Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: vesako - 9.06.2011 kello on 19:17
-
Onko parempi, että renkaiden paineet on
suositeltua suuremmat.?
Käyttö ohjeissa on jotkin suosituspaineet
tietylle rengaskoolle.
Onko kenelläkään kokemusta.?
-
Minulla on suositus ; edessä 3,8 takana 4,5 . Mutta olen vähän tinkinyt ,on mukavanpi ajaa,ei joka tärinä tiessä tunnu !! :) :)
-
Vaunun vedossa olen pitänyt ja hyväksi havainnut vetoautossa 2,6 bar, täydellä kuormalla 2,8 takana (suositus 2,4) ja vaunussa 3,8 bar, en muista suositusta mutta paljon enemmän on, hyvin ja vakaasti tulee perässä.
-
Vaunun vedossa olen pitänyt ja hyväksi havainnut vetoautossa 2,6 bar, täydellä kuormalla 2,8 takana (suositus 2,4) ja vaunussa 3,8 bar, en muista suositusta mutta paljon enemmän on, hyvin ja vakaasti tulee perässä.
Näin minäkin olen ajatellu.
Jonkin verran ylipaineita olen käyttänyt.
-
Veturiin taakse 3 - 3.2, edessä noin 2.6. vaunussa on noin 4.2.
-
Joskus olen kokeillut laittaa nykyiseen veturiin 2,4 bar. kun suositus on 2,0 bar. Mitään oleellista eroa en ole huomannut. Toki meitä matkustaa autossa enää kaksi aikuista. Sillon kun muksut oli mukana eron huomasi. Joskin veturikin oli erilainen.
Vaunun renkaissa (4 kpl.) on painetta 2,4 bar. ja hyvin tulee mukana. Ei huoju ei heilu!
-
Autossa edessä 2,7, takana 3,1. Valmistajan suositus ja niiden puolesta hyvin toimii, mutta ilman vaunua on aika karkeaa menoa, eli laskettava on.
Vaunussa myös maksimipaineet, eli 65 PSI (mitä se nyt baareina onkaan...). Vaunussa paineiden nosto vaikutti olennaisesti vedettävyyteen, renkaat on 195/14 C.
-
Itse olen pitänyt tarkkaa huolta rengaspaineista sen jälkeen kun hankin oikean ilmanpainemittarin niiden säätämistä varten.
Huoltoaseman mittarit näyttää ihan mitä sattuu. Yleensä ne on rikki ja likaisia.
Kotipihassa on helpompi laittaa paineet kohdalleen.
-
TM mittareista http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/rengaspainemittarit-kevatilmaa-renkaisiin (http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/rengaspainemittarit-kevatilmaa-renkaisiin)
Itselläni on kompressori ja siinä halpa renkaan täyttöpistooli. Näyttötarkkuus 5 baarin kohdalla noin yksi kolmasosa koko mittaritaulusta. Eipä tarvitse lisätä / poistaa ilmaa juuri koskaan.
Mobiilin käyttöohjeen mukaan rengaskoko vaikuttaa paineeseen yllättävän paljon.
edit. Minulla siis m.auto. Siksi kovat paineet
-
Joskus olen kokeillut laittaa nykyiseen veturiin 2,4 bar. kun suositus on 2,0 bar. Mitään oleellista eroa en ole huomannut. Toki meitä matkustaa autossa enää kaksi aikuista. Sillon kun muksut oli mukana eron huomasi. Joskin veturikin oli erilainen.
Vaunun renkaissa (4 kpl.) on painetta 2,4 bar. ja hyvin tulee mukana. Ei huoju ei heilu!
Kyllä se on vaan niin väärin kun nää Volvon ja sen perässä telilaivueen omistavat puuttuvat keskusteluun. ;)
-
Kyllä se on vaan niin väärin kun nää Volvon ja sen perässä telilaivueen omistavat puuttuvat keskusteluun. ;)
Sorry, en vain malttanut olla puuttumatta, kun ajattelin muillakin olevan telilaivueita perässä. ;D ;D
-
Paljonkos pidätte vaunuissa renkaissa painetta? Hobbyn suositus 13" pyörälle on 4.5 baaria. Tuntuu vaan aika isolta.
