Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Haoltu - 11.03.2018 kello on 15:47
-
Akku täyteen ladattu, myös mitattaessa näyttää täyttä varausta. Onko mahdollista kaikesta huolimatta ettei startatessa
akku anna riittävää virtaa, koska starttaus loppuu omatoimisesti löysäämättä avainta. Kun riittävän usein toistaa, siis
starttaa, auto käynnistyy. Tämä häiriö alkaa + 5 asteesta alaspäin. Noin -10 C pakkasessa starttaus määrä noin 10 kertaa
ennen kuin käynnistyy. Akun virtamäärä on pyritty pitämään maksimi varauksessa.
Akku lienee 2-3 v. vanha (?) 100 Ah / 900 amp.
-
Paljonkos se jännite on startatessa?
-
Paljonkos se jännite on startatessa?
Täytyy myöntää, tietämykseni / osaaminen rajoittuu akun lataamisen ja tuon mittaamisen tasolle. :-[ :-[
-
Mikä auto?
Ei nuo vanhemmat starttausta lopeta vaikka moottori ei pyörisi virran vähyyden vuoksi.
-
Olisko akkukenkien kontaktissa vikaa, tai sitten maajohto löysällä tai menossa poikki.
-
Mikä auto?
Ei nuo vanhemmat starttausta lopeta vaikka moottori ei pyörisi virran vähyyden vuoksi.
Ford Transit 2,4 TDDI vuosimalli 2005
-
Olisko akkukenkien kontaktissa vikaa, tai sitten maajohto löysällä tai menossa poikki.
Akunkengät puhdistettu, uusi startti, tutkittu tietoneella (vikakoodit) Ford'eihin perehtyneessä huoltokorjaamossa, polttoainepuoli kunnossa, jne..... Tuloksetta, tällainen tapaus....
-
^ Onko sitä itse akkua sitten kuormitusmitattu...?
-
^ Onko sitä itse akkua sitten kuormitusmitattu...?
Nimenomaan, lähimpään akkuliikkeeseen tai Motonettiin. Testaavat akun purkukuormaa. Akku taitaa olla kuskin penkin alla ja siltä osin sen pitäisi lataitua kohtalaisen hyvin, kuitenkin lämpimässä tilassa.
Ei kyllä olisi ensimmäinen joka tuon ikäisenä hyytyy, minulla vaihtui sekä auton että hupipuolen akut 2v takuuajan sisällä
-
Nimenomaan, lähimpään akkuliikkeeseen tai Motonettiin. Testaavat akun purkukuormaa. Akku taitaa olla kuskin penkin alla ja siltä osin sen pitäisi lataitua kohtalaisen hyvin, kuitenkin lämpimässä tilassa.
Ei kyllä olisi ensimmäinen joka tuon ikäisenä hyytyy, minulla vaihtui sekä auton että hupipuolen akut 2v takuuajan sisällä
Kiitos vinkeistä Kimi ja Aakku. Thumb Samaa itsekin pohdiskelin. Täytyy vaihtaa toinen akku tilalle, ladata kyseinen akku ja viedä kuormitettavaksi. Mutta onko niin ettei akku anna virtaa "ulos," vaikka lataus näyttää täyttä, (full) kuten mittaustulos?
Nimittäin kun latasin akun, seuraavana aamuna asensin paikoilleen, (istuimen alla) starttasin, auto käynnistyi heti. (+ 0 astetta) Tuolloin auto oli ollut ajamatta noin 2 viikon ajan. Seuraavana aamuna alkoi oireilu...
-
Sinun tapauksessa 100Ah/900A. Tuo 900A ilmoittaa paljonko akku pystyy syöttämään virtaa enintään hetkellisesti. Testeri kertoo sitten tuon luvun nykytilanteen. Pakkasjaksolla kaverin auto hyytyi ja ei käynnistynyt työpäivän jälkeen. Akku 80/ 760. Kaverilla tuo auto ollut muutamia vuosia ja akku oli oudon merkkinen. Akun latauksen latauksen jälkeen vietiin tastiin ja tulos oli 730, todettiin akku ok kuntoiseksi, ainoastaan lyhyt työmatka ei ole riittänyt tuon lataamiseen, varsinkin kun akku on omassa kylmässä lokerossa auton alla. Auto hyrähti käyntiin heti ladatun akun voimalla.
