Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: ajuri - 4.02.2025 kello on 10:43
-
Kuinka moni käyttää autossaan jonkin merkin adbluen kiteytymiseen lisäainetta ja mitä merkkiä? Thumb
Itse olen käyttänyt TEC 4 merkkistä lisäainetta. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia Fiat dugato 2.3 140 hv vm. 21 mallin kanssa. Thumb
-
Itsellä oletettavasti nuo kristallit jumitti viime syksynä tuon Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 vm. -20 kusisuuttimen täysin auki ja se oli sitten 500€ keikka töineen, kitooosh :-\
Tämän jälkeen lirautettiin anti-crystalit tankkiin eikä tuosta ole ollut pahaa sanottavaa Thumb
(https://cdn.broman.group/api/image/v1/image/7BDD01D809D0258BCB99E63FE9737D977AFD4079.liqui-moly-def-anti-crystal-additive-adblue-lisaaine-250-ml-60-03692.webp)
No juu, omat kokemukset on vielä melko lyhyeltä ajalta, vaan jos tuolla 20€ törpöllä säästyy noilta järjestelmän korjauskierroksilta, niin hommahan todellakin kannattaa! Ja kun tuota litkua ei tosiaan mene kuin se pieni tilkka tuollaiseen 10 litran tonkkaan, jolla taas ajelee lähes 10.000km, niin mikään kustannuskysymyshän tuo ei todellakaan ole vaikka ei lopulta yhtään mitään auttaisikaan.
-
Kuinka moni käyttää autossaan jonkin merkin adbluen kiteytymiseen lisäainetta ja mitä merkkiä? Thumb
Itse olen käyttänyt TEC 4 merkkistä lisäainetta. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia Fiat dugato 2.3 140 hv vm. 21 mallin kanssa. Thumb
Mielenkiintoinen aine...
TEC 4 400 ml / 12 L
Liqui Moly 250ml / 100 L.
Mahtaako tuo TEC 4 olla laimeampaa, vai mikä erottaa seosuhteen?
-
Tuota Liqui Molya käytän. Väittää, että kiteytymisen eston lisäksi nostaa jäätymispistettä noin viidellä asteella (-16:een). Tuoksuu ammoniakilta. Lumettako, en välitä.. Toisaalta valmistaja iso saksalainen öljy- ja kemikaaliyritys.
-
Kokkolan Autohuollon "pikatesti"...
Ei ehkä tieteellisen tarkka, mutta antaa ajattelemisen aihetta. Forte kyseessä.
https://www.youtube.com/watch?v=kW-La-t3EaU
-
Ja kohta joku heittää kyssärin että jos tuo aine kerran auttaa, niin miksi ei valmistajat lisää sitä jo valmiiksi sinne mukaan?
No siksi koska AdBlue + SCR on yhdessä patentoitu olikos se nyt Boschille vai kelle ja joka ainut AdBlue-nestettä valmistava joutuu yhä maksamaan rojaltit heille eikä tuossa SCR:ssä saa EU-alueella siksi myöskään käyttää mitään muuta ainetta kuin exact tuon tarkan reseptin mukaista AdBlue-nestettä. Ja nyt jos sitä parannettaisiin tuolla de-crystalilla, ei se olisi enää tuon reseptin mukainen ja siten rikkoisi patenttia => rosikseen patenttioikeuksien rikkomisesta niin että heilahtaa. Tästä samasta syystä myöskin ihan kotimainen muurahaishappoon pohjautuva Denoxium on kielletty, vaikka se kestääkin pakkasta olikos peräti -30 asteen kieppeille, jolloin noille AdBlue-järjestelmien pakkasongelmille voitaisiin tosiaan heittää hyvästit. Mutta ei niin ei.
Ja sama toki koskee sitten myös autovalmistajaa, joka välittömästi pesee kätensä kaikista mahd.korvausista jos siellä on käytetty mitään muuta kuin puhdasta AdBlue-nestettä. Näin ollen liraus de-crystalia tankkiin ja niin voita sanoa heipat kaikille mahd. takuujutuille tuon SCR:si osalta. No allekirjoittaneella kaan ei auton takuut ole enää voimassa, joten aloitin tuon de-crystalin käytön ja ainakin vielä toistaiseksi on kaikki mennyt ihan hyvin luokkaa 6kk ajan mitä tuota nyt on säiliössä ollut. Ja tuota Denoxiumiakin kuulemma voisi saada tilattua jostain EU:n ulkopuolelta ja lirauttaa sitä AdBlue sijaan säiliöönsä, eihän kukaan kautta mikään estä yksityishenkilöä vaikka kusemasta sinne autonsa säiliöön, mutta tuon jälkeen myöskin kaikki mahd. viat kairaa ihan suoraan sinne omaan lompakkoon sen oman reikänsä.
