Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Jääkaapit => Aiheen aloitti: Haapaniemen Paroni - 11.09.2014 kello on 16:33
-
Itse käytän kaasua,koska edes mennyt,kaikkien tuntema vaanari sano jotta kaasu tehokkaampi..
-
Kaasua koska itse maksan sähkölaskun sekä ostan kaasut. Kaasu maksaa jos joutuu normiullon vaihtamaan noin 20 euroa ja tankkin kaasu noin 70 St/litra eli 11kg pullo noin 13-14 euroa. Ja se sähkö on pitkästi yli 20 st kw/h.
-
Kaasua koska itse maksan sähkölaskun sekä ostan kaasut. Kaasu maksaa jos joutuu normiullon vaihtamaan noin 20 euroa ja tankkin kaasu noin 70 St/litra eli 11kg pullo noin 13-14 euroa. Ja se sähkö on pitkästi yli 20 st kw/h.
Ymmärettävää Thumb ;)
-
Riippuu hinnasta ja saatavuudesta.
-
Kaikkia 2 laatua tilanteen mukaan ajossa akkua! as-osan viilennykseen sitten .......enempi kerron sitten kun se menee läpi Rollin laporatorin testin.. ;)
-
Sähköä. Pitäs käyttää kaappi pois paikaltaan ja pyöritellä + tarkistaa miksi liekki palaa huonosti.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Piuhan päässä ollessa sähköä, muulloin kaasua. :D
-
Sähköä. Pitäs käyttää kaappi pois paikaltaan ja pyöritellä + tarkistaa miksi liekki palaa huonosti.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Varmaan karstaa ja likaa kaasupuolella..
-
Huomasin vaan viimekesän aikana että kaappi kuluttaa paljon helteellä sähköä a0,30snt/kwh.Siirryin kaasuun jääkaapin energialähteenä 19e/11kg joka tuli mielestäni edullisemmaksi kuin sähkö.
-
Sähköllä aina kun on mahdollista
Useita,kesällä kun kaasulla kylmensi piti tehot olla täysillä,sähköllä riitti kakkonen.sähköllä jos piti tehoja täysillä niin jääkaappi muuttui pakastimeksi.
Sent from my RM-914_eu_finland_217 using Tapatalk
-
Sähköä. Pitäs käyttää kaappi pois paikaltaan ja pyöritellä + tarkistaa miksi liekki palaa huonosti.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vasta pyörittelin ja putsasin putken ja polttimen paineilmalla. Alko pelittää ja nyt käytän kaasua, koska jäähtyy tehokkaammin.
-
Vasta pyörittelin ja putsasin putken ja polttimen paineilmalla. Alko pelittää ja nyt käytän kaasua, koska jäähtyy tehokkaammin.
Niinähän se edes mennyt vaanari sano minullekin..
-
kaappi autoasennossa hoitaa itse enerkian valinnan aina sopivan viileä.
-
Näin minäki ymmärtäny että kaasulla tehokkaampi jos vaan toimii oikein.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Alueilla käytän sähköä koska siitähän minä maksankin.Ajon aikana ylläripylläri kaasua.
-
Tuomitsematta ja moralisoimatta ketään tai mitenkään, onko ajon aikana sallittua pitää kaasulaitteita toiminnassa vaunussa? Lähinnä siis kolariturvallisuude n nimissä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Mun vaunulla ainakin täysin lakien ja paragraafien mukaista ;)
-
Ajon aikana ylläripylläri kaasua.
No ei se nyt niin ylläripylläriä ole, voisi se olla akullakin. ;)
ai niin, ei taida voidakkaan vaunussa käyttää akkua..
-
No ei se nyt niin ylläripylläriä ole, voisi se olla akullakin. ;)
ai niin, ei taida voidakkaan vaunussa käyttää akkua..
Kyllä minun(kin) vaunussa voi käyttää ajon aikana kaasua tai 12v sähköä.
