Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Haoltu - 11.03.2018 kello on 15:47

Otsikko: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 11.03.2018 kello on 15:47

 Akku täyteen ladattu, myös  mitattaessa näyttää täyttä varausta. Onko mahdollista kaikesta huolimatta ettei startatessa
 akku anna riittävää virtaa, koska starttaus loppuu omatoimisesti löysäämättä avainta. Kun riittävän usein toistaa, siis
 starttaa, auto käynnistyy.  Tämä häiriö  alkaa + 5 asteesta alaspäin. Noin -10 C pakkasessa starttaus määrä noin 10 kertaa
 ennen kuin käynnistyy. Akun virtamäärä on pyritty pitämään maksimi varauksessa.
 Akku lienee 2-3 v. vanha (?) 100 Ah / 900 amp.

 




 
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: tsahkali - 11.03.2018 kello on 16:21
Paljonkos se jännite on startatessa?
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 11.03.2018 kello on 16:59
Paljonkos se jännite on startatessa?

 Täytyy myöntää, tietämykseni / osaaminen rajoittuu akun lataamisen ja tuon mittaamisen tasolle.  :-[ :-[
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Yrjö - 11.03.2018 kello on 18:35
Mikä auto?
  Ei nuo vanhemmat starttausta lopeta vaikka moottori ei pyörisi virran vähyyden vuoksi.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Ossi66 - 11.03.2018 kello on 19:04
Olisko akkukenkien kontaktissa vikaa, tai sitten maajohto löysällä tai menossa poikki.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 11.03.2018 kello on 20:20
Mikä auto?
  Ei nuo vanhemmat starttausta lopeta vaikka moottori ei pyörisi virran vähyyden vuoksi.

  Ford Transit 2,4 TDDI   vuosimalli 2005
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 11.03.2018 kello on 20:27
Olisko akkukenkien kontaktissa vikaa, tai sitten maajohto löysällä tai menossa poikki.

Akunkengät puhdistettu, uusi startti, tutkittu tietoneella (vikakoodit) Ford'eihin perehtyneessä huoltokorjaamossa, polttoainepuoli kunnossa, jne..... Tuloksetta, tällainen tapaus....
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Aakku - 11.03.2018 kello on 20:48
^ Onko sitä itse akkua sitten kuormitusmitattu...?
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: kimi - 11.03.2018 kello on 21:03
^ Onko sitä itse akkua sitten kuormitusmitattu...?

Nimenomaan, lähimpään akkuliikkeeseen tai Motonettiin. Testaavat akun purkukuormaa. Akku taitaa olla kuskin penkin alla ja siltä osin sen pitäisi lataitua kohtalaisen hyvin, kuitenkin lämpimässä tilassa.
Ei kyllä olisi ensimmäinen joka tuon ikäisenä hyytyy, minulla vaihtui sekä auton että hupipuolen akut 2v takuuajan sisällä
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 11.03.2018 kello on 22:24
Nimenomaan, lähimpään akkuliikkeeseen tai Motonettiin. Testaavat akun purkukuormaa. Akku taitaa olla kuskin penkin alla ja siltä osin sen pitäisi lataitua kohtalaisen hyvin, kuitenkin lämpimässä tilassa.
Ei kyllä olisi ensimmäinen joka tuon ikäisenä hyytyy, minulla vaihtui sekä auton että hupipuolen akut 2v takuuajan sisällä