-
Näinhän se on, riskillä mennään. Toisaalta tarkka saa mittalaite olla, että tuon havaitsee: sekoitussuhde 1:400 eli 25 ml 10 litraan adblueta.
-
Näinhän se on, riskillä mennään. Toisaalta tarkka saa mittalaite olla, että tuon havaitsee: sekoitussuhde 1:400 eli 25 ml 10 litraan adblueta.
Se mittalaite on siinä pullon yläosassa...
Todella helppo annostella.
Itse käytän vastaavaa pulloa lyijynkorvikkeen lisäykseen.
-
Ei se merkkikorjaamo huomaa tuollaisen aineen käyttöä tuskin mistään ellei omistaja kerro käyttäneensä.
Tai ehkä niitä alkaa hatuttaan kun ko yksilöön ei saa tehdä 500-3000e remppoja....
Tuossa yks just kiroili naapuripöydässä kun oli mennyt bemusta kabut kusiruisku ja korjauskulu oli melkeen 2500eur....
-
Muuttuu muuten lisäaineen kera aika paljon saippuamaisemmaksi kuin normi adblue.
-
Muuttuu muuten lisäaineen kera aika paljon saippuamaisemmaksi kuin normi adblue.
Kyllä, juuri tuohon pintajännityksen rikkomiseen kuten Fairy konsanaan koko tuon lisäaineen toiminta perustuukin. Samalla se myös tehostaa suuttimen toimintaa pienentämällä pisarakokoa, joka puolestaan tehostaa SCR:n toimintaa. En yhtään ihmettelisi jos myös nesteen kulutus pienenisi, koska tällöin jo pienemmälläkin ainemäärällä saadaan haluttu NOx-leikkaus aikaiseksi, mutta tästä ei itsellä ainakaan vielä ole numeroita näyttää miten vaikutti vai vaikuttiko ollenkaan.
-
Kyllä, juuri tuohon pintajännityksen rikkomiseen kuten Fairy konsanaan koko tuon lisäaineen toiminta perustuukin. Samalla se myös tehostaa suuttimen toimintaa pienentämällä pisarakokoa, joka puolestaan tehostaa SCR:n toimintaa. En yhtään ihmettelisi jos myös nesteen kulutus pienenisi, koska tällöin jo pienemmälläkin ainemäärällä saadaan haluttu NOx-leikkaus aikaiseksi, mutta tästä ei itsellä ainakaan vielä ole numeroita näyttää miten vaikutti vai vaikuttiko ollenkaan.
Samasta syystä se on helppo todeta että onko laitettu lisäainetta sekaan, kun normi adblue on aika kuivan tuntuista, ei ollenkaan liukasta kuten lisäaineella oleva.
P.s. Omalla matkamökillä alkaa olla 130 000km takana ilman lisäaineita
-
Kemiran keksintö Denoxium on myyty jenkkilään ja EU ei anna lupaa aineen käytölle. Norjalaiset saavat vapaasti käyttää, kun eivät ole EU:ssa. Salamyhkäistä muutenkin koko touhu. Sekö on kestävää kehitystä, kun kokoajan ongelmia?
Ei, kun se on politiikkaa.
Vaimon töissä uusi Proace reilun vuoden ollut. AdBlue vehkeet vaihdettiin nyt jo toistamiseen ja taas palaa kuulemma valot ja seuraavaksi vaihtuu kuulemma hiukkassuodatin. :o
-
P.s. Omalla matkamökillä alkaa olla 130 000km takana ilman lisäaineita
Ja pääosin lämpimässä...
-
Ja pääosin lämpimässä...
No lämpimässä, +25, kiteytyy paremmin kun pakkasessa.
Ja + 30 todella nopeasti.
-
P.s. Omalla matkamökillä alkaa olla 130 000km takana ilman lisäaineita
Saattaa olla eri tekniikka...
Oliko se MAN kyseessä?
Nuo PSA:n tekeleet on kyllä aika surkeita ja niistä on jo tehty Ranskassa joukkokanne. Takuuaikaa on jouduttu pidentämään ja jopa taannehtivasti korvattu aikaisempia remontteja.
-
Psst. Iveco kyseessä
-
Nuo PSA:n tekeleet on kyllä aika surkeita ja niistä on jo tehty Ranskassa joukkokanne. Takuuaikaa on jouduttu pidentämään ja jopa taannehtivasti korvattu aikaisempia remontteja.