Ihan napista valitsee
-
Näin minäki ymmärtäny että kaasulla tehokkaampi jos vaan toimii oikein.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Aina tuo kaappi on ollut sähköllä tehokkaampi kuin kaasulla niin kauan kun tuo kuljin on meillä ollut. Kait se täytyy ensi keväänä huollattaa jos kaasulla pitäis olla tehokkaampi. Nyt ei enää viitsi huoltoon viedä kun taitaa olla kohta liikenteestä poiston aika. Jos ei tule lähdettyä Lahteen messuille vaikka vaihtamaan kuljinta. Aikoinaan mentiin lasten kanssa autoliikkeeseen ostamaan raketteja,niin tulipa vaihdettua auto siinä samalla vaikkei oltu edes ajateltu niin tehdä. Niin ostettiin me raketitkin. Oho nyt meni taas ohi aiheesta,sori
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Kyllä minun(kin) vaunussa voi käyttää ajon aikana kaasua tai 12v sähköä.
Ihan napista valitsee
Ok, eli kyllä sitä sitten Jushin Kaabessakin voinee akulla jäähdyttää kaappia...tuosta ylläripuheesta sai sen kuvan ettei akkukäyttö olisi mahdollista.
-
Ok, eli kyllä sitä sitten Jushin Kaabessakin voinee akulla jäähdyttää kaappia...tuosta ylläripuheesta sai sen kuvan ettei akkukäyttö olisi mahdollista.
No mulla on nyt Vollessa 13 napanen niin kai viilenis silläkin akulla mutta minä luotan kaasun voimaan. :)
En ole edes kokeillu viileneekö kaapi sillä akkutsydeemillä.Mah dollisuus kyllä kaapin puolesta olisi.
-
No mulla on nyt Vollessa 13 napanen niin kai viilenis silläkin akulla mutta minä luotan kaasun voimaan. :)
En ole edes kokeillu viileneekö kaapi sillä akkutsydeemillä.Mah dollisuus kyllä kaapin puolesta olisi.
Minulla näkyisi olevan se 12V:n toiminta. Edellinen omistaja kertoi että sen piuha on irroitettu. No en minä sitä tarvitsisi, ja miksi tarvitsisin, kun kaasupullo maksaa pari kymppiä, joka on paskan hailee kulkimen muutaman tonnin hinnassa. Miten se sitten kirpasee teitä, joilla kuljin on kymmenien tuhansien arvoinen. Niin ja jos käyttää kaasua vain jääkaapissa, ei saa pulloa tyhjäksi yhdessä kesässä. ::) ;)
-
Ns. valosähköllä tietty sähköllä. muuten kaasulla.
-
Kotipihassa sähköllä, muualla kaasulla, paitsi tänä kesänä kaksi yötä sähköllä kun sisältyi maksettuun hintaan.
Kesällä tekemissäni kokeissa tuossa mallissa kaasu ja 230 V. jäähdyttivät kolmessa tunnissa kunpikin n.
1- asteeseen tyhjän kaapin.
-
kaikkia mahdollisuuksia tilanteen mukaan
ajossa akulla
puskassa kaasulla
sähköllä kun sitä kannattaa käyttää
-
Sähköllä kun mahdollista, kaasulla puskaparkissa ja 12 v ajossa. Automaatti on siinä päällä.
Joopa Joo...... :D ;)
-
Sähköllä aina kun roikka yltää valtakunnan verkkoon ja valosähkö kuuluu hintaan, muulloin kaasulla, 12v sulake poistettu ettei kukaa laita vahingossakaan päälle.
-
Tästä vissiin kahta koulukuntaa että saako sitä ajon aikana polttaa kaasua vai ei ? En minä tiiä mikä se virallinen on mutta kyllä se mulla kaappi kaasulla päällä on ajon aikanakin eikä se kertaakaan oo sammunu iteksiin..
