Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Oulaa - 25.05.2014 kello on 11:11
-
Truma ilmastointilaite (http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/truma-ilmastointilaite-saphir-comfort-2400-w.html) ilmastointilaite ei jaksa kylmentää autoa kuin 15-20 min kun inventterissä syttyy ylikuormavalo ja merkkiääni vinkuu.
Truman esitteissä kerrotaan että ajonaikana käyttöön riittäisi 1000w inventteri ,jo ja meillä on 1500wja 10 min antaa 1800w.
Onkohan nyt niin että verkkovirralla latautunut akku ajaessa jaksaa ruokkia inventteriä jonkin aikaa muuta auto ei lataa hupiakkua tarpeeksi ja akun lataus hiipuu ja sen vuoksi inventteri ylikuormittuu .
Akku on nyt uusi koska entisellä akulla kun kytki moottori sammuksissa inventteri päälle niin napajännitteet laski heti ja rajusti.
(http://karavaanari.org/kuvat/1401005406.jpg)
tuollaiset maalatut kaapelikengät oli poijat laittanu ilmastoinnin asennuksen yhteydessä ja kaapelien kiinnikkeet tuohon maalin päälle ;)
Ei ensin toiminut heidän kytkennän jälkeen invertteri kun muutaman minuutin
Mitenkähän tuo virran riittävyys on kun akulta invertteriin on ainakin 20mm paksut kaapelit niin riittääköhän noiden noin 5-6mm paksujen kaapeleiden kapasiteetti millä hupiakkua ladataan autosta ja hirveän pitkillä kaapeleilla .
Laturi kun on moottorissä ja meillä hupiakku takapuskurin vieressä .
-
Akkukapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä !
-
en ole yhdessäkään asunto autossa nähnyt vakiona niin järeita hupiakun lataus kaapeleita ett sieltä kestäis ottaa jatkuvaa 100amppeerin virtaa.. ja kaikissa asuntoautoissa ei edes ole siihen käyttöön tarpeeksi tehokasta laturia.
eli kunnon kaapelit semmoset peukunvahvuset(n50 mm2) ja luokkaa 200amppeerin erotus rele esimerkiksi tommonen
(http://karavaanari.org/kuvat/1401006635.jpg)
-
140 amppeerisen laturin siihen saisi varaosana
ohjekirjasta ei löydy vakio laturin tehoa ??????
tällöinhän kaikki muu virran kulutus tulisi olla minimissään esim auton valot vain jotku ledhuomiovalot ja heti käynnistyksen jälkeen kannattaisi ajella puolisen tuntia että käynnistysakku ensin latautuisi .
Meillä ohjeissa käsketään jääkaappi ajon aikana vain akkukäytölle ?? ja se otta virtansa ajoakusta ??
Kyllä tälläisessa käytössä mennään jo laitteiden niin maksimi tehon käytölle että varmasti ovat kovalla koetuksella ja kestävätkö normaalisti
ei auton oston yhteydessä kukaan puhunut että nykyinen hupiakun latausjärjestelä pitäisi vahvistaa
tuosta vain niks naks ilmastointi laatikkoon ja inventteri akun viereen ja menoksi ,auto jäähtyy ajonkin aikana paremmin kuin ohjaamon ilmastoinnilla ,joka taisi olla asiantuntemattoman lausunto ,tiedä häntä
-
Unohda koko ajatus,energia ei riitä akkukäytössä !
-
Oulujärvellä viime kesänä yhdellä vaunuilialla oli katossa domenic ilmastointi niin hällä oli agregaatti (honda) jolla sitä käytti päivällä ,oli vaunukunnassa aikas pieni vauva,,
-
toi virrankulutus oli hatust heitetty rvaus jos meillä on 800wattinen kompura ilmastoinnissa ni ajon aikanen virrankulutushan ois 800W/14V=n.57A, eli kyllä tuota 140A:n latrurin kanssa vois huoletta käyttää aivan jatkuvasti ajon aikanavarsinkin jos on ledit päiväajovaloina... mutt kyll mää laittasin omaani noi vaikk ei oo ku 100A:n laturi
-
toi virrankulutus oli hatust heitetty rvaus jos meillä on 800wattinen kompura ilmastoinnissa ni ajon aikanen virrankulutushan ois 800W/14V=n.57A, eli kyllä tuota 140A:n latrurin kanssa vois huoletta käyttää aivan jatkuvasti ajon aikanavarsinkin jos on ledit päiväajovaloina... mutt kyll mää laittasin omaani noi vaikk ei oo ku 100A:n laturi
Tekniset tiedot
Käyttöjännite: 230 V - 240 V, 50 Hz
Virrankulutus: 4,2 A / 966 W
Pätötehonotto 0,98 kw , mitä se tarkoittaa ???????
onko tuo nyt se jatkuva kulutus trumassa
käynnistyksessä se ottaa 20 A (150ms) ,joka tarkoittaa mitä ???????
mutta eikös nyt puhuta mitä invertteri tavitsisi ja sen tiedoista ei löydy kuin että
maximum input current 200A
ja jos tuo truma veisi sen noin 1000w nii toimiiko inventteri silloin noin 2/3 osa tehoillaillaan ???
silloinhan se voisi toimia kun laitan starttikaapelin luokkaa kaapelit lataamaan hupiakkua ja se erotusreleen
mutta jos ilmastoinnin laittaa lämmenneeseen autoon niin kait se silloin truma vaatisi sen 20 A ja silloin ei virta autossa riitä kun kun ventteri lyö täydet tehot kehiin
-
eli jos sulla on huono hyötysuhteinen invertteri tarttisit siihe hommaan virtaa seuraavasti 966W/0,85(huono hyötysuhe)=1172W/14V=n.84A eli kyll se mahollist on käyttää, ja tuskin se kokoaikaa täysill hommii tekee
-
Veikkaan että piuhat on liian pitkät ja ohkaset, eli jos piuhoja ei voi reilusti lyhentää niin pitää paksuntaa.
Mulla on samassa käytössä 100 A/ 28 V laturi ja autona on vanha mersu joka ei tarvi ajon aikana sähköä ku valoille.
Tossa on niin monta ongelmaa, esim mulla oli ensin moduloitua kanttiaaltoa tuottava intikka ja sen kanssa hyötysuhde oli huonompi ja laitteessa oli sivuääntäkin.
Invertterikin voi olla liian pieni, vähintää 2 kw vois olla parempi jo ton käynnistysvirran takia.
Lisäys:
Taisin lukea liian huolimattomasti ton alotusviestin ekalla kerralla. Noin laihoista langoista ei noilla etäisyyksillä enää kunnon latausvirtaa tule millään.
-
Veikkaan että piuhat on liian pitkät ja ohkaset, eli jos piuhoja ei voi reilusti lyhentää niin pitää paksuntaa.
Mulla on samassa käytössä 100 A/ 28 V laturi ja autona on vanha mersu joka ei tarvi ajon aikana sähköä ku valoille.
