Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: Aaron - 29.01.2016 kello on 08:46

Otsikko: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Aaron - 29.01.2016 kello on 08:46
Puoli-integroitua asuntoautoa suunnittelen jossa lämmitys truma combi 6. Vuosimalli 2013.
Ainoastaan aldesta kokemuksia vaunukäytössä, miten tuollaisella trumalla yleensä tarkenee, jos pikkupakkasellakin reissailee, pikkupakkanen -10-20 astetta.
Kannattaako suosiolla vain unohtaa?
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: kimi - 29.01.2016 kello on 09:26
Kyllä tuolla pärjää noilla keleillä hyvin. Jos putket on vedetty järkevästi niin lämpö tasainen kaikkialla.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: "Masi" - 29.01.2016 kello on 09:39
Jos lämmitin on auton puolivälissä takapään sijaan, niin yleensä toiminta on parepaa ilmaputkien lyhyydestä johtuen.
Joissain malleissa missä lämmitin on perällä tahtoo etupää jäädä viileäksi sillä pitkissä putkissa patopaine vie tehon.
Mutta sekin voi ratkaista lisäämällä putkia.
Yleensä minimi määrä lämpösuuttimilla on 6 kpl, mutta löytyy myös vähemmällä olevia ja ne on huonoja.
Ja jos on kuusi kun kolme lisää järkeviin paikkoihin, alkaa olla aika tasalämpöinen väline.
Ja mitä suorempi putkisto, sen paremmin tulee lämmintä ulos .
Mutta kannattaa kokeilla lämmitintä sitten että kun se puhaltaa lämmintä, niin myös pisimpien putkin päästä tulee ilmaa
suurin piirtein yhtä isolla teholla kuin lyhyemmistä. Eli termostaatista paljon teho pyyntöä että lämmitin lähtee isolle teholle
kokeiltaessa.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: tsahkali - 29.01.2016 kello on 12:25
Pikkupakkasilla (-35 ) on riittänyt lämpöä 6m autossa. Pannu on takatallissa.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Aaron - 29.01.2016 kello on 13:37
Soittelinkin tuossa auton edelliselle omistajalle, niin meinasi että hyvin on tarennut 20 asteen pakkasillakin. Tasaisen lämmin ollut silloinkin auto. Nyt vain pitäisi vielä päätös tehdä, auto olisi kyllä todella hieno hobbyn premium malli.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: retkeilijä - 29.01.2016 kello on 14:02
Mielestäni pikkupakkanen on alle -10 astetta. Jo silloin puoli-integroidussa autossa on oltava ohjaamon ulkopuolinen suoja ikkunoiden huurtumisen estoon. Lisäksi on hyvä olla ohjaamon sisäinen thermopeitto tai paksu väliverho ohjaamon ja asuinosan valillä. 

Näin lämmitin tohisee pienimmillä tehoilla ja sisätiloissa on miellyttävämpää.

Tuolla keskustelua aiheesta: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=45942847 (http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=45942847)
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: palokurki - 29.01.2016 kello on 14:12
Taitaa tästä aiheesta olla aika monta viestiketjua.

Kyllä Truma-autossa tarkenee. Minulla on pannu takatallissa ja lämpö ei niin helposti jakaudu keulaan saakka. Olen kylläkin laiska virittelemään mitään peitteitä minnekään. Suuttimista ei tule ilmaa samalla paineella, kuin takana. Lämmitystehosta asia ei kiinni jää. Keulan saa kyllä todella lämpimäksi, mutta takana on sitten turhankin kuuma.

Yritän aina saada auton sähköpaikalle ja olen korjannut asiaa yhdellä keulaan sijoitetulla Ecomat-lämmittimellä.

Oliko mainitsemassasi autossa Trumassa sähkövastukset?

Minulla on Trumassa 1800 W sähkövastus + 6 Kw nestekaasutehoa. Kuten aiemmin sanoin harvassa autossa lämmitysteho loppuu kesken. Muutama viikko sitten ulkona oli 33 astetta pakkasta.
Ecomat huusi täydellä 1500 W. Trumassa sähkö 1800 W + välillä kuului käynnistelevän nestekaasua kaveriksi. Hyvin tarkeni ja reserviä jäi vielä.

Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: tsahkali - 29.01.2016 kello on 22:12
Mielestäni pikkupakkanen on alle -10 astetta. Jo silloin puoli-integroidussa autossa on oltava ohjaamon ulkopuolinen suoja ikkunoiden huurtumisen estoon. Lisäksi on hyvä olla ohjaamon sisäinen thermopeitto tai paksu väliverho ohjaamon ja asuinosan valillä. 

Näitä kysymyksiä on vähän väliä...   Ja vastaan aina, että -35:ssä menee vielä ihan hyvin, lämmitin käy aika ajoin.  Etuikkunat peittävä, vaikka ohutkin, peitto on välttämätön jo ennen nollaa, muuten ikkunat on märkiä jo ennen aamua. muita peittoja ei ole ollut, enkä halua, koska myös ohjaamo on osa oleskelutilaa.

Toki, lämpimyys riippuu myös autosta ja sen eristeistä.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: retkeilijä - 30.01.2016 kello on 06:58
... muita peittoja ei ole ollut, enkä halua, koska myös ohjaamo on osa oleskelutilaa.

Kylläpä näyttää lämpöiseltä. Lämpöeristää myös ovien alaosat ja raput.
(http://karavaanari.org/kuvat/1454129728.jpg)

Lisäys: http://www.sarkacaravan.fi/index.php?p=1_77_Termopeitteet (http://www.sarkacaravan.fi/index.php?p=1_77_Termopeitteet)
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Aaron - 30.01.2016 kello on 09:37
Tollanen lämpöpeitto pitää varmaan lämmön hyvin sisällä.
Saako tuollaisia valmiina ostettua vai täytyykö teettää?
Kaupat on itsellä autosta nyt sovittu, vielä reilu viikko niin pääsee autoa hypistelemään.
Ostamassani autossa on etuikkunoissa sellaiset lämpökaihtimet, en tiedä sitten tuleeko mukana muita lämpösuojia.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: tsahkali - 30.01.2016 kello on 10:16
Ostamassani autossa on etuikkunoissa sellaiset lämpökaihtimet, en tiedä sitten tuleeko mukana muita lämpösuojia.

Laskoskaihtimet?  Ne on kesällä hyvät aurinkosuojat, viileemmällä keräävät vain kosteuden taakseen lasiin.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Aaron - 30.01.2016 kello on 11:41
Saihan noita valmiina, siinähän se oli linkkikin. Varmaan ovat hyviä.

Joo laskoskaihtimet varmaan ovat nimeltään, eikä mitkään lämpökaihtimet
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Aaron - 30.01.2016 kello on 12:00
Onko jollain sellaista ulkopuolella olevaa koko keulan peittävää termopeitettä käytössä? Ei tarvisi sisäpuolelle laittaa varmaankaan sitten mitään jos tuollaisen laittaisi keulaan. Biltemassakin näyttäisi olevan hintaan 249€ sellaisia myynnissä.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: kimi - 30.01.2016 kello on 12:12
Onko jollain sellaista ulkopuolella olevaa koko keulan peittävää termopeitettä käytössä? Ei tarvisi sisäpuolelle laittaa varmaankaan sitten mitään jos tuollaisen laittaisi keulaan. Biltemassakin näyttäisi olevan hintaan 249€ sellaisia myynnissä.

Aiheesta useita keskusteluja.

Lyhyesti
Ulkopuolinen vaatii minusta kuivan kelin ja puhtaan auton, märkänä peitto saatava kuivumaan jonnekin. Meillä ulkopuolinen peittää myös ovet ja ½ konepeltiä. Sisällä oleva vaan laitetaan kaappiin odottamaan seuraavaa käyttökertaa, eristää ehkä hiukan huonommin. Todella kovilla pakkasilla voi säästösyistä käyttää molempia
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: nieppi - 30.01.2016 kello on 20:20
Kyllä minulla ainakin on trumassa tehot riittäny tämän talven pakkasilla. Jouduin tosin vetelemään uusia putkia että sain lämpöä tasasemmin jokapuolelle
http://www.nieppi.com/n/lampo-ongelmia/
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 30.01.2016 kello on 20:38


 Meillä ulkopuolinen peittää myös ovet ja ½ konepeltiä. Sisällä oleva vaan laitetaan kaappiin odottamaan seuraavaa käyttökertaa, eristää ehkä hiukan huonommin. Todella kovilla pakkasilla voi säästösyistä käyttää molempia

