamana homma helpottui. Tappeja on eri kierteellä saatavana.
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-vanteen-asennustappi-m12-x-125?product=40-20080
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Karabiilisti - 8.10.2025 kello on 07:50
Keskireikä pitääkin olla aina voideltu.  Thumb

Paremmin suunnitelluissa autoissa on asennustapit sisäsyntyisesti.... eli ensin vanne pultteihin ja sit vaan mutterit paikoilleen.
Itellä on huoltoringissa 7 autoa joissa on mutterit ja sitten tuo uusin tulokas Volvo jossa saa otsasuonet pulleena nostella 19 tuumasia 235mm kiekkoja paikoilleen ja koittaa saada arvottua reikiä kohdilleen jotta sais edes yhden pultin reikäänsä. Pitääkin hakea tuollainen asennustappi..... Thumb
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Ossi66 - 8.10.2025 kello on 09:34
Volvon renkaan laitto on helppoa. Nostaa vaan vanteen napaan, pitää vasemmalla kädellä vanteen keskiössä ja pyörittää pultinreiän kohdalleen sekä laittaa sitten hylsyllä pultin oikeanpuoleiseen alempaan reikään. 
Jos keskireikä ei ole oikea napaan, saattaa olla haastavaa, mutta alkuperäisvanteilla ei mitään ongelmaa ;)

Vaunussa sitten onkin eri asia, kun ei ole keskiötä...
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: tsahkali - 8.10.2025 kello on 09:37
Paremmin suunnitelluissa autoissa on asennustapit sisäsyntyisesti.... eli ensin vanne pultteihin ja sit vaan mutterit paikoilleen.
Itellä on huoltoringissa 7 autoa joissa on mutterit ja sitten tuo uusin tulokas Volvo jossa saa otsasuonet pulleena nostella 19 tuumasia 235mm kiekkoja paikoilleen ja koittaa saada arvottua reikiä kohdilleen jotta sais edes yhden pultin reikäänsä.

Yleensä muistakin autoista joutuu ottamaan ne tapit pois, jos haluaa tuollaiset leluvanteet.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: K.E.V - 8.10.2025 kello on 11:03
Jaa, mun Volvossa on alkuperäiset aluvanteet joissa on tapeille paikat. Ei tarvitse ottaa pois. Edit. Voi olla ettei alibaba vanteissa ole paikkoja.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: megaman - 8.10.2025 kello on 11:15
Viimeksi vaihdoin renkaita nosturilla, huomattavasti mukavampaa kuin hiekkamaassa könyäminen. Auto kun on sopivalla korkeudella, ekan pultin laitto on lähes pala kakkua... 😉

(https://karavaanari.org/kuvat/1759911389.jpg)
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Aakku - 8.10.2025 kello on 11:35
Viimeksi vaihdoin renkaita nosturilla, huomattavasti mukavampaa kuin hiekkamaassa könyäminen. Auto kun on sopivalla korkeudella, ekan pultin laitto on lähes pala kakkua... 😉

(https://karavaanari.org/kuvat/1759911389.jpg)
Juu, kun saa sen pultinreiän ensi kohdalleen...

Siihen auttaa tappi. Se vain tahtoo keskireikä asettua tiukasti, oli sitten soviterengas, tai muuten vain tiukka sovitus. Vanne pyörii jarrulevyn mukana, jolloin jonkinlainen keskitin olisi hyvä olla.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: reissu - 8.10.2025 kello on 11:47
kysymys onkin siitä käytetäänkö momenttiavaimen kiristysmomentti kierrekitkan voittamiseen vai vanteen jarulevyyn kohdistuvan puristuksen määrään.  ::)

Tuossahan se. Valmistaja ilmoittaa momentit uudelle asennukselle, jolloin kaikki osat ovat puhtaita ja kulumattomia. Oltuaan liikenteessä 300 tkm, välillä kotimaisessa suolaiemessä, ei alkuperäinen momentti varmaan ole ihan prikulleen. Onko sitten joku sitä mitannut, paljonko se jarrulevyyn kohdistuva vanteen paine sillä ajanpatinoimalla kierteellä poikkeaa suunnitellusta? Ainakin käsittelyn ja hellän huolenpidon vuoksi on mukavampi edes puhdistaa kierteitä.

