Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: aatsha - 11.03.2015 kello on 18:56

Otsikko: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: aatsha - 11.03.2015 kello on 18:56
Onko järkevää laittaa erillinen pistoke vaunun latausta varten. Vetokoukun pistorasiassa kun on ohuet johdot ja autossa ei ole edes kytketty jatkuvaa virtaa niin ajattelin jos laittais erillisen pistokkeen ja vetäis 4neliön johdotuksen auton akusta vaunun akkuun. ( myös maa ) Motonetissa on pistokket näyttävät ihan ok. Mitä ehdotetta arvon herrat.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Rölli - 11.03.2015 kello on 19:26
se on ihan ok, ellei halua vaihtaa 13 napaiseen..
mutt mä vetäsin plussat niilä neljän neliön kaapeleill pistokkeelle ja ottasin maan koukusta. sais häviöt minimiin..
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 11.03.2015 kello on 19:55
Minä vaihtaisin 13 napaisen ,ei tartte tehdä epästandardia minkä joutuu joka kerta vaunua tai veturia vaihtaessa tekemään uusiksi.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.03.2015 kello on 19:58
Minä vaihtaisin 13 napaisen ,ei tartte tehdä epästandardia minkä joutuu joka kerta vaunua tai veturia vaihtaessa tekemään uusiksi.
Jos vaunu 7napanen,niin 13 napanen EI KÄY!
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 11.03.2015 kello on 20:00
Siihen saa adapterin molempiin suuntiin.
Mutta omasta päästä tehtyyn ei. Ainakaan kaupasta ;)
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: aatsha - 11.03.2015 kello on 20:06
Pistoke on kyllä 13-napainen, samoin vaunun tulppa. Johto vaan on niissä 2,5 neliöinen ja ainakin "ammatilaisten" mielestä liian ohuet.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: mjo33400 - 11.03.2015 kello on 20:18
Pistoke on kyllä 13-napainen, samoin vaunun tulppa. Johto vaan on niissä 2,5 neliöinen ja ainakin "ammatilaisten" mielestä liian ohuet.

Kyllä se toimii, jos vaunun akku ei ole tyhjä.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: tsahkali - 11.03.2015 kello on 20:19
Pistoke on kyllä 13-napainen, samoin vaunun tulppa. Johto vaan on niissä 2,5 neliöinen ja ainakin "ammatilaisten" mielestä liian ohuet.

Semmoisiahan ne on, kaikissa autoissa ja vaunuissa. Kyllä ne riittää.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 11.03.2015 kello on 20:40
Pistoke on kyllä 13-napainen, samoin vaunun tulppa. Johto vaan on niissä 2,5 neliöinen ja ainakin "ammatilaisten" mielestä liian ohuet.
Esson "baarin ammattilaiset"  :laugh:
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: ------- - 12.03.2015 kello on 07:30
se on ihan ok, ellei halua vaihtaa 13 napaiseen..
mutt mä vetäsin plussat niilä neljän neliön kaapeleill pistokkeelle ja ottasin maan koukusta. sais häviöt minimiin..

Mietippä nyt uusiksi jarrullisen vetopään rakenne mitä pitää sisällä. Suosittelen ja on suotavaa vetää plus ja miinus akulta akulle.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 12.03.2015 kello on 08:09
13 napainen.

Kun kytkee auton puolella molemmat virtajohdot latausjohdoiksi - siis myös jatkuvan virran ja kaikki maat kunnolla kiinni, saa lataukseen 2x2.5 neliötä.  Vaunun puolella tietysti myös molemmat 9 ja 10 akun plussaan ja molemmat maat 11 ja 13 miinukseen.

Koukun kautta ei mene maata kuin satunnaisesti.

Ja auto pitää tietysti johdottaa myös oikealla 13-napaisella kaapelilla, jossa kaikki virrat ja maat on 2.5 neliöisiä - valojohdot on vain 1.5 neliöisiä. Siis esimerkiksi kaapeliksi NK-Draka AJMY8x1.5+5x2.5
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: relluttelija - 12.03.2015 kello on 08:13
Mietippä nyt uusiksi jarrullisen vetopään rakenne mitä pitää sisällä. Suosittelen ja on suotavaa vetää plus ja miinus akulta akulle.

Uskon kyllä Röllin tarkoittaneen, että koukun kiinnityspisteistä otetaan maat sinne pistokkeelle, eikä vedetä keulasta asti johtoja. Tasavirralla johdon pituus vaikuttaa valtavasti vaadittuun paksuuteen.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: 88k5 - 12.03.2015 kello on 08:20
Joo, eipä se auta vaihtaa 4mm2 nyörejä - paha saada paikoillee 2.5mm2 tarkoitettuihin. Meneepähän liittimet pehmeiksi isoilla virroilla..

Toisaalta en ymmärrä mikä "hautomo" siellä vaunussa on, että nuo Ossin mainitsemat liitin parit virtapiireille ei riitä.. akunlataus ja "ajonaikainen kuorma" (=jääkaappi jne.) siis erikseen..

Mutta jos siellä vaunussa palaa satoja watteja niin liittimiä löytyy, mm.
(http://static1.motonet.fi/img/4/487400/300/487400.jpg)
TRUKKILIITIN 16MM² / 50A
48-7400 (http://www.motonet.fi/fi/tuote/487400/Trukkiliitin-16mm--50A)
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: relluttelija - 12.03.2015 kello on 08:31
Johdon viimeisen pätkän voi vaikka vetää ohuemmalla jos ei isompi kaapeli sovi liittimeen. Ja akun lataus ja jääkaappi on jo noin 200 wattia.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: tsahkali - 12.03.2015 kello on 09:14
Ja akun lataus ja jääkaappi on jo noin 200 wattia.

15 Ämpäriä ja normin mukaan sille jatkuvalle sallitaan 30!
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Rölli - 12.03.2015 kello on 09:16
Mietippä nyt uusiksi jarrullisen vetopään rakenne mitä pitää sisällä. Suosittelen ja on suotavaa vetää plus ja miinus akulta akulle.
koukku on autoon kiinteästi pultattu veto väline ,jos irroitettava oletin ymmärrettävän ottaa maa koukun rungosta.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 12.03.2015 kello on 10:06
koukku on autoon kiinteästi pultattu veto väline ,jos irroitettava oletin ymmärrettävän ottaa maa koukun rungosta.

Minä kylä suosittelen vetämään sen maadoituspaikan kuivaan tilaan peräkontin puolelle - ei tule hapettumat ongelmiksi suolakylvyssä.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: ------- - 12.03.2015 kello on 11:08
koukku on autoon kiinteästi pultattu veto väline ,jos irroitettava oletin ymmärrettävän ottaa maa koukun rungosta.