Tuossa pihalla jäähtyy ensin toki sähköllä kuten nytkin ku illalla lähdetään..
-
Se on ihan sama mikä on koulukunta. Minulla on virallinen letkunrikkoventtiil i mikä sulkee kaasuntulon onnettomuustilantee ssa, täten laillinen ympäri euroopan.
-
Minulla on virallinen letkunrikkoventtiil i mikä sulkee kaasuntulon onnettomuustilantee ssa, täten laillinen ympäri euroopan.
Ja tuohan on ollut pakollinen varuste vuodesta 2007 lähtien joten siitä lähtien ei mitään "hätää", eikös se noin mennyt ?
-
Mut eipä sitä silti kaikilla ole.
-
Mut eipä sitä silti kaikilla ole.
Niin ei ennen -07 käyttöönotettuja autoja/vaunuja ja tuota vanhemmissa kaasun käyttö ei liene sallittua ajon aikana mutta miten se tuolla liikenteessä talvella muuten lämpimänä pysyisi.
-
Yleensä kaasua, paitti silloin kun on sähköä saatavilla silloin sähköllä
-
Kaasua koska itse maksan sähkölaskun sekä ostan kaasut. Kaasu maksaa jos joutuu normiullon vaihtamaan noin 20 euroa ja tankkin kaasu noin 70 St/litra eli 11kg pullo noin 13-14 euroa. Ja se sähkö on pitkästi yli 20 st kw/h.
Noista laskien; jos 11kg lestissä on energiaa 141 kWh verran, tulee kaasun hinnaksi 14.2 snt/kWh.. (skippasin tankkihomman kun se täällä poissa kuvioista :( )
Energiankulutus kaapeissa on isompi kaasulla (n. 2x ), mutta on viilennystehokin. Pakoputkesta kädellä arvioiden lämpöhukkakin on isompi.. Mikä lie totuus sitten talouspuolella :D
Mutta jos tuo TD:n otsakkeen "viilennys" tarkoittaa sitä jääkaapin päällelaittoa, niin yleensä hoidan asian 230V sähköllä, jos aikaa 5-6h ennen kaapin täyttämistä. Jos tulee "ajolähtö", niin sitten kaasua peliin aluksi..
-
"Kaasun käyttö ajonaikana
Suomessa ja Skandinavian maissa kaasun käyttöä ajonaikana ei ole kielletty eikä rajoitettu. Keski- ja Etelä-Euroopassa, suurimmalta osin, on kaasunkäyttö ajon aikana kielletty, jollei ajoneuvon kaasujärjestelmää ole varustettu ajoneuvon rakenteisiin kiinteästi asennetulla paineen säätimellä ja letkunrikkoventtiil illä. Kyseisen järjestelmän asentaminen matkailuvaunuihin, ja vanhempiin matkailuautoihin huoltoliikkeessä on hyvin yksinkertaista, eikä maksa maltaita. Uusimmissa matkailuautoissahan järjestelmä on jo oltava vakiona."
Eli skandinaviassa saa käyttää ilman letkurikkoventtiili ä, mutta muualla euroopassa ei.
-
"Kaasun käyttö ajonaikana
Eli skandinaviassa saa käyttää ilman letkurikkoventtiili ä, mutta muualla euroopassa ei.
Näinhän se ;)
-
Pidän aina ajossa 12v:lla ja pienien pysähdysten ajaksi ei tarvi vaihtaa kaasulle. 150A laturi jaksaa kyllä ruokkia myös kaappia. Ja kunhan saan akkuja asennettua lisää, 12v on päällä koko ajan. (jos ilmastoinnilta sähvöä jää ;D )
Eihän sitä kaasuakaan paljon menisi mutta jos taas joskus tulee matkailtua pitempään, niin riittääpä kahvinkeittoon useammaksikin kuukaudeksi.
-
Aina kylmentäessä 220 V ja leirialueellakin ajaessa aina kaasu. Tuskin koskaan 12 V.