-
Detskun vaatimus yksiakseliselle, 185R14C renkaislle, 1360kg kokonaispainolla, on 4bar. ;)
-
Paljonkos pidätte vaunuissa renkaissa painetta? Hobbyn suositus 13" pyörälle on 4.5 baaria. Tuntuu vaan aika isolta.
Riippuu vaunusta ja montako pyörää on. Noitahan on yksi ja kaksi akselisia. Vanhassa Hobbyssä ( kaksiakselinen ) oli 2,5 baaria ja paino oli 1500 kg.
-
Riippuu vaunusta ja montako pyörää on. Noitahan on yksi ja kaksi akselisia. Vanhassa Hobbyssä ( kaksiakselinen ) oli 2,5 baaria ja paino oli 1500 kg.
Kaksiakselinen ja kokonaismassa 1900kg
-
Kaksiakselinen ja kokonaismassa 1900kg
Lienee kuiteski vahvistetut renkaat, koska normaali rengas ja venttiili ei kestä 4.5bar painetta.
-
Lienee kuiteski vahvistetut renkaat, koska normaali rengas ja venttiili ei kestä 4.5bar painetta.
Joo on. Juuri uusia vielä etsimässä. Niissä painoindeksi 91 eli 615kg.
-
Dorotea kirjoitti aikoinaan hänellä olleen 2,4 / rengas. Telivaunussa
-
Dorotea kirjoitti aikoinaan hänellä olleen 2,4 / rengas. Telivaunussa
Doron vaunu oli keveää tavaraa tuohon Topeliuksen vaunuun verrattuna ;)
-
Ei silti ole 4.5 kiloa kaksoisakselivaunus sa :laugh: Yleensä yksiakselisessa on nuo paineet , tiedä sitten ?
Mulla lukee omassa ohjekirjassa, eikö siinä.
-
Jäähän tuossa painoa 1t/akseli, että pitää siellä jonkun verran olla.
-
Ei silti ole 4.5 kiloa kaksoisakselivaunus sa :laugh: Yleensä yksiakselisessa on nuo paineet , tiedä sitten ?
Mulla lukee omassa ohjekirjassa, eikö siinä.
En tiedä hopista - Detsku ilmoitti uuden painetason painon korotuksen yhteydessä.
Siitä olen samaa mieltä, tuo Topeliuksen 4.5bar on järjetön lukema. Ite pistäsin tuossa tapauksessa painetta jotain 3,2bar - ja tämä on puhtaasti musta vaan tuntuu -lukema.
-
Nyt hain rengasliikkestä uudet renkaat ja paineiksi sanottiin että 3.5 bar olis ihan ok paineet. Yli 4 baarin painetta ei kannata laittaa, koska venttiilit eivät sitä kestä.
-
Nyt hain rengasliikkestä uudet renkaat ja paineiksi sanottiin että 3.5 bar olis ihan ok paineet. Yli 4 baarin painetta ei kannata laittaa, koska venttiilit eivät sitä kestä.
Mulla on metallirunkoiset lyhyet venttilit pakussa ja retkuiluautossa, vaikka ei ihan 4 baarin paineita olekaan.
Eivät ne vahvemmat venttiilit kovin iso kulu ole.
-
Onhan niitä paineita ollut, renkaissakin.
Etu akselilla 5,5 ja taka-akseleillla 5,0 jos oikein muistan.
Siis rengasta kohden. Eikös isoissa autoissa ole reippaasti
noistakin yli?
Eihän renkaassa painetta voi olla liikaa. Eikös rengas
hajoa jos siihen liikaa painetta laittaa ;)
-
Nyt hain rengasliikkestä uudet renkaat ja paineiksi sanottiin että 3.5 bar olis ihan ok paineet. Yli 4 baarin painetta ei kannata laittaa, koska venttiilit eivät sitä kestä.
Ainakin merkinnät ovat hoppikopissa 4,5bar.
(http://karavaanari.org/kuvat/1395931821.jpg)
Ja normirenkaatkin kestävät yleisesti 65 psi (kato vaikka siitä renkaan kyljestä), joten ei tuo ny mitenkään outoa ole.
