rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Akun hankinta edessä  (Luettu 28869 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.05.2024 kello on 11:05
  • Kulkija
Akun hankinta edessä
« : 18.03.2011 kello on 09:39 »
Taitaa olla vaunun akku tiensä päässä, kun oli parissa viikossa tyhjentynyt päävirran unohduttua hallilla päälle. Ikää 8 v. Yhtään valaisinta tai muuta laitetta ei ollut päällä.

Minkäslainen akun pitää olla tyypiltään? Suosituksia hyviksi koetuista merkeistä ja malleista, joilla on hyvä hinta-laatusuhde ja on pitkäikäinen. Kuinka "iso" kannattaa laittaa? En ole koskaan pitkiä aikoja puskassa. Ja mullahan oli se invertterin kytkentä suunnitteilla.

Edit: otsikko muutettu sopivammaksi
« Viimeksi muokattu: 15.11.2011 kello on 14:38 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #1 : 18.03.2011 kello on 10:35 »
 Vapaan ajan akku on yks kriteeri..  ;)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.09.2023 kello on 17:48
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #2 : 18.03.2011 kello on 13:45 »
Huoltovapaa, takuuaika, hinta, siinähän ne minun mielestä on tärkeimmät.
Sais olla vielä tunnettu merkki.

Itse ostin parin vuotta sitten ja 2 vuoden takuu vakuutti.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:53
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #3 : 18.03.2011 kello on 13:47 »
Minä en osta muita akkuja kuin AGM. Vaikka maksavatkin. Ja niin suuri kuin rahkeet kestävät ja sopii tilaansa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:58
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #4 : 18.03.2011 kello on 16:00 »
En viitsi mainita, että minä olen aina hankkinut ulos tuulettuvat starttiakut hupipuolelle, niin isot kun olen saanut mahtumaan. Yksi vielä käyttövesipumpun vierelle, lyhyillä piuhoilla.   ;)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #5 : 18.03.2011 kello on 18:06 »
Minusta AGM-akku on hyvä valinta vapaa-ajan kulkineseen. Ei vuoda, hengitä, kestää syväpurkua, eikä jäädy. Ei vuoda vaikka menisi ylösalaisin.

Kalliitahan nuo ovat.

Meillä on 85Ah, riittää talviseen muutaman yön susiparkkeiluun. Eli et tarvitse edes noin isoa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.05.2024 kello on 11:05
  • Kulkija
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #6 : 18.03.2011 kello on 18:45 »
Motonetissä taisi olla 159 e Touraniin sopiva n. 80 ah AGM -merkkiakku. Tuon verran voin maksaa, ja saattaa löytyä halvempikin jostain.

Mun tarpeet kun ei tosiaan ole Ukon-Höpöttäjän tasoa, vaan paljon pienemmät, mutta hyvä on varautua. Mieluummin vähän liikaa kapasiteettia.

Ja joku saa hyvin varustetun vaunun parin-kolmen vuoden päästä, jos nyt viimein pääsen tuumasta toimeen autoonvaihtoprojekt issa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.05.2024 kello on 11:05
  • Kulkija
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #7 : 8.04.2011 kello on 08:08 »
Katotaas akun uusimistarve vielä kerran.

Sähkömiehen opastamana latasin akun täyteen C-Tekillä, irrotin vaunun verkosta ja pistin pääkatkaisijasta sähköt pois.

Mittasin jännitteen, oli 13,18 V. Illalla sitten tarkastan, jotta onko purkanut itsekseen. Tulevalla reissulla tuskin olen yhtä yötä pitempään "puskassa", muutoin akun tarve rajoittuu ajotaukojen vähäiseen käyttöön. Alueilla kun aiotaan olla, mikä muuten taitaa olla Etelä-Ranskassa aika suositeltavaa.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:26
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #8 : 8.04.2011 kello on 17:03 »
Katotaas akun uusimistarve vielä kerran.