Tossa on niin monta ongelmaa, esim mulla oli ensin moduloitua kanttiaaltoa tuottava intikka ja sen kanssa hyötysuhde oli huonompi ja laitteessa oli sivuääntäkin.
Invertterikin voi olla liian pieni, vähintää 2 kw vois olla parempi jo ton käynnistysvirran takia.
kerran lähtee käyntiin nykysellä invertterillä ni ei se käynnostys ole ongelma, vaan juurikin ne piuhat mist aikasemmin oli puhe
-
kerran lähtee käyntiin nykysellä invertterillä ni ei se käynnostys ole ongelma, vaan juurikin ne piuhat mist aikasemmin oli puhe
Näinhän se on erittäin suurella todennäköisyydellä. Olen saanut omat intikat (melkein kaikki) uuvahtamaan juuri kuvatulla tavalla kun niitä kuormittaa suurinpiirtein nimellisteholla.
-
niinpä !
Ihmettelin heti alkuunsa tuota kytkentää mutta kun en asiasta/tehojen tarpeesta vielä mitään tiennyt ennenkö nyt kun on lukenut nuo eepokset ja käyttötiedot läpitte .
Kiitos ! teidän selventävien vastausten Thumb Thumb
myyjän kanssa on asiasta jo keskusteltu ja ei näin tuoreessa kaupassa tarvi onneksi minun kaikkea kustantaa kun keskentekoiseksi on
tainnut poikien asennus jäädä .
eli isompikin voisi invertteri olla mutta lataus pitää hoitaa kunnolla ja se eroitus olla releellä (http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/tehorele_12v_120a_200a-p-14015-3275/) jota ohjaa ,varmaankin virtalukosta
ja tuollainen 50neliömillinen akkukaapeli (http://www.akkuteho.fi/fi/product/akkukaapeli-hiflex-10-70mm%C2%B2-musta/HIKA1070MU) maksa ko 180 eurua /kymmenen metriä
-
ohjaus täytyisi laittaa laturin d+ nastasta, jollei nii kytkentä täytyy tehdä nii ,ettei akut ole yhdessä startin aikana, sitä ei 200amppeerin rele kestä jos startti akku sattuu olemaan vajaassa latauksessa ja hupi akku täynnä
-
ohjaus täytyisi laittaa laturin d+ nastasta, jollei nii kytkentä täytyy tehdä nii ,ettei akut ole yhdessä startin aikana, sitä ei 200amppeerin rele kestä jos startti akku sattuu olemaan vajaassa latauksessa ja hupi akku täynnä
no niinpä tietysti
-
Rupee loppumaa tosta tuotteesta potku kesken tässä hommassa, mutta viel toimiva kuitenki:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/Kaksoisakkurele-1224V-120A
Jos ei jaksa/halua rakentaa niin paljoa niin ajaa saman asian kuin se 200 A rele sillä erotuksella että pelkkään hupiakkuun kytketty laturi lataa myös ajoakkua mutta viiveellä.
-
tuohan tässä nyt mietityttää kun autossa on nytkin järjestelmä että verkkolaturi lataa ajoakkuakin
että pitääkö tässä selvittää/poistaa tuo alkuperäinen ajo-ja hupiakun järjestelmä koska tuolla tavallisella
vetoreleellä ajoakku ei enään latautuisi hupipuolelta
onhan Defalla kanssa jännitteentunnistav a automaattirele vaatimattomaan 159 eur hintaan ,mutta jonkin TÄLLAISENKO (http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/kaksoisakkurele_12v_500a_katkaisijalla-p-6400-858/)
tämä järjestelmä sitten vaatisi että ulkoinen laturikin voisi olla käytössä
meneeköhän tämä nyt vaikeaksi ??? :-\ :-\
-
jos laitat jisäksi d+ ohjauksella kunnon kaapelit releineen ja et muuten koske alkuperäiseen ni kaiken pitäs toimia oikeen
-
jos laitat jisäksi d+ ohjauksella kunnon kaapelit releineen ja et muuten koske alkuperäiseen ni kaiken pitäs toimia oikeen
no samaa mitetin tuossa yön läpi ,unien lomassa että jos antaa entisten olla vain ,tulisi sen verran halvemmaksi
-
ja tuollainen 50neliömillinen akkukaapeli (http://www.akkuteho.fi/fi/product/akkukaapeli-hiflex-10-70mm%C2%B2-musta/HIKA1070MU) maksa ko 180 eurua /kymmenen metriä
Katselepa myös, mitä maksaa 'hitsauskaapeli'. On notkeaa ja tehty käyttöä varten.
-
eikö tuo olisi sitten parempi siirtää hupiakku apukuskin penkin alle ja invertteri siihen viereen
pääsisi lähemmäksi auton laturia näin
eikö inventteristä olisi parempi tehdä jatkokytkenta 230 puolella sitten ilmastointilaitteel le joka on auton takaosassa
-
eikö tuo olisi sitten parempi siirtää hupiakku apukuskin penkin alle ja invertteri siihen viereen
pääsisi lähemmäksi auton laturia näin
eikö inventteristä olisi parempi tehdä jatkokytkenta 230 puolella sitten ilmastointilaitteel le joka on auton takaosassa
Ilman muuta tällälailla, 230 V 1500 W liikkuu ohvemmissa piuhoissa.
-
eikö tuo olisi sitten parempi siirtää hupiakku apukuskin penkin alle ja invertteri siihen viereen
pääsisi lähemmäksi auton laturia näin
eikö inventteristä olisi parempi tehdä jatkokytkenta 230 puolella sitten ilmastointilaitteel le joka on auton takaosassa
sori luulin ettei se ole mahollista :o jos ois osannu aatella tota ni oisin ehottanu ja onkos ajoakku kuskinpenkin alla? jos on niin selviät ohuemmalla piuhalla, ja ilmeisesti jokatapauksessa.. 35 piuhaa kestää ollla parimetrii
-
sori luulin ettei se ole mahollista :o jos ois osannu aatella tota ni oisin ehottanu ja onkos ajoakku kuskinpenkin alla? jos on niin selviät ohuemmalla piuhalla, ja ilmeisesti jokatapauksessa.. 35 piuhaa kestää ollla parimetrii
ei mitään soria !