Koneasennuksissa on tullut muutama tuhat pulttia/mutteria jälkikiristettyä, eikä yhdenkään laitteen valmistajan asennusohjeissa ole kerrottu että ensin edes hieman löysätään ja sitten taas ilmoitettuun momenttiin. Joissain on ensin momenttiin ja ilmoitetun virumisajan jälkeen lopuksi johonkin astelukemaan. Tai sitten joillain alumiineilla jälkikiristys on kielletty materiaalin virumisen vuoksi.

Tulikin muuten rengashotellista kutsu vaihdattamaan talvikumit alle. Talvi on vielä tuolla jossain, joten saavat nyt odottaa, muutenkin maamme eteläosissa nastarenkaita tarvitaan kaksi viikkoa vuodessa.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Adrivaari - 8.10.2025 kello on 13:47
Olen tässä seuraillut näitä kirjoituksia, kovin vaikeaksi olette saanut yksinkeraisen homman. Käytän https://www.motonet.fi/tuote/motox-pultti-ja-mutteriterva-400-ml?product=60-7070 tuota pulttijengoissa.
Hyvin on pysyneet, helppo avata, ja tuoksuu hyvältä.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Aakku - 8.10.2025 kello on 14:34
Olen tässä seuraillut näitä kirjoituksia, kovin vaikeaksi olette saanut yksinkeraisen homman. Käytän https://www.motonet.fi/tuote/motox-pultti-ja-mutteriterva-400-ml?product=60-7070 tuota pulttijengoissa.
Hyvin on pysyneet, helppo avata, ja tuoksuu hyvältä.
Rengasliikkeet vieroksuu tervaa...

Onhan se aika kamalaa tököttiä.
Kuorma-auton muttereihin sitä tuli laitettua. Itse käytän sprayvaseliinia tarvittaessa.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: megaman - 8.10.2025 kello on 15:38
Ostin kans kerran tervasprayta.
Kuparitahnaakin olis, mutta laitoin nyt Sonax SX90 monitoimiainetta kokeeksi.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Alan - 8.10.2025 kello on 16:16
Viisas äly sanoo seuraavaa....

Ensi kerralla kun sinulla on kysyttävää niin kysy tekoälyltäsi. Älä tänne kirjoita.

Minä laitan kuparirasvaa, toimii ja pysyy.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Karabiilisti - 9.10.2025 kello on 08:04
Mistä kumpuaa tämä kammo ja pelko tekoälyä kohtaan....
Työelämässä havaittu sama ilmiö että yleensä suuna päänä normaalisti olevat "tietäjät" hiljenevät tyystin kun esittelee tekoälyllä tehtyä big datasta tehtyä data-analyysia, joka on maalaisjärjelläkin hyväksyttävä, jopa nuo jenkit jotka aina sanoo kaikkeen pitkät litaniat on aivan hiljaa paltsussa.
Käytössä tietty pitää olla järki mukana koska tulokset riippuvat käyttötavasta, joten "natural intelligense" pitää olla myös kotona kun sillä puuhailee.

Jokainen rasvatkoon pyöränpulttinsa ihan miten haluaa. Ei siinä välttämättä mitään tapahdu vaikka tekisi vastoin "oikeaa" tapaa.
Ja jokatapauksessa jos käytte huollossa tai renkaan vaihdossa niin amispoitsut vetävät mutterimopon rajoitinta vastaan pulttinne kiinni niin että paukkuu.
Tuossa juuri yksi oli kysellyt varaosa liikkeestä mihkä momenttiin pitää laittaa vetoakselin pään mutteri laakerin vaihdon jälkeen (osti laakerin) Oli neuvottu että mutterimopolla vaan niin paljon kun lähtee koneesta.
Helwetin hieno ohje....kun oikea momentti on 290 ja moposta lähtee esim mulla 1500. Ja halpakauppojen paineilma sutkuttimista ehkä 70 vaikka kyljessä lukee 300.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: K.E.V - 9.10.2025 kello on 08:25
Ei kannata viedä amispojille eikä karabiilisteille renkaan vaihtoon kun tekevät päin v***tua. Vaihtaa itse tai oikein tekevässä paikassa. Pultit rasvaten oikeeseen momenttiin.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: tsahkali - 9.10.2025 kello on 09:31
Helwetin hieno ohje....kun oikea momentti on 290 ja moposta lähtee esim mulla 1500.