Kiitos vinkeistä Kimi ja Aakku.  Thumb  Samaa itsekin pohdiskelin. Täytyy vaihtaa toinen akku tilalle, ladata kyseinen akku ja viedä kuormitettavaksi.  Mutta onko niin ettei akku anna virtaa "ulos," vaikka lataus näyttää täyttä, (full) kuten mittaustulos?
Nimittäin kun latasin akun, seuraavana aamuna asensin paikoilleen, (istuimen alla) starttasin, auto käynnistyi heti. (+ 0 astetta) Tuolloin auto oli ollut ajamatta noin 2 viikon ajan. Seuraavana aamuna alkoi oireilu...
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: kimi - 11.03.2018 kello on 22:49
Sinun tapauksessa 100Ah/900A. Tuo 900A ilmoittaa paljonko akku pystyy syöttämään virtaa enintään hetkellisesti. Testeri kertoo sitten tuon luvun nykytilanteen. Pakkasjaksolla kaverin auto hyytyi ja ei käynnistynyt työpäivän jälkeen. Akku 80/ 760. Kaverilla tuo auto ollut muutamia vuosia ja akku oli oudon merkkinen. Akun latauksen latauksen jälkeen vietiin tastiin ja tulos oli 730, todettiin akku ok kuntoiseksi, ainoastaan lyhyt työmatka ei ole riittänyt tuon lataamiseen, varsinkin kun akku on omassa kylmässä lokerossa auton alla. Auto hyrähti käyntiin heti ladatun akun voimalla.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 11.03.2018 kello on 23:59
Sinun tapauksessa 100Ah/900A. Tuo 900A ilmoittaa paljonko akku pystyy syöttämään virtaa enintään hetkellisesti. Testeri kertoo sitten tuon luvun nykytilanteen. Pakkasjaksolla kaverin auto hyytyi ja ei käynnistynyt työpäivän jälkeen. Akku 80/ 760. Kaverilla tuo auto ollut muutamia vuosia ja akku oli oudon merkkinen. Akun latauksen latauksen jälkeen vietiin tastiin ja tulos oli 730, todettiin akku ok kuntoiseksi, ainoastaan lyhyt työmatka ei ole riittänyt tuon lataamiseen, varsinkin kun akku on omassa kylmässä lokerossa auton alla. Auto hyrähti käyntiin heti ladatun akun voimalla.

  Kiitos vastauksesta.  Thumb  Täytyy viedä jossain vaiheessa testattavaksi. Onneksi on toinen auto käytössä.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: El Maco - 12.03.2018 kello on 06:57
Mulla teki vani aikanaan vähän samaa. Eli starttauksen aikana katosi virrat hetkeksi. Toisinaan toimi normaalisti. Kylmemmällä oli pahempi. Syynä oli kahden akun piuhat yhdistävä kalikka keulassa, joka oli pahasti hapettunut. OD foorumilla oli tähän selityskin, liittyi tuon hapettuman kiehahtamiseen isoilla Virroilla. Vaihdoin akut, avasin startin yms. Mutta tuon kun putsasi, ei enää oireillut ja käynnistyi muutenkin nopeammin.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Mjerica - 12.03.2018 kello on 07:12
- Otsikko kaiketi pitäisi olla  "Akun jännite startatessa" ?

   ********************************************
   Lainaus käyttäjältä: tsahkali:

    Paljonkos se jännite on startatessa?

 @Aloittaja: Täytyy myöntää, tietämykseni / osaaminen rajoittuu akun lataamisen
   ja tuon mittaamisen tasolle.
   **********************************************

- Ymmärrän tämän vastauksen niin että kuitenkin osaat mitata akun
  jännitteen käynnistysyrityksen aikana?

   Mutta jostain syystä et sitä tee...? Tuosta vian selvittäminen
   kuitenkin alkaa. Se miten akku on käyttäytynyt latauksen aikana
   ei anna riittäviä takeita virranantokyvysta/kuormitettavuudesta.

   @Aakku: "Onko sitä itse akkua sitten kuormitusmitattu...?"

- Se kuormitusmittaushan on jo siinä että tarkistetaan jännite suoraan
  akun navasta startatessa, jos akku pitää siinä tilanteessa jännitteensä
  yli 10V:n niin enempää ei tarvitse vaatia. Tuon takia akkua ei kannata
  lähteä viemään minnekään.

- Jos taas jännite romahtaa niin ainakin latausjännite on aihetta tarkistaa
  ennen tuomiota.

@Aloittaja: "Seuraavana aamuna alkoi oireilu..."

 - Oliko siis niin että ulkoisella laturilla ladattuna toimi hyvin
   mutta kun jäi oman generaattorinsa varaan niin oireilu alkoi?
   
@Aloittaja: "Kun riittävän usein toistaa, siis starttaa, auto käynnistyy."

  - Pyörittääkö startti siis yhä uudestaan kunnolla mutta moottori ei käynnisty?
    Tai paremminkin hyytyykö pyöritys? <---> katkeaako moitteeton pyöritys äkisti?
   

