rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Akun hankinta edessä  (Luettu 29026 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Kulkija
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #15 : 8.04.2011 kello on 23:00 »
Viimeinen mittaus äsken, 11,49 V. Ledithän paloi yhä aika kirkkaina.

Otin akusta kengät irti ja laitoin C-Tekin lataamaan. Antaas sen tehdä hetkonen työtään.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 3.04.2012 kello on 23:32
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #16 : 8.04.2011 kello on 23:06 »
Miksi aina väliin, miksi koko ajan?

Niinpä niin miksikäs ei koko ajan kun on vaan töpselin päässä.  ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.05.2024 kello on 16:14
  • Luonnonmaa, Naantali
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #17 : 9.04.2011 kello on 06:45 »
Terve!

Voisiko joku kertoa, kun ei tähän ikään ole vielä mulle selvinnyt, että mikä se on tämän vapaa-ajan akun idea? Sen olen ymmärtänyt (?) ettei se kävisi startti akuksi, mutta mitä etua siitä on. Mulla on aina ollu noissa kulkimissa normi startti akkuja.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Kulkija
Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
« Vastaus #18 : 9.04.2011 kello on 08:01 »
Niinpä niin miksikäs ei koko ajan kun on vaan töpselin päässä.  ;)


No siksi, kun vaunussa on omakin laturi ja miksi viitsisin jatkuvasti repiä kenkiä irti (ja lainata naapurista C-Tekiä).

  • Vieras
  • Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
    « Vastaus #19 : 9.04.2011 kello on 08:16 »
    Minä ainakin nuukana miehenä tekisin niin että kun on vaunu ja vene niin vaihtelisin akkua noiden kahden välillä niin pysyy se yksi akku koko ajan iskussa eikä tarvitsisi miettiä mahtaakohan akku kaivata latausta vai ei... ilmeisesti kun on vielä akut saman kokoisiakin, senkin rahan voisi käyttää sitten johonkin muuhun.
     :D

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
    • Kulkija
    Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
    « Vastaus #20 : 9.04.2011 kello on 08:41 »
    ^

    No eipä ole samankokoisia, selvisi eilen.

    Toisaalta akun nostelu laiturissa olevaan veneeseen kymmenen kertaa kesässä ei ole enää järkevää harrastustoimintaa. Eikä harrastuksesta toisaalta pysty nauttimaan, jos joutuu jatkuvasti pohtimaan, jotta koska joku paikka pettää.

  • Vieras
  • Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
    « Vastaus #21 : 9.04.2011 kello on 08:55 »
    No tuo erikokoisuus muuttaakin tilanteen, oletin että kesällä tuskin tulisi vaunuiltua joka viikonloppu mikäli olisi vene joka on hankittu viime syksynä, siihen uutuuden viehätykseenhän sen olettamukseni perustin.   ;)

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
    Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
    « Vastaus #22 : 9.04.2011 kello on 09:21 »
    Terve!

    Voisiko joku kertoa, kun ei tähän ikään ole vielä mulle selvinnyt, että mikä se on tämän vapaa-ajan akun idea? Sen olen ymmärtänyt (?) ettei se kävisi startti akuksi, mutta mitä etua siitä on. Mulla on aina ollu noissa kulkimissa normi startti akkuja.

    Pääpiirteissään ero liittyy akun käyttötarkoitukseen .

    Starttiakun kennostot ovat enemmän rakenteeltaan sellaiset, että akku pystyy antamaan suhteellisen suurta virtaa lyhyehkön ajan. Starttiakkua pitäisi ladata tiheästi niin ettei sen varausta pureta kovin paljoa, muuten sen käyttöikä lyhenee.

    Vapaa-ajan akut sitten puolestaan on enemmän suunniteltu siten, että niistä ei niitä huippuvirtoja saa ulos, mutta toisaalta ne kestävät paremmin pienten virtojen syöttämistä, suurempaa purkausastetta ja harvempia latauskertoja.

    Mitään absoluuttisia asioitahan nuo eivät ole. Akun valmistajat pyrkivät viilaamaan akkujen käyttöominaisuuksia käyttötarkoituksen mukaisiksi.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 9.05.2024 kello on 16:14
    • Luonnonmaa, Naantali
    Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
    « Vastaus #23 : 9.04.2011 kello on 18:26 »
    Pääpiirteissään ero liittyy akun käyttötarkoitukseen .

    Starttiakun kennostot ovat enemmän rakenteeltaan sellaiset, että akku pystyy antamaan suhteellisen suurta virtaa lyhyehkön ajan. Starttiakkua pitäisi ladata tiheästi niin ettei sen varausta pureta kovin paljoa, muuten sen käyttöikä lyhenee.

    Vapaa-ajan akut sitten puolestaan on enemmän suunniteltu siten, että niistä ei niitä huippuvirtoja saa ulos, mutta toisaalta ne kestävät paremmin pienten virtojen syöttämistä, suurempaa purkausastetta ja harvempia latauskertoja.