-
Sinun tapauksessa 100Ah/900A. Tuo 900A ilmoittaa paljonko akku pystyy syöttämään virtaa enintään hetkellisesti. Testeri kertoo sitten tuon luvun nykytilanteen. Pakkasjaksolla kaverin auto hyytyi ja ei käynnistynyt työpäivän jälkeen. Akku 80/ 760. Kaverilla tuo auto ollut muutamia vuosia ja akku oli oudon merkkinen. Akun latauksen latauksen jälkeen vietiin tastiin ja tulos oli 730, todettiin akku ok kuntoiseksi, ainoastaan lyhyt työmatka ei ole riittänyt tuon lataamiseen, varsinkin kun akku on omassa kylmässä lokerossa auton alla. Auto hyrähti käyntiin heti ladatun akun voimalla.
Kiitos vastauksesta. Thumb Täytyy viedä jossain vaiheessa testattavaksi. Onneksi on toinen auto käytössä.
-
Mulla teki vani aikanaan vähän samaa. Eli starttauksen aikana katosi virrat hetkeksi. Toisinaan toimi normaalisti. Kylmemmällä oli pahempi. Syynä oli kahden akun piuhat yhdistävä kalikka keulassa, joka oli pahasti hapettunut. OD foorumilla oli tähän selityskin, liittyi tuon hapettuman kiehahtamiseen isoilla Virroilla. Vaihdoin akut, avasin startin yms. Mutta tuon kun putsasi, ei enää oireillut ja käynnistyi muutenkin nopeammin.
-
- Otsikko kaiketi pitäisi olla "Akun jännite startatessa" ?
********************************************
Lainaus käyttäjältä: tsahkali:
Paljonkos se jännite on startatessa?
@Aloittaja: Täytyy myöntää, tietämykseni / osaaminen rajoittuu akun lataamisen
ja tuon mittaamisen tasolle.
**********************************************
- Ymmärrän tämän vastauksen niin että kuitenkin osaat mitata akun
jännitteen käynnistysyrityksen aikana?
Mutta jostain syystä et sitä tee...? Tuosta vian selvittäminen
kuitenkin alkaa. Se miten akku on käyttäytynyt latauksen aikana
ei anna riittäviä takeita virranantokyvysta/kuormitettavuudesta.
@Aakku: "Onko sitä itse akkua sitten kuormitusmitattu...?"
- Se kuormitusmittaushan on jo siinä että tarkistetaan jännite suoraan
akun navasta startatessa, jos akku pitää siinä tilanteessa jännitteensä
yli 10V:n niin enempää ei tarvitse vaatia. Tuon takia akkua ei kannata
lähteä viemään minnekään.
- Jos taas jännite romahtaa niin ainakin latausjännite on aihetta tarkistaa
ennen tuomiota.
@Aloittaja: "Seuraavana aamuna alkoi oireilu..."
- Oliko siis niin että ulkoisella laturilla ladattuna toimi hyvin
mutta kun jäi oman generaattorinsa varaan niin oireilu alkoi?
@Aloittaja: "Kun riittävän usein toistaa, siis starttaa, auto käynnistyy."
- Pyörittääkö startti siis yhä uudestaan kunnolla mutta moottori ei käynnisty?
Tai paremminkin hyytyykö pyöritys? <---> katkeaako moitteeton pyöritys äkisti?
@Aloittaja: "Akun virtamäärä on pyritty pitämään maksimi varauksessa."
- Tarkoitatko että "Akku on pyritty pitämään maksimi varauksessa" ?
Ulkoista laturia käyttäen? Ajamalla?
Tarkennatko hieman ettemme eksy hatariin päätelmiin.
-
@Aloittaja: "Kun riittävän usein toistaa, siis starttaa, auto käynnistyy."
- Pyörittääkö startti siis yhä uudestaan kunnolla mutta moottori ei käynnisty?
Tai paremminkin hyytyykö pyöritys? <---> katkeaako moitteeton pyöritys äkisti?
@Aloittaja: "Akun virtamäärä on pyritty pitämään maksimi varauksessa."
- Tarkoitatko että "Akku on pyritty pitämään maksimi varauksessa" ?
Ulkoista laturia käyttäen? Ajamalla?
Tarkennatko hieman ettemme eksy hatariin päätelmiin.
Auto oli Ford'eihin perehtyneessä huolto-,korjaamoliikkeessä.
Yritän kuvailla häiriön ymmärrettävästi:
Ensimmäisestä starttauksesta alkaen, jokaisen hehkutuksen jälkeen moottori yrittää käynnistyä käännettäessä avaimesta, mutta samalla virta katkeaa"oma-alotteisesti."