@Aloittaja: "Akun virtamäärä on pyritty pitämään maksimi varauksessa."

  - Tarkoitatko että "Akku on pyritty pitämään maksimi varauksessa" ?
    Ulkoista laturia käyttäen?        Ajamalla?

  Tarkennatko hieman ettemme eksy hatariin päätelmiin.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 12.03.2018 kello on 09:26



   
@Aloittaja: "Kun riittävän usein toistaa, siis starttaa, auto käynnistyy."

  - Pyörittääkö startti siis yhä uudestaan kunnolla mutta moottori ei käynnisty?
    Tai paremminkin hyytyykö pyöritys? <---> katkeaako moitteeton pyöritys äkisti?
   

@Aloittaja: "Akun virtamäärä on pyritty pitämään maksimi varauksessa."

  - Tarkoitatko että "Akku on pyritty pitämään maksimi varauksessa" ?
    Ulkoista laturia käyttäen?        Ajamalla?

  Tarkennatko hieman ettemme eksy hatariin päätelmiin.
   

 Auto oli Ford'eihin perehtyneessä huolto-,korjaamoliikkeessä.

Yritän kuvailla häiriön ymmärrettävästi:

Ensimmäisestä starttauksesta alkaen, jokaisen hehkutuksen jälkeen moottori yrittää käynnistyä käännettäessä avaimesta, mutta samalla virta katkeaa"oma-alotteisesti."
Esim, pakkasta on - 10 celsiusta, akku kestää hehkuttaa kymmenen kertaa, starttimoottori ei "hyydy." Noiden jälkeen  käynnistyksen jatkuessa virta ei enää katkea, mahdollistaa startilla "auttamisen"  noin 1 sek.ajan kunnes moottori käy tasaisesti.

Nyt on  - 2-3 celsiusta. Kokeiltaessa moottori käynnistyisi mahdollisesti 2-4 yrityksen jälkeen, näin oletan...
Oletan häiriön olevan sähköpuolella. (uudet hehkut, uusi startti,suuttimet testattu, ollut tietokoneessa,....etc....)

Akkua on ladattu ajamalla vähintään  noin 60 - 100 km:n ajomatkoilla, sekä  täysautomaattisilla älylatureilla Lämpimässä-, ja autotilassa. (istuimen alla)
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: K.E.V - 12.03.2018 kello on 09:50
Haisee virtalukon pohjan vialle.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Ossi66 - 12.03.2018 kello on 10:30
Haisee virtalukon pohjan vialle.

Samaa mieltä.

Noista kuormitusmittauksis ta ole sitämieltä, kannattaisi aina tehdä se mittaus konehuoneesta, jolloin tulee mitattua samalla myös ne liitokset ja maadoitukset.
Jos tulos on ok, kaikki on ok.
Jos tulos on huono, mitataan suoraan akusta ja selvitetään onko akku huono vai liitokset.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: 88k5 - 12.03.2018 kello on 12:25
   

 Auto oli Ford'eihin perehtyneessä huolto-,korjaamoliikkeessä.

Yritän kuvailla häiriön ymmärrettävästi:

Ensimmäisestä starttauksesta alkaen, jokaisen hehkutuksen jälkeen moottori yrittää käynnistyä käännettäessä avaimesta, mutta samalla virta katkeaa"oma-alotteisesti."
Esim, pakkasta on - 10 celsiusta, akku kestää hehkuttaa kymmenen kertaa, starttimoottori ei "hyydy." Noiden jälkeen  käynnistyksen jatkuessa virta ei enää katkea, mahdollistaa startilla "auttamisen"  noin 1 sek.ajan kunnes moottori käy tasaisesti.

Nyt on  - 2-3 celsiusta. Kokeiltaessa moottori käynnistyisi mahdollisesti 2-4 yrityksen jälkeen, näin oletan...
Oletan häiriön olevan sähköpuolella. (uudet hehkut, uusi startti,suuttimet testattu, ollut tietokoneessa,....etc....)