Onko kätevää.  ::)  Nyt ymmärrän ettei monet viitsi useastikkaan lähteä, jos tommosia rituaaleja on reissussa.
Kuitenkin jokkainen tyylillään.  :D
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: kimi - 30.01.2016 kello on 20:47
On kätevää, nopeammin tuo menee paikalleen kun väliverho. Tuo pujotetaan ovien kulmiin ja ovet kiinni. Muutama kuminauha + koukku kiinni ja se on siinä.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Aakku - 30.01.2016 kello on 20:52
On kätevää, nopeammin tuo menee paikalleen kun väliverho. Tuo pujotetaan ovien kulmiin ja ovet kiinni. Muutama kuminauha + koukku kiinni ja se on siinä.
Eikös se peitto likaannu, kun on ajeltu suolatuilla teillä? Mites auton maalipinta?
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Alan - 30.01.2016 kello on 22:28
Huono on likaantumaan, kun se päällä ei ajeta. Ei ime likaa. Asennus vie tottumattomalta viitisen minuuttia. Tilaa se jonkin verran takatallissa vie, mutta talvellahan sitä on, kun tuolit ja pöytä ei kulje mukana.

Toimittaa hyvin tehtävänsä, oikeastaan kannattaisi laittaa jo plussan puolella.

Tämä on hyvä, käytettynä ostin. http://www.mhuhtalo.fi
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: kimi - 30.01.2016 kello on 23:35
Eikös se peitto likaannu, kun on ajeltu suolatuilla teillä? Mites auton maalipinta?

Muutama viesti aikaisemmin ja mainitsin etten likaisessa/ märässä autossa käytä. Silloin ohjaamo peitto on käytössä. Kuiva pakkaslumi ei haittaa
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Catiska - 31.01.2016 kello on 20:54
Ja jos tuollaisia ei jaksa viritellä ja kuitenkin talvella haluaa liikkua niin silloin tarvitsee ostaa auto missä keula on eristetty/lämmitetty sen verran tehokkaasti ettei tarvitse sisälle vällyjä viritellä. Mutta ei tuo kovin kummoinen homma oikeasti ole.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Aaron - 11.02.2016 kello on 08:43
Tilasin autoon tuollaisen puoli-integroidun auton sisäpuolisen thermopeitteen. Tuossa kun testaillut lämmitystä, niin sähkö 1,8kw teholla, niin sisälämpötila autossa n.16 astetta nolla kelillä, kun ei ole mitään suojaa keulassa. Eiköhän lähipäivinä pääse testaamaan peitteen kanssa.
Kuvittelin, että trumatikissa olisi kovempi puhallusteho lämmityksessä kuin nyt on. Ilmeisesti puhallintehoa ei pysty säätämään, muutakuin toisia venttiileitä laittamalla pienemmälle?
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 11.02.2016 kello on 08:57
Ja jos tuollaisia ei jaksa viritellä ja kuitenkin talvella haluaa liikkua niin silloin tarvitsee ostaa auto missä keula on eristetty/lämmitetty sen verran tehokkaasti ettei tarvitse sisälle vällyjä viritellä. Mutta ei tuo kovin kummoinen homma oikeasti ole.

Tai auto jossa on tilaa. Kun ajaa parkkiin, käsijarru päälle, peltiohjaamon ja pöytäryhmän välistä paljeovi/liukuovi kiinni. Ee muuta kun emäntää härnäämään, tai juppipunkkua särpämään.  ;D
Helppoa sen olla pitää, ettei auto jää käyttämättä, niin kuin monella näkyy jäävän.  Thumb
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: ihaa - 11.02.2016 kello on 09:51
Tilasin autoon tuollaisen puoli-integroidun auton sisäpuolisen thermopeitteen. Tuossa kun testaillut lämmitystä, niin sähkö 1,8kw teholla, niin sisälämpötila autossa n.16 astetta nolla kelillä..