Sähkömiehen opastamana latasin akun täyteen C-Tekillä, irrotin vaunun verkosta ja pistin pääkatkaisijasta sähköt pois.

Mittasin jännitteen, oli 13,18 V. Illalla sitten tarkastan, jotta onko purkanut itsekseen. Tulevalla reissulla tuskin olen yhtä yötä pitempään "puskassa", muutoin akun tarve rajoittuu ajotaukojen vähäiseen käyttöön. Alueilla kun aiotaan olla, mikä muuten taitaa olla Etelä-Ranskassa aika suositeltavaa.

Onko se päävirtakatkaisin varmasti akun plus johdossa katkaisten kaiken sähkön?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.05.2024 kello on 11:05
  • Kulkija
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #9 : 8.04.2011 kello on 17:42 »
^

Ei aavistustakaan, sehän on toisella puolen vaunua kuin akku ja johdot on piilossa. No nyt kuitenkin olin unohtanut sen päälle päiväksi, kuormitusta oli tv:n herätevirran ja antennivahvistimen verran. Jännite akussa 12,8 V. Laitoin lisäksi noin 13 W ledivaloja päälle ja katselen illemmalla, jotta muuttuuko.

Onneksi löytyy reissun ajaksi tarvittaessa uudenkarhean veneen hupiakku, jolla voi reissun ajaksi korvata tuon vanhan.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:26
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #10 : 8.04.2011 kello on 19:12 »
^

Ei aavistustakaan, sehän on toisella puolen vaunua kuin akku ja johdot on piilossa. No nyt kuitenkin olin unohtanut sen päälle päiväksi, kuormitusta oli tv:n herätevirran ja antennivahvistimen verran. Jännite akussa 12,8 V. Laitoin lisäksi noin 13 W ledivaloja päälle ja katselen illemmalla, jotta muuttuuko.

Onneksi löytyy reissun ajaksi tarvittaessa uudenkarhean veneen hupiakku, jolla voi reissun ajaksi korvata tuon vanhan.

Toi 12,8 voltin lepovirta tuolla kulutuksella on ihan hyvä. Nappaa akun kenkä irti ja katso seuraavana päivänä. ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.05.2024 kello on 11:05
  • Kulkija
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #11 : 8.04.2011 kello on 19:56 »
Nyt kevyt kuormitus on jatkunut edellisen viestin jälkeen ja jännite painunut jo 11,95 volttiin. Mittasin useita kertoja, tasaisesti laskee. Päällä oli pari tuntia em. valojen lisäksi Truma.

Akkukauppaan asiaa? Tv ja antennivahvistin ei mahda paljoa kuluttaa. Vanhoja halogeeneja polttamalla olisi tainnut jännite pudota hetkessä? No seuraan vielä iltaan asti.

Akku on Exide Gel 80 Ah, lienee alkuperäinen, vuodelta 2003.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 3.04.2012 kello on 23:32
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #12 : 8.04.2011 kello on 21:00 »
Ei vaikuta että akku olisi vielä tien päässä, laita se C-Tekki takaisin ja anna sen poistaa akusta sulfiittia ainakin pari viikkoa niin saat tuon luultavimmin vielä pelittämään. C-Tekkiä kannattaa käyttää aina väliin ja pitkiä aikoja niin se hoitaa akkua.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:26
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #13 : 8.04.2011 kello on 21:19 »
Ei vaikuta että akku olisi vielä tien päässä, laita se C-Tekki takaisin ja anna sen poistaa akusta sulfiittia ainakin pari viikkoa niin saat tuon luultavimmin vielä pelittämään. C-Tekkiä kannattaa käyttää aina väliin ja pitkiä aikoja niin se hoitaa akkua.

Miksi aina väliin, miksi koko ajan?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.05.2024 kello on 11:05
  • Kulkija
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #14 : 8.04.2011 kello on 21:54 »
No mulla on viikko aikaa. Voihan sen antaa latailla sen verran. Pääasia tosiaan on, että vesipumppu pelaa.