Juu maa tulee koukkuun. Mutta vetopää?
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Rölli - 12.03.2015 kello on 19:14
Juu maa tulee koukkuun. Mutta vetopää?
eikös aloittaja puhunut lataus pistokkeesta tuskin tarkotti vetopäätä....
anteeksi huono ulos anti va aina ku joku on tekemässä jotain olettaa ett on ees vähä kärryllä asioista....  :-\
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: aatsha - 12.03.2015 kello on 20:57
kyllä tarkoitin sekä auton pistorasiaa sekä vaunun pistotulppaa, sellaista erillistä vetokoukun pistorasian rinnalle.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: ------- - 12.03.2015 kello on 21:00
eikös aloittaja puhunut lataus pistokkeesta tuskin tarkotti vetopäätä....
anteeksi huono ulos anti va aina ku joku on tekemässä jotain olettaa ett on ees vähä kärryllä asioista....  :-\

Ei mitään.. Katokku sitä äkkiä tekee ja touhuaa ja huomaa jälkikäteen ne pahuksen puslat välissä..  :)
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 13.03.2015 kello on 08:05
kyllä tarkoitin sekä auton pistorasiaa sekä vaunun pistotulppaa, sellaista erillistä vetokoukun pistorasian rinnalle.
Miksi tuokin pitää yrittää keksiä uudelleen, oikein toteutettuna oikealla johdotuksella tuo 13 napainen on ihan riittävä.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 13.03.2015 kello on 08:43
Miksi tuokin pitää yrittää keksiä uudelleen, oikein toteutettuna oikealla johdotuksella tuo 13 napainen on ihan riittävä.

Ehkä siksi, ettei auton johtosarjoja saa kaikkiin oikein johdotettuna.
Sen johdotuksen korjaaminen kuntoon ei ole iso homma jos haluaa harrastaa - esimerkki löytyy "vetokoukuista" jos jotakuta kiinnostaa  ;)
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 13.03.2015 kello on 08:45
Sen johdotuksen korjaaminen kuntoon ei ole iso homma jos haluaa harrastaa - esimerkki löytyy "vetokoukuista" jos jotakuta kiinnostaa  ;)
Siinäpä se kiteytettynä.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: tsahkali - 13.03.2015 kello on 09:09
Miksi tuokin pitää yrittää keksiä uudelleen, oikein toteutettuna oikealla johdotuksella tuo 13 napainen on ihan riittävä.

Siellähän on OIKEA johdotus mutta kun joku 'sähkömies' oli sanonut, että pitää olla 4mm2.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 13.03.2015 kello on 09:19
Siellähän on OIKEA johdotus mutta kun joku 'sähkömies' oli sanonut, että pitää olla 4mm2.

Niin. Lueppa nuot eiliset jutut uudelleen ;D  13-napaisessa se on 5mm2 ;)
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: tsahkali - 13.03.2015 kello on 09:32
Niin. Lueppa nuot eiliset jutut uudelleen ;D  13-napaisessa se on 5mm2 ;)


Täh?  :o  Näkis yhdenkin...  Eihän tuommoista kaapelia edes ole, vai meinaatko että ne 15A ja 30A piuhat kytketään yhteen? Silloin se vaatii vähän muutakin kun toinen on suora ja toinen avaimen takana?
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: ------- - 13.03.2015 kello on 09:34
Miksi tuokin pitää yrittää keksiä uudelleen, oikein toteutettuna oikealla johdotuksella tuo 13 napainen on ihan riittävä.

Saa jokainen tehdä omalle kulkineelle pistokkeen minkälaisen haluaa. Oli se minullakin. En usko että olet vetämässä tätä vaunua.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 13.03.2015 kello on 10:11

Täh?  :o  Näkis yhdenkin...  Eihän tuommoista kaapelia edes ole, vai meinaatko että ne 15A ja 30A piuhat kytketään yhteen? Silloin se vaatii vähän muutakin kun toinen on suora ja toinen avaimen takana?

No se pointti on siinä, jos olet valmis virittelemään erillisiä latauspiuhoja omilla pistokkeilla, jotta saat sen 4-neliöisen siitä vaunulle, eikö ole hieman nätimpi laittaa se 13-napainen "oikein" johdotettuna? Eli laitetaan molemmat virrat ja maat siihen latauskäyttöön.  Kytkentä toimii kaikkien auto-vaunuparien kanssa rikkomatta mitään, vaikka toinen puoli ei olisikaan samalla kytkennällä. Eli sen "Jatkuvan virran" voi laittaa myös releen taakse, jolloin ei pureta auton akkua hallitsemattomasti.
Helposti sen tekee sillä että kytkee ne molemmat piuhat lähtöpuolella yhteen. Laittaa niille virran hyvästä paikasta releen kautta ja ohjaa sillä auton alkuperäisellä latauskytkennällä sitä relettä.  ;)

Paljastetaan nyt vielä yksi salaisuus - minulla Volvossa se jatkuva virta on irti trailer-liittimestä, kun minulla tuo normaali 2.5mm2 lataus riittää - en silloin 6v takaperin heti keksinyt, mistä olisin ottanut toisen virran lataukselle. En halunnut laittaa Volvoon irtorelettä ja takapään sähkökeskuksen kytkentäkaavaa ei ollut saatavilla. Tuossa "taksissa" siellä on puolenkymentä tyhjää relepaikkaa ja paljon vapaita sulakkeita, joten tarvittaessa sieltä löytyy kyllä taksivehkeille tarkoitettu liitin toiselle lataukselle. ;)
Jatkuva on nyt reservinä, jolla voin vaikka ladata vaunulla auton akkua, jos se alkaa joskus reissussa vanheta ennenaikojaan - käy vaan avaamassa peräkontin sivupaneelin ja painaa nyt hyvin suojattuna olevan liitinnastan sinne liittimeen paikoilleen  ;D
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 13.03.2015 kello on 13:48
Nii, mulle tulee 3 kpl  plussaa vaunuun ja 3 kpl  miinusta
Lisäksi auton virtalukko ohjaa releen kautta nuo syötöt ette pura auton akkua sinne tyhjäksi.

Hyvin tuo riittää.
(http://www.autosahkohuhtanen.fi/userData/autosahko-huhtanen-8f7s/pictures/matkailuvaunupistokkeet/13jaeger.jpg)
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 13.03.2015 kello on 14:06
Nii, mulle tulee 3 kpl  plussaa vaunuun ja 3 kpl  miinusta
Lisäksi auton virtalukko ohjaa releen kautta nuo syötöt ette pura auton akkua sinne tyhjäksi.

Hyvin tuo riittää.
(http://www.autosahkohuhtanen.fi/userData/autosahko-huhtanen-8f7s/pictures/matkailuvaunupistokkeet/13jaeger.jpg)

Täh - oot menny parantelemaan Volvon sarjaa  :o
Mikä se kolmas on?

Mulla detskussa akulle tulee vain kaksi 2.5mm2 maajohtoa, koska se kolmas maajohto 2.5mm2 menee valoille ja ne ei oo yhteydessä vaunun akkuun.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: nestori78 - 13.03.2015 kello on 16:37
http://www.jkauppi.fi/jannitehavio/ tuossa yksi laskuri jolla voi laskea mihin 2.5mm2 riittää. Itse olen johdottanut latauksen erillisellä liittimellä ja 6mm2 johdolla.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: aatsha - 13.03.2015 kello on 16:42
Kiitos Nestori. Luulin jo olleen ihan hakoteillä, täällä kun tuntuu noita tietäjiä olevan.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 13.03.2015 kello on 16:44
Täh - oot menny parantelemaan Volvon sarjaa  :o
Mikä se kolmas on?