Kuulostaa että kyseessä on Combi E lämmitin..Kyselsen lämmittimen huono puoli sähköllä lämmitettäessä on se että hyötysuhde jää puoleen siitä mikä se normaalisti on. Kaasulla kannattaa lämmitellä talvella pelkästään ja käyttää tuota sähköpuolta sitten enempi keväällä ja syksyllä. Ja se lämmittimen puhallin-nopeus on juurikin tuollainen lehmänhenkäys.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: kimi - 11.02.2016 kello on 11:23
Kyllä toimivassa lämmittimessä puhallus on reilua jos asetetun ja todellisen lämpötilan ero on iso, kun ollaan lähellä asetettua pieni hönkäys riittää ylläpitämään asetetun. Sähköllä lämmittävällä Trumasta minulla ei ole kokemusta.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: ihaa - 11.02.2016 kello on 11:34
Sähköllä lämmittävällä Trumasta minulla ei ole kokemusta.

Truma Combi E mallin puhallin nopeus pysyy matalan vakiona silloin kun se on sähköllä, olipa se lämpötilaero mikä tahansa. Kaasulla sitten alkuvaiheessa ollaan kuin suihkukoneessa ja ylläpitotoiminnassa han se on lähes äänetön mutta sehän on sitten eri juttu.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: kimi - 11.02.2016 kello on 12:14
Truma Combi E mallin puhallin nopeus pysyy matalan vakiona silloin kun se on sähköllä, olipa se lämpötilaero mikä tahansa. Kaasulla sitten alkuvaiheessa ollaan kuin suihkukoneessa ja ylläpitotoiminnassa han se on lähes äänetön mutta sehän on sitten eri juttu.

Ihan järkevästi suunniteltu siis. Tuo sähköllä tuotettu lämpömäärä ei vaadi isoa ilmamäärää siirtyäkseen asuintiloihin, jos puhallinnopeus nostettaisiin saataisiin ainoastaan kylmempi ilmavirta aikaan.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: ihaa - 11.02.2016 kello on 12:16
Sen kannalta on järkevästi kyllä mutta se että puhallin syö siitä tehosta puolet tekee tuosta sähkölämmittimestä melko hyödyttömän talvikäyttöön.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: seppoko - 11.02.2016 kello on 12:35
Sen kannalta on järkevästi kyllä mutta se että puhallin syö siitä tehosta puolet tekee tuosta sähkölämmittimestä melko hyödyttömän talvikäyttöön.

Aikaisempia keskusteluja muistellen tuo tehoa syövä puhallin on paloilmapuhallin, joka pyörii tarpeettomasti pelkkää sähköä käytettäessä.

Toinen asia on, että eräässä toisessa Truman mallissa ilmoitetaan sähkötehoksi  1800W,  mittasin tehoksi 1600W . Combin teho jonkun pitäisi mitata.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: ihaa - 11.02.2016 kello on 12:37
Niin se palopuhallinhan se on se...muistelen myös että omissa mittauksissa aikoinaan olisin saanut tuon 1600 wattia..

paloilmapuhallin, joka pyörii tarpeettomasti pelkkää sähköä käytettäessä..

Muistelen että se pyörii sitä varten kun muuten moottori kuumenee liikaa, se kompakti koko tekee sen.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: tsahkali - 11.02.2016 kello on 14:26
Sen kannalta on järkevästi kyllä mutta se että puhallin syö siitä tehosta puolet tekee tuosta sähkölämmittimestä melko hyödyttömän talvikäyttöön.

Siis meinaat, että 900w menee puhaltimiin...   ;D
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: ihaa - 11.02.2016 kello on 14:29
Ei kai se kirjaimellisti sitä tietenkään syö mutta se hyöty jää puoleen..
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: tsahkali - 11.02.2016 kello on 14:34
Ei kai se kirjaimellisti sitä tietenkään syö mutta se hyöty jää puoleen..

Miksi jää 'puoleen'?
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: ihaa - 11.02.2016 kello on 14:38
Jos 1800 watilla ei pääse nollakelissä kuin 16 asteeseen niin se tarkoittaa noin puolta siitä...kyllähän tämä pitäisi olla selvää konkareille, jo infon puolellahan tästä aikoinaan keskusteltiin...ja tsahkali olit jo siellä.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 11.02.2016 kello on 14:53
Eikö sitä voi mitata vastukselle menevistä piuhoista, mikä on lämmitys teho.  ::)
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: 88k5 - 11.02.2016 kello on 15:08
^
Se ei tainnut ihan mennä yksiin - oliko nii, että kombipannu yksinään sähköllä pyörittää paloilmapuhallinta turhaan. Siksi lämmitysteho taitaa jäädä puoleen (toisen mennessä harakoille).. korjatkaa tieväiset tämä, jos ihan satua..  :D
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: kimi - 11.02.2016 kello on 17:12
Paloilmapuhallin nimenomaan työntää turhaan lämpöä pakoputken kautta harakoille ja tuo syö hyötysuhdetta reilusti.
Muisti palaa pätkittäin ja noin se muistaakseni meni,
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: seppoko - 11.02.2016 kello on 17:54
Paloilmapuhallin nimenomaan työntää turhaan lämpöä pakoputken kautta harakoille ja tuo syö hyötysuhdetta reilusti.
Muisti palaa pätkittäin ja noin se muistaakseni meni,

