Off-Topic:Eihän renkaan pultteja saa rasvata!
Momenttivarrella päristetään sinnepäin ja tarkka momentti vedetään momenttiavaimella.
Off-Topic:Eihän renkaan pultteja saa rasvata!Renkaissa (kumit) ei kait pultteja ole, vaan pyörissä (kumi+vanne). Voorteissa ei ole kuin muttereita :laugh:
Momenttivarrella päristetään sinnepäin ja tarkka momentti vedetään momenttiavaimella.
Ellei sitten ole kunnon mutterimopo jossa on itsessään momenttisäätö....
Kevät ja talvi vaihto tarpeen. Kitkoja ei oo eikä tuu.
1. **Vääntömomentti muuttuu**:
Rasva tai öljy pienentää kitkaa, jolloin pultti kiristyy enemmän kuin on tarkoitus, vaikka momenttiavain näyttää oikean lukeman.
**Vääntömomentti muuttuu**:
Rasva tai öljy pienentää kitkaa, jolloin pultti kiristyy enemmän kuin on tarkoitus, vaikka momenttiavain näyttää oikean lukeman. Tämä voi johtaa:
Off-Topic:Ei, vaan kiristyy haluttuun momenttiin akselin päätä vasten, eikä ruosteen jumittavaan Fordin mutterin momenttiin.
..
Mistä materiaaleista ne teidän pultit on oikeen tehty jos umpiruosteessa.... hommatkaa uudet ja raportoikaa....niin päästään oikeaan aiheeseen. ;)
Piti ihan lohkaista omaksi aiheeksi tuolta Viimeisinhankinta (https://karavaanari.org/index.php/topic,21101.6885.html) -ketjusta, kun oli niin mehukas...
Kun jälkikiristätte niitä rasvattuja tai kuivia pulttejanne niin muistakaa oikeaoppinen työmenetelmä eli ensin pulttia käännetään auki neljännes kierros ja vasta sitten vedetään momenttiin.Tuollaisen ohjeen olen kuullut...
Tuollaisen ohjeen olen kuullut...
En kuitenkaan tee niin, vaan jälkikiristyksessä momenttiavain oikeaan lukemaan ja jos naksahtaa, niin silloin on pysyneet riittävän kireällä.
Minun logiikkani mukaan löysätty pultti vaatisi taas uuden jälkikiristyksen. Tarkistuksesta tulisi loputon.
Ja muistakaa että kaikkea mitä täällä kirjoitetaan ei kannata vetää suoraan takaraivoon ennenkuin on tarkistanut joltain asiantuntijalta joita tällä palstalla on vähemmänJuurikin näin,itse teen juuri niinkuin ennenkin, kohta 50 vuotta autoilua, vielä ei ole tarvinnut pyörää ojasta hakea.En tykkää asioiden monimutkaistamisest a.
Kun jälkikiristätte niitä rasvattuja tai kuivia pulttejanne niin muistakaa oikeaoppinen työmenetelmä eli ensin pulttia käännetään auki neljännes kierros ja vasta sitten vedetään momenttiin.
Kerropa, että miksi?
Mitkä pyörän ruuvit....mutterith an autossa on.Taitaa olla kierteet nykyään se yleisempi pyörän navoissa, ehkä M1.25*12 ainakin noissa "armeija"ikäisissä?
On muuten vallan järjetön systeemi laittaa auton rekaisiin pultit eikä muttereita.
Paikoilleen asennus on vaikeaa, pultit ruostuu eikä kiristy, jos löytyy niin tippuu koko pyörä helpommin....
Taitaa olla kierteet nykyään se yleisempi pyörän navoissa, ehkä M1.25*12 ainakin noissa "armeija"ikäisissä?Minä ostin vuosi sitten asennustapin pyörien vaihtoon...
Täytyy myöntää että on hankalampi nostaa pyörä paikalleen, kun pulteilla olevaan napaan varsinkin paksumpi kevytmetalli vanne. Jossain edellisessä oli sellaiset, siksi pistin yhteen reikään tavallisen M12 kierretangon pätkän, joka menee pikkasen reikään.
Paremmin suunnitelluissa autoissa on asennustapit sisäsyntyisesti.... eli ensin vanne pultteihin ja sit vaan mutterit paikoilleen.
Itellä on huoltoringissa 7 autoa joissa on mutterit ja sitten tuo uusin tulokas Volvo jossa saa otsasuonet pulleena nostella 19 tuumasia 235mm kiekkoja paikoilleen ja koittaa saada arvottua reikiä kohdilleen jotta sais edes yhden pultin reikäänsä.