Mulla detskussa akulle tulee vain kaksi 2.5mm2 maajohtoa, koska se kolmas maajohto 2.5mm2 menee valoille ja ne ei oo yhteydessä vaunun akkuun.
Ne 2 miinusta on samat kuin sulla , kolmas miinus on se valojen. Siinähän on jo viis neliöö. + 2,5 neliöö
Plussia on kanssa aika monta kun ottaa numero 12:sta käyttöön myös. Volvo tunnistaa tuon perävaunun ihan älylaatikon kautta. Ei tarvita tuota perävaunun tunnistukseen.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 13.03.2015 kello on 16:45
Kiitos Nestori. Luulin jo olleen ihan hakoteillä, täällä kun tuntuu noita tietäjiä olevan.
Osa meistä on ihan harrastelijoita kuten minä, mutta täällä on muutamia ihan alan ammattimiehiäkin  Thumb
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Yrjö - 13.03.2015 kello on 18:35
http://www.jkauppi.fi/jannitehavio/ tuossa yksi laskuri jolla voi laskea mihin 2.5mm2 riittää. Itse olen johdottanut latauksen erillisellä liittimellä ja 6mm2 johdolla.
  "kahtaenvaihda"= pistänyt paremmaksi= 7.5 neliöö. Thumb
  Onko kukaan aatellu akkujen kykyä ottaa virtaa vastaan??

Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 13.03.2015 kello on 18:59
  "kahtaenvaihda"= pistänyt paremmaksi= 7.5 neliöö. Thumb
  Onko kukaan aatellu akkujen kykyä ottaa virtaa vastaan??

Otetaan kuiteski yksi pois. Nastan 12 piuha on vain puolitoistaneliöö ;D
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: hkellokumpu - 13.03.2015 kello on 19:01
 No enpähän nyt äkkiseltään muista miten olin kytkenyt aikoinaan musterlantin kytkennät.
Pointti oli se että vaunussa oli kykin jolla sai valita kummasta sähkö tulee,auto vaiko vaunu?
Ajossa lataus luokkaa 5A,toki olin vetänyt suoraan auton akulta "järeämmän" johdotuksen.
 Kaiketi joku muistaa onko 7-napaisessa peruutusvalo,jota muistaakseni käytin.
 Sittemmin aurinkopaneelien tultua käyttöön en ole nähnyt tarpeelliseksi lisäkytkentöjä.
 Nykyautoissa kun on käytössä .25mm kaapelit,joista ei kyllä mitään latausvirtoja välitetä,
etenki  kun näitä kaapeleita pitkin  kulkee "pätkitty" sähkö.
 Että semmottia.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 13.03.2015 kello on 19:26
http://www.jkauppi.fi/jannitehavio/ tuossa yksi laskuri jolla voi laskea mihin 2.5mm2 riittää. Itse olen johdottanut latauksen erillisellä liittimellä ja 6mm2 johdolla.

Jos mulla on akulla 14V ajossa ja akulle työnnettäisiin 10A 2.5 neliöistä myöden 20 asteessa, jännittäviä 0.43V.  Ei minusta huono olleskaan.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: nestori78 - 13.03.2015 kello on 20:33
Jos mulla on akulla 14V ajossa ja akulle työnnettäisiin 10A 2.5 neliöistä myöden 20 asteessa, jännittäviä 0.43V.  Ei minusta huono olleskaan.
Akkujen välillä vain 6m kaapelia 3m pluskaapelia ja 3m miinuskaapelia?
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: mjo33400 - 13.03.2015 kello on 20:49
Akkujen välillä vain 6m kaapelia 3m pluskaapelia ja 3m miinuskaapelia?

Akkujen välinen kaapeli on hyvä olla paksu, noin 25 neliötä minimi, mutta muuten kaapeli vääntäminen on täysin turhaa. 2,5 neliöllä lataa akkua aivan hyvin. Tämä on minun mielipide ja ei saa aiheuttaa väääntämistä.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: SeaSharky - 14.03.2015 kello on 09:39
Hanki vain takakonttiin vaikka 300w halpa invertteri ja vedä siitä vaunuun normaali 220v, joka lataa akut, ei tule merkittäviä häviöitä, invertterin hyötysuhde on senverran hyvä. Nykyautoissa on takakontissa tupakansytytinpisto ke johon tulee virta, vain kun autossa on virrat päällä.
Itse tekisin ainakin näin.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: SeaSharky - 14.03.2015 kello on 09:45
Toisaalta auton sisällä tulee häviötä, kun akku on yleensä konehuoneessa ja sieltä tulee usein melko ohut johto takakontin pistokkeelle. Useimmissa Volvoissa akku olisi hyvässä paikassa tällaiseen toimintaan.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: kimi - 14.03.2015 kello on 09:52
Ja monessa tuolle pistokkeelle tulee jatkuva virta.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 14.03.2015 kello on 10:27
Minkähänlainen on laillinen kaapeli ja toteutus kun aletaan paksuasähköä siirtämään kulkimesta toiseen. Olen noita vaunuja pitemmänaikaa käyttänyt ilman mitään ongelmaa ajon aikaisesta latauksesta ja akun täyttymisestä. Vuosittain liikkeellä puolitoistakuukautt a. Akku on takakontissa ja hyvä kaapelointi vieressä olevalle vetokoukulle.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: 560FMK - 14.03.2015 kello on 10:54
Onko järkevää laittaa erillinen pistoke vaunun latausta varten. Vetokoukun pistorasiassa kun on ohuet johdot ja autossa ei ole edes kytketty jatkuvaa virtaa niin ajattelin jos laittais erillisen pistokkeen ja vetäis 4neliön johdotuksen auton akusta vaunun akkuun. ( myös maa ) Motonetissa on pistokket näyttävät ihan ok. Mitä ehdotetta arvon herrat.
Mietin samaa ongelmaa viime kesänä. Päädyin vetämään auton 13-napaiseen pistokkeeseen 6mm2-piuhan akun lataukseen, jonka haaroitin myös jatkuvaksi virraksi (navat 9 ja 10 toisiinsa) ja yhdistin myös vaunun puolen kiskolta ko. johdot keskenään. Näin sai vaunuunkin yht. 5mm2 johdinpinta-alaa akun latausta varten.

Homma vaiheessa edelleen, akku puuttuu vaunusta (autossa tuplat), lisäksi on jo hankittuna CTEK D250S -laturi vaunuun. Rajoittaa autosta tulevan virran määrää ja nostaa latausjännitettä vaunun akulle. Lisäksi saa yhdistettyä vaunun muuntajaan, jolloin lataa verkovirrassa ollessa samalla laturilla.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 14.03.2015 kello on 15:52
Akkujen välillä vain 6m kaapelia 3m pluskaapelia ja 3m miinuskaapelia?

Näinhän se on, kun on tuo V70 veturina. Lisäksi maapuolella tuplajohdotus.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: hkellokumpu - 15.03.2015 kello on 15:50
Valvojalle positiivinen palaute asiattomien viestien poistamisesta.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Late - 31.05.2015 kello on 17:18
Mitenköhän lataantuisi vaunun akku jos kytkisi sumuvalopiuhasta polttimot poistettuna. Sumarin sulake on 15A, kaapeloinnista ei ole mitään tietoa. Ei tarttisi yhden pitemmän reissun takia alkaa vetelee uusia piuhoja autossa.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: aaakolme - 3.06.2015 kello on 18:44
Lainaan tätä topiccia, vaikken osaakaan vastata tuossa yllä olevaan kysymykseen.