Oletko taas hankkinut uuden koneen?
Siitä viikko sitten ostamastasi löytyi 'vain' 700Nm....
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: 88k5 - 9.10.2025 kello on 12:54
Off-Topic:
Mistä kumpuaa tämä kammo ja pelko tekoälyä kohtaan....
Työelämässä havaittu sama ilmiö että yleensä suuna päänä normaalisti olevat "tietäjät" hiljenevät tyystin kun esittelee tekoälyllä tehtyä big datasta tehtyä data-analyysia, joka on maalaisjärjelläkin hyväksyttävä, jopa nuo jenkit jotka aina sanoo kaikkeen pitkät litaniat on aivan hiljaa paltsussa.
Käytössä tietty pitää olla järki mukana koska tulokset riippuvat käyttötavasta, joten "natural intelligense" pitää olla myös kotona kun sillä puuhailee.

Jokainen rasvatkoon pyöränpulttinsa ihan miten haluaa. Ei siinä välttämättä mitään tapahdu vaikka tekisi vastoin "oikeaa" tapaa.
Ja jokatapauksessa jos käytte huollossa tai renkaan vaihdossa niin amispoitsut vetävät mutterimopon rajoitinta vastaan pulttinne kiinni niin että paukkuu.
Tuossa juuri yksi oli kysellyt varaosa liikkeestä mihkä momenttiin pitää laittaa vetoakselin pään mutteri laakerin vaihdon jälkeen (osti laakerin) Oli neuvottu että mutterimopolla vaan niin paljon kun lähtee koneesta.
Helwetin hieno ohje....kun oikea momentti on 290 ja moposta lähtee esim mulla 1500. Ja halpakauppojen paineilma sutkuttimista ehkä 70 vaikka kyljessä lukee 300.

No, juuri siksi ettei AI aina löydä eksaktia vastausta vaan apinoi tekstiä sieltä sun täältä mistä sattuu löytämään - usein jopa asianvierestä sekoittaen asioita ja varsinki kysymyksen esittäjän pään muka "oikealla tiedolla", vähän niikuin valitse mieleisin kohta vastauksessa :laugh:

Duunissa eräästä spesifistä työsuoritteesta/toimenpiteestä eräs työntekijä kysyi tekopirteältä-älyltä. Vastaus oli apinoitu firman webbisivuilta suurelta osin, jossa pomo liian ylhäältä kirjoitteli sekavia ajankohtaista osiossa  ;D Osa sitten asian tekemisen tärkeydestä yleisesti, ei varsinaisesti kuulut kysyttyyn  asiaan.. Printti oli laitettu kahvihuoneen pöydälle kaikkien naureskeltavaksi  :laugh:

Jos ei vetarin mutskun¨tech specsiä' ole niin jostain tekijäsivustolta aloittaisin hakemisen (viimeisenä AI). Aika usein se on (laakerin/navan vaihdossa) se on useampi vaiheinen juttu, jopa pyörän/akselin pyöritystä, kiristystä-avaamista eri momentteihin (ehkö päälle vartti-puolkiekkaa väkisin päälle), kuin kertakiskaisu +300Nm'iin
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Aakku - 9.10.2025 kello on 13:11
Off-Topic:
^
Tekoälyltä voi aina kysyä. mikä on lähde...

Aivan samalla tavalla, kuin tällä palstallakin itsevarmoihin totuuksiin kannattaa suhtautua varauksella. Lähde tulisi kertoa. Jos se on vain omasta päästä mutua, niin sen voi jättää omaan arvoonsa.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Karabiilisti - 9.10.2025 kello on 14:08
Oletko taas hankkinut uuden koneen?
Siitä viikko sitten ostamastasi löytyi 'vain' 700Nm....

Eikun tuo on vanhempi ostos....ns järeisiin hommiin....muuten hyvä mutta ei mahdu monestikaan esim auton alla tehtäviin korjauksiin.
Mutterimopoja taitaakin olla hyllyssä jo....hmmm....7 kpl  8)
Momentinkertojakin on raskaisiin suorituksiin 5200NM mutta siinä käsikampi.

Jaa niin ja tuollainenkin tuli taannoin talliin...
https://toolfin.com/paineilmaraikka-3/8.html
On muuten näppärä laite....