Esim, pakkasta on - 10 celsiusta, akku kestää hehkuttaa kymmenen kertaa, starttimoottori ei "hyydy." Noiden jälkeen käynnistyksen jatkuessa virta ei enää katkea, mahdollistaa startilla "auttamisen" noin 1 sek.ajan kunnes moottori käy tasaisesti.
Nyt on - 2-3 celsiusta. Kokeiltaessa moottori käynnistyisi mahdollisesti 2-4 yrityksen jälkeen, näin oletan...
Oletan häiriön olevan sähköpuolella. (uudet hehkut, uusi startti,suuttimet testattu, ollut tietokoneessa,....etc....)
Akkua on ladattu ajamalla vähintään noin 60 - 100 km:n ajomatkoilla, sekä täysautomaattisilla älylatureilla Lämpimässä-, ja autotilassa. (istuimen alla)
-
Haisee virtalukon pohjan vialle.
-
Haisee virtalukon pohjan vialle.
Samaa mieltä.
Noista kuormitusmittauksis ta ole sitämieltä, kannattaisi aina tehdä se mittaus konehuoneesta, jolloin tulee mitattua samalla myös ne liitokset ja maadoitukset.
Jos tulos on ok, kaikki on ok.
Jos tulos on huono, mitataan suoraan akusta ja selvitetään onko akku huono vai liitokset.
-
Auto oli Ford'eihin perehtyneessä huolto-,korjaamoliikkeessä.
Yritän kuvailla häiriön ymmärrettävästi:
Ensimmäisestä starttauksesta alkaen, jokaisen hehkutuksen jälkeen moottori yrittää käynnistyä käännettäessä avaimesta, mutta samalla virta katkeaa"oma-alotteisesti."
Esim, pakkasta on - 10 celsiusta, akku kestää hehkuttaa kymmenen kertaa, starttimoottori ei "hyydy." Noiden jälkeen käynnistyksen jatkuessa virta ei enää katkea, mahdollistaa startilla "auttamisen" noin 1 sek.ajan kunnes moottori käy tasaisesti.
Nyt on - 2-3 celsiusta. Kokeiltaessa moottori käynnistyisi mahdollisesti 2-4 yrityksen jälkeen, näin oletan...
Oletan häiriön olevan sähköpuolella. (uudet hehkut, uusi startti,suuttimet testattu, ollut tietokoneessa,....etc....)
Akkua on ladattu ajamalla vähintään noin 60 - 100 km:n ajomatkoilla, sekä täysautomaattisilla älylatureilla Lämpimässä-, ja autotilassa. (istuimen alla)
Eikä mitään erilaisuutta mittariston merkkivaloissa - ilmoituksia? Palavat yhtä kirkkaina vaikka avain vielä strattiasennossa?
Kuuluukos yksi akkuisessa ransussa kuskin pukin sisältä releen koloaus virtoja kääntäessä - tulpa-akkuisessa ainakin..?
Ei kuullosta yhtään enää akkuun ja siltä virransyöttöön liittyvältä vialta.. joku laittaa estoja päälle/vie ohjausvirran..
-
Olikos tuon ikäisissä se polttoainesuodattim en jalka mikä alkaa vuotamaan ilmaa läpi?
-
Auto oli tutkittavana Ford'eihin perehtyneessä huolto-,korjaamoliikkeessä:
- tutkittu tietoneella
- tutkittu polttoainejärjestel mä
- uusi startti
- uudet hehkut
- suuttimien toimivuus testattu
- sähköpuoli testattu, myös auton ollessa vrk:n kylmässä....(ulkona)
- jne....
Täytyy häiriö / vika "ajaa" ulos. Thumb Thumb
Laitan infoa jos / kun selviää...
Suuret kiitokset kaikille asiaan kantaa ottaneille.
-
Auto oli Ford'eihin perehtyneessä huolto-,korjaamoliikkeessä:
- tutkittu tietokoneella
- tutkittu polttoainejärjestel mä
- uusi startti
- uudet hehkut
- suuttimien toimivuus testattu
- sähköpuoli testattu, myös auton ollessa vrk:n kylmässä....(ulkona)
- jne....
Täytyy häiriö / vika "ajaa" ulos. Thumb Thumb
Laitan infoa jos / kun selviää...