Itse olen tässä niin päkätissä että ensin vain yrittää keksiä syyn miksi järjestelmä ei toimi ja sitten miten sitä korjata
kun maksoin vehkeistä puoltoista tuhatta
starttiakku on konehuoneessa
sitten asiat muhii ja lasittuneita katseita horisonttiin ja akka sanoo ettet kuuntele ,no en tietysti ko suunnittelen kolmatta akkua autoon ja veiskö Muhametin vuorelle vai päinvastoin ko sitä 230 volttiahan siirretään vaivattomasti metritolokulla keposalla johdolla
mutta voiko sen mmj-johdon laittaa kulkimeen koleloon muijen letkujen ja 12v johtojen sekaan vai niinko nykyisin taloihin rakenteiden sekaan vain vai putkeen
jääköön se alkuperäinen hupiakku sinne takalaatikkoon ja jos laittaisin ylimääräiseksi jääneen 70 AH:n akun repsikan istuimen alle pelkästään invertterin käyttöön ja sen releen ohjauksen taakse ja releellekkin vielä katkaisija
vain pilaantuuko se kolmas akku siellä käyttämättömyyttään talven aikana jos vain silloin tällöin Moccamasterilla kahvit kissauttais .
Nuo etelämaiden reissut kun ei taida olla meillä niinkään etusijalla ,no onhan sitä hellettä Suomen kesissäkin.
-
ei se pilaannu jos autoll ajellaan...
mutt noin tehokkaaseen invertteri käyttöön on yks 70Ah:n akku aika pienimasimi käyttöaika noin 20 minuuttia ilmastoinnilla jos auto ei käy, mutt siin ajass monet kaffet tekee, tai miross kertakäyttöpitzzat lamminttää
-
ei se pilaannu jos autoll ajellaan...
mutt noin tehokkaaseen invertteri käyttöön on yks 70Ah:n akku aika pienimasimi käyttöaika noin 20 minuuttia ilmastoinnilla jos auto ei käy, mutt siin ajass monet kaffet tekee, tai miross kertakäyttöpitzzat lamminttää
joo kaffenkeiton kuormaksi ja sauvasekottimelle
eihän ilmastointia voikkaan laittaa ko ajaessa
noo ,nyt on nämä kytkentätavat selvillä
kunhan tuo myyjä vastaisi että kuka maksaa mitkä muutokset
-
Mutta parempi systeemi tulisi kun viell ois vaan parihupiakkuu rinnan.. invertterin kannalta vois olla se yksi ja pitempi "ohut" 6mm2 piuha yhdistäs akut niin molemmat lataantuis kunnolla verkko sähköllä ja invertterin kuormittama akku palaantuisi toisen avustamana..
-
Joo ja läpiviennit, kaapelin vedot, kun puhutaan paksuista kaapeleista varsinkin plus napa, miksei miinus, niin kannattaa kattoa ettei kovin pääsisi hinkkaamaan runkoon ja olisi löysiä liitoksia.. Voi savu käydä pyrstön alla. Laturi kuin laturi ja sen käyttö hihnä voi olla hieman lujilla.
-
mutta voiko sen mmj-johdon laittaa kulkimeen koleloon muijen letkujen ja 12v johtojen sekaan vai niinko nykyisin taloihin rakenteiden sekaan vain vai putkeen
Älä nyt kuitenkaan MMJ:tä laita, vaan sitä, jossa on hienosäikeiset johtimet, mikä sen nimi nyt olikaan... ::) Semmoinen kaapeli pärjää siellä muiden piuhojen joukossa.
-
Tässä on nyt se sama,kuin minulla oli alkuun,liian pieni akkukapasiteetti! Laitoin sitten 4 kpl 110AH akkuja rinnan,peukalon paksuisella kaapelilla,puolesta välistä ketjua,siihen intikka parinkymmenen sentin kaapeleilla,samaan pisteeseen tulee myös aurinkokennojen lataus,ja moottorin lataus,lisäksi starttiakku,110AH,on tarpeentullen kytkettävissä lisäksi,eipä vingu intikka !
-
Tässä on nyt se sama,kuin minulla oli alkuun,liian pieni akkukapasiteetti! Laitoin sitten 4 kpl 110AH akkuja rinnan,peukalon paksuisella kaapelilla,puolesta välistä ketjua,siihen intikka parinkymmenen sentin kaapeleilla,samaan pisteeseen tulee myös aurinkokennojen lataus,ja moottorin lataus,lisäksi starttiakku,110AH,on tarpeentullen kytkettävissä lisäksi,eipä vingu intikka !
siinä pilivisenä päivänä ko on akkuja tyhjäillyt ja starttaa niin Fiijatin laturi tulisi kysymään jotta onko sitä pakko jokaikista amppeeria täältä käämeistä aina kaivaa
vois varmaan kuumetakkin jonkun verran
minä ny aattelin jotta ilmastointi jos ottaisi sen 50-80A niin ajon aikana sitä voisi käyttää sitten
ja jos sosekeiton joskus sauvasekottimella pyöräyttäisi tai kahvit ajotauvolla kissauttaisi sillä aikaa ko auto tyhjäkäynnilla vielä turboa jäähdyttäisi ::)
Ny on invertteri 2000w ja alan sovittamaan jos saisi tuon 110 AH akun repsikan penkin alle ja sitten inventterin tiskipöydän päätyyn niin ei olisi kaapelit kuin 1,5 m laturilta hupiakulle ja inventteri olisi akun vieressä
-
Hyvä juttu, jos saat sen toimimaan. Minä olen aiheesta kysellyt ja suunnitellut omaani toimimaan ajonaikana, niin aina on vaan tyrmätty ja käsketty unohtaan koko juttu.
Omaani laitoin 1500w kanttiaaltoinvertte rin. Sillä saa tuon elektroluxin käyntiin, noh ei aina kompura käynnisty ensimmäisellä yrityksellä, kun intikka uukahtaa. Kolmannella viimestään jää päälle. Tunnin kestää olla päällä ja virta loppuu. Olen just miettinyt tuota samaa että tois laturilta kunnon kaapelit akulle, niin vois virta riittääkin.
2kw salkkuagrikin löytyy, mutta sitä ei kyllä saa mihinkään järkevästi, että voisi käyttää ajonaikana.
-
Olen lueskellut tätä ketjua ja ihmetellyt koko ajan, jotta mihin ihmeeseen sitä ylimääräistä ilmastointilaitetta tarvitsee ajon aikana Ongelmat helteellä alkavat mielestäni vasta sillä hetkellä kun auto pysäytetään ja moottori sammutetaan.
Omassani on ainakin auton ohjaamoilmastointi niin tehokas, että 30 asteen helteellä nenä huurtuu. Ei sitä voi pitkään täysillä pitää, kun ilmankosteus putoaa jonnekin 25% paikkeille. Silloin on jo pakko avata ikkunaa, jotta saa kosteutta autoon. Ongelma on lähinnä siinä, että miten sen auton oman ilmastoinnin jäätävän ilman saa suunnattua takaosaan.
Erillisen ilastointilaitteen tarpeellisuuden koen vasta kuumana kesäyönä, jolloin pitäisi kuumassa autossa yöpyä. Silloin se virta pitäisi ottaa jostain valtakunnan verkosta, jotta ei akut tyhjenisi.
Olen ymmärtänyt, että joissakin erillisissä ilmastointilaitteis sa olisi myös ilmankostutin mahdollisuus. Silloin siitä sisäilmasta voisi saada miellyttävän.
