rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: JPVäisänen
« : 26.02.2013 kello on 15:40 »

Eikä mitään muutakaan invertterin kautta, jos muita ratkaisuja on. Meikäläisellä pieni kompurakaappi ja ajon välissä veden keitin, ne on invertterin perässä.  :)
Meillä Lidlin miniuuni, pieni kahvin- ja vedenkeitin ja töllötin inkun perässä. Joskus oli pleikkari matkassa kun lapset kulki vielä mukana mutta ei enää.
Kirjoittanut: Turhan Höpöttäjä
« : 26.02.2013 kello on 15:08 »


    Puskaparkissa ollessa ei kannattanut käyttää läppäriä as autossa invertterin ja tuon muuntajan kautta, varsinkin kun käyttötunteja päivässä oli paljon.

Eikä mitään muutakaan invertterin kautta, jos muita ratkaisuja on. Meikäläisellä pieni kompurakaappi ja ajon välissä veden keitin, ne on invertterin perässä.  :)
Kirjoittanut: putkimies
« : 26.02.2013 kello on 14:35 »

Juuri näin, vaikken mitään ymmärräkkään. Ei se jännitteen muunnin läppärillekkään (12V/19V) hyötysuhteeltaan voi tehokas olla, mutta kätevä ja hyvä.  ;)
  Itseasiassa minulla on tuollainen muunnin asuntoautossa läppärin käytössä. Sen hyötysuhde on oikein hyvä. Mistäkö sen tiedän? Tiedän sen siitä kun se on nyrkkiäni pienempi umpinainen murikka, ilman mitään jäähdytyspuhallinta . Siitä huolimatta se ei lämpene. 
    ...Laitteen, jota ei ole tarkoitettu lämmityslaitteeksi,  huonon hyötysuhteen tunnistaa mm. siitä jos se normaalikäytössä lämpenee. Vielä pahempaa on, jos laitteessa on jäähdytyspuhallin.

 Minun läppäri kuluttaa 230 V verkkoon liitettynä oman muuntajansa kautta 36 Wattia. Kun irroitan muuntajan johdon läppäristä, tehoa kuluu 18W. Eli se muuntaja kuluttaa yhtä paljon kuin koko läppäri akku täyteen varattuna. Tietysti tuo muuntajamurikka ennenkaikkea lämpenee 18 Watin teholla. Mukavan lämmin on.
    Puskaparkissa ollessa ei kannattanut käyttää läppäriä as autossa invertterin ja tuon muuntajan kautta, varsinkin kun käyttötunteja päivässä oli paljon.
Kirjoittanut: Turhan Höpöttäjä
« : 26.02.2013 kello on 13:48 »

 

   Lyhyesti sanottuna, boosteri hävittää autosta ottamastaan virran voimakkuudesta 4 Amppeeria ja sen avulla korottaa jännitettä 4,4 Volttia.

 
   

Juuri näin, vaikken mitään ymmärräkkään. Ei se jännitteen muunnin läppärillekkään (12V/19V) hyötysuhteeltaan voi tehokas olla, mutta kätevä ja hyvä.  ;)
Kirjoittanut: Ossi66
« : 26.02.2013 kello on 13:27 »

Siks niitä 13-napaisessa onkin kolme.  Ja nokkela mies tietysti käyttää myös sitä 30A/2,5mm2 johtoa lataamiseen..  ;D

Siis mitä johtoa tarkoitat?
yksi 2.5mm2 maajohto valoille, toinen latausjohdon pariksi ja kolmas jatkuvan virran parina. Lataus siis käytännössä mahdollista kahden 2.5mm2 johtoparin avulla.
Boosteri lienee käytännössä tarpeeton, jos vaunun akulla on se 14 - 14.2V ajon aikana Thumb
Kirjoittanut: tsahkali
« : 26.02.2013 kello on 13:14 »

Tuo on hyvä huomio, että jos on auton ja vaunun välillä vain yksi miinusjohto, niin siinä kulkeva virran suuruus on sama kuin kaikkien muiden johtojen virtojen summa. :)

Siks niitä 13-napaisessa onkin kolme.  Ja nokkela mies tietysti käyttää myös sitä 30A/2,5mm2 johtoa lataamiseen..  ;D
Kirjoittanut: putkimies
« : 26.02.2013 kello on 13:07 »

Tuo on hyvä huomio, että jos on auton ja vaunun välillä vain yksi miinusjohto, niin siinä kulkeva virran suuruus on sama kuin kaikkien muiden johtojen virtojen summa. :)
Kirjoittanut: Ossi66
« : 26.02.2013 kello on 12:57 »

 
  Esimerkki.
 Jos ja kun boosteri on sijoitettu vaunuun ja ottaa sisäänsä autosta 10 A virran, jännitteen ollessa 10V niin boosterin ottama teho on 100 VA eli tutummin sanottuna sata wattia.
   Jos boosterin hyötysuhde on 87 %  niin tarkoittaa sitä, että ulos akkuun se työntää 87 Wattia, eli volttiamppeeria.  Kun boosterista akkuun lähtevä jännite on 14,4 V niin akkuun menevä virta on 6,0 A.