Tuohon takuuseen vain laitettiin sellaiset ehdot, että saattaa olla pikkasen vaikea siihen saada juuri mitään korvattua. Toki aika ja km rajat sekä aukoton merkkihuolto, mutta takuu koskee vain ja ainoastaan säiliötä, ei suuttimia tahi letkuja, liekö edes pumppu ja elektroniikkakaan siinä mukana, vaikka ovatkin osa tuota säiliö-pakettia Thumbd
-
Noissa ranskalaisissa, niin psa kuin renukin, pitää pitää säiliö vähintäin puolillaan jos haluaa ongelmat vältää.
Sama koskee monta muuta merkkiä joilla ajetaan vähän.
-
No ehkäpä kannattaa sit vaan käyttää lisäainetta, jospa sillä säästyy kalliilta remontista. Tännehän voisi sellainen henkilö kirjoittaa, jolla on ollut adblue järjestelmän kanssa ongelmia. Aiemmin mainittiin. PSA:järjestelmän olevan täysi susi.
Sodasta ja Mersuista on kyllä paljon netin syövereissä ollut tarinaa rikkoutumisista. Itse laitoin tänään KENT merkkistä lisäainetta dugatoon. On huomattavasti edullisempaa mitä tuo Tech 4 aine. 40 e 250 ml ja sillä saa 100 litraa läträttyä adblueta.👍
-
Noissa ranskalaisissa, niin psa kuin renukin, pitää pitää säiliö vähintäin puolillaan jos haluaa ongelmat vältää.
No näissä PSA:n vermeissä kun säiliö on 17 litraa ja auto alkaa huutelemaan lisäystarpeesta jossain 3 litran kohdalla, niin kippaa sinne sen 10 litran tonkan ja se siitä. Tällöin ei säiliö ole koskaan aivan täysi, eikä myöskään aivan tyhjä, neste pääsee hölskymään ettei jäätyessäkään halkaise säiliötä ja toisaalta vaihtuvuutta on riittävästi ettei sinne ala niitä kiteytymiäkään kertymään. Toki tuo de-crystal vielä varmistelee lisäksi että homma pelaa. Samaten kannnattaa varmistaa että tuo sininen AdBlue korkki on näissä sitä uudempaa, hengittävää tyyppiä. Noita meinaan jossain vaiheessa ihan jälleenmyyjien toimesta vaihdeltiinkin näiden säiliöongelmien helpottamiseksi Thumb
-
Noissa ranskalaisissa, niin psa kuin renukin, pitää pitää säiliö vähintäin puolillaan jos haluaa ongelmat vältää.
Sama koskee monta muuta merkkiä joilla ajetaan vähän.
Näitä ohjeita on monenlaisia...
Jotkut sanovat, ettei missään tapauksessa täyteen. Tietysti on ymmärrettävää, että hyvin vähäinenkin määrä kiteyttää nopeammin.
Itselläni on tuo PSA:n tekele nyt 8 vuotias ja vielä on ihme kumma AdBlue järjestelmä toiminut. Ajettu 120 tuhatta.
Oma käyttötapani on keväällä valuttaa säiliö tyhjäksi. Ainetta tulee ulos non 10 litraa. Sitten 10 litran kannullinen uutta tilalle. Kesällä sitten noin 4000 km jälkeen 4 litraa tuoretta nestettä lisää jne. Talvisin en kovilla pakkasilla aja lainkaan, vaan auto uinuu kylmässä tallissa.
-
No näissä PSA:n vermeissä kun säiliö on 17 litraa ja auto alkaa huutelemaan lisäystarpeesta jossain 3 litran kohdalla, niin kippaa sinne sen 10 litran tonkan ja se siitä. Tällöin ei säiliö ole koskaan aivan täysi, eikä myöskään aivan tyhjä, neste pääsee hölskymään ettei jäätyessäkään halkaise säiliötä ja toisaalta vaihtuvuutta on riittävästi ettei sinne ala niitä kiteytymiäkään kertymään. Toki tuo de-crystal vielä varmistelee lisäksi että homma pelaa. Samaten kannnattaa varmistaa että tuo sininen AdBlue korkki on näissä sitä uudempaa, hengittävää tyyppiä. Noita meinaan jossain vaiheessa ihan jälleenmyyjien toimesta vaihdeltiinkin näiden säiliöongelmien helpottamiseksi Thumb
Meillä dugatossa on säiliö 19 litraa, pyytää lisää ainetta kun 10 litraa noin jäljellä. Ei ole kertaakaan pyytänyt meidän autossa vielä lisää. Huollosta kysyin sen toiminnan. Olen kilometrejen mukaan lisännyt aina täyteen. Meillä adblue kulutus on noin 1 dl / 100 km hieman tietysti vaihtelee auton moottorin kuormituksesta. Hyvin on tähän asti toiminut auto on 21 mallin 2,3 moottorilla 9 vaihteinen automaatti zf laatikolla. 3 kk reissu tehtiin Norjan kautta Kroatiaan ja aito toimi kyllä hienosti. Thumb
-
Aika ärsyttävästi Jumperin 2,2 hdi:ssä alkaa liemen vähetessä pimputtamaan, jotta 3258 kilometriä ja sitten ei enää käynnisty. Ja sitä pimputusta 5 kilometrin välein, kunnes saa lientä lisättyä.