Juuri noin siitä aikanaan keskusteltiin.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: mjo33400 - 11.02.2016 kello on 18:34
Niin se palopuhallinhan se on se...muistelen myös että omissa mittauksissa aikoinaan olisin saanut tuon 1600 wattia..

Muistelen että se pyörii sitä varten kun muuten moottori kuumenee liikaa, se kompakti koko tekee sen.

Miten se on mahdollista, että kuumenee liikaa. Koko paketti kiinni muovirungossa.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: ihaa - 11.02.2016 kello on 18:36
Mikä idea siinä palopuhaltimessa sitten on muu kuin jäähdyttäminen ?
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: mjo33400 - 11.02.2016 kello on 18:48
Mikä idea siinä palopuhaltimessa sitten on muu kuin jäähdyttäminen ?

Olen sitä mieltä, että on ohjelmointivirhe suunnittelijalla. ;D Seuraavan kerran kun joudun kyseistä lämmitintä korjaamaan niin teen pienen testin, että voidaanko puhallin sammuttaa sähkölämmityksen ajaksi.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Aaron - 11.02.2016 kello on 22:26
Kaasulle laitoin niin johan alkoi lämpenemään. Termostaatin asteikko 1-5. Laitoin neloselle niin oli 25 astetta sisällä lämmintä, kolmosella laski 20 asteeseen. Tämmöistä testailua itsellä, ettei menisi sitten reissussa laitteiden opettelussa kaikki aika.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 12.02.2016 kello on 08:24
No,no. Tämähän alkaa selvitä meikäläisellekkin. Elikkä jos vielä joskus vaihdan autoa, siinä ei ole yhäkkään Ruma lämmitintä.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: ihaa - 12.02.2016 kello on 08:57
jos vielä joskus vaihdan autoa, siinä ei ole yhäkkään Ruma lämmitintä.

Hmm...etkös Höpöttäjä ollut enempi puskassa kuin leirintäalueella sähkön päässä...Eli, mitä merkitystä sähkövastuksen teholla on jos lämmität kaasulla kuitenkin ?  ;D
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 12.02.2016 kello on 12:42
Hmm...etkös Höpöttäjä ollut enempi puskassa kuin leirintäalueella sähkön päässä...Eli, mitä merkitystä sähkövastuksen teholla on jos lämmität kaasulla kuitenkin ?  ;D

Käytän sähköä aina kun sitä on saatavilla.  :D
Liekkö niin että rumaimmeisten on paras laittaa vaikka Ecomat lämmitin, ja ruma lykkää lisää lämmintä kaasulla, jos Ecomat ei riitä.     ::)
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Alan - 12.02.2016 kello on 13:13
Ecomat on, mutta toissijainen. Miksi ihmeessä pitäisi ensisijaisesti sähköllä lämmittää? Kausipaikkalaisten hommia.

No mulla ei E -kirjainta Rumatikissa ole, enkä sitä tarvitse. Tykkään reissata siellä, missä kaipaa ilmastointia enemmän.  Thumb
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 12.02.2016 kello on 13:21
Ecomat on, mutta toissijainen. Miksi ihmeessä pitäisi ensisijaisesti sähköllä lämmittää? Kausipaikkalaisten hommia.

No mulla ei E -kirjainta Rumatikissa ole, enkä sitä tarvitse. Tykkään reissata siellä, missä kaipaa ilmastointia enemmän.  Thumb

Sähkö on kätevää ja vaivatonta. Ehkä ei kausipaikkalaisille, kun heillä on kaasumyynti vieressä.  :D
Kaasullako se ilmastointi toimii.  ::)
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: seppoko - 12.02.2016 kello on 13:55
No,no. Tämähän alkaa selvitä meikäläisellekkin. Elikkä jos vielä joskus vaihdan autoa, siinä ei ole yhäkkään Ruma lämmitintä.