-
Kesälämpimillä ajon aikana kaasulla, muulloin välttää 12V, jos kaappi ja tavarat kylmiä.
Sähköllä kun sähköä on. Oikein kuumalla alueellakin ollut kaasulla, mutta nyt kun tuulettimet toimii niin ei mahda olla enää tarpeen.
Tähän saakka kaikki Euroopan reissut 3-6 viikkoa ovat onnistuneet yhdellä kaasupullolla, vaikka toinen on ollutkin varalla.
-
Ajonaikana lähes poikkeuksetta 12V:lla - etelän helteissäkin, Joskus jos lähes tyhjä kaappi on täytetty ostoksilla, niin kaasulla. Samoin joillain stellplatseilla, joissa sähkössä kolikkokone (1.8kWh/€) - ei tarv. olla vahtimassa riittävyyttä/vaihtamassa kolikoiksi..
-
Aina kun on verkkosähkö käytettävissä niin sillä, muulloin kaasulla. Tuossa -89 mallisessa ei 12v mahdollisuutta ei edes ole. Kun reissuun lähtö on tiedossa niin vuorokautta ennen verkkosähköllä jäähtymään ja matkaan lähtiessä kaasulle. Ei ongelmia...
-
Aina kun sähköä saapi niin sillä. Ajon ainana kaasulla kun tuota jatkuvaa virtaa ei tuohon leasing autoon ole kytketty.
-
Kaasulla yleensä, sähköllä silloin jos kuuluu hintaan.
-
Sähköllä jos maksettu tolppasähköstä. Ajon aikana kaasulla. Helteillä 12v ajon aikana jos/kun kaasu ei jostain syystä kylmennä...
-
Ajon aikana 12v.
Leirissä kaasulla jos sähkö maksetaan mittarin mukaan.
Kausipaikalle tultaessa useinmiten sähköllä ja kylmäkallet hyllyille.
Helteillä kaasulla, kun pysyy paremmin kylmänä.
Lyhyesti sanottuna: vaihtelevasti :)
-
Eikös kilo kaasua oli n.9-10kW j pullossa 11 => 99kW ja kun sen kertoo kotisähkön hinnalla on huomattavasti halvempaa ja jos sähkö maksaa esim.0,20 €/kWh ekös se tee 19.80 eli aivan samoihin tuon kaasun kanssa. Nyt usein ollut 20,- / täyttö.
-
Mulla on ainakin jääkaappi aina kaasulla.
-
Eikös kilo kaasua oli n.9-10kW j pullossa 11 => 99kW ja kun sen kertoo kotisähkön hinnalla on huomattavasti halvempaa ja jos sähkö maksaa esim.0,20 €/kWh ekös se tee 19.80 eli aivan samoihin tuon kaasun kanssa. Nyt usein ollut 20,- / täyttö.
11kg:n pullossa on n.140kWh energiaa.
-
Hintavertailusta; muutamalla RMXXXX -mallin kaapilla vrk kulutus; 230VAC (termostaattiohjaus) on 2.5kWh/24h ja vastaavasti valmistaja ilmoittaa kaasulla 260g..
Jos tästä lasketaan, että 11kg pullossa on 140kWh energiaa, niin kaasulla jääkaappi hävittää/hukkaa enempi harakoille, sillä 140kWh/11kg = 12.73kWh/kg
Eli kaasulla samaisen kaapin energiakulutus/vrk on 3.3kWh (vs. 2.5kWh@230VAC) - kotisähköllä tulee siis halvemmaksi ;D
-
Sähkö on usein energiatehokkain. Jos kaasun lämpöhukkaa pystyisi hyödyntämään jotenkin tilanne olisi toinen
-
Itse yleensä ajetaan tuo kaappi lähtökylmäksi 230VAC ja kun kaapeli irtoaa reissun alkaessa, se on kaasua siitä etiäppäin. Tosin nyt on tuo uusi kaappi ja uudet temput, mutta eiköhän samalla käyttömodella silti mennä 8)
-
Itse yleensä ajetaan tuo kaappi lähtökylmäksi 230VAC ja kun kaapeli irtoaa reissun alkaessa, se on kaasua siitä etiäppäin.