Onkohan miten yleistä, että auton 13-napaiseen pistorasiaan ei ole vedetty edes johtoja niihin napoihin (10 ja 11) joista latausvirta vaunulle kulkee?

Huomasin nimittäin ettei vasta hankkimaani Skoda Superbin tehdaskoukun sähköpistorasiaan ainakaan noita napoja ole kytketty, pistorasiassa ei näy edes metallisia "kosketuspintoja" kyseisissä rei'issä ??? Ja kun tiedustelin asiaa Skoda huollosta, tiesivät kertoa ettei tosiaan johtoja vedetä valmistajan toimesta. Täytyy tunnustaa että huomasin alkaa tutkimaan asiaa tarkemmin vasta eka vaunureissun jälkeen tällä "uudella" vetoautolla kun ihmettelin miksei vaunun suht tyhjä akku latautunut yhtään ajossa, vaan alhaisen jännitteen varoitussummeri huuteli vielä leirintäalueelle tullessa.

No nyt on sovittuna koukkufirman kanssa lisäpiuhojen asentamisesta, joten ajattelin tiedustella tietäisikö joku joutuukohan ne piuhat vetämään edestä saakka vai liekö Superb kombissa takakontin sivulla jotain valmista paikkaa mistä sähkön saisi kivuttomasti?
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 3.06.2015 kello on 19:29
Varmaan riippuu autosta,omassani on kaikki nastat ja kytketty myös.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Jeppe - 3.06.2015 kello on 20:09
Lainaan tätä topiccia, vaikken osaakaan vastata tuossa yllä olevaan kysymykseen.

Onkohan miten yleistä, että auton 13-napaiseen pistorasiaan ei ole vedetty edes johtoja niihin napoihin (10 ja 11) joista latausvirta vaunulle kulkee?

Huomasin nimittäin ettei vasta hankkimaani Skoda Superbin tehdaskoukun sähköpistorasiaan ainakaan noita napoja ole kytketty, pistorasiassa ei näy edes metallisia "kosketuspintoja" kyseisissä rei'issä ??? Ja kun tiedustelin asiaa Skoda huollosta, tiesivät kertoa ettei tosiaan johtoja vedetä valmistajan toimesta. Täytyy tunnustaa että huomasin alkaa tutkimaan asiaa tarkemmin vasta eka vaunureissun jälkeen tällä "uudella" vetoautolla kun ihmettelin miksei vaunun suht tyhjä akku latautunut yhtään ajossa, vaan alhaisen jännitteen varoitussummeri huuteli vielä leirintäalueelle tullessa.

No nyt on sovittuna koukkufirman kanssa lisäpiuhojen asentamisesta, joten ajattelin tiedustella tietäisikö joku joutuukohan ne piuhat vetämään edestä saakka vai liekö Superb kombissa takakontin sivulla jotain valmista paikkaa mistä sähkön saisi kivuttomasti?

Pari Insigniaa, tehdaskoukut ja nyt Mersu, missä jälkiasenteinen koukku. Kaikissa valmiina virransyötöt 9 ja 10 napaan, eli lataus toimii ajon aikana.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: tsahkali - 3.06.2015 kello on 23:54
No nyt on sovittuna koukkufirman kanssa lisäpiuhojen asentamisesta, joten ajattelin tiedustella tietäisikö joku joutuukohan ne piuhat vetämään edestä saakka vai liekö Superb kombissa takakontin sivulla jotain valmista paikkaa mistä sähkön saisi kivuttomasti?

En tiedä mutta kurkista auton alle ja etsi se liitin, johon koukun johtosarja on kytketty. Siitä näet, onko vastakappaleessa ko. pinnit ja voit mitata, tuleeko sähvöt.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 4.06.2015 kello on 07:45
Mitenköhän lataantuisi vaunun akku jos kytkisi sumuvalopiuhasta polttimot poistettuna. Sumarin sulake on 15A, kaapeloinnista ei ole mitään tietoa. Ei tarttisi yhden pitemmän reissun takia alkaa vetelee uusia piuhoja autossa.
Kyllähän se on tyhjää parempi viritelmä, mutta ota huomioon mitä voi tapahtua sammuttaessasi auton. Vaunun akku syöttää virtaa autoon takasumarin kautta. Ainakin joissain volvoissa on huollon mukaan tullut tonnien hintaisia korjaustarpeita ohjausboksien kärähdettyä.

Jos on vanhempi auto ilman viisaampaa elektroniikkaa, tuota voisi ehkä käyttää. Miksihän sulake on 15A, jos mitoitettu yhdelle 21W polttimolle?  Sulakkeen takana lienee muutakin.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: savonhumu - 4.06.2015 kello on 08:31
Vanhemmissa autoissa 7napanen rasia on kytketty nimenomaan niin että lataus tapahtuu takasumarin kautta. Rasian pohjassa on jopa nappi, joka disaploi auton sumarin pois käytöstä kun on pistotulppa paikallaan.. Siks se sulake on luultavasti 15a.. Tosin nyt ei käyny ilmi onko 13 vai 7 napanen rasia..
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: 88k5 - 4.06.2015 kello on 08:34
Kyllähän se on tyhjää parempi viritelmä, mutta ota huomioon mitä voi tapahtua sammuttaessasi auton. Vaunun akku syöttää virtaa autoon takasumarin kautta. Ainakin joissain volvoissa on huollon mukaan tullut tonnien hintaisia korjaustarpeita ohjausboksien kärähdettyä.

Jos on vanhempi auto ilman viisaampaa elektroniikkaa, tuota voisi ehkä käyttää. Miksihän sulake on 15A, jos mitoitettu yhdelle 21W polttimolle?  Sulakkeen takana lienee muutakin.

Tuo totta, että 15A sulakkeen takana on varmasti muutakin kuin se yksi (tai kaksi) punavalo(a)..

Oiskohan kuitenki parempi unohtaa "yhden reissun takia viritelmät" (jotenki kait ennenkin pärjätty  :( )
.. kun sinne takavalosumarin, mikäli autonvalmistajan takavalaisimeen integroitu sellainen - johdin ei ole hääviä ~0.5mm2. Ja mitoitettu 1.75A virroille  8)

Vanhemmissa autoissa 7napanen rasia on kytketty nimenomaan niin että lataus tapahtuu takasumarin kautta. Rasian pohjassa on jopa nappi, joka disaploi auton sumarin pois käytöstä kun on pistotulppa paikallaan.. Siks se sulake on luultavasti 15a.. Tosin nyt ei käyny ilmi onko 13 vai 7 napanen rasia..
Joku muu kuin autonvalm. on sitten pienen sulakkeen vaihtanut isompaa miettimättä johtimia...

Joissain 7 nap rasioissa tuo lyhyt-ikäinen mikrokytkin on (ei kestä edes 21W lamppua pidempiaikaisesti). Sen tarkoitus on pelkästään siirtää se punaloimotus sinne vaunun perälle - johtimen kuorma pysyy samana.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: savonhumu - 4.06.2015 kello on 08:40
Se johdin mikä tulee rasialta takas sumarille ei oo hääviä mut siihe asti ainakin minun -03 mallin pökötissä oli vedetty 2.5 cm2 piuhalla Thumb. Eihän tuommonen 1cm2 piuha Kait edes kestä 15A virtaa?