Viime keväänä tilasin nettikaupasta erillisen pienen ilmastointilaitteen, jota ajattelin käyttää auton takaosassa invertterillä. Onneksi oli verkkokaupasta kyseinen vekotin loppunut.
-
Olen ymmärtänyt, että joissakin erillisissä ilmastointilaitteis sa olisi myös ilmankostutin mahdollisuus. Silloin siitä sisäilmasta voisi saada miellyttävän.
Tuollainen kostutus tuhoaa koko ilmastointilaitteen ajatuksen. Osa sitä ilman viilennystä on juuri ilman kuivaaminen. Kuivaamisen ansiosta ei tarvitse ilman lämpötilaa laskea kovin alas. Kuiva n. 25 asteinen ilma tuntuu samalta kuin n 21-22 asteinen kostea.
Kotona minulla on ilmalämpöpumppu, jolla voi helteellä jäähdyttää. Mutta eipä ole tarvinnut juurikaan varsinaista viilennystä, kunhan olen vain laittanut laitteen kuivausmoodiin, niin hyvin on pärjännyt sisällä. Ja tämä koskee myös aikoinaan autossa ollutta ilmastointilaitetta . Tosin siinä ei ollut kuivatusta erikseen.
-
Tuollainen kostutus tuhoaa koko ilmastointilaitteen ajatuksen. Osa sitä ilman viilennystä on juuri ilman kuivaaminen. Kuivaamisen ansiosta ei tarvitse ilman lämpötilaa laskea kovin alas. Kuiva n. 25 asteinen ilma tuntuu samalta kuin n 21-22 asteinen kostea.
Kotona minulla on ilmalämpöpumppu, jolla voi helteellä jäähdyttää. Mutta eipä ole tarvinnut juurikaan varsinaista viilennystä, kunhan olen vain laittanut laitteen kuivausmoodiin, niin hyvin on pärjännyt sisällä. Ja tämä koskee myös aikoinaan autossa ollutta ilmastointilaitetta . Tosin siinä ei ollut kuivatusta erikseen.
Niin se taitaa tehdä...
Toisaalta kuivassa 25% kosteudessa ainakaan minä en pysty hengittämään. Eikä minulla tiettävästi ole mitään ongelmia hengityselimissä.
-
Toisaalta kuivassa 25% kosteudessa ainakaan minä en pysty hengittämään. Eikä minulla tiettävästi ole mitään ongelmia hengityselimissä.
Itse en ole koskaan saanut auton sisäilman kosteutta painumaan alle 40 %:n vaikka olen testausmielessä pitänyt ilmastoinnin täysillä ja tietty niin viileänä kuin mahdollista...koton akin niinä päivinä jolloin ilmastointi on koko päivän päällä niin ilmankosteus pysyy n. 40 %:ssa...miten noin kuivaksi oletkin auton sisäilman saanut ?
-
Tuollainen kostutus tuhoaa koko ilmastointilaitteen ajatuksen. Osa sitä ilman viilennystä on juuri ilman kuivaaminen. Kuivaamisen ansiosta ei tarvitse ilman lämpötilaa laskea kovin alas. Kuiva n. 25 asteinen ilma tuntuu samalta kuin n 21-22 asteinen kostea.
Kotona minulla on ilmalämpöpumppu, jolla voi helteellä jäähdyttää. Mutta eipä ole tarvinnut juurikaan varsinaista viilennystä, kunhan olen vain laittanut laitteen kuivausmoodiin, niin hyvin on pärjännyt sisällä. Ja tämä koskee myös aikoinaan autossa ollutta ilmastointilaitetta . Tosin siinä ei ollut kuivatusta erikseen.
Onko puurot/vellit sevon ?
http://www.sat-welt.com/NOTICESPDF/TRAV-L-COOL.pdf
Tuo toimii haihdutus periaatteella, tosin ei tuo ollut kyseessä ? Vain oikea ilman kostutin . . .
Noita Trav-L-Cool vermeitä ei taitane olla enää markkinoilla ?
Vaikka as-autoni viimevuosituhannelt a, löytyy ilmastointi ja tehoa on että ei tarvi ajonaikana muita jäähdyttimiä pirttiin tuoda . . .
-
Itse en ole koskaan saanut auton sisäilman kosteutta painumaan alle 40 %:n vaikka olen testausmielessä pitänyt ilmastoinnin täysillä ja tietty niin viileänä kuin mahdollista...koton akin niinä päivinä jolloin ilmastointi on koko päivän päällä niin ilmankosteus pysyy n. 40 %:ssa...miten noin kuivaksi oletkin auton sisäilman saanut ?
Se on jostakin syystä vain järkyttävän tehokas, vaikka on 17 vuotta vanha kuljin.
En uusistakaan bussimallisista Caravelleistä ole niin kylmää saanut irti. Jos täysillä pitää, niin lienee kasvohalvauksen vaara.
Mittari näytti 25% paikkeilla kahdella mittarilla mitattuna, kun Ruotsin läpi ajelin viime kesänä. Pakko oli ikkunaa avata, jolloin kosteus nousi nopeasti 40% paikkeille. Se on jo hyvä kosteus hengittää.
-
Onko puurot/vellit sevon ?
http://www.sat-welt.com/NOTICESPDF/TRAV-L-COOL.pdf
Tuo toimii haihdutus periaatteella, tosin ei tuo ollut kyseessä ? Vain oikea ilman kostutin . . .
Noita Trav-L-Cool vermeitä ei taitane olla enää markkinoilla ?
Eikö tuo viimeinen lause kerro kaiken?
Tuo haihdutusperiaate EI ole toimiva. Se saattaa tiputtaa lämpötilaa jonkun asteen. Mutta samalla lisää kosteutta, joka estää ihon haihduttamasta lämpöä. Ja ilma tuntuu lämpöisemmältä.
-
Olen lueskellut tätä ketjua ja ihmetellyt koko ajan, jotta mihin ihmeeseen sitä ylimääräistä ilmastointilaitetta tarvitsee ajon aikana Ongelmat helteellä alkavat mielestäni vasta sillä hetkellä kun auto pysäytetään ja moottori sammutetaan.
Omassani on ainakin auton ohjaamoilmastointi niin tehokas, että 30 asteen helteellä nenä huurtuu. Ei sitä voi pitkään täysillä pitää, kun ilmankosteus putoaa jonnekin 25% paikkeille. Silloin on jo pakko avata ikkunaa, jotta saa kosteutta autoon. Ongelma on lähinnä siinä, että miten sen auton oman ilmastoinnin jäätävän ilman saa suunnattua takaosaan.
Erillisen ilastointilaitteen tarpeellisuuden koen vasta kuumana kesäyönä, jolloin pitäisi kuumassa autossa yöpyä. Silloin se virta pitäisi ottaa jostain valtakunnan verkosta, jotta ei akut tyhjenisi.