Tuohan se tuntuu järkevimmältä näin kotipihasta lähtevän kannalta niin tulee samalla ladattua akutkin ellei ne ole jo valmiiksi täynnä. Meillä tapana tuo jääkaappi laittaa päälle edellisenä iltana ja viileään aikaan kuten näin keväällä vielä Truman taikka Dometicin lämmitys päälle jotta autossa on sitten kosteuskin kadonnut kun tulee sen reissuun lähdön aika. Niin ja itse reissussa ajaessa jääkaappi jäähtyy yleensä 12 voltilla, kaasulla jos on oikein kuuma päivä ja tietenkin silloin kun ei olla virrassa mutta parkissa.
Eli kaikkia mahdollisia käytetään. ;D
-
Tuohan se tuntuu järkevimmältä näin kotipihasta lähtevän kannalta niin tulee samalla ladattua akutkin ellei ne ole jo valmiiksi täynnä.
Juuri näin, oman retkuleen säilytyspaikka kun on tuossa tontin reunustalla. Samalla hoituu sitten ne muutkin lähtövalmistelut, vesi-, ruoka- ja vaatehuolto niin on auto heti startissa jo täydessä varustuksessaan. Tai no jos nyt disutankin käy tarvittaessa vielä täyttämässä, mutta noin muuten auto on valmis vaikka vähän pidemmällekin non-stop taipaleelle - ja juuri siksi tuo on omaa eikä vuokrakalustoa 8)
Pikkasen asian vierestä, mutta kummasti on noita lähisukulaisia ja tuttaviakin ruvennut nurkissa pörräämään, joskos heillekin Renapulttia lainaksi milloin millekin reissulle heltiäisi, siitä wanhasta -89 Detskusta kukaan kysellyt koskaan mitään :D
-
Kaasu Thumb
-
Sähköllä silloin kun ollaan roikannokassa, muulloin aina kaasulla.
-
Nestekaasupullossa (11 kg) on energiaa noin 144 kWh. Kun tämä vastaava määrä energiaa tuotetaan dieselillä (auton ajomoottorilla), niin hinnaksi tulee luokkaa 40 €.
Se siitä edullisuudesta?
-
Se siitä edullisuudesta?
Dieseliä saa tankattua helpommin kuin kaasua ja kun on mahdollisuus jäähdyttää muuten kuin kaasulla niin miksei siis..
-
Nestekaasupullossa (11 kg) on energiaa noin 144 kWh. Kun tämä vastaava määrä energiaa tuotetaan dieselillä (auton ajomoottorilla), niin hinnaksi tulee luokkaa 40 €.
Se siitä edullisuudesta?
Entäs kun sen auton moottori on joka tapauksessa käynnissä
kun siirrytään paikasta a paikkaan b. Kuinka paljon kasvaa
polttoaineen kulutus kun jääkaappi on päällä?
-
Nestekaasupullossa (11 kg) on energiaa noin 144 kWh. Kun tämä vastaava määrä energiaa tuotetaan dieselillä (auton ajomoottorilla), niin hinnaksi tulee luokkaa 40 €.
Se siitä edullisuudesta?
10kwh/litra, nykyhinnoilla noin 20€. Aika samoihin menee.
-
Dieselpolttoaineen energiasisältö lienee luokkaa 11,5 kWh/kg, dieselmoottorin ominaiskulutus luokkaa 200 g/kWh, generaattorin hyötysuhde luokkaa 90% jne . Siitä se sitten lähtee, riippuen myös millaista kaappia jäähdyttelee, missä ympäristölämpötilas sa ja miten kylmäksi?