-
Adbluen kulutus on 4 % polttoaineen kulutuksesta.
-
Olisi pohjolan laatuakin tarjolla, jos vain virkamiehet uskaltavat hyväksyä..
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Sivut/KK_328+2024.aspx#AllekirjoitusOsa
Sillävälin korvatkaa metanolipohjaisella lasinpesunesteellä raakana 8) Adlbluessa iso osa ioinisoitua vettä (oliko 1/3) .. liemen ruiskutushan ei päädy pyttyyn vaan pakosarjan jälkeen putkeen (yleensä SCR catin eteen) ennen pdf:ää... sinänsä ei vaikuta moottorista tuleviin päästöihin, vaan ainoastaa pakokaasun puhdistulaitteisiin .
Kestääkö kuinka kauan vikaantumatta - kuulemma jotkut itäkuskit käyttävät :laugh:
-
Siellähän on myös takaisinkytkentä, jotta se NOx tosiaan leikkaantuu ja jos ei, niin ruiskutusta lisätään = itäkuskeilla lienee myös tuo SCR:n jälkeinen mittaus jotenkin modattu s.e. "anturi" ilmoittaa NOx olevan kunnossa vaikka olisi ihan vaan vettä AdBlue tankissa ???
Sinällään varsinaisesti kustannuskysymyshän tuo AdBlue ei ole tälläiselle siviilille itse nesteen osalta, kun 10 litran tonkka maksaa sen 20€ ja riittää 10.000km. Enempi ne ongelmat on tuolla erilaisten vikaantumisten puolella, tulee erilaista harmia ja rahaa palaa systeemin korjauksiin. Toista tuo voi toki olla yrittäjän kumipyöräliikentees sä, jossa tuo nestemenekkikin on "pikkasen" toisissa lukemissa.
-
Olisi pohjolan laatuakin tarjolla, jos vain virkamiehet uskaltavat hyväksyä..
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Sivut/KK_328+2024.aspx#AllekirjoitusOsa
Kun se on EU-tasolla ja autotehtaat pistää hanttiin.
Laitoin Norjaan kyselyn ja alustava vastaus on ettei sieltäkään enää saa.
-
Olisi pohjolan laatuakin tarjolla, jos vain virkamiehet uskaltavat hyväksyä..
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Sivut/KK_328+2024.aspx#AllekirjoitusOsa
Sillävälin korvatkaa metanolipohjaisella lasinpesunesteellä raakana 8) Adlbluessa iso osa ioinisoitua vettä (oliko 1/3) .. liemen ruistushan ei päädy pyttyyn vaan pakosarjan jälkeen putkeen (yleensä SCR catin eteen) ennen pdf:ää... sinänsä ei vaikuta moottorista tuleviin päästöihin, vaan ainoastaa pakokaasun puhdistulaitteisiin .
Kestääkö kuinka kauan vikaantumatta - kuulemma jotkut itäkuskit käyttävät :laugh:
2000 luvulla kun tuli ensinmäisiä ad vehkeitä ei oikein mistään mittarista sitä saanut, silloin porukka kantoi ainetta mukanaan kaikenlaisissa kannuissa. sitten alkoi mennä pumppuja kun tuli epäpuhtauksia kannujen mukana. ne tiivisteet on jotain ihme sesosta joka ei kestä oiken mitään muuta kun ad bluta tai tislattua vettä. ainakin volvon ka huolto ohjelmaan kuului ad järjestelmä pesu x km välein ja se tehtiin tislatulla vedellä. kyllä sitä vedelläkin tuli ajettua kun ei saanut mistään ainetta. vaikka se oli uusi asia silloin niin heti tiedettiin että vettä tankkiin jos ei muuta löydy, no esti se kyllä kuivumisen mistä olisi tullut kallis remontti.
-
Kysymys on ilmeisesti vain kauppapoliittinen https://erikoissanomat.fi/2024/10/23/denoxium-ei-kelpaa-mutta-miksi/ (https://erikoissanomat.fi/2024/10/23/denoxium-ei-kelpaa-mutta-miksi/)
Eu-tasolla kait "ei ole kuultu ongelmista" kylmissä olosuhteissa.