Pitänee jälleen kerran muistuttaa, että nimen Trumatic alla on mooonntaa mallia lämmittimiä. Tässä keskusteltu ongelma on VAIN yhden mallin ongelma.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Alan - 12.02.2016 kello on 15:03
Ja nyt se malli on laitettu myös otsikkoon, jotta löytyy ja tulee ymmärretyksi paremmin.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Muumuupapa - 12.02.2016 kello on 15:25
No,no. Tämähän alkaa selvitä meikäläisellekkin. Elikkä jos vielä joskus vaihdan autoa, siinä ei ole yhäkkään Ruma lämmitintä.

Hätätilassahan rikoo on riskille Truma. Että vaatetta lisää jos ei tarkene.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: KariK - 5.11.2017 kello on 20:13
Olen sitä mieltä, että on ohjelmointivirhe suunnittelijalla. ;D Seuraavan kerran kun joudun kyseistä lämmitintä korjaamaan niin teen pienen testin, että voidaanko puhallin sammuttaa sähkölämmityksen ajaksi.

Oletko, mjo, päässyt testaamaan, voidaanko paloilmapuhallin sammuttaa sähkölämmityksen ajaksi?
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: mjo33400 - 5.11.2017 kello on 21:42
Oletko, mjo, päässyt testaamaan, voidaanko paloilmapuhallin sammuttaa sähkölämmityksen ajaksi?

En ole päässyt testaamaan ja tuskin pääsen kun en ota moista lämmitintä edes korjattavaksi, niin tyhmästi on Truma konserni sen suunnitellut. Thumbd
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: ktako - 6.11.2017 kello on 20:00
Paloilmapuhallin nimenomaan työntää turhaan lämpöä pakoputken kautta harakoille ja tuo syö hyötysuhdetta reilusti.
Muisti palaa pätkittäin ja noin se muistaakseni meni,
Pätkähti tuossa idea, jotta viemällä pakoputki konehuoneeseen ja ohjaamalla pakoputkesta tuleva hukkalämpö lisä kiertovesipumpulla varustettuun jäähdytysvesijärjes telmään kytketyn lämmönvaihtimen läpi, niin saisi autoon kätevän moottorilämmittimen talveksi ^-^
Ei ole ehkä niin tehokas kuin perinteinen lämmönvaihto vesikiertosessa järjestelmässä, mutta sopisi esim. Truman ilmalämmitin järjestelmään. Thumb
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: seppoko - 6.11.2017 kello on 21:01
Minulla on ensimmäisen kerran ko. lämmitin.  Kuultuani laitteen tästä ongelmasta ja tänä syksynä lämmittäessäni autoani, on tullut ajatus kierrättää paloilmapuhaltimen ilma takaisin lämmittimeen. Eli pakoputken päälle jonkinlainen kupu, joka estää lämpöisen ilman pääsemisen "harakoille".

Liekö ajatus kehittämiskelpoinen vai tuhoon tuomittu?

Käyttö tietenkin ainoastaan sähkölämmityksen aikana.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: tsahkali - 6.11.2017 kello on 21:44
Tulin juuri saunasta, enkä nyt viitsi könytä ulos....
Mutta tuolla autossa on joku kutonen, enkä havainnut paloilmapuhaltimen pyörivän, kun viimeksi sähköllä lämmitin.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: seppoko - 6.11.2017 kello on 22:06
Tulin juuri saunasta, enkä nyt viitsi könytä ulos....
Mutta tuolla autossa on joku kutonen, enkä havainnut paloilmapuhaltimen pyörivän, kun viimeksi sähköllä lämmitin.

Ei se ongelma olekkaan kaikissa Trumamalleissa. Vain Combissa.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 7.11.2017 kello on 10:00
Ecomat on, mutta toissijainen. Miksi ihmeessä pitäisi ensisijaisesti sähköllä lämmittää? Kausipaikkalaisten hommia.

No mulla ei E -kirjainta Rumatikissa ole, enkä sitä tarvitse. Tykkään reissata siellä, missä kaipaa ilmastointia enemmän.  Thumb
Huomenta Alan. Me ainakin lämmitetään kaasulla kausipaikalla,riippuu myös sähkön hinnasta.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: Alan - 7.11.2017 kello on 12:37
Huomenta vaan. Väliäkö sillä, että vastasit viestiin, jonka olin kirjoittanut yli 1,5 vuotta sitten.  ;D
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: mjo33400 - 7.11.2017 kello on 13:50
Ei se ongelma olekkaan kaikissa Trumamalleissa. Vain Combissa.