-
Dieselpolttoaineen energiasisältö lienee luokkaa 11,5 kWh/kg, dieselmoottorin ominaiskulutus luokkaa 200 g/kWh, generaattorin hyötysuhde luokkaa 90% jne . Siitä se sitten lähtee, riippuen myös millaista kaappia jäähdyttelee, missä ympäristölämpötilas sa ja miten kylmäksi?
Siitä... Lopputulemana, että hyvin sitä kaappia voi käyttää 12V:llä, kun vielä ottaa huomioon kaapin tarvitseman tehon.
-
Mulla kun vaunu on kausipaikalla jossa sähkö niin sähköllä mennään ja pelkästään mukavaisuussyistä.
On siinä oma hommansa siinä kaasupullorallissak in mutta tietty puskissa hyvä vaihtoehto... t migel
-
Kaasulla mennään, eikä tulis mieleenkään käännellä vipuja eri asentoon :) Kerran kun on kaasun sytyttäny ni vasta pullon vaihdon yhteydessä seuraavan kerran. Sähköllä paljon tehottomampi.
-
Kaasulla mennään, eikä tulis mieleenkään käännellä vipuja eri asentoon :) Kerran kun on kaasun sytyttäny ni vasta pullon vaihdon yhteydessä seuraavan kerran. Sähköllä paljon tehottomampi.
Just näin Thumb
-
Just näin Thumb
ja Diplomaatillako on oikein vertailukohtaa sille että onko tehokkaampi kaasulla kuin sähköllä vai oliko tässä vaan perinteinen "samaa mieltä kaikesta missä voi ajatella olevan jonkun asian kalliimpaa" ;D
-
Just näin Thumb
onko uues polaris niin huono jääkaappi ett huomaaa kaasun ja sähkön eron?
-
Eiku Tiplomaatti oli poriss :laugh:
-
Niinpä niin Kaasua komissario Palmu.
Propaanin energiasisältö on 46,3 GJ/tonni
Diesel -"- on 42,5 GJ/tonni.
Kun saa nestekaasua "tarjouksessa" niin taitanee kaasun käyttö tulla edullisimmaksi. 8)
-
ja Diplomaatillako on oikein vertailukohtaa sille että onko tehokkaampi kaasulla kuin sähköllä
No onhan se kaasugrillikin selvästi tehokkaampi kuin sähkögrilli, miksei sitten jääkaappikin kun kaasuliekkihän siellä kaapin takana loimottaa :D
-
Eron alkaa huomata +25 asteen yläpuolella ja nimenomaan kun aloittaa kylmentämään lämmintä kaappia.
Kyllä nämä uudet jo pysyy myös sähköllä kylmänä, mutta empä muista koska olisin sähköllä käyttänyt.
Eli kaasulla on aina kun on päällä. Ja viimme huollossa huoltomies sanoin palopesän olevan kuin uusi eli ei ole kosteana seissyt ruostumassa. Ja kun sähkö tulee pääosin taivaalta, niin empä muista koska olisin pihassa kaapelia seinää laittanut. Eli laiskuus on selvää säästöä kun itse laskunsa maksaa.
Viimeksi maksoi 49,3 senttiä litra LPG:tä eli selkeästi alle sähkön hinnan menee.
...kele tässähän rikastuu joka kerta kun sen kaapin kylmenemään laittaa. ;)
-
Sähköllä mennään kun kausipaikalla ollaan.
-
Jos sähköä olisi tarjolla niin tietty sillä Energiakulutus on pieni ja vaikka tuo olisi kalliimpi vaihtoehto niin se on vaivaton.
-
Niinpä niin Kaasua komissario Palmu.
Propaanin energiasisältö on 46,3 GJ/tonni
Diesel -"- on 42,5 GJ/tonni.
Kun saa nestekaasua "tarjouksessa" niin taitanee kaasun käyttö tulla edullisimmaksi. 8)
Nestekaasu ei ole pelkkää propaania.