Akkua on ladattu ajamalla vähintään  noin 60 - 100 km:n ajomatkoilla, sekä  täysautomaattisilla älylatureilla Lämpimässä-, ja autotilassa. (istuimen alla)
Eikä mitään erilaisuutta mittariston merkkivaloissa - ilmoituksia? Palavat yhtä kirkkaina vaikka avain vielä strattiasennossa?
Kuuluukos yksi akkuisessa ransussa kuskin pukin sisältä releen koloaus virtoja kääntäessä - tulpa-akkuisessa ainakin..?

Ei kuullosta yhtään enää akkuun ja siltä virransyöttöön liittyvältä vialta.. joku laittaa estoja päälle/vie ohjausvirran..

Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: jiikoo - 12.03.2018 kello on 12:32
Olikos tuon ikäisissä se polttoainesuodattim en jalka mikä alkaa vuotamaan ilmaa läpi?
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 12.03.2018 kello on 17:13


 
  Auto oli tutkittavana Ford'eihin perehtyneessä huolto-,korjaamoliikkeessä:

   - tutkittu tietoneella
   - tutkittu polttoainejärjestel
   - uusi startti
   - uudet hehkut
   - suuttimien toimivuus testattu
   - sähköpuoli testattu, myös auton ollessa vrk:n kylmässä....(ulkona)
   - jne....

   Täytyy häiriö / vika "ajaa" ulos.  Thumb Thumb

   Laitan infoa jos / kun selviää...

   Suuret kiitokset kaikille asiaan kantaa ottaneille.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 18.03.2018 kello on 16:09

 
  Auto oli Ford'eihin perehtyneessä huolto-,korjaamoliikkeessä:

   - tutkittu tietokoneella
   - tutkittu polttoainejärjestel
   - uusi startti
   - uudet hehkut
   - suuttimien toimivuus testattu
   - sähköpuoli testattu, myös auton ollessa vrk:n kylmässä....(ulkona)
   - jne....

   Täytyy häiriö / vika "ajaa" ulos.  Thumb Thumb

   Laitan infoa jos / kun selviää...

   

Testattu kahdella eri akulla, sama ilmiö. Pyydän autosähköasentajaa  tekemään erillisen systeemin joka starttaa "suoraan" tarpeen vaatiessa jos sellainen on mahdollista. Onneksi on kesä tulossa. Thumb Thumb

  Kiitoksia kaikille vastanneille ja hyvää kesän odotusta. Thumb

  (Alla aloitusaihe)

 Akku täyteen ladattu, myös  mitattaessa näyttää täyttä varausta. Onko mahdollista kaikesta huolimatta ettei startatessa
 akku anna riittävää virtaa, koska starttaus loppuu omatoimisesti löysäämättä avainta. Kun riittävän usein toistaa, siis
 starttaa, lopulta käynnistyy.  Häiriö  alkaa + 5 asteesta alaspäin. Noin -10 C pakkasessa starttaus määrä noin 10 kertaa
 kunnes käynnistyy. Akun virtamäärä on pyritty pitämään maksimi varauksessa.
 Akku lienee 2-3 v. vanha (?) 100 Ah / 900 amp.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: mjo33400 - 18.03.2018 kello on 18:14
Laskeeko polttoaineet takaisin tankkiin putkistosta. Voisko olla o-rengas vuoto.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 18.03.2018 kello on 18:50
Laskeeko polttoaineet takaisin tankkiin putkistosta. Voisko olla o-rengas vuoto.

Tutkittu / testattu Ford'eihin perehtyneen huolto-,korjaamoliikkeen toimesta. Vuotamattomuutta tukee myös  noin 2 viikon ajamattomuus. Tuon ajan jälkeen starttasin,  oli + 2-3 asteinen lämpötila, akku täyteen ladattu, käynnistyi heti laakista.

Ajattelen vian olevan sähköpuolella...
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Tsiisus - 18.03.2018 kello on 19:08
Helppo mitata onko akku entinen. Yleismittari kiinni suoraan akun napoihin, samalla starttaus ja jos mittarin lukemat käyvät alle 10V on akku sökö. Jos akku kunnossa, käydään seuraavaksi tutkimaan onko rungon ja moottorin välinen maadoituskaapeli kunnossa ja muutenkin akusta lähteviä piuhoja seuraamalla etsien mahdollista kosketusvikaa.
Tuo virtalukon pohja on hyvä ehdokas.