    Mitään absoluuttisia asioitahan nuo eivät ole. Akun valmistajat pyrkivät viilaamaan akkujen käyttöominaisuuksia käyttötarkoituksen mukaisiksi.

    Terve!

    Eli, jos oleskelen puskissa max 3vrk. kerrallaan ja taas mennään, jännite ei oo koskaan laskenut nii, että valot alkais vilkkumaan, niin ei taida olla paljon väliä mikä akku keksinnössä on. Tuossa autossa (VW) auton laturi lataa hupiakkua auton käydessä, mutta hupipuolen Matti ei lataa startti akkua. Ja Volkkarilla on hoidettu toi liikkuva matkailu. Vaunussa onkin kausipaikalla akku kokoajan 7A Ctecin perässä, eikä sitä ees tuu seurattua, mikä mahtaa akun kunto olla. Pitääkin tarkastaa, ennen kuin joutuu lähteen keskenkaiken akun hakuun ;)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
    • Kulkija
    Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
    « Vastaus #24 : 9.04.2011 kello on 19:30 »
    Sähkömies tuossa kuunteli edellä kertomani havainnot ja suositteli hankkimaan uuden akun.

    Niin kai se on tehtävä; vaunua nyt kuitenkin on tarkoitus käyttää vielä ainakin kaksi kautta ennenkuin menee myyntiin.

    Maanantaina Motonettiin siis.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
    • Hämeenperä
    Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
    « Vastaus #25 : 10.04.2011 kello on 01:11 »
    kausipaikalla akku kokoajan 7A Ctecin perässä, eikä sitä ees tuu seurattua, mikä mahtaa akun kunto olla. Pitääkin tarkastaa, ennen kuin joutuu lähteen keskenkaiken akun hakuun ;)

    Mitenkäs aiot todeta akun kunnon?
    Itse en tiedä muuta konstia kuin laittaa akkuun esim 4A kuorman vaikka halogeeni polttimon ja testaa montako tuntia se palaa kirkkaasti. Jos tunnit kerrottuna 4A on lähelläkään akun luvattuja amppeeritunteja on asiat kunnossa. Hankalaa, onko kätevämpiä tapoja?

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 9.05.2024 kello on 16:14
    • Luonnonmaa, Naantali
    Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
    « Vastaus #26 : 10.04.2011 kello on 11:12 »
    Mitenkäs aiot todeta akun kunnon?
    Itse en tiedä muuta konstia kuin laittaa akkuun esim 4A kuorman vaikka halogeeni polttimon ja testaa montako tuntia se palaa kirkkaasti. Jos tunnit kerrottuna 4A on lähelläkään akun luvattuja amppeeritunteja on asiat kunnossa. Hankalaa, onko kätevämpiä tapoja?

    Terve!

    Meinasin vaan ottaa seuraavalla kerralla lähtiessä laturin johdon irti ja käydä viikon päästä katsomassa, onko jännite säilynyt.

    Tosin ei sillä konstilla saa varmaa tulosta, autoissa mulla on  kahesti loppunu akku silleen, että illalla toimii ja seuraavana aamuna on tyhjä eikä ota enää virtaa vastaan

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
    • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
    Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
    « Vastaus #27 : 10.04.2011 kello on 11:13 »
    Jos epäilee akun kuntoa niin silloin yritän sitä ladata akkulaturilla (kun epäilykset herää akussa ei ole ollut puhtia). Jos akku ottaa vastaan virtaa esim. vuorokauden on akku OK. Mutta jos laturin viisari ei juuri nouse kun latauksen kytkee ja se osoittaa puolentunninkin päästä, että se on täysi niin silloin akku on sökö. On varmasti erilaisia testereitä ja mittareita niillä joka on perehtynyt sähöpuoleen, millä saa akun kunnon todettua. Mutta tämä edellämainittu on sellainen teesse itse miehen konsti.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
    Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
    « Vastaus #28 : 10.04.2011 kello on 11:24 »
    Eräs tapa on viedä akku liikkeeseen jossa sille tehdään kuormituskoe. Siis akkuliikkeeseen! Siellä kyllä saadaan selvitettyä akun kunto.

  • Vieras
  • Vs: Akun hankinta vaunuun edessä
    « Vastaus #29 : 10.04.2011 kello on 11:50 »
    No tuo tapa on sellainen että jos akku on antanut vähänkään heikkenemisen merkkejä omistajalleen niin tuossa akkukuormitustestis sä myyjä saa vakuutettua akun omistajan sen vaihtamisen tarpeellisuudesta, vaikka sillä vielä käyttövuosia olisikin, ollaanhan juuri akkuliikkeessä jonne ollaan varta vasta menty ja jos asiakas ottaa uuden akun mukaan niin voi tuudittautua siten että eipähän tarvitse heti olla tulossa takaisin.  ;D