Tuossa kytkyssä se nappi rasian pohjassa katkas vaine sen "paluujohdon" auton takasumarille ja vaunulle jatku virransyöttö 2.5cm2 johdtimella.

Edit. Se mikrokytkin on kyllä iha susi ja koko rasia muutenki. Mullaki lopulta toimi lataus mutta ilman vedettävää ei palanu auton sumari ku se nappi jumi pohjaan. Tuppaa tuon mallin rasiat keräämään vettä, pölyä yms saissee ja hapettuvatki aika pahasti.. Nyt 13napanen js hyvin toimii..
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: seppoko - 4.06.2015 kello on 08:49
Vanhemmissa autoissa 7napanen rasia on kytketty nimenomaan niin että lataus tapahtuu takasumarin kautta. Rasian pohjassa on jopa nappi, joka disaploi auton sumarin pois käytöstä kun on pistotulppa paikallaan.. Siks se sulake on luultavasti 15a.. Tosin nyt ei käyny ilmi onko 13 vai 7 napanen rasia..

Se ei nykymääräysten mukaan ole lataukselle,  vaan vaunun sumarille.  Se nappi on sitä varten, että auton sumarit eivät paista vaunun etuseinästä peilien kautta kuskin silmiin.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 4.06.2015 kello on 08:49
Vanhemmissa autoissa 7napanen rasia on kytketty nimenomaan niin että lataus tapahtuu takasumarin kautta. Rasian pohjassa on jopa nappi, joka disaploi auton sumarin pois käytöstä kun on pistotulppa paikallaan.. Siks se sulake on luultavasti 15a.. Tosin nyt ei käyny ilmi onko 13 vai 7 napanen rasia..
No ei kyllä ole. Takasumari on siellä pistorasian 2. Nastassa vaunun takasumuvaloa varten.

Se on totta, 7-napasessa sitä 2. Nastaa on aiemmin käytetty myös lataukseen tai peruutusvaloon, mutta silloin ne kytkennät on tehty sen mukaan.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: savonhumu - 4.06.2015 kello on 09:01
Juu vanhemmissa vaunuissa ei ole takasumaria vaan lataus menee sitä reittiä, näin ainaki 85 vuoden solikassa oli. Sitä en osaa sanoa että oliko normin mukanen vai ei.. Pökötissä(-03)oli suoraan sopeva kytky aikanaan valmiina. Laitto takasumarin päälle niin Solikka latautu ja veturin sumari ei palanu  Thumb

Lisäks tuossa pösön koukkusarjassa oli oikeen releet ja niille oma virransyöttö sulaketaulun läpi ja ohjekirjassa merkintä  perävaunu+akku 15A eli ihan orkkiskytky.

Periaatteessa tuo toimii ihan oikein vaikka sumarillista kärriä vedettäessä..
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 4.06.2015 kello on 09:04
Please, älä sekoita jotain historia juttuja nykypäivään. Aloittaja kyseli uudempaan autoon
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: 88k5 - 4.06.2015 kello on 09:23
Juu vanhemmissa vaunuissa ei ole takasumaria vaan lataus menee sitä reittiä, näin ainaki 85 vuoden solikassa oli. Sitä en osaa sanoa että oliko normin mukanen vai ei.. Pökötissä(-03)oli suoraan sopeva kytky aikanaan valmiina. Laitto takasumarin päälle niin Solikka latautu ja veturin sumari ei palanu  Thumb

Lisäks tuossa pösön koukkusarjassa oli oikeen releet ja niille oma virransyöttö sulaketaulun läpi ja ohjekirjassa merkintä  perävaunu+akku 15A eli ihan orkkiskytky.
Vuonna 1994 tuli perävaunuihin takasumari pakolliseksi, eli 7-nap. tökkelistä hävis "akunlataus"  8)

Mutta on totta, että joissan autoissa on jo valmiiksi ajateltu perävaunusähköjä..
Mullakin tässä paripyöräisessä makoiluransussa 30A sulake ja rele(et?) "perävaunun kuvalla" - lisäksi mittaristoon syttyy keltainen kärrynkuva kun 13-nap. pistokkeen (13. napa) kertoo ECU/PCM-aivoittajalle kärrin olemassa olosta. Sitä en tiedä mitä-lie parametreja säätele kun kärrinveto-moodissa.. Fordin omat viritykset ja 13-nap Jäger oli runkopalkissa niputettuna tehtaalta tullessa..
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: savonhumu - 4.06.2015 kello on 09:27
Mitenköhän lataantuisi vaunun akku jos kytkisi sumuvalopiuhasta polttimot poistettuna. Sumarin sulake on 15A, kaapeloinnista ei ole mitään tietoa. Ei tarttisi yhden pitemmän reissun takia alkaa vetelee uusia piuhoja autossa.

Tähän liitty kommentit ja ei ollu tarkotus sotkee alkuperäsen hommia. Sorry offit. Saapi siivota poies jos nää kiusaa täällä.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 4.06.2015 kello on 09:34
Tähän liitty kommentit ja ei ollu tarkotus sotkee alkuperäsen hommia. Sorry offit. Saapi siivota poies jos nää kiusaa täällä..
No tuokin on tuhoontuomittu juttu Thumbd
Aikoinaan oli noita 2:s nasta /akunlataus kytkentöjä. Itsekin tein omaani sellaisen. Toin akulta 4 neliön kaapelin sulakkeen kautta takakonttiin, siihen rele joka syötti auton käydessä virtaa vaunuun.

Mutta on eriasia jokin sumuvalon naru kytkeä "tilapäisesti" polttamaan sähköt....
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: savonhumu - 4.06.2015 kello on 09:41
No tuokin on tuhoontuomittu juttu Thumbd
Aikoinaan oli noita 2:s nasta /akunlataus kytkentöjä. Itsekin tein omaani sellaisen. Toin akulta 4 neliön kaapelin sulakkeen kautta takakonttiin, siihen rele joka syötti auton käydessä virtaa vaunuun.

Mutta on eriasia jokin sumuvalon naru kytkeä "tilapäisesti" polttamaan sähköt....

Sammaa mieltä ollaan. Tuo 15A sulake kysyjän tapauksessa pisti vaan epäilemään että vois olla edellä puhutusta valmiudesta kyse..
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: seppoko - 4.06.2015 kello on 09:44
Vanhassa systeemissä 2-nasta kulki nimikkeellä "vapaa", eli voi käyttää mihin halusi.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 4.06.2015 kello on 11:47
Vuonna 1994 tuli perävaunuihin takasumari pakolliseksi, eli 7-nap. tökkelistä hävis "akunlataus"  8)

Mutta on totta, että joissan autoissa on jo valmiiksi ajateltu perävaunusähköjä..
Mullakin tässä paripyöräisessä makoiluransussa 30A sulake ja rele(et?) "perävaunun kuvalla" - lisäksi mittaristoon syttyy keltainen kärrynkuva kun 13-nap. pistokkeen (13. napa) kertoo ECU/PCM-aivoittajalle kärrin olemassa olosta. Sitä en tiedä mitä-lie parametreja säätele kun kärrinveto-moodissa.. Fordin omat viritykset ja 13-nap Jäger oli runkopalkissa niputettuna tehtaalta tullessa..
Tässäkin pieni asiavirhe.
Nasta 13. on jatkuvan virran maa.
Jos auto tunnistaa perävaunun jonkin nastat maadoituksen kautta,se on nasta 12.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 4.06.2015 kello on 11:55
Juu vanhemmissa vaunuissa ei ole takasumaria vaan lataus menee sitä reittiä, näin ainaki 85 vuoden solikassa oli. Sitä en osaa sanoa että oliko normin mukanen vai ei.. Pökötissä(-03)oli suoraan sopeva kytky aikanaan valmiina. Laitto takasumarin päälle niin Solikka latautu ja veturin sumari ei palanu  Thumb

Lisäks tuossa pösön koukkusarjassa oli oikeen releet ja niille oma virransyöttö sulaketaulun läpi ja ohjekirjassa merkintä  perävaunu+akku 15A eli ihan orkkiskytky.