Olen ymmärtänyt, että joissakin erillisissä ilmastointilaitteis sa olisi myös ilmankostutin mahdollisuus. Silloin siitä sisäilmasta voisi saada miellyttävän.
Viime keväänä tilasin nettikaupasta erillisen pienen ilmastointilaitteen, jota ajattelin käyttää auton takaosassa invertterillä. Onneksi oli verkkokaupasta kyseinen vekotin loppunut.
Koska ei ole ohjaamoilmastointia . Kattoilmastointi on ja sillä huvittaisi saada auto jäähtymään ajonkin aikana. Jos tuo ohjaamoilmastointi olisi, ei olisi ongelmaa. Jälkikäteen etuosaan toki saisi purkuautosta osat, mutta kustannukset kasvaa ja on työläs asentaa. Eikä muuten toimivaa ja hyvää autoa viitsi ruveta vaihtamaan pelkästään ilmastoinnin puutteen vuoksi.
-
Koska ei ole ohjaamoilmastointia . Kattoilmastointi on ja sillä huvittaisi saada auto jäähtymään ajonkin aikana. Jos tuo ohjaamoilmastointi olisi, ei olisi ongelmaa. Jälkikäteen etuosaan toki saisi purkuautosta osat, mutta kustannukset kasvaa ja on työläs asentaa. Eikä muuten toimivaa ja hyvää autoa viitsi ruveta vaihtamaan pelkästään ilmastoinnin puutteen vuoksi.
Asia vilpitön...Nyt aukes.
-
Hyvä juttu, jos saat sen toimimaan. Minä olen aiheesta kysellyt ja suunnitellut omaani toimimaan ajonaikana, niin aina on vaan tyrmätty ja käsketty unohtaan koko juttu.
Omaani laitoin 1500w kanttiaaltoinvertte rin. Sillä saa tuon elektroluxin käyntiin, noh ei aina kompura käynnisty ensimmäisellä yrityksellä, kun intikka uukahtaa. Kolmannella viimestään jää päälle. Tunnin kestää olla päällä ja virta loppuu. Olen just miettinyt tuota samaa että tois laturilta kunnon kaapelit akulle, niin vois virta riittääkin.
2kw salkkuagrikin löytyy, mutta sitä ei kyllä saa mihinkään järkevästi, että voisi käyttää ajonaikana.
kyllä minä nyt uskon että tuo alkaa toimimaan kun perusteet on selvinnyt
ihmetyttää vain millä ammattitaidolla noita myydään ja eteenkin asennetaan
kunhan saan osat kotiin niin kerron kuinka on käynyt
onneksi hellettä taas tulee Thumb
-
kyllä minä nyt uskon että tuo alkaa toimimaan kun perusteet on selvinnyt
ihmetyttää vain millä ammattitaidolla noita myydään ja eteenkin asennetaan
kunhan saan osat kotiin niin kerron kuinka on käynyt
onneksi hellettä taas tulee Thumb
vieläkun otat käyttöön tyhjäkäynnin lisäyksen kun ilmastointi on päällä ni laturi jaksaa pukata sitä virtaa kunnolla parkissakin ollessa Thumb
-
kyllä minä nyt uskon että tuo alkaa toimimaan kun perusteet on selvinnyt
ihmetyttää vain millä ammattitaidolla noita myydään ja eteenkin asennetaan
kunhan saan osat kotiin niin kerron kuinka on käynyt
onneksi hellettä taas tulee Thumb
Mielellään jos vaan viitsit rautalangasta vääntäen ja kuvien avulla kertoa juurta jaksaen miten kytkit, että tällainen vähä-älynenkin snaijaa! ;D
-
Mielellään jos vaan viitsit rautalangasta vääntäen ja kuvien avulla kertoa juurta jaksaen miten kytkit, että tällainen vähä-älynenkin snaijaa! ;D
Tuolla lailla (http://www.autotarvike.fi/images/custom/KzlI-64ntL.jpg) se varmasti olisi turvallisinta .
Meidän tapauksessa 200 amppeerinen tuo rele .
Jos molemmat akut olisivat suuren latauksen tarpeessa huolehtisi tuo rele että käynnistysakku ladattaisiin ensin ja sen jälkeen lisäakku .
EI auton laturi särkyisi millään .
Tuossa kuvassa invertteri laitettaisiin tuon lisäakun napoihin ,mahdollisimman lyhyillä johdoilla niinkuin tuo koko kytkentä lyhyillä ja paksuilla kaapeleilla .
Voin laittaa kuvia kun pääsen loppuviikosta tuota omaani tekemään mutta siittä ei tule automaattista koska laitan siihen vain tällaisen (http://www.sierraexpeditions.com/images/products/large_2193_IBS_Relay_1.jpg) jota ohjaa auton latausvirta ja siihenkin laitan kytkimen koska käytän ilmastointia vain ajaessa.
-
Tuolla lailla (http://www.autotarvike.fi/images/custom/KzlI-64ntL.jpg) se varmasti olisi turvallisinta .
Meidän tapauksessa 200 amppeerinen tuo rele .
Jos molemmat akut olisivat suuren latauksen tarpeessa huolehtisi tuo rele että käynnistysakku ladattaisiin ensin ja sen jälkeen lisäakku .
EI auton laturi särkyisi millään .
Tuossa kuvassa invertteri laitettaisiin tuon lisäakun napoihin ,mahdollisimman lyhyillä johdoilla niinkuin tuo koko kytkentä lyhyillä ja paksuilla kaapeleilla .
Voin laittaa kuvia kun pääsen loppuviikosta tuota omaani tekemään mutta siittä ei tule automaattista koska laitan siihen vain tällaisen (http://www.sierraexpeditions.com/images/products/large_2193_IBS_Relay_1.jpg) jota ohjaa auton latausvirta ja siihenkin laitan kytkimen koska käytän ilmastointia vain ajaessa.
Niinku tuossa yksityisviestissä Oulaalle ilmoitin että kytkennästä puuttuu akkujen suojaukset (sulakkeet) Akkujen väli kuitenkin puolitoista metriä ja hupiakulle tullaan rintpellin läpi. (oikosulkuvaara mahdollinen. Tuhoo molemmat akut tapahtuessaan tuossa välikaapelissa ja releen ollessa kytkeytyneenä)
-
Olen lueskellut tätä ketjua ja ihmetellyt koko ajan, jotta mihin ihmeeseen sitä ylimääräistä ilmastointilaitetta tarvitsee ajon aikana Ongelmat helteellä alkavat mielestäni vasta sillä hetkellä kun auto pysäytetään ja moottori sammutetaan.
Se ohjaamoilmastointi ei vaan jäähdytä edes keskikokoista koppia kokonaan. Jos vilpoista on taakse asti, kun pysähdytään, olo on paljon mukavampi. Tai, kun käy päivällä kaupoilla, koirat voi olla sen aikaa viileässä.