-
VArsinkin Juoroopan matkoilla sähköllä niin paljon kuin mahdollista. Kaasun hankinnassa välillä hieman ongelmia.
-
Kausipaikalla sähköä. Reissussa kaasua, 220v ja 12v . Tilanteesta riippuen.
-
Kotipihalla kun jääkaapin reissua varten kaasulla käynnistää, niin mitäpä sitä reissussa suotta sammuttelee. Jos ei tarvitse vaunua lämmittää, niin kaasupullo riittää vähintään kuukaudeksi jääkaapin kylmänä pitämiseen.
-
No laivassa on pakko sammuttaa ja ei kai oikein huoltoasemillakaan saisi tankatessa avoliekkiä pitää metrinpäässä letkusta......
-
ja Diplomaatillako on oikein vertailukohtaa sille että onko tehokkaampi kaasulla kuin sähköllä vai oliko tässä vaan perinteinen "samaa mieltä kaikesta missä voi ajatella olevan jonkun asian kalliimpaa" ;D
Aikoinaan Dorotea sano jotta,kaasu tehokkaampi...
-
No laivassa on pakko sammuttaa ja ei kai oikein huoltoasemillakaan saisi tankatessa avoliekkiä pitää metrinpäässä letkusta......
Juuri tämän vuoksi tuo omakin Dometic hiljenee 12V käytön jälkeen auton sammuttamisen yhteydessä 15min ajaksi, ennen kuin siirtyy kaasulle 8)
-
Mulla on nappi automaatti asennossa,käyttää mitä haluaa.
-
Aikoinaan Dorotea sano jotta,kaasu tehokkaampi...
Ja oikeessa olikin mutta oikeesti...onko tarvetta ?
Jos sulla on vaunu alueella tuntuu tyhmältä pitää kaasulla kun sähkössä vaunu on jokatapauksessa, eikös se ole ?
-
Ja oikeessa olikin mutta oikeesti...onko tarvetta ?
Jos sulla on vaunu alueella tuntuu tyhmältä pitää kaasulla kun sähkössä vaunu on jokatapauksessa, eikös se ole ?
On sähkössä koko ajan,ja mikä siinä on niin vaikeata ymmärtää jotta haluan käyttää KAASUA!
-
Mutta kuka nyt haluaa tehdä turhaa työtä ja tuo kaasupullon vaihto lie sitä kausipaikkalaiselle .
Oishan sille parikymppiselle parempaakin käyttöä, vaikka lapsenlapsille senkin rahan antaa. Thumb
Mutta isovanhemmathan antavat rahaa muutenkin lapsenlapsilleen. :)
-
Jos laiva matka kestää alle 12 h , niin nykykaapit ei sinä aikana lämpeä eli laiska olen edelleen ja painan sitä on/ off nappia. Ja kun kaappi on ojan puolella ja tankki tien, niin kuin pitääkin, niin se naftamittari ei ole metrin päässä.
-
Ja kun kaappi on ojan puolella ja tankki tien, niin kuin pitääkin, niin se naftamittari ei ole metrin päässä.
Onkohan muuten niin että jääkaappi alkaa olla nykyään aina oikealla puolella, omasta mielestä noin on ollut niissä autoissa missä olen käynyt, vaunuissa voi ollakin vasemmalla.
-
Ja kun kaappi on ojan puolella ja tankki tien, niin kuin pitääkin, niin se naftamittari ei ole metrin päässä.
No meillä on Rellussa just päinvastoin, tankki pelkääjän puolella keulassa ja kaappi kuskin puolella perässä ::)
-
Mutta kuka nyt haluaa tehdä turhaa työtä ja tuo kaasupullon vaihto lie sitä kausipaikkalaiselle .