   Lyhyesti sanottuna, boosteri hävittää autosta ottamastaan virran voimakkuudesta 4 Amppeeria ja sen avulla korottaa jännitettä 4,4 Volttia.

   Ikiliikkuja se ei ole, tehoa häviää tuohon toimenpiteeseen 13%. Tarkoittaa sitä että se lämpenee/lämmittää ympäristöään tuossa tilanteessa 13 Watin teholla.
     
   Kun akku alkaa täyttymään, sen ottama virta pienenee, jännitteen pysyessä edelleen samana, bosterin antoteho pienenee, myös ottoteho pienenee samalla, ja boosteri ottaa autosta virtaa vähemmän, pienentynyt virta aikaansaa pienemmän jännitehäviön siirtojohdoissa ja boosteriin tuleva jännite sen johdosta nousee. Tuohan toimii kuin junan vessa. ;)
   

Kiitos putkimies, tämä oli semmoinen esimerkki että mullakin jo välähti (Hah ;D - tulipa mieleen se vanha vitsi Insinööristä ja salamasta ;D ;D ;D ).
Jos tuolla 10 voltilla se vaunuun menevä latausvirta lähentelee nollaa, boosterin avulla siitä huonosta linjasta saadaankin tuo 10A läpi ja akku latautuu kunnolla.
Jos olisi huonot piuhat ja vaikkapa se "laiton" latauskytkentä 7-napaisen 2. nastasta ja yksi surkea 1mm maajohto koko vaunun valoille ja lataukselle, tuolla boosterilla saisi siis johdot hieman enemmän lämpimäksi ;D
Kirjoittanut: K.E.V
« : 26.02.2013 kello on 12:37 »

Näkyy saavan. Ymmärrän sen hyvin, jos veturiin on uhrattu kymmeniä tuhansia euroja, ja kiilloitettu sitä ranteet kipeänä. On sitä kiva katsella vaunun edessä puutarhatuolilla kalijoo hörppiessä ja Liiterin uunin paistaessa pöydällä nisua, kaffeen outtaessa termoksessa pullan kypsymistä. Niin, ja konjamiinit siihen vielä. Korkeintaan eukko voi lököttelyä häiritä, heiluttamalla tissillä tervehdystä vaunusta ukolle. Thumb ;D

Jos auto on kauempana, ei tartte paksuja kaapeleita, kun kulutus on pieni.  :D
Hyvänen aika sentään kun sulla hassuja kavereita. Meillä Kopparössä en ole huomannut tuollaista hinkkausta. Taitaa olla paikallinen tapa :D :P
Kirjoittanut: putkimies
« : 26.02.2013 kello on 12:30 »

 
  Esimerkki.
 Jos ja kun boosteri on sijoitettu vaunuun ja ottaa sisäänsä autosta 10 A virran, jännitteen ollessa 10V niin boosterin ottama teho on 100 VA eli tutummin sanottuna sata wattia.
   Jos boosterin hyötysuhde on 87 %  niin tarkoittaa sitä, että ulos akkuun se työntää 87 Wattia, eli volttiamppeeria.  Kun boosterista akkuun lähtevä jännite on 14,4 V niin akkuun menevä virta on 6,0 A.

   Lyhyesti sanottuna, boosteri hävittää autosta ottamastaan virran voimakkuudesta 4 Amppeeria ja sen avulla korottaa jännitettä 4,4 Volttia.

   Ikiliikkuja se ei ole, tehoa häviää tuohon toimenpiteeseen 13%. Tarkoittaa sitä että se lämpenee/lämmittää ympäristöään tuossa tilanteessa 13 Watin teholla.
     
   Kun akku alkaa täyttymään, sen ottama virta pienenee, jännitteen pysyessä edelleen samana, bosterin antoteho pienenee, myös ottoteho pienenee samalla, ja boosteri ottaa autosta virtaa vähemmän, pienentynyt virta aikaansaa pienemmän jännitehäviön siirtojohdoissa ja boosteriin tuleva jännite sen johdosta nousee. Tuohan toimii kuin junan vessa. ;)