Kyllä sitä AdBlueta kuluu työkoneissa, eilen ajelin masiina, jossa 2x VolvoPenta (13l 6pytt), 6 tunnissa meni 230l MoPÖ (My) ja 22 litraa AdBlueta :-X
-
Kysymys on ilmeisesti vain kauppapoliittinen
No johan oli yksinkertaistettu "vain" kauppapoliittiseksi, koska juuri sitähän koko patenttijärjestelmä kin on, halutaan suojata sen keksijän oikeuksia keksintöönsä, ettei sitä välittömästi halpakopioida ja näin keksijä menettäisi koko investointinsa tuon keksintönsä aikaansaamisesta. Kuka tuon murtamisen jälkeen enää keksisi yhtään mitään? Ja muistetaan että Open Source on ihan tyystin kokonaan eri asia.
-
Olisko tuossa se EU-lisenssejä kiertävä tuote - käyttötarkoitus voisi olla vaikka "osien pesuun, ei tieliikenteeseen" :laugh: Kemiran lisenssillä tehty
https://hyvamaa.fi/oljytukku/tuotteet/clearnox/
-
Näitä ohjeita on monenlaisia...
Jotkut sanovat, ettei missään tapauksessa täyteen. Tietysti on ymmärrettävää, että hyvin vähäinenkin määrä kiteyttää nopeammin.
Itselläni on tuo PSA:n tekele nyt 8 vuotias ja vielä on ihme kumma AdBlue järjestelmä toiminut. Ajettu 120 tuhatta.
Oma käyttötapani on keväällä valuttaa säiliö tyhjäksi. Ainetta tulee ulos non 10 litraa. Sitten 10 litran kannullinen uutta tilalle. Kesällä sitten noin 4000 km jälkeen 4 litraa tuoretta nestettä lisää jne. Talvisin en kovilla pakkasilla aja lainkaan, vaan auto uinuu kylmässä tallissa.
Hiukka päivitystä...
Valutin kevään kunniaksi AdBlue säiliön jälleen tyhjäksi. Ulos tuli noin 8 litraa. Tilalle kaadoin 10 litraa tuoretta nestettä. Tällä kertaa terästettynä Liqui Moly kristallinpoisto lisäaineella.
Saa nähdä, kuinka käy.
-
Hiukka päivitystä...
Valutin kevään kunniaksi AdBlue säiliön jälleen tyhjäksi. Ulos tuli noin 8 litraa. Tilalle kaadoin 10 litraa tuoretta nestettä. Tällä kertaa terästettynä Liqui Moly kristallinpoisto lisäaineella.
Saa nähdä, kuinka käy.
Otitko uudesta liemestä pienen näytteen pakastimeen kokeiltavaksi?
-
Otitko uudesta liemestä pienen näytteen pakastimeen kokeiltavaksi?
En ottanut...
Ei sillä pakastamisella ole minusta merkitystä. Lisäaine lisää pakkaskestävyyttä 2-3 astetta, jos lisää.
Tärkeämpää on kiteytymisen esto, jota käsittääkseni syntyy aineen kuivuessa. Lämpökin saattaa aiheutta haihtumista ja kiteytymistä.
-
En ottanut...
Ei sillä pakastamisella ole minusta merkitystä. Lisäaine lisää pakkaskestävyyttä 2-3 astetta, jos lisää.
Tärkeämpää on kiteytymisen esto, jota käsittääkseni syntyy aineen kuivuessa. Lämpökin saattaa aiheutta haihtumista ja kiteytymistä.
Ei se sieltä säiliöstä haihdu ja lämpöä yli +25 niin kiteytyminen nopeutuu.
Pakkanen Ainostaan jäätää aineen, ei kiteytä.
-
Ei se sieltä säiliöstä haihdu ja lämpöä yli +25 niin kiteytyminen nopeutuu.
Pakkanen Ainostaan jäätää aineen, ei kiteytä.
Eikös tuossa jossain ollut juttua että aina kun auto sammutetaan, AdBlue pumppu hörppää ne letkut tyhjiksi, jotta se litku ei sinne letkuun jäätyisi. No se mitä sinne letkun sisäpintaan sitten on mahd. jäänyt, on melkoisessa riskissä kuivaa ja kiteytyä ja seuraavalla käyttökerralla ne rakeet onkin sieltä letkusta sitten tyrkyllä suoraan suuttimelle tarjoiltaviksi :-\
-
Mistä tunnistaa tuon Ducaton ADBL sinisen korkin onko se hengittävä vai ei?