Sähkövika ehdottomasti...
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 18.03.2018 kello on 22:09
Helppo mitata onko akku entinen. Yleismittari kiinni suoraan akun napoihin, samalla starttaus ja jos mittarin lukemat käyvät alle 10V on akku sökö. Jos akku kunnossa, käydään seuraavaksi tutkimaan onko rungon ja moottorin välinen maadoituskaapeli kunnossa ja muutenkin akusta lähteviä piuhoja seuraamalla etsien mahdollista kosketusvikaa.
Tuo virtalukon pohja on hyvä ehdokas.

Sähkövika ehdottomasti...

Tuota virtalukon pohjaa olen ajatellut....joskus  80-luvulla oli saman tyylisiä kokemuksia, ei turhaan.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: K.E.V - 19.03.2018 kello on 07:48
Sanoin tuosta jo aiemmin. Virtalukon pohjassa on kontaktipinnit ja ei välttämättä anna sähköä muualle kuin starttiin ja eihän se silloin käynnisty.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Team Ahma - 19.03.2018 kello on 10:39
Tuota virtalukon pohjaa olen ajatellut....joskus  80-luvulla oli saman tyylisiä kokemuksia, ei turhaan.
Kokonaiset 25€ motonetissa, eikö kannattaisi kokeilla?
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Mjerica - 19.03.2018 kello on 14:45
Vastaus #14, @Aloittaja:
    ...." jokaisen hehkutuksen jälkeen moottori yrittää käynnistyä
    käännettäessä avaimesta, mutta samalla virta katkeaa"oma-alotteisesti."

 ".... mahdollistaa startilla "auttamisen"  noin 1 sek.ajan kunnes moottori käy tasaisesti."

Vastaus#9, @Aloittaja:
      "Nimittäin kun latasin akun, seuraavana aamuna asensin paikoilleen,
      (istuimen alla) starttasin, auto käynnistyi heti. (+ 0 astetta)"

Vastaus#22, @Aloittaja: " Tuon ajan jälkeen starttasin,  oli + 2-3 asteinen
              lämpötila, akku täyteen ladattu, käynnistyi heti laakista."

- "käynnistyi heti", "käynnistyi heti laakista." Nuo sanamuodot kiinnitti 
  huomioni. Toisaalta jäi vaikutelma että käynnistyy myös "juoksuttamalla" eli
  sytytyksiä tapahtuu mutta kone ei käynnisty heti vaan starttimoottorilla
  avustaen pääsee vähitellen vauhtiin.

     Tekeekö siis molempia tilanteesta riippuen? Mulla on aivan tietty
  syy kysyä näin, palaan siihen myöhemmin jos aihetta.

  Jäi vaikutelma että käynnistys katkeaa nimenomaan moottorin sytyttäessä?
  Vanhemmissa autoissa (ilman käynnistysvalvontaa) käynnistimen vapaakytkin
  joskus irrottaa moottorin nykäistessä ja käynnistin ryntää kunnes avain
  vapautetaan.
     Itselläni (Transit Connect -2004) ohjekirja mainitsee käynnistys-
  valvonnan katkaisevan 10s:n kuluttua jos kone ei käynnisty. Tällöin ei
  käynnistin tietenkään ryntää. Näin kauaa  en ole koskaan startannut etkä
  varmaan sinäkään. (Toinen juttu onkin sitten se jos valvonta jostain syystä
  katkaisee nopeammin, tästä ei ohjekirja kuitenkaan kerro enempää)

Vastaus #20, @Aloittaja:
 " Testattu kahdella eri akulla, sama ilmiö."
 "Onko mahdollista kaikesta huolimatta ettei startatessa
 akku anna riittävää virtaa......"

- Mahdollista mutta ei luultavaa. Mutta vaikka akku pitäisi jännitteensä
  voi jännitehäviöitä syntyä lähes missä vaan. Ne pitää vaan systemaattisesti
  mitata. Kesän tullen lienetkin aikeissa tehdä näin...?