Testattu kahdella eri akulla, sama ilmiö. Pyydän autosähköasentajaa tekemään erillisen systeemin joka starttaa "suoraan" tarpeen vaatiessa jos sellainen on mahdollista. Onneksi on kesä tulossa. Thumb Thumb
Kiitoksia kaikille vastanneille ja hyvää kesän odotusta. Thumb
(Alla aloitusaihe)
Akku täyteen ladattu, myös mitattaessa näyttää täyttä varausta. Onko mahdollista kaikesta huolimatta ettei startatessa
akku anna riittävää virtaa, koska starttaus loppuu omatoimisesti löysäämättä avainta. Kun riittävän usein toistaa, siis
starttaa, lopulta käynnistyy. Häiriö alkaa + 5 asteesta alaspäin. Noin -10 C pakkasessa starttaus määrä noin 10 kertaa
kunnes käynnistyy. Akun virtamäärä on pyritty pitämään maksimi varauksessa.
Akku lienee 2-3 v. vanha (?) 100 Ah / 900 amp.
-
Laskeeko polttoaineet takaisin tankkiin putkistosta. Voisko olla o-rengas vuoto.
-
Laskeeko polttoaineet takaisin tankkiin putkistosta. Voisko olla o-rengas vuoto.
Tutkittu / testattu Ford'eihin perehtyneen huolto-,korjaamoliikkeen toimesta. Vuotamattomuutta tukee myös noin 2 viikon ajamattomuus. Tuon ajan jälkeen starttasin, oli + 2-3 asteinen lämpötila, akku täyteen ladattu, käynnistyi heti laakista.
Ajattelen vian olevan sähköpuolella...
-
Helppo mitata onko akku entinen. Yleismittari kiinni suoraan akun napoihin, samalla starttaus ja jos mittarin lukemat käyvät alle 10V on akku sökö. Jos akku kunnossa, käydään seuraavaksi tutkimaan onko rungon ja moottorin välinen maadoituskaapeli kunnossa ja muutenkin akusta lähteviä piuhoja seuraamalla etsien mahdollista kosketusvikaa.
Tuo virtalukon pohja on hyvä ehdokas.
Sähkövika ehdottomasti...
-
Helppo mitata onko akku entinen. Yleismittari kiinni suoraan akun napoihin, samalla starttaus ja jos mittarin lukemat käyvät alle 10V on akku sökö. Jos akku kunnossa, käydään seuraavaksi tutkimaan onko rungon ja moottorin välinen maadoituskaapeli kunnossa ja muutenkin akusta lähteviä piuhoja seuraamalla etsien mahdollista kosketusvikaa.
Tuo virtalukon pohja on hyvä ehdokas.
Sähkövika ehdottomasti...
Tuota virtalukon pohjaa olen ajatellut....joskus 80-luvulla oli saman tyylisiä kokemuksia, ei turhaan.
-
Sanoin tuosta jo aiemmin. Virtalukon pohjassa on kontaktipinnit ja ei välttämättä anna sähköä muualle kuin starttiin ja eihän se silloin käynnisty.
-
Tuota virtalukon pohjaa olen ajatellut....joskus 80-luvulla oli saman tyylisiä kokemuksia, ei turhaan.
Kokonaiset 25€ motonetissa, eikö kannattaisi kokeilla?
-
Vastaus #14, @Aloittaja:
...." jokaisen hehkutuksen jälkeen moottori yrittää käynnistyä
käännettäessä avaimesta, mutta samalla virta katkeaa"oma-alotteisesti."
".... mahdollistaa startilla "auttamisen" noin 1 sek.ajan kunnes moottori käy tasaisesti."
Vastaus#9, @Aloittaja:
"Nimittäin kun latasin akun, seuraavana aamuna asensin paikoilleen,
(istuimen alla) starttasin, auto käynnistyi heti. (+ 0 astetta)"
Vastaus#22, @Aloittaja: " Tuon ajan jälkeen starttasin, oli + 2-3 asteinen
lämpötila, akku täyteen ladattu, käynnistyi heti laakista."
- "käynnistyi heti", "käynnistyi heti laakista." Nuo sanamuodot kiinnitti
huomioni. Toisaalta jäi vaikutelma että käynnistyy myös "juoksuttamalla" eli
sytytyksiä tapahtuu mutta kone ei käynnisty heti vaan starttimoottorilla
avustaen pääsee vähitellen vauhtiin.
Tekeekö siis molempia tilanteesta riippuen? Mulla on aivan tietty
syy kysyä näin, palaan siihen myöhemmin jos aihetta.
Jäi vaikutelma että käynnistys katkeaa nimenomaan moottorin sytyttäessä?