Tuo 700/1000 piti hommata jotta saa esim alatukivarren pultit auki nostamatta autoa taivaisiin.... 700 makita on kooltaan liki sama kuin 300nen mutta potku riittää jo kaikkiin H auto ja M auto pultteihin. Paripyörä Ransiitin takanavan kuningaspultti lienee haastavimpia kohteita siinä kun tarvittava hylsyavain painaa aika paljon joten ei tahdo "kotiverstas"mopojen värinä jaksaa sitä hakata, voima katoaa massan hitauteen.

Koneita pitää olla....korjaamoprä ssi, induktiolämmitin, kaasupoltin, mig, tig, puikko, volvo tietokone, ford tietokone, eberi/webastotietokone jne....

Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: "Masi" - 9.10.2025 kello on 14:41
Koneita pitää olla....korjaamoprä ssi, induktiolämmitin, kaasupoltin, mig, tig, puikko, volvo tietokone, ford tietokone, eberi/webastotietokone jne....
Tuntuu varat menevän korjausvälineisiin ja varaosiin.
Osta kunnollisia autoja, niin ei tarvitse kotiin korjaamoa perustaa ja jää aikaa sille vaimollekin :D
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Kosmic - 9.10.2025 kello on 14:59
Tuntuu varat menevän korjausvälineisiin ja varaosiin.
Osta kunnollisia autoja, niin ei tarvitse kotiin korjaamoa perustaa ja jää aikaa sille vaimollekin :D
Thumb
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: megaman - 9.10.2025 kello on 15:15
Hurjia lukemia ja momentteja... 😮

(https://karavaanari.org/kuvat/1760011922.jpg)

Tällä oon ite pärjäilly, jos kotipihassa on joskus pojan autoihin renkaita vaiheltu. 18V & 230 Nm max.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Yrjö - 9.10.2025 kello on 20:55
  N. 60v. palvellut ristikkoavain, kirpikseltä ostettu hallitunkki, iha ite tehty pukki, vassu purkki ja pensseli, niin ja rasselia. Niillä pärjää mainiosti!
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Karabiilisti - 10.10.2025 kello on 08:16
Tuntuu varat menevän korjausvälineisiin ja varaosiin.
Osta kunnollisia autoja, niin ei tarvitse kotiin korjaamoa perustaa ja jää aikaa sille vaimollekin :D

Periaate on että jos ite pystyy tekemään ja tarvittavat kalut saa halvemmalla kuin olisi korjaamon työkustannus niin homma tehdään itse.
Seuraava kerta on sitten vielä paljon halvempi.
Samalla tietotaito lisääntyy eikä tarvi leirinuotio mutuiluja.

Työkalu rauta on lähes ikuista...siirtyy sitten aikanaan seuraaville sukupolville. Itelläkin on isoisän vanhoja työkaluja ja pelastaneetkin monta remonttia....

Mikä on kunnollinen auto....? Jos ostaa uuden tuommosen joka nyt ykkösautona niin sehän makselee päälle 70k eur ja vuositakuuhuollot maksaa enempi kuin noiden vanhempien vuosikorjaukset. Osat on nykyjään halpoja kun ostaa ee/lt/lv.

Ja emäntä nimenomaan antaa myös työpyyntöjä autoonsa....ja maksaa hyvin...verottomana ...samalla laatuaikaa  :P
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Stara - 20.11.2025 kello on 20:25

Renkaita vaihdettu;
- vastinpinnat puhdistettu
- pultit puhdistettu ja voideltu kuparitahnalla
- pultit kiristetty momenttiin
- ilmanpaineet tarkastettu kylmillä renkailla
- momenttiavain nollattu
- koeajo suoritettu
Pulttien kireys tarkastetaan viikon päästä (huom, pultteja ei avata tuolloin)
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Yrjö - 20.11.2025 kello on 22:25
  ^Tarjoan kahvin pullalla ja kahdella sokerilla, jos joku pystyy huolellisemmin tekeen.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Stara - 21.11.2025 kello on 08:14

^
Kiitos, Yrjö kohteliaisuudesta!
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Aakku - 21.11.2025 kello on 08:17
  ^Tarjoan kahvin pullalla ja kahdella sokerilla, jos joku pystyy huolellisemmin tekeen.
Saanko pullakahvit...? :)