- Eräs "kavala" jännitehäviön kohde mainittakoon. Jos käynnistysvirtareit illä
  on kaapelissa katkenneita säikeitä (usein napakengän yhteydessä) niin voisi
  ajatella ettei niin lyhyellä matkalla synny häviötä. Virta joutuu kuitenkin
  ehjällä osuudella siirtymään säikeistä toisiin pidemmällä matkalla jolloin
  "efektiivinen katkos" leviää kauemmaksi kuin jos johdin olisi umpiainetta.
    Tuonkin mittaus tietenkin heti paljastaa.


    " Onneksi on kesä tulossa."
- Joo, kyllä..... saamme kiertää ongelmat... kaukaa.... moottoripyörällä.

  Mutta mitä tähän ongelmaan tulee niin kesän voi ja pitäisikin tehdä
  ulkoisella lämmityksellä. Erikseen ohjaamoon ja toisaalta erikseen
  moottoritilaan. Siis erikseen ja eri kerralla.
     Kun vika reagoi noin selvästi lämpötilaan niin noin menetellen
  selviäisi onko lämpöherkkä kohta mahdollisesti ohjaamossa vs. moottoritilassa
  ja melkoisella varmuudella sulkisi pois toisen.


@88k5: "Eikä mitään erilaisuutta mittariston merkkivaloissa - ilmoituksia?
        Palavat yhtä kirkkaina vaikka avain vielä strattiasennossa? "

- Niin, tähän ei saatu vielä vastausta?


@Team Ahma: "Kokonaiset 25€ motonetissa, eikö kannattaisi kokeilla?"

   - Ei kannattaisi. Tuollaiset mitataan, ei kokeilla. Jos jostain,
  käynnistysohjaukses ta tai auton päävirtapiiristä, jännite katkeaa niin
  se selviää jo koetinlampulla (jos ei mittaria ole).

  - Kun vaihdetaan virtalukonpohja selviää vain oliko vika virtalukonpohjassa.
    Kun mitataan systemaattisesti, saatu tulos ohjaa seuraavia mittauksia ja
    koko ajan mennään ratkaisua kohti.

  - Aivan häijyä tekee lukea mitä korjaamo on jo kokeillut vaihtaa
   umpimähkään. (Asiakkaan kustannuksella...?) Ei tuollainen ole mitään
   vianhakua.

Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 19.03.2018 kello on 14:45
Kokonaiset 25€ motonetissa, eikö kannattaisi kokeilla?

Epäilin virtalukon pohjaa jo ennen kuin vein huoltoliikkeeseen. Täytyy vaihtaa jossain vaiheessa, helppo homma. Ei vaikuta ajonestoon millään lailla.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 19.03.2018 kello on 15:35
Vastaus #14, @Aloittaja:
    ...." jokaisen hehkutuksen jälkeen moottori yrittää käynnistyä
    käännettäessä avaimesta, mutta samalla virta katkeaa"oma-alotteisesti."

 ".... mahdollistaa startilla "auttamisen"  noin 1 sek.ajan kunnes moottori käy tasaisesti."



- "käynnistyi heti", "käynnistyi heti laakista." Nuo sanamuodot kiinnitti 
  huomioni. Toisaalta jäi vaikutelma että käynnistyy myös "juoksuttamalla" eli
  sytytyksiä tapahtuu mutta kone ei käynnisty heti vaan starttimoottorilla
  avustaen pääsee vähitellen vauhtiin.

     Tekeekö siis molempia tilanteesta riippuen? Mulla on aivan tietty
  syy kysyä näin, palaan siihen myöhemmin jos aihetta.

  Jäi vaikutelma että käynnistys katkeaa nimenomaan moottorin sytyttäessä?
  Vanhemmissa autoissa (ilman käynnistysvalvontaa) käynnistimen vapaakytkin
  joskus irrottaa moottorin nykäistessä ja käynnistin ryntää kunnes avain
  vapautetaan.
   
@88k5: "Eikä mitään erilaisuutta mittariston merkkivaloissa - ilmoituksia?
        Palavat yhtä kirkkaina vaikka avain vielä strattiasennossa? "

- Niin, tähän ei saatu vielä vastausta?