Vanhemmissa autoissa (ilman käynnistysvalvontaa) käynnistimen vapaakytkin
joskus irrottaa moottorin nykäistessä ja käynnistin ryntää kunnes avain
vapautetaan.
Itselläni (Transit Connect -2004) ohjekirja mainitsee käynnistys-
valvonnan katkaisevan 10s:n kuluttua jos kone ei käynnisty. Tällöin ei
käynnistin tietenkään ryntää. Näin kauaa en ole koskaan startannut etkä
varmaan sinäkään. (Toinen juttu onkin sitten se jos valvonta jostain syystä
katkaisee nopeammin, tästä ei ohjekirja kuitenkaan kerro enempää)
Vastaus #20, @Aloittaja:
" Testattu kahdella eri akulla, sama ilmiö."
"Onko mahdollista kaikesta huolimatta ettei startatessa
akku anna riittävää virtaa......"
- Mahdollista mutta ei luultavaa. Mutta vaikka akku pitäisi jännitteensä
voi jännitehäviöitä syntyä lähes missä vaan. Ne pitää vaan systemaattisesti
mitata. Kesän tullen lienetkin aikeissa tehdä näin...?
- Eräs "kavala" jännitehäviön kohde mainittakoon. Jos käynnistysvirtareit illä
on kaapelissa katkenneita säikeitä (usein napakengän yhteydessä) niin voisi
ajatella ettei niin lyhyellä matkalla synny häviötä. Virta joutuu kuitenkin
ehjällä osuudella siirtymään säikeistä toisiin pidemmällä matkalla jolloin
"efektiivinen katkos" leviää kauemmaksi kuin jos johdin olisi umpiainetta.
Tuonkin mittaus tietenkin heti paljastaa.
" Onneksi on kesä tulossa."
- Joo, kyllä..... saamme kiertää ongelmat... kaukaa.... moottoripyörällä.
Mutta mitä tähän ongelmaan tulee niin kesän voi ja pitäisikin tehdä
ulkoisella lämmityksellä. Erikseen ohjaamoon ja toisaalta erikseen
moottoritilaan. Siis erikseen ja eri kerralla.
Kun vika reagoi noin selvästi lämpötilaan niin noin menetellen
selviäisi onko lämpöherkkä kohta mahdollisesti ohjaamossa vs. moottoritilassa
ja melkoisella varmuudella sulkisi pois toisen.
@88k5: "Eikä mitään erilaisuutta mittariston merkkivaloissa - ilmoituksia?
Palavat yhtä kirkkaina vaikka avain vielä strattiasennossa? "
- Niin, tähän ei saatu vielä vastausta?
@Team Ahma: "Kokonaiset 25€ motonetissa, eikö kannattaisi kokeilla?"
- Ei kannattaisi. Tuollaiset mitataan, ei kokeilla. Jos jostain,
käynnistysohjaukses ta tai auton päävirtapiiristä, jännite katkeaa niin
se selviää jo koetinlampulla (jos ei mittaria ole).
- Kun vaihdetaan virtalukonpohja selviää vain oliko vika virtalukonpohjassa.
Kun mitataan systemaattisesti, saatu tulos ohjaa seuraavia mittauksia ja
koko ajan mennään ratkaisua kohti.
- Aivan häijyä tekee lukea mitä korjaamo on jo kokeillut vaihtaa
umpimähkään. (Asiakkaan kustannuksella...?) Ei tuollainen ole mitään
vianhakua.
-
Kokonaiset 25€ motonetissa, eikö kannattaisi kokeilla?
Epäilin virtalukon pohjaa jo ennen kuin vein huoltoliikkeeseen. Täytyy vaihtaa jossain vaiheessa, helppo homma. Ei vaikuta ajonestoon millään lailla.
-
Vastaus #14, @Aloittaja:
...." jokaisen hehkutuksen jälkeen moottori yrittää käynnistyä
käännettäessä avaimesta, mutta samalla virta katkeaa"oma-alotteisesti."
".... mahdollistaa startilla "auttamisen" noin 1 sek.ajan kunnes moottori käy tasaisesti."
- "käynnistyi heti", "käynnistyi heti laakista." Nuo sanamuodot kiinnitti
huomioni. Toisaalta jäi vaikutelma että käynnistyy myös "juoksuttamalla" eli
sytytyksiä tapahtuu mutta kone ei käynnisty heti vaan starttimoottorilla
avustaen pääsee vähitellen vauhtiin.
Tekeekö siis molempia tilanteesta riippuen? Mulla on aivan tietty
syy kysyä näin, palaan siihen myöhemmin jos aihetta.