Viimeksi vaihdoin renkaita nosturilla, huomattavasti mukavampaa kuin hiekkamaassa könyäminen. Auto kun on sopivalla korkeudella, ekan pultin laitto on lähes pala kakkua... 😉Juu, kun saa sen pultinreiän ensi kohdalleen...
(https://karavaanari.org/kuvat/1759911389.jpg)
kysymys onkin siitä käytetäänkö momenttiavaimen kiristysmomentti kierrekitkan voittamiseen vai vanteen jarulevyyn kohdistuvan puristuksen määrään. ::)
Olen tässä seuraillut näitä kirjoituksia, kovin vaikeaksi olette saanut yksinkeraisen homman. Käytän https://www.motonet.fi/tuote/motox-pultti-ja-mutteriterva-400-ml?product=60-7070 tuota pulttijengoissa.Rengasliikkeet vieroksuu tervaa...
Hyvin on pysyneet, helppo avata, ja tuoksuu hyvältä.
Viisas äly sanoo seuraavaa....
Helwetin hieno ohje....kun oikea momentti on 290 ja moposta lähtee esim mulla 1500.
Off-Topic:Mistä kumpuaa tämä kammo ja pelko tekoälyä kohtaan....
Työelämässä havaittu sama ilmiö että yleensä suuna päänä normaalisti olevat "tietäjät" hiljenevät tyystin kun esittelee tekoälyllä tehtyä big datasta tehtyä data-analyysia, joka on maalaisjärjelläkin hyväksyttävä, jopa nuo jenkit jotka aina sanoo kaikkeen pitkät litaniat on aivan hiljaa paltsussa.
Käytössä tietty pitää olla järki mukana koska tulokset riippuvat käyttötavasta, joten "natural intelligense" pitää olla myös kotona kun sillä puuhailee.
Jokainen rasvatkoon pyöränpulttinsa ihan miten haluaa. Ei siinä välttämättä mitään tapahdu vaikka tekisi vastoin "oikeaa" tapaa.
Ja jokatapauksessa jos käytte huollossa tai renkaan vaihdossa niin amispoitsut vetävät mutterimopon rajoitinta vastaan pulttinne kiinni niin että paukkuu.
Tuossa juuri yksi oli kysellyt varaosa liikkeestä mihkä momenttiin pitää laittaa vetoakselin pään mutteri laakerin vaihdon jälkeen (osti laakerin) Oli neuvottu että mutterimopolla vaan niin paljon kun lähtee koneesta.
Helwetin hieno ohje....kun oikea momentti on 290 ja moposta lähtee esim mulla 1500. Ja halpakauppojen paineilma sutkuttimista ehkä 70 vaikka kyljessä lukee 300.
Off-Topic:Oletko taas hankkinut uuden koneen?
Siitä viikko sitten ostamastasi löytyi 'vain' 700Nm....
Koneita pitää olla....korjaamoprä ssi, induktiolämmitin, kaasupoltin, mig, tig, puikko, volvo tietokone, ford tietokone, eberi/webastotietokone jne....Tuntuu varat menevän korjausvälineisiin ja varaosiin.
Tuntuu varat menevän korjausvälineisiin ja varaosiin.Thumb
Osta kunnollisia autoja, niin ei tarvitse kotiin korjaamoa perustaa ja jää aikaa sille vaimollekin :D
Tuntuu varat menevän korjausvälineisiin ja varaosiin.
Osta kunnollisia autoja, niin ei tarvitse kotiin korjaamoa perustaa ja jää aikaa sille vaimollekin :D
^Tarjoan kahvin pullalla ja kahdella sokerilla, jos joku pystyy huolellisemmin tekeen.Saanko pullakahvit...? :)
Saanko pullakahvit...? :)...Ansaitset!
Joo, ei nämä ole varsianaisia renkaanvaihtotöitä, vaan oheishommia, joita ei rengasliikkeet kerkiä harrastamaan urakkatahdilla.
Jarrukelkat ja männät vielä ajat pohjaan jotta.eivät takerru. Nestekin saa enempi liikettä..Tietenkin ilmausruuvi auki, sitten jarrunesteen tarkistus!
Joku kolina hävisi ja muuttui kumiseksi narinaksi isoissa montuissa. Joku tukivarren kumipusla?
MItä tästä opimme...ei kannata rasvata.... ;)