Se jääkaappi palaa pullollisella noin 40 vuorokautta 24/7 - ei tuota voi pelkkänä jumppana käyttää tai menee melko huonoon kuntoon ;D
-
Ja kun kaappi on ojan puolella ja tankki tien, niin kuin pitääkin, niin se naftamittari ei ole metrin päässä.
Lainataan vielä kolmannen kerran. Voihan siinä olla toinen tankkaamassa. Bensiiniä ;D
Itse jäähdytän kaapin kotona 230 V:n sähköllä ja muun ajan se toimii kaasulla.
-
Lainataan vielä kolmannen kerran. Voihan siinä olla toinen tankkaamassa. Bensiiniä ;D
Itse jäähdytän kaapin kotona 230 V:n sähköllä ja muun ajan se toimii kaasulla.
Jos siihen naapuri tulee viereen tankille, niin tuskin se mittari siinä jääkaapin vieressä on, vaan onkin siinä taas se tankattava auto välissä eli mittariin ja letkun päähänkin on matkaa varmastikkin se 2m minimissä.
-
No, tankkausalueella on tupakointi, avotuli jne kielletty. Mutta ***ttuuks se muille kuuluu, minä itte teen just kuin lystää....... >:(
-
No, tankkausalueella on tupakointi, avotuli jne kielletty.
Ja juuri siksi on ohjekirjassakin mainittu tuo Dometicin AES:n toiminta, 15min viive jota ei voi edes ohittaa esim. sammuttamalla kaappia välillä 8)
(http://karavaanari.org/kuvat/1430051509.jpg)
-
Kaikilla ei varmaankaan Automatic Energy Selectoria
-
Kaikilla ei varmaankaan Automatic Energy Selectoria
Juu, ei varmasti ole. Petterin kaappi on vain käsisäätöinen. Mutta sen edeltäjän kaapissa oli tuo AES. Niin vaan siinä asiassa mentiin pahasti takaperin.
-
Siel miss saapi sähköä niin kaappi toimii sähköllä, muuten kaasulla Thumb
-
Juu, ei varmasti ole. Petterin kaappi on vain käsisäätöinen. Mutta sen edeltäjän kaapissa oli tuo AES. Niin vaan siinä asiassa mentiin pahasti takaperin.
Noh. minä saattaisin valita tuon vaihtoehdon AESn tilalle. Tietty paras on kun rakentaa systeemin jolla harvoin tarvittaessa AESn voi ohittaa.
-
Minulla ei ole ikinä ollut ongelmia AES-järjestelmän kanssa ja maksaisin vaikka pienen vuosimaksun sen ylläpidosta kuin unohtelisin liikkeelle lähtiessä kaapin väärälle energiamuodolle yms tuskailuja mitä ei AES kaappien kanssa sain kokea. Pääni kun on laho, niin tuo automatiikka on paikannut huonoa muistiani ja siitä olen hyvin tyytyväinen.
-
Noh. minä saattaisin valita tuon vaihtoehdon AESn tilalle. Tietty paras on kun rakentaa systeemin jolla harvoin tarvittaessa AESn voi ohittaa.
Tarkennus siihen edeltäjän kaappiin. Toki siinä oli myös täysin käsisäätöinen mahdollisuus. Eli valintakykytkimessä oli 0, kaasu, 230, 12 ja auto. Järjestyksestä en ole ihan varma.
Ja edellä olleista väitteistä poiketen, minusta sen sai 12V käytön jälkeen kaasulle ilman viivettä käyttämällä sen nollassa. Saattoi saada suoraankin, kääntämällä kaasuasentoon. Mutta eipä se tainnut AES ollakaan.
Tämä on sitten kaikki mielikuvaa, mikä minulle siitä on jäänyt.
-
Meillä ei ole kun automatiikka ja todella harvoin olisin sen käsivalinnan halunut siihen, pari kolme kertaa sen runsaan 5 vuoden aikana mikä tuo on ollut meillä. Sammuttamalla kaapin ja laittamalla uudestaan päälle tuota 15min viivettä ei ole