Periaatteessa tuo toimii ihan oikein vaikka sumarillista kärriä vedettäessä..
Eli edellinen omistaja oli tehnyt vanhat viritykset liian uuteen autoon.
Kuten itse kerrot, 2. Nasta oli viritetty lataukseen. Silläkin siis ole mitään tekemistä takasumarin kanssa.
Ja taas ei. Auto ei toiminut oikein takasumarillisen kärryn kanssa, vaan se takasumari loimotti  kärryn perässä aina kun oli autoon kytkettynä.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: 88k5 - 4.06.2015 kello on 12:52
Tässäkin pieni asiavirhe.
Nasta 13. on jatkuvan virran maa.
Jos auto tunnistaa perävaunun jonkin nastat maadoituksen kautta,se on nasta 12.
Katohan, joku oli vaihtan numeron  :o Nooh, jos laittaa jompin pistotulpassa 12.<>13. välille (tai. 3.), eikat haitaksi asti ollut..
On muuten aika hassusti kerrottu 13. navan maan tarkoitus.. (9. - 12. navoille vaiko pelkästään 9. :lle)  :D
(http://www.autosahkohuhtanen.fi/userData/autosahko-huhtanen-8f7s/pictures/matkailuvaunupistokkeet/13jaeger.jpg)
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: savonhumu - 4.06.2015 kello on 13:44
Eli edellinen omistaja oli tehnyt vanhat viritykset liian uuteen autoon.
Kuten itse kerrot, 2. Nasta oli viritetty lataukseen. Silläkin siis ole mitään tekemistä takasumarin kanssa.
Ja taas ei. Auto ei toiminut oikein takasumarillisen kärryn kanssa, vaan se takasumari loimotti  kärryn perässä aina kun oli autoon kytkettynä.

Eheipä vaan loimottanu sumari jatkuvasti ja tuo johtosarja oli alkuperäinen varaosa joka oli hankittu auton valmistenumeron perusteella marmoritiskiltä ;)

lataus/sumari sytty kun laitto sen viiksestä päälle. Vedettävästä laitteesta riippu sitte menikö se akkuun vai sumarille. Auton takasumari ei syttyny kummassakaan tapauksessa.. Että semmonen laiton kytky 8)

Edit. Tarkennan vielä sen verran että kuvatulla tavalla toimiva systeemi oli tuossa kulkineessa jo kun se tuli mulle. Meni vaan niin heikkoon happeen rasialta ja siitä pitkä pätkä kaapelia mahan alta, niin päädyin ostaan uuen sarjan ja hain sen marmoritiskiltä paremman laadun toiveissa.. Oli mallia plug and play..
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: MRi - 5.06.2015 kello on 05:22
Lainaan tätä topiccia, vaikken osaakaan vastata tuossa yllä olevaan kysymykseen.

Onkohan miten yleistä, että auton 13-napaiseen pistorasiaan ei ole vedetty edes johtoja niihin napoihin (10 ja 11) joista latausvirta vaunulle kulkee?

Huomasin nimittäin ettei vasta hankkimaani Skoda Superbin tehdaskoukun sähköpistorasiaan ainakaan noita napoja ole kytketty, pistorasiassa ei näy edes metallisia "kosketuspintoja" kyseisissä rei'issä ??? Ja kun tiedustelin asiaa Skoda huollosta, tiesivät kertoa ettei tosiaan johtoja vedetä valmistajan toimesta. Täytyy tunnustaa että huomasin alkaa tutkimaan asiaa tarkemmin vasta eka vaunureissun jälkeen tällä "uudella" vetoautolla kun ihmettelin miksei vaunun suht tyhjä akku latautunut yhtään ajossa, vaan alhaisen jännitteen varoitussummeri huuteli vielä leirintäalueelle tullessa.

No nyt on sovittuna koukkufirman kanssa lisäpiuhojen asentamisesta, joten ajattelin tiedustella tietäisikö joku joutuukohan ne piuhat vetämään edestä saakka vai liekö Superb kombissa takakontin sivulla jotain valmista paikkaa mistä sähkön saisi kivuttomasti?

Kun luin tuon viestisi niin tuli tsekattua oman Octavian koukku ja todettua että sama ongelma näköjään itselläkin. Tähän asti ollut hyvässä uskossa että jääkaappi toimii akkukäytöllä ja vaunun akku latautuu... Ei siis myöskään ole "kosketuspintoja" reiissä. Varmistukseksi tuli laitettua faijan Jeeppi kiinni omaan vaunuun jolloin virtaa tulee, omalla Skodalla taas ei.

Googlettamalla löytyi brittifoorumeilta viestiketjuja jossa tuota Skodan tehdasasenteisen koukun puutetta kirottiin ihan yleisesti.

Nyt on aika reilun viikon päähän Vehoon jossa asia pitäisi (lue pitää) saada korjattua. Tuolla huollossa tai myyjällä asia tai sen yleisyys ei ollut kyllä  mitenkään tiedossa. Jos jollain on kokemusta miten helppo / hankala homma asia näin jälkikäteen saada korjattua niin tiedon otan mielellään vastaan...

Käsittämätön aivopieru että tehdasasenteinen koukku on tuollainen puolivalmiste  >:(
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: aaakolme - 5.06.2015 kello on 09:29
Kun luin tuon viestisi niin tuli tsekattua oman Octavian koukku ja todettua että sama ongelma näköjään itselläkin. Tähän asti ollut hyvässä uskossa että jääkaappi toimii akkukäytöllä ja vaunun akku latautuu... Ei siis myöskään ole "kosketuspintoja" reiissä. Varmistukseksi tuli laitettua faijan Jeeppi kiinni omaan vaunuun jolloin virtaa tulee, omalla Skodalla taas ei.

Googlettamalla löytyi brittifoorumeilta viestiketjuja jossa tuota Skodan tehdasasenteisen koukun puutetta kirottiin ihan yleisesti.

Nyt on aika reilun viikon päähän Vehoon jossa asia pitäisi (lue pitää) saada korjattua. Tuolla huollossa tai myyjällä asia tai sen yleisyys ei ollut kyllä  mitenkään tiedossa. Jos jollain on kokemusta miten helppo / hankala homma asia näin jälkikäteen saada korjattua niin tiedon otan mielellään vastaan...

Käsittämätön aivopieru että tehdasasenteinen koukku on tuollainen puolivalmiste  >:(

En ole siis yksin ongelman kanssa  ::) Oma Superb on vuosimallia 2012, jos jollakulla saman aikakauden Skoda tehdaskoukulla niin kannattanee tarkistaa latautuuko vaunun akku ajossa mikäli kyseistä ominaisuutta tarvitsee.