Tämä lämmitin, sivu 18. > http://www.groveproducts.co.uk/medias/documents/grove/pub/BIZ1801%20Spares%20Truma.pdf
Myös C-sarjan lämmitin on combi.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: palokurki - 7.11.2017 kello on 19:07
Tämä lämmitin, sivu 18. > http://www.groveproducts.co.uk/medias/documents/grove/pub/BIZ1801%20Spares%20Truma.pdf
Myös C-sarjan lämmitin on combi.
Piti mennä ihan pihalle katsomaan miten se oma lämmitin toimii. Mulla on se Truman C6002 EH.
Sähkövastus 1800w päällä, niin ei sieltä ulkopakoputkesta käy minkäänlaista virtausta. Koetin vielä tulitikulla varmistaakseni asian. Nestekaasu päällä pakoputki oikein höyryää ja tiputtaa nestettä. Samalla lämmitin on myös äänekkäämpi johtuen varmaan siitä, että se paloilmapuhallin lähtee pyörimään.

Sinänsä tehotonhan se sähkölämmitys on varsinkin jos alkaa kylmää kulkinetta lämmittämään. Kun Ecomattien tai nestekaasun avustamana on sisälämpö sopiva, niin kyllä ne sähkövastukset sitten riittää pikkupakkasilla lämpöä ylläpitämään ja pitämään niin sanotut strategiset paikat sulana, mihin Ecomatit ei pysty. Samalla saa aina kuumaa vettä sivutuotteena.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: mjo33400 - 7.11.2017 kello on 19:54
Piti mennä ihan pihalle katsomaan miten se oma lämmitin toimii. Mulla on se Truman C6002 EH.
Sähkövastus 1800w päällä, niin ei sieltä ulkopakoputkesta käy minkäänlaista virtausta. Koetin vielä tulitikulla varmistaakseni asian. Nestekaasu päällä pakoputki oikein höyryää ja tiputtaa nestettä. Samalla lämmitin on myös äänekkäämpi johtuen varmaan siitä, että se paloilmapuhallin lähtee pyörimään.

Sinänsä tehotonhan se sähkölämmitys on varsinkin jos alkaa kylmää kulkinetta lämmittämään. Kun Ecomattien tai nestekaasun avustamana on sisälämpö sopiva, niin kyllä ne sähkövastukset sitten riittää pikkupakkasilla lämpöä ylläpitämään ja pitämään niin sanotut strategiset paikat sulana, mihin Ecomatit ei pysty. Samalla saa aina kuumaa vettä sivutuotteena.

Truna C6002 EH on C-sarjan lämmitin ja Truma Combi 6 E  kaikkein uusin lämmitin E-sarjalainen.
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: palokurki - 7.11.2017 kello on 20:07
Ota tästä nyt selvää, mutta oman kokemukseni ja äsken tekemäni "testin" mukaan C6002 EH:ssa paloilmapuhallin ei pyöri sähkökäytön aikana.
Oli nyt sitten mitä sarjaa hyvänsä.  :)
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: seppoko - 7.11.2017 kello on 20:10
Tämä lämmitin, sivu 18. > http://www.groveproducts.co.uk/medias/documents/grove/pub/BIZ1801%20Spares%20Truma.pdf
Myös C-sarjan lämmitin on combi.

Truna C6002 EH on C-sarjan lämmitin ja Truma Combi 6 E  kaikkein uusin lämmitin E-sarjalainen.

Sorry, nyt en oikein ymmärrä. Eikö C-sarja ole oma sarja Combit omansa?
Otsikko: Vs: Lämmön riittävyys Truma Combi 6 E
Kirjoitti: seppoko - 7.11.2017 kello on 20:12
Ota tästä nyt selvää, mutta oman kokemukseni ja äsken tekemäni "testin" mukaan C6002 EH:ssa paloilmapuhallin ei pyöri sähkökäytön aikana.
Oli nyt sitten mitä sarjaa hyvänsä.  :)

C6002EH:ssa Ei pyöri paloilmapahallin. Mulla on ollut niitä monta.