Jos vielä paineilmalla putsaan pölyt jarrusatuloista ja tsekkaan jouset, jarruletkut ja vetonivelien suojakumit. Tarkistan tönärillä renkaiden urasyvyyden, joka määrää renkaan sijainnin autossa. Rasvaliidulla merkkaan renkaiden sijainnit ja pesen poistetut renkaat, suojavahaan ja vien viileään varastoon. Samalla ihailen autolle tehtyä ruostesuojausta.
Joo, ei nämä ole varsianaisia renkaanvaihtotöitä, vaan oheishommia, joita ei rengasliikkeet kerkiä harrastamaan urakkatahdilla.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Yrjö - 21.11.2025 kello on 09:37
  ^ Voitit, olet ansainnut! Pistä yv. kun liikut täälläpäin, juodaan Ideapakissa tai meillä?
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: 88k5 - 22.11.2025 kello on 05:07
Saanko pullakahvit...? :)...
Joo, ei nämä ole varsianaisia renkaanvaihtotöitä, vaan oheishommia, joita ei rengasliikkeet kerkiä harrastamaan urakkatahdilla.
Ansaitset!
Jarrukelkat ja männät vielä ajat pohjaan jotta.eivät takerru. Nestekin saa enempi liikettä..

Saksassa rengashuollossa tekevät - muuallakin alan harrastajat  ;D
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Yrjö - 22.11.2025 kello on 06:46
Jarrukelkat ja männät vielä ajat pohjaan jotta.eivät takerru. Nestekin saa enempi liikettä..
  Tietenkin ilmausruuvi auki, sitten jarrunesteen tarkistus!
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Aakku - 22.11.2025 kello on 08:18
Kyllä jarrujen mahdollinen takertelu ja jarrupalojen kuluneisuus aina tulee tarkistettua pyörien vaihdossa...

Mikäli takertelua ilmenee, niin palat pois ja putsaus. Ruoste ja kostea suola tekee tehtävänsä.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: megaman - 22.11.2025 kello on 10:05
Jumpyyn vaihoin taannoin uusia renkaita nosturin nokassa... Venytin samalla kaikkia käsijarrun kumitutteja ja ruuttasin Sonaxia + muutenkin jokapaikkaan, minkä kuvittelin liikkuvan. Joku kolina hävisi ja muuttui kumiseksi narinaksi isoissa montuissa. Joku tukivarren kumipusla?  Alapalloissa ei ollut väljää ja koiraluut on uudet. Ja pultit rasvasin toki.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: 99 - 22.11.2025 kello on 13:16
Joku kolina hävisi ja muuttui kumiseksi narinaksi isoissa montuissa. Joku tukivarren kumipusla?

Kallistuksenvakaaja n puslat?
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: megaman - 22.11.2025 kello on 13:28
^
Saattaa olla, apukuskin puolelta kuuluu. Vähän aikaa kun ajelee, vaimenee lähes äänettömäksi. Ja pikkupakkasessa ei kuulu mitään.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Kosmic - 22.11.2025 kello on 17:02
Jumbysta en tiedä mut 2 koppasaessa Ducatossa ja sisarissa alatukivarren takimmaiset puslat tekee tuon
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: megaman - 22.11.2025 kello on 17:59
^
Juu, Boxeriin vaihettiin just nuo. Se oli sellanen isompi kolaus isossa kuopassa.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: 0yxxy0 - 24.11.2025 kello on 20:51
Nyt alkoi kyllä pyöränpulttien rasvaus paisumaan niin kuin remontti kotona. Yhen kohan kun remontoi niin sitte pitää vierestä alkaa remontoimaan.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Karabiilisti - 24.11.2025 kello on 21:30
MItä tästä opimme...ei kannata rasvata.... ;)

Tosin autoissa on kyllä eroa...niissä jossa on tuollaaset läpi navan menevät irtoavat järjettömät pultit niin niissä kannattanee...
Suunnitteluvirhettä pitää paikata rasvalla.
Otsikko: Vs: Pyöränpulttien rasvaamisesta
Kirjoitti: Alan - 26.11.2025 kello on 07:04
MItä tästä opimme...ei kannata rasvata.... ;)


Mitään uutta en oppinut, paitsi ehkä sen, että muutkin huolehtivat, ettei pultti jumiudu. Kommenttiesi taso on kyllä ennallaan.