-
Mistä tunnistaa tuon Ducaton ADBL sinisen korkin onko se hengittävä vai ei?
Oisko korkissa tuollainen valkoinen venttiili, kuten tuossa omassa Citroënissanikin on
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM_t8RkUMmyhtg4ZDxPZIV0wffxmmiDon3F-hoDoai26_--sX2MEHNE0vv9bEjPT-Bpy2XhEs7zA5xNyq7cofgdbOH2i-RjkzISBmW8_sv2Oz6IKdq7XvNlXRNPyWmq4W_GABJom_xovRe1OJRUjDB07Q=w1171-h879-s-no-gm?authuser=0)
-
Juu, ei ole valkoista täplää.
Kysyin Tampereen Fiat"huollosta",
https://www.hedinautomotive.fi/toimipiste/tampere/hedin-automotive-tampere-lakalaiva/
Tätä asiaa varaosa tiskiltä. Ei mitään tietoa asiasta.
Täällä ei myöskään voi tarkistaa pyöränkulmia, ei saa mittalaitteita kiinni vanteisiin...ei mahdu nosturiin. (puoli-integroitu Adria).
Kiitoksia kuvista!!
-
Sopiikohan nuo ristiin? Ja mistä tuon ilmavan korkin voi saada?
Muuten, voiko olla että takeissa on eroja, että tankki "huokuu"itse?
Meillä 2020 malli.
-
Sopiikohan nuo ristiin? Ja mistä tuon ilmavan korkin voi saada?
Muuten, voiko olla että takeissa on eroja, että tankki "huokuu"itse?
Meillä 2020 malli.
Joku tällainen ehkä...
https://www.motonet.fi/tuote/korkki-sailioyksikko-urearuiskutus-13-01248?product=13-01248
Tai tällainen.
https://kauppa.jyvascaravan.fi/tuote/adblue-sailion-korkki-fiat-ducato/
-
Tuo motonet on ehkä ok.
Kuulostelen vielä tuon tankin elämää.
Tämä Jyskylän on sama kuin minulla. Heillä on "Fiat huolto", mutta ei ole tietoa tästä korkista.
-
Nyt öitä.
-
Sopiikohan nuo ristiin? Ja mistä tuon ilmavan korkin voi saada?
Muuten, voiko olla että takeissa on eroja, että tankki "huokuu"itse?
Meillä 2020 malli.
Eiköhän tuo korkki ole aika vakitavaraa, toisin kuin polttoainetankinkor kit - arvelisin. Nuo PSA:n tankithan ovat oikein surullisen kuuluisia erilaisista ongelmistaan ja aina menee tankki pumppuineen, elektroniikkoineen kaikkineen uusiksi ja se on 1.500;- kitooosh. Nythän tosin heille tuli ns. jatkotakuu tuolle, mutta sekin on todella tarkkaan rajattu täydellisellä merkkihuollolla jne. Ja tuo omakin Citroën on 2020 mallinen. Näissäkin oli alkujaan noita umpikorkkeja, mutta siirtyivät myöhemmin noihin hengittäviin, jotta tankkiin muodostuva alipainekin pääsisi purkautumana jotain muutaki kautta kuin tenkin tiivisteistä. Näissä kun tuo pumppu elektroniikkoineen on upotettu tankkiin ja sen pitää kuivana vain yksi onneton tiivistenauha - josta nuo ongelmat näissä PSA-perheen tuotteissa siis periytyvätkin, aivan susipaskasta suunnittelusta Thumbd
-
Opettavainen ketju kolmen kusilaitteettoman Mersun omistajalle. Kiitos kommenteista.
Kunnollisia täyssähköjä odotellessa (tai sitä, että sellaiset saavuttaa noin kolmen vuoden iän ja päätyy vaihtoon).
-
Näissä kun tuo pumppu elektroniikkoineen on upotettu tankkiin ja sen pitää kuivana vain yksi onneton tiivistenauha - josta nuo ongelmat näissä PSA-perheen tuotteissa siis periytyvätkin, aivan susipaskasta suunnittelusta Thumbd
Mahtaako Ducatossa olla parempi systeemi...?
En ole kuullut murheista, kuin pienemmissä PSA autoissa.
Oma retkipaku oli juuri vianetsinnässä tehtaan ohjeistuksen mukaan. Siinä tankkikin kuului ottaa irti ja tehtiin kakenlaisia testejä. Mitään vikaa ei kuitenkaan löydetty.
Sen pumpun saa kuulemma erikseen vaihdettua, jos siinä olisi vika. Elektroniikka on hankalampi, vaikka sitäkin myydään kunnostettuna erikseen.