Matkoilla on erilaisia tarpeita.
-
Se ohjaamoilmastointi ei vaan jäähdytä edes keskikokoista koppia kokonaan. Jos vilpoista on taakse asti, kun pysähdytään, olo on paljon mukavampi. Tai, kun käy päivällä kaupoilla, koirat voi olla sen aikaa viileässä.
Matkoilla on erilaisia tarpeita.
No tämä kyllä pitää paikkansa..
Mulla nyt ei ole edes keskikokoista koppia, joten sillä koitetaan pärjätä.
-
Se ohjaamoilmastointi ei vaan jäähdytä edes keskikokoista koppia kokonaan. Jos vilpoista on taakse asti, kun pysähdytään, olo on paljon mukavampi. Tai, kun käy päivällä kaupoilla, koirat voi olla sen aikaa viileässä.
Matkoilla on erilaisia tarpeita.
Thumb Just näin...
-
Thumb Just näin...
Kyllä tämä meidän asennus vaatii ainakin putkien viennin ohjaamon.
Nykyinen kolme reikää asuntoosan takaosassa sai nyt pienen henkäyksen viileätä tuntumaan ojaamossa jaloissakin ennenkä invertteri alko piipata . Katsotaan nyt sitten kö se jaksais olla aina päällä .
Ohjaamon lämppäri tietysti laitetaan sisäkierrolle vain ja sitten
toisaalta mietityttää kun mistään ei tule raitista ilmaa sitten tupaan kun eihän se Truma ota ilmaa ulkoa ,kierrättää sitä samaa vain .
Mutta jos lämmintä tulee lämppärin täydeltä niin toivottomalta tuntuu ilmastoinnin tehtävä ajettaessa.
-
Kyllä tämä meidän asennus vaatii ainakin putkien viennin ohjaamon.
Nykyinen kolme reikää asuntoosan takaosassa sai nyt pienen henkäyksen viileätä tuntumaan ojaamossa jaloissakin ennenkä invertteri alko piipata .x
Kyllä kattolaite on sitten parempi. Sen saa vielä puhaltamaan eteen/taakse/molempiin ja kylmä vielä putoaa alas.
-
Niinku tuossa yksityisviestissä Oulaalle ilmoitin että kytkennästä puuttuu akkujen suojaukset (sulakkeet) Akkujen väli kuitenkin puolitoista metriä ja hupiakulle tullaan rintpellin läpi. (oikosulkuvaara mahdollinen. Tuhoo molemmat akut tapahtuessaan tuossa välikaapelissa ja releen ollessa kytkeytyneenä)
(http://karavaanari.org/kuvat/1401993448.jpg)
tuollasen hommasin hupiakun lusnapaan mutta vain 200 amppeerisen
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1401993448.jpg)
tuollasen hommasin hupiakun lusnapaan mutta vain 200 amppeerisen
Onko tuo oikein automaattisulake (napista palautetaan toimintaan?)
-
juu semmone se on ja siin viel toinenn nappi mistä saa pois päältä eli voi käyttää päävirtakytkimenä Thumb
-
Onko tuo oikein automaattisulake (napista palautetaan toimintaan?)
AUtomaattipa hyvinkin (http://www.autoviihde.com/g88a-cb-200l.html) ja saapi auki tuosta napista ^-^
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1402245621.jpg)
tuliseinässä on hyvä paikka mistä tuoda kaapelit tuvan puolella
(http://karavaanari.org/kuvat/1402245686.jpg)
mahtuisi tuonne penkin alle 110 AH akkukin mutta sille ei nyt ole tarvetta
lihalaatikosta valumaallas ja huohotinletkukulle löytyi reikä palkin kautta ulos
(http://karavaanari.org/kuvat/1402245750.jpg)
kaapeliliitosten tekoa
(http://karavaanari.org/kuvat/1402245792.jpg)
nuon ovat nyt vehkeet vierekkäin ja jatkojohto ilmastoinnille ujutettiin koteloon missä kikki muutkin putket ja letkut risteilee pitkin autoa
(http://karavaanari.org/kuvat/1402245895.jpg)
ois kait nuo kytkennät voinut siistimminkin tehdä mutta enään niitä ei näytetä kellekkään :-X
(http://karavaanari.org/kuvat/1402245968.jpg)
ilmastointi täydellä teholla ja ajokierrokset koneessa :D
(http://karavaanari.org/kuvat/1402246025.jpg)
ilmastointi automaattiasennossa ja pyydetty 4 astetta viilempää ja tyhjäkäyntikierroks et :(
ei lataus riitä ,akulla toimii nyt invertteri Thumbd
no ristus vie tuhosin jonnee bittiavaruuteen kuvat releen asennuksesta mutta sille on hyvä paikka +navan vieressä
releen ohjauksen tein katkaisijalla käsikäyttöiseksi ja merkkivalo muistuttamaan kun nyt tuntuu ettei tuota akkua tarvi ladata joka kerta kun liikkeelle lähtee , huu nous vielä sam dei meipi kunhan näkee kuinka akku alkaa elämään
palaillaan asian tiimoilta kun on enämpi käyttökokemusta ,onneksi ilimat on leppoosat jotta viilennystäkin tarttee välillä ^-^
-
Toi viimeinen kuva, ei akku tolla jännitteellä lataudu, purkua tuossa on.
-
Toi viimeinen kuva, ei akku tolla jännitteellä lataudu, purkua tuossa on.
millaisen mittarin tuohon järjestelmään voisi laittaa ?
kiinnostaisi niin kovasti nuo virrat
-
Toi viimeinen kuva, ei akku tolla jännitteellä lataudu, purkua tuossa on.
enkös mää vihjannu ett pitäs ottaa käyttöön se tyhjäkäynnin nosto ilmastointia käytettäessä, sähkö ruisku vehkeis yleensä yks pinni tietokoneessa mihi tuuaan 12v ni nostaa tyhjäkäyntiä pari kolmesaataa kiekkaa..
millaisen mittarin tuohon järjestelmään voisi laittaa ?
kiinnostaisi niin kovasti nuo virrat
Pihtivitrata mittari tai sitt sellainen virtavahvistin ja mittari.. nist oli tuol sähköpuolell puhett..
-
lihalaatikosta valumaallas ja huohotinletkukulle löytyi reikä palkin kautta ulos
Olisi hieman parempi eikä hinnankiroissa . . .
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386053/Akkulaatikko-350x200x240mm
-
lihalaatikosta valumaallas ja huohotinletkukulle löytyi reikä palkin kautta ulos
Olisi hieman parempi eikä hinnankiroissa . . .
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386053/Akkulaatikko-350x200x240mm
mahtuuko tommonen pömpeli viiatin penkin alle? korkeus?
-
mahtuuko tommonen pömpeli viiatin penkin alle? korkeus?
