rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: 88k5
« : 31.01.2020 kello on 14:36 »

Keskitasauspyörästö n olemassa olon voi todeta nostamalla auto ylös (kaikki 4 pyörää ilmassa), vaihde päällä, moottori seis, nelivetokytkettynä (jos voi edes irrottaa/kytkeä) - kässäri ei päällä.

Kokeile pyörittää renkaasta. Jos sen pään kardaani pyörii - pyöriikö toisen pään kardaani vastakkaiseen suuntaa = keskitasauspyörästö on.
Jos ei pyöri kardaani mihinkää. Ei ole keskitasausta lainkaan vaan jäykkä jakolaatikko (kytkettävä tai ei). Jos taas kardaani pyörii, viskon/haldeksi kytkettävä pää/kardaani kyseessä. Toinen pää se "jatkuva vetoinen", jota ei pitäisi pystyä pyörittää rengasta pyörittämällä..
Kirjoittanut: vetu
« : 31.01.2020 kello on 14:14 »

subarussa on monenlaisia nelivetoratkaisuja. vanhimmassa leonessa ei ollut keskitasauspyörästö ä. neliveto kytki akselit yhteen, jolloin se oli
"yhtäpuuta" myöhemmin on monta versiota. automaatissa on hydraulinen levykytkin, jonka painetta säätämällä säädetään vetosuhde. siitä saa etuvetoisen esimm. jarrutestausta varten laittamalla sulakkeen fwd paikkaan.käsittääks eni kaikissa on keskitasauspyörästö . subaruclub finland
paljon keskusteluja eri rakentaista. viides subaru juuri hankittu  :P
Kirjoittanut: kimi
« : 31.01.2020 kello on 14:06 »

Jos siinä etu-takakardaani jako jäykkä 50+50, tekee samaa.. etummaisista kaarteen uloin pyrkii vastaavasti hidastamaan (puskee) ja takana taas kaarteen sisempi pyrkii sutimaan. Siis vaikka ei mitään lukkoja edessä tai takan, pelkät tasauspyörästöt

Tiukalla perän kitka(levy)lukolla tekee samaa sisäpyörän suttaa (ihan pelkässä 2wd:ssakin).. olisko Impreza ollut wrc-mallia, jos noin vähän sallii eroa..

Ne oli WRX Sti malleiltaan molemmat.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 31.01.2020 kello on 13:52 »

Keskellä pelkkä visko? Voima tulee yhdestä akseleista ja jakautuu kahteen. Visko kuitenki kytkee yhden toiseen eli jomman kumman kardaanin pitää olla sitten "jäykkä". Tälläinen auto on aina etu/takavetoinen, ja toinen pää kytkeytyy vasta pyörismiserolla kun visko lämpenee siinä.

Mitäpä tuosta...
Kun tuli eka Foresteri, jossa oli automaatti, eikä mitään muita keppejä, ajattelin, että kuinkahan käy talvella?
Ajoin jääkelillä jyrkimpään löytämääni mäkeen ja pysähdyin.
Sitten painoin varovasti kaasua ja ajoin pois ja olin tyytyväinen.
Kytkentä oli senverta löysä, ettei parkkihallissa tullut mustia viivoja mutta niin jäykkä, että vetoa oli pienelläkin kaasulla.
Jarruja ei edes yritetty 'mitata' kuin ajamalla.
Kirjoittanut: megaman
« : 31.01.2020 kello on 13:51 »

Subarun tuon ajan tekniikka ei ainakaan ihan huonoimmasta päästä:

https://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
Kirjoittanut: 88k5
« : 31.01.2020 kello on 13:36 »

Jos siinä etu-takakardaani jako jäykkä 50+50, tekee samaa.. etummaisista kaarteen uloin pyrkii vastaavasti hidastamaan (puskee) ja takana taas kaarteen sisempi pyrkii sutimaan. Siis vaikka ei mitään lukkoja edessä tai takan, pelkät tasauspyörästöt