Ensi viikolla lähden kuitenkin taas pohjoisen suuntaan. Saa nähdä, missä vaiheessa vikailmoitus taas iskee.
-
Seon louhea tunne, Koilliskairassa ku auto sanoo NO ENGINE START AFTER 800KM.
Kokemusasiantuntija .
-
Opettavainen ketju kolmen kusilaitteettoman Mersun omistajalle. Kiitos kommenteista.
Kunnollisia täyssähköjä odotellessa (tai sitä, että sellaiset saavuttaa noin kolmen vuoden iän ja päätyy vaihtoon).
Olisi edes ad bluejärjestelmän varaosat jossain järjellisessä hinnassa. Mutta Mersun adbluetankki taitaa olla yli 2 000€. Aivan lottoa toimiiko ad blue vai ei. No talveksi ei tankkia täyteen ja joku lisä aine joukkoon, mutta silti niitä hajoaa, toiset täytätätyttää huollossa tankin ja siinä kaikki, silti toimii.
Sähköautot menee takkunaklaisin, mutta jos jätää idän ihmeet kauppaan, saa sähköautoa olla vaihtamassa 2-3 vuoden välein. Sillon pelkkä arvon aleneminen on 0.5-1.0€ km. Jos ei pysyy normaalikilomettrei ssä 15tkm/vuosi.
-
Seon louhea tunne, Koilliskairassa ku auto sanoo NO ENGINE START AFTER 800KM.
Kokemusasiantuntija .
Viime kuussa tunne toteutui...
Lofoottien ja Senjan välissä matkaa kotiin 1400 km ja "No engine start after 1100 km"
-
Olisi edes ad bluejärjestelmän varaosat jossain järjellisessä hinnassa. Mutta Mersun adbluetankki taitaa olla yli 2 000€. Aivan lottoa toimiiko ad blue vai ei.
Voi hyvin olla, että en pysy merkissä, kun sähköautosiirtymä toisen henkilöauton osalta koittaa. Mutta hybridit ja nämä aihetta koskevat yritän jättää väliin. Tavoitteena olisi sähköauto, jolla pystyy vetämään kahdelle hengelle mukavasti riittävää vaunua kunnollisen päivämatkan, mutta se on toisen ketjun aihe se.
-
No talveksi ei tankkia täyteen ja joku lisä aine joukkoon, mutta silti niitä hajoaa, toiset täytätätyttää huollossa tankin ja siinä kaikki, silti toimii.
Itse laitoin decrystal-lisäainetipan joukkoon kun luokkaa vuosi sitten napsahti AdBlue suutin ja se oli merkkihuollossa 500€ kitoosh. No siis koitin toki tuota saada tuohon mainitsemaani laajennettuun takuuseen ja kun kertoivat ettei mene, niin niillä oli kuitenkin jo homma ns. työn alla niin annoin tehdä tuon homman, vaikka varmaan sen olisi saanut jostain nyrkkipajasta halvemmalla. No mutta ensi kerralla sitten viisaampi. Mutta siis tuo decrystal on sellainen jota voisin jopa ihan suositella, jotenkin jäänyt fiilis että nuo kusisysteemit toimii tuon kanssa paremmin, mutta voi toki olla ihan vain mutuilua. Mikään kustannus kysymyshän tuo ei ole, tuo putelli maksa ajonkin verran, mutta aine on todella riittoisaa.
Voi hyvin olla, että en pysy merkissä, kun sähköautosiirtymä toisen henkilöauton osalta koittaa.
Itsellä jokainen auton ja prätkän vaihto on vaihtanut myös merkkiä, joten en usko että seuraavallakaan kerralla teen poikkeusta. Auton kohdalla vaan kun tarkoitus olisi seuraavaksi siirtyä pattereihin, eikä PSA:lla yksinkertaisesti ole varteenotettavaa vaihtoehtoa, niin tällä kertaa tuo merkin vaihto on siis pakotettu. Liekkö sitten jopa eka korealaiseni ikuna, we'll see. Ajallisesti tuolla jossain 2030 kieppeissä kuitenkin, niin paljon kerkiää siihen mennessä vielä tapahtumaan.
-
Fransmannit ne myy ihan marketissa Ad blueta joka ei kristailoidu, pitänee paripurkkia ostaa ;)
(https://karavaanari.org/kuvat/1760378198.jpg)
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1760381228.jpg)
-
Lagres kylä ja E.Lecrerc oli kauppa.
-
Mikäköhän mahtaa olla tuo lisäaine...?