Siinä missä lihalaatikkokin ;-)))
http://www.transbox.fi/
Tuo Motonetin vaihtoehto on varmaan mieluisempi vakuutusyhtiöllekki n, ja varsinki silloin jos akku on sanonut POKS, silloin olet tuon Motonetin loran kanssa paremmallapuolen vakuutuskorvauksien saamisien suhteen . . .
-
lihalaatikosta valumaallas ja huohotinletkukulle löytyi reikä palkin kautta ulos
Olisi hieman parempi eikä hinnankiroissa . . .
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386053/Akkulaatikko-350x200x240mm
joo,joo .mullon kaksikin tuollasta lootaa mutta non Jyväskylässä
tottakai tehrään täyrellistä kunhan kerkeää
kyllä tuollaanen loora mahtuu penkin alle mutta kun ensin meinasin laittaa 110 A akun
-
Saako tällä mittarilla (http://www.ebay.com/itm/Digital-LCD-Clamp-Ampere-Voltage-Current-Ohm-Multimeter-Electrical-Meter-Tester-/280905101830?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160) mitattua virtoja mitä tässä nyt haluaisin tutkia ?
Tai tällä (http://www.ebay.com/itm/New-Mini-Digital-Multimeter-Electronic-Automatic-Tester-AC-DC-Clamp-Meter-NoZ3NK/390710081284?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D22872%26meid%3D7491686136330563627%26pid%3D100033%26prg%3D9836%26rk%3D2%26rkt%3D4%26sd%3D280905101830)
-
Nope, kumpikaan ei käy. sillä nuo mittaa vaihtovirtaa (AC Current) ja sä tarttet tasavirtamittarin (DC current) :-X
Esim tämä (http://www.ebay.com/itm/MASTECH-New-MS2108A-Professional-4000-AC-DC-Current-Volt-Clamp-Meter-Multimeter-/301133531528?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item461cf50988) sen sijaan voisi jo hyvinkin toimia Thumb
(http://i.ebayimg.com/00/s/NzkyWDcwMA==/z/Lg8AAMXQeKNTL80l/$_12.JPG)
-
Eikö tuo viimeinen lause kerro kaiken?
Tuo haihdutusperiaate EI ole toimiva. Se saattaa tiputtaa lämpötilaa jonkun asteen. Mutta samalla lisää kosteutta, joka estää ihon haihduttamasta lämpöä. Ja ilma tuntuu lämpöisemmältä.
http://www.reimo.com/fi/49502-ilmastointi_holiday_ii_12v/
Ei tuota ole vielä haudattu . . .
-
Kasteleppa pahvilaatikko kunnolla ja laita suoraan auringon paisteeseen ja laita lämpömittari alle hämmästyt!!
-
Kasteleppa pahvilaatikko kunnolla ja laita suoraan auringon paisteeseen ja laita lämpömittari alle hämmästyt!!
Etelän maissa hedelmäviljelmillä hedelmien pilaantuminen alkaa about välittömästi kun ne irtoaa puusta => jäähdytys on ihan must! Vaan jossain ne hetelmät pitää säilyttää poiminnan ja kylmäautolla tehtävän pois kuljetuksen välillä, mutta plantaasilla ei ole sähköä :-X Hautaavat ne hedelmät sitten hiilikasan alle, joka kastellaan vedellä => hiilessä on hirveä pinta-ala ja auringossa vesi haihtuessaan jäähdyttää kasan keskustaa sopivasti jokusen asteen, jotta hedelmät säilyvät hyvinä noutajaansa saakka Thumb
-
Nope, kumpikaan ei käy. sillä nuo mittaa vaihtovirtaa (AC Current) ja sä tarttet tasavirtamittarin (DC current) :-X
Esim tämä (http://www.ebay.com/itm/MASTECH-New-MS2108A-Professional-4000-AC-DC-Current-Volt-Clamp-Meter-Multimeter-/301133531528?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item461cf50988) sen sijaan voisi jo hyvinkin toimia Thumb
(http://i.ebayimg.com/00/s/NzkyWDcwMA==/z/Lg8AAMXQeKNTL80l/$_12.JPG)
no sehän piti tilata ropsauttaa kun nyt älysin kanskoulupohjalta mistä on kyse
-
nyt pihtivirtamittarill a mitattuna invertterin akkua ladataan 80-85 A vaikka ois kuinka paljon kierroksia
starttiakkuun ei mene kuin 5A
kun ilmastoiniti on komfortilla ja automaatilla ja pyydetään 23 astetta niin invertteriin menee 100-105A
akun napajännite on 13,1
lähtötilanteessa hupiakku oli ladattu täyteen automaattilaturin ledien mukaan
voi persetti vie ,eikö virta riitä vieläkään ,no siltä näyttäs :'(
-
nyt pihtivirtamittarill a mitattuna invertterin akkua ladataan 80-85 A vaikka ois kuinka paljon kierroksia
starttiakkuun ei mene kuin 5A
kun ilmastoiniti on komfortilla ja automaatilla ja pyydetään 23 astetta niin invertteriin menee 100-105A
akun napajännite on 13,1
lähtötilanteessa hupiakku oli ladattu täyteen automaattilaturin ledien mukaan
voi persetti vie ,eikö virta riitä vieläkään ,no siltä näyttäs :'(
Kerroppa toi asia selkokielisemmin, kun minä en ymmärtänyt. En lukenut ketjua kokonaan kun on niin monta sivua. Onko invertteri akku eri kuin hupiakku ja lataako noin isoilla virroilla hupiakkua vai erillistä invertteriakkua? Tarkoittaako toi 5 Ampeerin lataus latausta auton käydessä auton akkuun?
-
Täysi akku ei paljoa ota vastaan ja mikäli ajoakku ottaa tuon 5A niin se ei tarkoita ongelmaa.
Jo invertterin akku ottaa 85A silloin kun ilmastointo on päällä ja ilmastointi vie sen 100 A tiedät minkä verran vajaaksi lataus jää.
Tuntematta sun hupipuolta en osaa sanoa muuta kun sen että jääkaappi vie n 20A eli latausvirtaa pitää olla paljon tähän sitten lisäksi varsinainen akunlataus ja muute vermeet. Eli sinnekin menee helposti 25A.