Jäi vaikutelma että käynnistys katkeaa nimenomaan moottorin sytyttäessä?
Vanhemmissa autoissa (ilman käynnistysvalvontaa) käynnistimen vapaakytkin
joskus irrottaa moottorin nykäistessä ja käynnistin ryntää kunnes avain
vapautetaan.
@88k5: "Eikä mitään erilaisuutta mittariston merkkivaloissa - ilmoituksia?
Palavat yhtä kirkkaina vaikka avain vielä strattiasennossa? "
- Niin, tähän ei saatu vielä vastausta?
Starttaaminen katkeaa itsestään heti moottorin alkaessa käynnistyä, avainta löysäämättä.
Riittävän usein toistettaessa samaa,(startataan / riippuen lämpötilasta) lopulta, noin sekunnin ajan kun virta ei enää katkea, moottori käynnistyy laakista. Kyse ei ole "juoksuttamisesta."
Mikään missään ei muutu, ei mittarinvalot, tms.
Vaihdan virtalukon pohjan. Kun etsin vikaa johon taitoni riittää , laitan uutta osaa tarpeettomastikin , on siltä osin mielenrauha.
-
..
Itselläni (Transit Connect -2004) ohjekirja mainitsee käynnistys-
valvonnan katkaisevan 10s:n kuluttua jos kone ei käynnisty. Tällöin ei
käynnistin tietenkään ryntää. Näin kauaa en ole koskaan startannut etkä
varmaan sinäkään. (Toinen juttu onkin sitten se jos valvonta jostain syystä
katkaisee nopeammin, tästä ei ohjekirja kuitenkaan kerro enempää)
..
Jotenki minusta tältä osastolta löytyy se syy. Ainakin minun Fordeissa on kaikissa ollut se ominaisuus, että käynnissä olevaa moottoria ei voi yrittää startilla "rälläköidä", ja jos mosa sammahtaa, pitää virta-avain käyttää nollilla jotta startti vaivautuu takaisin virkaansa. En muista olisiko vielä 80-luvulla ollut mekaaninen esto virtalukossa, mutta ei myöhemmin - saati nykyään.. elektroniikan takana. Olisko aloittajalla joku kenkku tinaliitos jossain herkässä paikkaa..
Uudemmassa trumpFordissa (My home is Kentucky Plant :D ) peri amerikkaisuus ja nykyaika kohtaavat; virta-avain toimii kuin start&stop nappula - Ford päättää ihan itse kauanko starttia pitää pyörittää, näpäytys rittää "käynnistyskehoittee seen"..
-
Jotenki minusta tältä osastolta löytyy se syy. Ainakin minun Fordeissa on kaikissa ollut se ominaisuus, että käynnissä olevaa moottoria ei voi yrittää startilla "rälläköidä", ja jos mosa sammahtaa, pitää virta-avain käyttää nollilla jotta startti vaivautuu takaisin virkaansa. En muista olisiko vielä 80-luvulla ollut mekaaninen esto virtalukossa, mutta ei myöhemmin - saati nykyään.. elektroniikan takana. Olisko aloittajalla joku kenkku tinaliitos jossain herkässä paikkaa..
Uudemmassa trumpFordissa (My home is Kentucky Plant :D ) peri amerikkaisuus ja nykyaika kohtaavat; virta-avain toimii kuin start&stop nappula - Ford päättää ihan itse kauanko starttia pitää pyörittää, näpäytys rittää "käynnistyskehoittee seen"..
Itsekin epäilen jotain "tinausta," tai vastaavaa....No, joka tapauksessa vika on etu-,ja takapuskurin välillä. :D :D
Tämä on taatusti helpompi tapaus kuin ensimmäisen kuulennon suunnittelu ja toteutus. Thumb
-
Tulipa juuri mieleeni toinenkin mahdollisuus, nimittäin ajonestoboxi. Ainakin henkilöautoissa vialliset ajonestoboxit tekevät juuri kuvailemallasi tavalla ollessaan vähän vioittuneita eli kylmäjuotoksia piirilevyssä.
-
Tulipa juuri mieleeni toinenkin mahdollisuus, nimittäin ajonestoboxi. Ainakin henkilöautoissa vialliset ajonestoboxit tekevät juuri kuvailemallasi tavalla ollessaan vähän vioittuneita eli kylmäjuotoksia piirilevyssä.
Kiitoksia. Thumb Tätäkin mahdollisuutta olen itsekin pohtinut....