-
Mielestäni rengaspaine on aina kompromissi, rippuu siitä mitä etua haetaan.
Korkea paine:
+ Pieni vierintävastus.
+ Pieni sortokulma, joka on peräkärryssä eduksi,vähentää mahdollista "vatkaamista".
+ Kuumalla rengas pysyy viileämpänä.
- Renkaan keskeltä kuluminen saattaa lisääntyä.
- Pyörät on kovat, täristää kuopissa.
- Pito vähenee, koska tiehen ottava pinta on pieni.
Vähän matala paine:
+ Rengas joustaa hyvin kuopissa.
+ Pito hyvä kun tiehen ottava pinta isompi.
- Rengas saatta kulua reunoilta.
- "Vatkaaminen" lisääntyy.
- Kuumalla rengas lämpiää enemmän.
Mielestäni vaunun renkaan tulee painua kasaan alhaalta selvästi vähemmän kun veturin renkaan, kun tarkastellaan tasaisella asfalttilla.
Esim.talvella ajon jälkeen lumeen jää jälki tiehen ottavasta renkaan kohdasta, joka taas riippuu renkaan paineesta.
-
- Renkaan keskeltä kuluminen saattaa lisääntyä.
Tämä ei pidä paikkaansa nykyisillä vyörenkailla.
-
Tämä ei pidä paikkaansa nykyisillä vyörenkailla.
Poikkea katsomaan pojan renun renkaita, ennenkuin hän laittaa ne alle.
-
Poikkea katsomaan pojan renun renkaita, ennenkuin hän laittaa ne alle.
Voisin tähän kommentoida, että kun pääsen kotiin niin laitan kuvat mitkä kumoaa käsityksesi.
-
Entisessä työelämässä laiteltiin kuorimarummun renkaisiin jotka oli kuorma-autoissakin käytettyjä niin 10 baria.... ???
Syystä että tyhjempänä paukahtelivat useasti..
-
....10 baria.... ??? Syystä että tyhjempänä paukahtelivat useasti..
Eli renkaassa ei voi olla painetta liikaa...
-
Korkea paine:
- Renkaan keskeltä kuluminen saattaa lisääntyä.
Saattaapi käydä jopa toisinpäin...
Korkea paine:
- Pito vähenee, koska tiehen ottava pinta on pieni.
Ei se ihan noinkaan mene. Vormulan renkailla, jotka ovat pelkkää pikeä, leveys tuo kuivalla lisää pitoa mutta katsopa millaisilla renkailla ajetaan rallia. Varsikin talvella pyörät on niin kapeita, ettei semmoisia ole saanut kaupasta enää aikoihin. Siviiliajossakin tuo leveärengashullutus on ihan kuraa.
-
Eli renkaassa ei voi olla painetta liikaa...
Noo en tiedä miten kuorma-auton renkaita voi verrata auton vastaaviin. ???
Hyvin kestivät painetta mutta piti viikoittain lisäillä koska jos oli ollut vähillä paineilla niin eivät kestäneet enää kauaa paineen lisäyksen jälkeen..Lie sivukudokset joutuneet koville.
-
Juuri hain rengasliikkeestä Michelin maxi-ice Van kitkarenkaat asuntovaunuun. Meinasi siellä että 3-4 barin välillä paineet renkaisiin riippuen vähän vaunusta ja painosta. Mulla on ollut siinä reilut 3 bar telivaunussa.
Aika paljon saa vaunua vetää, että renkaat pitää vaihtaa sen vuoksi, että kulutuspinta loppuu. Kyllä se ikä sanelee vaunun renkaan käyttöiän.
Mulla oli LMC:ssä 2004 valmistetut GT radial 185/70r14 88t renkaat, nyt vaihdoin ne uusiin. Vanhoissa renkaissa ei ollut mitään vikaan ei kupruja kyjissä eikä muutakaan ja pintaa hyvin jäljellä, mutta 10 vuotta tuli nyt täyteen, aika oli vaihtaa.
Ja vaihdoin micheliin vahvistetut pakettiauton kitkapyörät. Hintaan 40 e / kpl alle asennettuna ja painotettuna.