Tiukalla perän kitka(levy)lukolla tekee samaa sisäpyörän suttaa (ihan pelkässä 2wd:ssakin).. olisko Impreza ollut wrc-mallia, jos noin vähän sallii eroa..
Kirjoittanut: kimi
« : 31.01.2020 kello on 13:18 »

Sällillä ollut pari Imprezaa ja niissä taka-akseli oli jäykkä. Hiekalla/ soralla kun peruutti etupyörät käännettyinä takapään sisemmästä renkaasta jäi kunnon jäljet. Näissä oli jatkuva 50/50 suhde eteen ja taakse ja takapää ilmeisesti 50/50
Kirjoittanut: 88k5
« : 31.01.2020 kello on 12:48 »

Miksi siellä pitäisi olla tasauspyörästö, kun pelkkä visko riittää?
Keskellä pelkkä visko? Voima tulee yhdestä akseleista ja jakautuu kahteen. Visko kuitenki kytkee yhden toiseen eli jomman kumman kardaanin pitää olla sitten "jäykkä". Tälläinen auto on aina etu/takavetoinen, ja toinen pää kytkeytyy vasta pyörismiserolla kun visko lämpenee siinä.

Jos neliveto on tuollaisest toteutettu, ei se ole mikää jatkuva vaan luistokytkeytyvä. Ellei se visko ole haldex, jossa sähkö tekee perusvisko lämmön työt. Siinä ei tarvita pyörimiseroa kardaaneilla. Ei kait haldexkaan ttäysin jäykkä ole (pieni perusluisto kytkettynäkin). Täysjäykkyyden kyllä jokainen huomaa; asvaltilla renkaat linkkuun ja liikkeelle. Potkut huomaa..

Voisko Rölillä olla tällainen haldex (sulakekin löytynyt), jossa nyt vikaa..
Kirjoittanut: tsahkali
« : 31.01.2020 kello on 12:27 »

Jos se ei ole kytkettävä neliveto (nappi tai keppi sille), on keskellä tasauspyörästö.

Miksi siellä pitäisi olla tasauspyörästö, kun pelkkä visko riittää?
Kirjoittanut: 88k5
« : 31.01.2020 kello on 12:20 »

Subarun manuaalivaihteisiss a autoissa -90 luvulta lähtien voima välittyy keskitasauspyörästö n avulla tasaisesti suhteessa 50/50 molemmille akseleille ja viskolukko estää etu- ja taka-akselin pyörimisnopeuden eron kasvamisen liian suureksi.
..
Termistö heittää;
Jos veto jakautuu kiinteästi tasan 50+50, siinä ei ole (keski)tasauspyörästöä vaan jakolaatikko kiinteällä jaolla. Etu- ja takakardanit pyörivät aina samalla nopeudella. Tasauspyörästön (100/0) yhteydessä taas voi olla erityypin lukkoja (esim. jako tasan molemmilla 50/50).
Jos jako on kiinteä 50+50 (kardaanit samoilla kierroksilla), niin etu- ja taka-akselin renkaista vähintään 1 per akseli pyörivät samalla nopeudella. Riippuen siitä onkoa akselin perässä tasauspyörästön apuna lukkoa muut joutaat renkaat voivat osallistua myös vetoon.. Jako etu- ja takapään välillä, ei voi olla esim. 70/30 vaan se on aina 50+50


Jos se ei ole kytkettävä neliveto (nappi tai keppi sille), on keskellä tasauspyörästö. Ja jos keskitasauspyörästö ssä ei ole lukkoa (/kitka/torsen/haldeks/"käkikelloa" eli sakaraa vähempi autoissa) tai se on rikki, veto jakautuu etu- ja takapään välillä 100/0. Ja jos etu-  ja takaperässä ei myöskään ole mitään lukko (rai rikki) menee akselillakin 100/0.

Tällainen sattumien summa tekee nelikosta 1-pyörävetoisen, esim 70-luvun Ranget  :laugh: