Kirjoittanut: Teukka-74
« : 25.03.2017 kello on 11:50 »^
On hyvä
On hyvä
Kirjoittanut: Teukka-74« : 25.03.2017 kello on 11:50 »^
On hyvä Kirjoittanut: ktako« : 25.03.2017 kello on 11:33 »Oliko sinulla kalvopaneli? Niissähän jännite on 55V per paneli. Moni säädin kyykkää sarjaan kytkettynä tuon jännitteen edessä.Ei ole kalvoja. Järjestelmässä on 2x 50w monikide, 1x 40w monikide sat. peilissä ja 1x100w yksikide ja kaikissa paneelijännite n.18v ja rinnan kytkettynä. Systeemi rakenneltu pikkuhiljaa paneeleita lisäilen, ensin rinnan kaksi 50w paneelia pwm säätimellä, sitten sarjassa 3 paneelia mppt säätimellä ja lopulta rinnan kytkettynä 4-paneelia mppt säätimellä, kun löytyi nuo 4- jakajat. nyt ei pitäisi osavarjostus heikentää niin radikaalisti tehon syöttöä. Kirjoittanut: Teukka-74« : 25.03.2017 kello on 07:59 »Ja mulla 4 paneelia rinnan alempi kuvaOliko sinulla kalvopaneli? Niissähän jännite on 55V per paneli. Moni säädin kyykkää sarjaan kytkettynä tuon jännitteen edessä. Kirjoittanut: Mautoilija« : 24.03.2017 kello on 23:19 »Kun sähkötehoa siirretään, pyritään jännite saamaan suureksi jotta virta olisi pieni.
P(teho/W)=U(jännite/V)xI(virta/A) Suuri virta aiheuttaa tehohäviötä(kaapeliresistanssis sa) ja vaatii kunnon kaapelit (jotta tehohäviötä ei tule), eikö kannata kytkeä paneelit sarjaan? Kantaverkossa, jossa tehoa oikeasti siirretään on jännite 400000V. Juu, vaihtosähkössä on muitakin muuttujia, periaate sama. Kirjoittanut: ktako« : 24.03.2017 kello on 21:03 »Tässä kaapelilaskuri helpottamaan kaapelin mitoitusta.
http://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poikkipinta-laskuri/ Kirjoittanut: Petrooli« : 24.03.2017 kello on 20:57 »Mun mielestä tällaisen pitkän piuhan tapauksessa säädin pitää olla ajoneuvossa. Silloin johdossa menee riittävä jännite ja säädin saa akulle riittävän latausjännitteen. Jos säädin on 30 metrin johdon alussa, johdon jännitehäviö on pois latausjännitteestä Juuri näin. Kesämökeilläkin useasti aurinkoisin paikka on laiturin nokassa. Siellä kannattaa paneelit laittaa sarjaan, jotta siirtojännite olisi mahdollisimman suuri. Suuremmalla lähtöjännitteellä riittää jännitettä vielä pitkän kaapelinkin päähän säätimelle. Lataussäädin sitten mahdollisimman lähelle akkua, ettei sitä matalaa 12 V jännitettä tarvitsisi kuljettaa pitkää matkaa. Paras säätimen paikka ei siis ole siellä panelin takana vaan akun kyljessä. Kirjoittanut: ktako« : 24.03.2017 kello on 20:55 »Näin minulla on kytkettynä kaksi panelia.Ja mulla 4 paneelia rinnan alempi kuva Kirjoittanut: joo o« : 24.03.2017 kello on 20:25 »Mun mielestä tällaisen pitkän piuhan tapauksessa säädin pitää olla ajoneuvossa. Silloin johdossa menee riittävä jännite ja säädin saa akulle riittävän latausjännitteen. Jos säädin on 30 metrin johdon alussa, johdon jännitehäviö on pois latausjännitteestä Näin on. Akun ja säätimen väliä mitä lyhyempi sitä parempi. Minulla noin 1,2 m ja 6 m2 piuhaa. Kirjoittanut: Ossi66« : 24.03.2017 kello on 20:23 »No ei tietenkään raakaa, aiemmin oli jo kuva missä säädin oli paneelin takana. Säätimeltä johto vetokoukun jatkuvaan virtaliittimeen, maa toiseen. Mun mielestä tällaisen pitkän piuhan tapauksessa säädin pitää olla ajoneuvossa. Silloin johdossa menee riittävä jännite ja säädin saa akulle riittävän latausjännitteen. Jos säädin on 30 metrin johdon alussa, johdon jännitehäviö on pois latausjännitteestä Menikö oikein? Kirjoittanut: Aamos« : 24.03.2017 kello on 19:05 »http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=5780
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=5778 Hyvä kolmenapainen liitin. Eli yhdellä liittimellä voi tuoda paneelin plussan ja miinuksen. Käy kuivaan tilaan. Vaunun oma seinässä sijaitseva sähköpoksi on hyvä paikka jos löytyy tarvittava tila. Ja ulos esim. Mc4 aurinkopaneeli liittimet. On vesitiiviit.... |