Vein autoni tänään aamulla koukkuja asentavaan firmaan lisäjohtojen asennukseen, juttelin lyhyesti asentajan kanssa niin hän vetää uudet johdot sulakerasialta ja joutuu luonnollisesti vaihtamaan koukun pistorasian sisäosan uuteen. Iltapäivällä olen viisaampi, miten asennus on onnistunut ja voin raportoida tuloksista myöhemmin, kun käyn vaunun pistoketta siihen testaamassa.

Kyselin tosiaan asiasta Oulussa kahdesta Skoda huollosta, joista Vehon tapauksessa puheluni todennäköisesti ohjautui johonkin valtakunnalliseen numeroon eikä asiakaspalvelija siellä osannut tarjota siihen kuin uuden johtosarjan asennusta mielettömän hinta-arvion (>500e) kera. Ja en edes tiedä olisiko uusi johtosarja auttanut tilanteeseen yhtikäs mitään, jos siitäkin puuttuu nuo latausjohdot mikäli se on samanlainen kuin alunperin tehtaalla asennettu. Toinen paikallinen Skoda huolto oli Vehoa ammattitaitoisempi ja huoltoneuvoja osasi heti sanoa ettei tehtaalla näitä johtoja asenneta. Heidänkin hinta-arvio oli yli neljäsataa, joten päädyin koukkuja asentavaan firmaan jossa asennus maksaa kaksinumeroisen summan.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: tsahkali - 5.06.2015 kello on 10:00
Vein autoni tänään aamulla koukkuja asentavaan firmaan lisäjohtojen asennukseen, juttelin lyhyesti asentajan kanssa niin hän vetää uudet johdot sulakerasialta

Ihan näin uteliaisuuttani kysyn uudelleen, että puuttuuko näistä ongelma-autoista ne johdot kokonaan, vaiko vain siitä metrin pätkästä, joka tulee koukulta?
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: aaakolme - 5.06.2015 kello on 10:10
Ihan näin uteliaisuuttani kysyn uudelleen, että puuttuuko näistä ongelma-autoista ne johdot kokonaan, vaiko vain siitä metrin pätkästä, joka tulee koukulta?

En tutkinut omaa autoani sen tarkemmin johdotuksen osalta, katsoin vain että näkyisikö takakontin sivukoteloista helposti verhoilun sisälle ja kun sieltä ei ollut mitään helppoa pääsyä kurkkimaan johdotuksia jätin asian sikseen koska aika uusien johtojen asennukseen oli jo varattuna. Joten tietämykseni perustuu tältä osin virallisen Skoda huollon kaverin (ihan asiantuntevan oloinen) mielipiteeseen, joka kertoi puhelimessa ettei taakse tule riittävän paksuja johtoja tätä tarkoitusta  varten vakiona (tehtaan toimesta) vaan ne pitää vetää edestä saakka.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: tsahkali - 5.06.2015 kello on 10:14
Joten tietämykseni perustuu tältä osin virallisen Skoda huollon kaverin (ihan asiantuntevan oloinen) mielipiteeseen, joka kertoi puhelimessa ettei taakse tule riittävän paksuja johtoja tätä tarkoitusta  varten vakiona (tehtaan toimesta) vaan ne pitää vetää edestä saakka.

 :o  Pitääköhän sinne sitten rakentaa kaikki muukin? Toinen virtahan on suora, toinen avaimen takana.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: aaakolme - 5.06.2015 kello on 14:05
:o  Pitääköhän sinne sitten rakentaa kaikki muukin? Toinen virtahan on suora, toinen avaimen takana.

En osaa sanoa tuohon, mutta mietin että mihin nastaan tulee virta avaimen takaa?

Nyt on auto haettu koukkufirmasta, pitää yrittää illalla ehtiä kokeilla kytkeä vaunun pistoke kiinni (vaunulle on vähän matkaa) ja todeta tuleeko vaunuun virta auton käynnissä ollessa.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 5.06.2015 kello on 14:59
Onneksi se on koukkufirma, joka asentaa. Pitäisi ymmärtää asia ja laittaa sinne ne molemmat puuttuvat maajohdot - huolloissa ne ei taida ymmärtää näistä asioista yhtikäs mitään.

On kyllä kivikautinen kärry tekniikaltaan, jos ei ole valmista paikkaa peräkontissa jonne 13-napainen koukku kytketään.
Tuon ikäiseenhän ei saa enää edes laittaa 7-napaista, koska katsastettaessa uudempaa perävaunua sen perässä, sekä takasumuvalon että peruutusvalon on toimittava.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: MRi - 5.06.2015 kello on 17:06
En ole siis yksin ongelman kanssa  ::) Oma Superb on vuosimallia 2012, jos jollakulla saman aikakauden Skoda tehdaskoukulla niin kannattanee tarkistaa latautuuko vaunun akku ajossa mikäli kyseistä ominaisuutta tarvitsee.

Eiköhän näitä ole jonkun verran ja koskee ilmeisesti kaikkia VAG konsernin merkkejä ja useammalta vuodelta... Sen mitä jaksoi noita lontoonkielisiä saitteja lukea niin samoja caseja tuli vastaan kaikissa merkeissä (Audi, VW...).
 
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: arska100 - 5.06.2015 kello on 18:22
Eiköhän näitä ole jonkun verran ja koskee ilmeisesti kaikkia VAG konsernin merkkejä ja useammalta vuodelta... Sen mitä jaksoi noita lontoonkielisiä saitteja lukea niin samoja caseja tuli vastaan kaikissa merkeissä (Audi, VW...).
Joo juuri näin. Ei ole kytketty tuossa Suberbissa ja ei ollut myöskään Audissa..
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: tsahkali - 6.06.2015 kello on 12:42
En osaa sanoa tuohon, mutta mietin että mihin nastaan tulee virta avaimen takaa?

10, eli se akun lataus.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 9.06.2015 kello on 12:11
Eiköhän näitä ole jonkun verran ja koskee ilmeisesti kaikkia VAG konsernin merkkejä ja useammalta vuodelta... Sen mitä jaksoi noita lontoonkielisiä saitteja lukea niin samoja caseja tuli vastaan kaikissa merkeissä (Audi, VW...).

Vakoilin työkaverin 14-mallisen Touranin koukun pistorasiaa. Kovilin tekemä koukku, Asennettu Antti-Roikolla ja nastat näkyi olevan 12. nastaa lukuunottamatta. Riippunee näköjään asentajasta - osa merkkihuolloista käyttää varmaan jotain halvempia versioita.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: MRi - 9.06.2015 kello on 12:37
Vakoilin työkaverin 14-mallisen Touranin koukun pistorasiaa. Kovilin tekemä koukku, Asennettu Antti-Roikolla ja nastat näkyi olevan 12. nastaa lukuunottamatta. Riippunee näköjään asentajasta - osa merkkihuolloista käyttää varmaan jotain halvempia versioita.

Vaikka säästö alkaa ässällä niin jotenkin tuntuis hullulta että se voisi olla merkittävä koukun omissa johdotuksissa / adaptereissa.

Heinäntekojärjellä ajateltuna säästöä tulee siitä, että puuttuu nuo johdotukset kaikkine kytkentöineen kokonaan sinne koukun tuntumaan. Kaikkiin autoihin ei tule koukkua ja vain niistäkin osa eli vaunun vetäjät tarvitsee noi puuttuvat piuhat. Muissa se on turhaa.

Ei ole mitään faktatietoa vaan omaa mutuilua. Viikon päästä ehkä viisaampi ja omassa autossa nuo kunnossa.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Janos - 9.06.2015 kello on 17:25
Kaksi uutta autoa (CR-V ja C-Max) olen tilannut vetokoukulla. Kummassakaan ei ollut latausjohtoja kytketty, vaikka oli pyydetty. Tekivät toki maksutta jälkikäteen...
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Mikkoko - 10.06.2015 kello on 11:15
Onko joku mittaillut kuinka monella amppeerilla tuollainen 7-napainen sumariliitäntä suunnilleen puskee virtaa vaunun akkuun?
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 10.06.2015 kello on 11:26
No sekin riippuu siitä mistä ja millä kaapelilla se + siihen nastaan tulee.
Tyhjä vaununakku , huono pistorasia/pistotulppa ja paukkulanka virransyöttö.
Ampeerit jää matkalle aika hyvin.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Ossi66 - 10.06.2015 kello on 13:04
Onko joku mittaillut kuinka monella amppeerilla tuollainen 7-napainen sumariliitäntä suunnilleen puskee virtaa vaunun akkuun?
En oo mitannut, mutta, virtaa on huonompi mitata, kun se mittarikin siellä välissä aiheuttaa omat huonot liitokset..
Jos mittaa akun jännitteen ilman latausta ja latauksen kanssa, saa jo hyvän arvaukseni.

Lataustilanteessa pitäisi päästä yli 13.5 voltin että olis mitään hyötyä.
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: kimi - 10.06.2015 kello on 13:06
Pihtimittarilla akun vierestä saa oikean tuloksen
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: Mikkoko - 10.06.2015 kello on 14:14
Pihtimittarilla akun vierestä saa oikean tuloksen
Jep. Kaveri ilmoitti että siltä löytyis pihtimittari ja pitää hakea lainaan. Ihan perus paukkulankaahan piuha on ja siksi rupesi mietityttää, kuinka paljon jaksaa akkuun asti puskea ja mikä on porukan kokemus moisesta. Akku on 5w+8w valoille, sekä lataan multikoptereiden akkuja. Tosin ajattelin käyttää hyväksi auton akkua ja piuhan kiinni ollessa, on käytössä 75ah sekä 55ah akut. Apuvirtaa on saatavilla jos sattuu imaisemaan liian tyhjäksi jossain vaiheessa :)
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: MRi - 16.06.2015 kello on 17:50
Sain tänään oman Octavian Veholta koukun modauksesta pois. Ilmeisesti kohtuullisen suuri homma (piuhat konehuoneesta saakka) koska ei valmistunut vientipäivänä eli eilen. Haettaessa sain vastauksen, että "oli noin päivän homma". Laskua kun ei itselle tullut vaan menee leasing yhtiöön suoraan. Vaikuttaa sitten aikanaan autoedun verotusarvoon, jos vaikuttaa.

Asentaja soitti eilen ja aikataulun venymisen infoamisen lisäksi fiksusti esitti, että asennetaanko samalla Defan akkulatausjärjestel mä autoon. Samaa esitti myyjäkin aikanaan. Autossa kun on toi start-stop järjestelmä ja webasto. Tarvetta ei ainakaan vähennä toi lataus koukun kautta. Tai auton tupakansytyttimessä esillä oleva jakaja 1 -> 3 (kännykän lataukset ja tupla DVD takapenkille) + 230 V ulosotto. Ei kauan tarvinnut arpoa vastausta että asennetaan vaan.

Sen verran on Skodan matsku fiksuuntunut että esim. uuden Superbin lisävarustehinnasto ssa on nyt selkeästi kirjoitettu "13-napainen pistoke (sähkökytkentä seitsemään napaan)". 

No nyt on homma kunnossa ja vaunun kanssakin tuli testattua että toimii. Kiitokset tämän viestiketjun. Olin ennen tämän ketjun lukemista lapsenuskossa että lataus toimi kun oli tuo 13-napainen...
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: arska100 - 18.06.2015 kello on 19:18
Nyt on vaihdettu tuo volleen 13-napainen pistoke. Oli vähän haasteita matkassa. Olin sopinut autokaupassa että saan  mukana tuon 13-napaisen johdon ja vaihdatan sen tutulla mekanikolla. Kaupassa mukana tuli Thule  johtosarja. Vaihdoimme sen toissa iltana. Ihmettelimme kun Peruutustutka ei pelannut ja antoi vikailmoitukset sekä peruutustutkasta sekä perävaunujärjestelm ästä. Myös jatkuvaa virtajohtoa ei saatu kytkettyä kun ohje ei kertonut mistä ne otetaan. Eileen asiaa selvitellessä tuli ilmi ettei tuota Thulen johtasarjan mukana tulevaa poksia voi Volvolla päivittää joten nuo vikailmoitukset jäisi jatkuvaksi ja peruutustutka ei pelaisi ollenkaan niin päätimme että käyn ostaa alkuperäisen johtosarjan+poksin ja vaihdamme se illalla uudestaan. Tänään sitten kävin Volvolla päivityttämässä alkuperäisen poksin ja kaikki pelaa hienosti. Jääkaappi pelaa nyt 12v ja akku latautuu myös, ei tarvinnut muita virityksiä tehdä kun kaikki oli mukanan. Tässä kertomus alkuperäisen ja tarvikkeen eroista. Olen sopinut autoon myyvän liikkeen kanssa asian että he korvaavat mulle tulleet haitat..
Otsikko: Vs: Vaunun lataus ajossa
Kirjoitti: K.E.V - 18.06.2015 kello on 20:35
Nyt on vaihdettu tuo volleen 13-napainen pistoke. Oli vähän haasteita matkassa. Olin sopinut autokaupassa että saan  mukana tuon 13-napaisen johdon ja vaihdatan sen tutulla mekanikolla. Kaupassa mukana tuli Thule  johtosarja. Vaihdoimme sen toissa iltana. Ihmettelimme kun Peruutustutka ei pelannut ja antoi vikailmoitukset sekä peruutustutkasta sekä perävaunujärjestelm ästä. Myös jatkuvaa virtajohtoa ei saatu kytkettyä kun ohje ei kertonut mistä ne otetaan. Eileen asiaa selvitellessä tuli ilmi ettei tuota Thulen johtasarjan mukana tulevaa poksia voi Volvolla päivittää joten nuo vikailmoitukset jäisi jatkuvaksi ja peruutustutka ei pelaisi ollenkaan niin päätimme että käyn ostaa alkuperäisen johtosarjan+poksin ja vaihdamme se illalla uudestaan. Tänään sitten kävin Volvolla päivityttämässä alkuperäisen poksin ja kaikki pelaa hienosti. Jääkaappi pelaa nyt 12v ja akku latautuu myös, ei tarvinnut muita virityksiä tehdä kun kaikki oli mukanan. Tässä kertomus alkuperäisen ja tarvikkeen eroista. Olen sopinut autoon myyvän liikkeen kanssa asian että he korvaavat mulle tulleet haitat..

Ei kannata sekoittaa tarvikkeita laatutuotteeseen ::)