Citroën / Peugeot merkkikorjaamossa kerrottiin, että -22 malleista eteenpäin ei voi lisäainetta käyttää. Niissä on jonkinlainen optinen sensori, joka tunnistaa sen epäpuhtaudeksi ja saattaa systeemin vikatilaan.
Itselläni on vanhempi -17, niin siinä ei pitäisi olla niin tarkkaa tunnistusta ja suosittelivat lisäainetta. Tuli vain mieleen, kun Ransakassa on aika paljon kyseisiä aautomerkkejä.
Pitääpä kysyä merkkihuollosta, onko tullut uutta tietoa autovalmistajalta tuon tuotteen osalta.
-
Fransmannit ne myy ihan marketissa Ad blueta joka ei kristailoidu,
Eihän se sitten ole direktiivin mukaista! :laugh:
-
Eihän se sitten ole direktiivin mukaista! :laugh:
Sana Direktiivi kun käännetään suomeksi se on Ohje.
Eli ei määräys tai laki ;)
-
Tuo Leclerc on iso ranskalainen myymäläketju, toimii myös muualla Euroopassa. Kyseistä AdBlueta myyvät myös muut, ei näköjään Suomessa. Eri juttu on se, onko valmiiksi lantrattu parempaa kuin että laittaa itse lisäainetta.
-
Entäs tämä...?
DEUTZ PowerBlue -lisäineilla tehostettu urealiuos.
https://www.deutz.fi/uutisia/2025/deutz-powerblue-2/?gad_source=1&gad_campaignid=20981965887&gclid=Cj0KCQjw6bfHBhDNARIsAIGsqLh-cVU8vAldCNsPt6xjPPEI5MAIWIT_Ya_XnMfyJogUPs0ZnnYqPVYaAuGpEALw_wcB
-
Entäs tämä...?
DEUTZ PowerBlue -lisäineilla tehostettu urealiuos.
https://www.deutz.fi/uutisia/2025/deutz-powerblue-2/?gad_source=1&gad_campaignid=20981965887&gclid=Cj0KCQjw6bfHBhDNARIsAIGsqLh-cVU8vAldCNsPt6xjPPEI5MAIWIT_Ya_XnMfyJogUPs0ZnnYqPVYaAuGpEALw_wcB
Edelleenkään litkut ei kestä pakkasta.....
-
Edelleenkään litkut ei kestä pakkasta.....
Juu, ei kestä pakkasta, mutta ei kestä kuumuuttakaan...
Sitä varten on sulatustoiminnot. Lähinnä tuo kristallisoitumisen esto kiinnostaa.
Ranskassa on tehtaan mukaan ollut nyt paljon murheita paahtavien helteiden takia.
-
Juu, ei kestä pakkasta, mutta ei kestä kuumuuttakaan...
Sitä varten on sulatustoiminnot. Lähinnä tuo kristallisoitumisen esto kiinnostaa.
Ranskassa on tehtaan mukaan ollut nyt paljon murheita paahtavien helteiden takia.
Ei se sulatus monessakaan toimi niinkuin pitäisi.
Tankki jos on vielä täysi, niin ei sula senkään vertaa...
Muuten ne lämpömurheet, johtuiko litkusta vai autosta?
-
+ 20 ja kristalointi alkaa kiihtyä, +25 alkaa tulla ongelmia, +30 alkaa valot välkkyä eli miinusnapa akusta irti ja matka jatkuu, seuraavalla asemalla uutta sekaan ja ongelma on muutamaksi viikoksi ohi. Ja kun muistaa pitää tankin pitkissä seisonnissa + 90% täynnä niin pääsee jo pitkälle. Pakkaseenkin on saatavilla jo omat aineet, tosin ei suomessa.
Suomessa on suurin ongelma muutama virkamies jotka haluavat kaiken polttomoottoriliike nteen loppuvan.
-
Suomessa on suurin ongelma muutama virkamies jotka haluavat kaiken polttomoottoriliike nteen loppuvan.
Joka vielä viimeistellään yli-innokkailla merkkihuolloilla, jotka heittävät heti pyyhkeen kehään jos autossa on yksikin huolto myöhästynyt edes päivän verran, autossa on käytetty jotain muuta kuin heidän nimenomaisesti siihen sallimiaan aineita... Näin ollen tuon AdBlue seostuksen myötä voit siis heittää hyvästit samalla kaikille auton takuille yms. Meinaan vielä löytyy myös merkkejä jotka eivät ole edes HVO:n käyttöä omissa autoissaan sallineet Thumbd
-
5 l purkin ostin litkua, pitää katsella pienet tekstit läpi ;)
(https://karavaanari.org/kuvat/1760698414.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1760698437.jpg)