-
Kerroppa toi asia selkokielisemmin, kun minä en ymmärtänyt. En lukenut ketjua kokonaan kun on niin monta sivua. Onko invertteri akku eri kuin hupiakku ja lataako noin isoilla virroilla hupiakkua vai erillistä invertteriakkua? Tarkoittaako toi 5 Ampeerin lataus latausta auton käydessä auton akkuun?
olethan ymmärtänyt kytkentäni oikein
eli invertterille on oma akku 70Ah apukuskin penkin alla ja sitä ei käytetä muuhun
se oli ladattuna ulkopuolisella laturilla täyteen
auto oli käynnissä jonkin aikaa ja ensin katsoin että starttiakkuun menee 5A
jääkaappi ei ollut käynnissä ,eikä muitakaan kulutuksia ,autokin ilman valoja
no nyt jäi tarkastamatta paljonko asunto-osan akkuun meni ???????????????? perskuta
invertterin akkuun meni se rapia 80A ja invertterin +kaapelista kun mittasin se otti yli 100A
ja tuo akun latausvirta ei noussut suuremmaksi vaikka autossa oli kierroksia yli 2000 rpm
nyt alkaa peljättämään ettei autossa olekkaan 140A laturia kun en ole sitä tarkastanut itse ,vaikka kirjat niin sanoo
-
olethan ymmärtänyt kytkentäni oikein
eli invertterille on oma akku 70Ah apukuskin penkin alla ja sitä ei käytetä muuhun
se oli ladattuna ulkopuolisella laturilla täyteen
auto oli käynnissä jonkin aikaa ja ensin katsoin että starttiakkuun menee 5A
jääkaappi ei ollut käynnissä ,eikä muitakaan kulutuksia ,autokin ilman valoja
no nyt jäi tarkastamatta paljonko asunto-osan akkuun meni ???????????????? perskuta
invertterin akkuun meni se rapia 80A ja invertterin +kaapelista kun mittasin se otti yli 100A
ja tuo akun latausvirta ei noussut suuremmaksi vaikka autossa oli kierroksia yli 2000 rpm
nyt alkaa peljättämään ettei autossa olekkaan 140A laturia kun en ole sitä tarkastanut itse ,vaikka kirjat niin sanoo
Invertteri oli siis käytössä kun mittasit? Sinnehän se virta menee jossa vajetta on. Ilmeisesti ei ole ongelmia. Akun jännite ( 13,1 v ) vaikuttaa normaalilta tuossa tilanteessa.
-
Millä estät tuon invertteriakun ottamasta virtaa muista akuista kun moottori käy. D+ kun vetää niin ne kaikki kolme on tavalla tai toisella kytketty toisiinsa ja jos invertteri/ ilmastointi vie enemmän kun laturi tuottaa niin onko invertteriakulla mahdollisuus purkaa muita akkuja?
-
Millä estät tuon invertteriakun ottamasta virtaa muista akuista kun moottori käy. D+ kun vetää niin ne kaikki kolme on tavalla tai toisella kytketty toisiinsa ja jos invertteri/ ilmastointi vie enemmän kun laturi tuottaa niin onko invertteriakulla mahdollisuus purkaa muita akkuja?
tämähän se oli alunpitäin tarkoitus että auton laturilta tuodaan vahvat kaapelit ( 35mm2 paksut) inventterin akulle että ajettaessa invertteri saisi riittävästi virtaa suoraan auton laturilta
kyllä nyt käsittääkseni invertteri saa virtaa kaikista akuista ,mistä lie helpoiten ,kaiketi siittä lähimmästä eniten
en ole saanut mistään Chaussonin sähkökaaviota mutta uskoisin ettei asunto-osan akusta tule virtaa autoon päin ,ainakaan esim auton radio ei toimi mikäli starttiakku on irti
(http://karavaanari.org/kuvat/1406140563.jpg)
-
Vielä
Eihän se laturi syötä kun sen minkä akut ja laitteet ottaa vastaan. Kuluta virtaa kaikista akuista ja käynnistä sitten auto ja mittaa minkä verran laturi antaa amppeereja. Tai jos teet sen täysillä akuilla syötön pitäisi olla luokkaa 130A jos jääkaappi ja ajovalot + ilmastointi on päällä
-
Vielä
Eihän se laturi syötä kun sen minkä akut ja laitteet ottaa vastaan. Kuluta virtaa kaikista akuista ja käynnistä sitten auto ja mittaa minkä verran laturi antaa amppeereja. Tai jos teet sen täysillä akuilla syötön pitäisi olla luokkaa 130A jos jääkaappi ja ajovalot + ilmastointi on päällä
näin ajattelin tehdä seuraavalla kerralla ,entivanhaan vain laskeskeltiin kokonaiskulutuksia ja sovitettiin isompia latureita tarvittaessa
Fiattiin näkyisi saavan 92 ,110ja 140 A latureita ja nyt alko peljättään että jos täällä onkin vain jompi kumpi noista pienemmästä
-
Jos mittaisi laturin jännitteen suoraan laturin plus navan ja moottorin rungon väliltä. Tuossa saa kyllä olla aika varovainen, ettei vaan tee oikosulkua siitä laturin navasta mihinkään runko- osaan! Sillälailla, että kaikki akut on täyteen ladattu, ilmastointi on päällä ja kunnon ajokierroksilla. Ei saisi kovin paljon olla alle 14 voltin, mikäli laturin teho on riittävä. Sitten mittaa invertteri- akun jännitteen pitäen nuo olosuhteet sen aikaa muuttumattomana. 1.5 metriä 35 neliöistä johtoa, ja pari sulaketta, niin alle puolen voltin häviö pitäisi olla laturilta invertteri-akkuun. 13.5 voltin paremmalla puolella pitäisi olla invertteri-akulla ajokierroksilla, niin jaksaa sitten lataantua tyhjäkäynti-sessioiden jälkeen. Akkujen varaustila tosiaan vaikuttaa näihin lukemiin, kun kulutusta on, täyteen ladatuilla akuilla siis jännitemittaukset :) (tulikohan taas sekavaakin sekavampi sepustus... ??? )
Tarkennetaan vielä sen verran, että käynnistyksen ja ajokierroksille pääsyn jälkeen laturin jännitteen pitäisi hiljalleen alkaa nousta päätyen sinne 14 voltin tuntumaan.
-
Mulla ei muuten laturi anna 28 volttia vaikka ilmastointi on päällä ellei akut oo tyhjiä. Jännite on ns. normaalitilanteessa jossain 26 ja 27 voltin välissä.
Hyvin toimi vajaa 3 viikkoa :) Ainakin sen jälkeen kun irrotin oikosulussa olleen akun järjestelmästä. :)
Ajoakuthan on asuessa erillään ja periaatteessa aina täynnä. Jäljellä olevat akut vaikuttaa tosi hyviltä, ne on jotain aurinkopaneelikäytt öön tarkoitettuja akkuja (4 kpl,180 Ah yhteensä).
-
Juu ja sekin vielä, että kesähelteellä laturi todennäköisesti osaa vähän pudottaa latausjännitettä ja pakkasilla sitten vastaavasti nostaa, riippuu laturista ja säätimestä...
Tuolla jännitteen vertailulla eri pisteistä kuormitus päällä selviää kätevästi, onko jossakin välissä mahdollisesti vielä ylimääräistä jännitehäviötä. Ei tosin kyllä tuolla johdotuksella enää pitäisi olla 8)
-
Ei ole Chaussoni poijat tilannu Fiattiin ko 90 A laturin Thumbd
kyllä ne kaikesta säästää,en paremmin tuu ja sano >:D >:D