Starttaaminen katkeaa itsestään heti moottorin alkaessa käynnistyä, avainta löysäämättä.

Riittävän usein toistettaessa samaa,(startataan / riippuen lämpötilasta) lopulta, noin sekunnin ajan kun virta ei enää katkea, moottori käynnistyy laakista. Kyse ei ole "juoksuttamisesta."

Mikään missään ei muutu, ei mittarinvalot, tms.

Vaihdan virtalukon pohjan. Kun etsin vikaa johon taitoni riittää , laitan uutta osaa  tarpeettomastikin , on siltä osin mielenrauha. 
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: 88k5 - 19.03.2018 kello on 15:52
..
     Itselläni (Transit Connect -2004) ohjekirja mainitsee käynnistys-
  valvonnan katkaisevan 10s:n kuluttua jos kone ei käynnisty. Tällöin ei
  käynnistin tietenkään ryntää. Näin kauaa  en ole koskaan startannut etkä
  varmaan sinäkään. (Toinen juttu onkin sitten se jos valvonta jostain syystä
  katkaisee nopeammin, tästä ei ohjekirja kuitenkaan kerro enempää)
..
Jotenki minusta tältä osastolta löytyy se syy. Ainakin minun Fordeissa on kaikissa ollut se ominaisuus, että käynnissä olevaa moottoria ei voi yrittää startilla "rälläköidä", ja jos mosa sammahtaa, pitää virta-avain käyttää nollilla jotta startti vaivautuu takaisin virkaansa. En muista olisiko vielä 80-luvulla ollut mekaaninen esto virtalukossa, mutta ei myöhemmin - saati nykyään.. elektroniikan takana. Olisko aloittajalla joku kenkku tinaliitos jossain herkässä paikkaa..

Uudemmassa trumpFordissa (My home is Kentucky Plant  :D ) peri amerikkaisuus ja nykyaika kohtaavat; virta-avain toimii kuin start&stop nappula - Ford päättää ihan itse kauanko starttia pitää pyörittää, näpäytys rittää "käynnistyskehoittee seen"..
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 19.03.2018 kello on 19:39
Jotenki minusta tältä osastolta löytyy se syy. Ainakin minun Fordeissa on kaikissa ollut se ominaisuus, että käynnissä olevaa moottoria ei voi yrittää startilla "rälläköidä", ja jos mosa sammahtaa, pitää virta-avain käyttää nollilla jotta startti vaivautuu takaisin virkaansa. En muista olisiko vielä 80-luvulla ollut mekaaninen esto virtalukossa, mutta ei myöhemmin - saati nykyään.. elektroniikan takana. Olisko aloittajalla joku kenkku tinaliitos jossain herkässä paikkaa..

Uudemmassa trumpFordissa (My home is Kentucky Plant  :D ) peri amerikkaisuus ja nykyaika kohtaavat; virta-avain toimii kuin start&stop nappula - Ford päättää ihan itse kauanko starttia pitää pyörittää, näpäytys rittää "käynnistyskehoittee seen"..

 Itsekin epäilen jotain "tinausta," tai vastaavaa....No, joka tapauksessa vika on etu-,ja takapuskurin välillä.  :D :D
 Tämä on taatusti helpompi tapaus kuin ensimmäisen kuulennon suunnittelu ja toteutus.  Thumb
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Tsiisus - 21.03.2018 kello on 08:10
Tulipa juuri mieleeni toinenkin mahdollisuus, nimittäin ajonestoboxi. Ainakin henkilöautoissa vialliset ajonestoboxit tekevät juuri kuvailemallasi tavalla ollessaan vähän vioittuneita eli kylmäjuotoksia piirilevyssä.
Otsikko: Vs: Akun virta startatessa.
Kirjoitti: Haoltu - 21.03.2018 kello on 18:54
Tulipa juuri mieleeni toinenkin mahdollisuus, nimittäin ajonestoboxi. Ainakin henkilöautoissa vialliset ajonestoboxit tekevät juuri kuvailemallasi tavalla ollessaan vähän vioittuneita eli kylmäjuotoksia piirilevyssä.

 Kiitoksia. Thumb    Tätäkin mahdollisuutta  olen itsekin pohtinut....