rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Karavaanarikaapeli  (Luettu 56334 kertaa)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.10.2020 kello on 05:45
Vs: Karavaanarikaapeli
« Vastaus #135 : 7.09.2013 kello on 21:14 »
ahistaa, mutt tervettä ja hyvää vääntöö ;D
Thumb  ;D
Nyt ollaan puhuttu vaan kotimaasta ja vähän pohjoismaista. Mitäs sitten kun mennään lahden yli viroon ja siitä eteenpäin  :D
Keskustelu jatkuu...

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:19.11.2025 kello on 07:59
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
« Vastaus #136 : 7.09.2013 kello on 21:46 »
ELI kertoikaa te oikosulku miehet mitä eroo on 15 metrii pitkällä 1.5 neliön kaapelilla siihe 25m 2.5 neliön kaapeliin siin oikosulkuvirta tilaantees..
ku kummiski tolpppa on kymmenen metrin säteel..
ei ainakaa viell ykskää "oikosulkumies" oo kommentoinu  :D

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:19.11.2025 kello on 07:59
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
« Vastaus #137 : 7.09.2013 kello on 21:51 »
ei ainakaa viell ykskää "oikosulkumies" oo kommentoinu  :D
eli mun näkemys aiheest, 15 metrii 1.5 neliän kaapellii on yht turvallinenn ku 25 metrii 2.5 neliön kaapellii jos tolppa on 10m pääs.. ja kuormana vajaa 2.2 kilowattii.. jos ei oo ni kertokaa mulle miss mättää?

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:21
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #138 : 7.09.2013 kello on 22:22 »
Thumb  ;D
Nyt ollaan puhuttu vaan kotimaasta ja vähän pohjoismaista. Mitäs sitten kun mennään lahden yli viroon ja siitä eteenpäin  :D
Keskustelu jatkuu...
Käytäntö on sekava, monessa "uudessa" karavaanarimaassa on uudet pistokkeet, samoin ympäri vanhoja maita. Sitten seassa on paikkoja missä on vanhat päät. Onneksi on adaptereja kaikkeen paikkaan. cee kaapelia käytän, sitä voi muunnella lähtöpäässä erilaiseksi. Jos on oikein pitkä veto joutuu ottamaan 40m kelan käyttöön. Onneksi siellä ei yleensä sähköä tartte kuin jääkaappi/valot linjalle. Taas kausipaikalla käytän pääasiassa sähköä. Vanha kaapeli merkkas kyllä lumeen paikkansa kun 2kwh oli lämpöä ;D 3:ea ei uskaltanut edes kokeilla.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:32
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
« Vastaus #139 : 7.09.2013 kello on 22:37 »
Itsellä on tosiaan 1kw luokkaa käytännön maksimi mitä virtaa otan. Kahvinkeitin,mikro ja 700w öljytäytteinen patteri. Näistä ei ole kuin 1 kerrallaan päällä (jo pitääkseni leirintäalueenpitäj ät tyytyväisinä).

toki lisäksi jääkaappi, 12v järjestelmän laturi ja läppärin virtalähde yms
 pientä.

Jos enempi tarttisin niin ilman muuta olisi paksumpi kaapeli.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
« Vastaus #140 : 7.09.2013 kello on 22:41 »
Thumb  ;D
Keskustelu jatkuu...

Sulakekoot sekoittaa vielä asiaa tuolla ulkomailla. Täällä on pääsääntöisesti joka paikassa 16A:n päreet. Mutta mitä etelämmäksi mennään, niin myös sulakekoot pienenevät. "Parhaat" arvot ovat olleet 3A ja 4A. 6A on hyvin yleinen,  joissakin paikoissa saattaa olla jopa 16A.

No onneksi kaikkia voi käyttää tuolla 3x2,5-kaapelilla, ettei tarvi olla jokaiselle omaansa.

• Vieras
  • Vs: Karavaanarikaapeli
    « Vastaus #141 : 7.09.2013 kello on 22:52 »
    .. jos ei oo ni kertokaa mulle miss mättää?

Hiukan pidemmälle viedyssä onnettomuus-skenariossa mikään suojaus ei riitä ja normaalitilanteissa ei tapahdu mitään. Vaikuttaisi myös siltä, että ehjillä karvalakkiroikilla ei ole saatu aikaiseksi yhtään sellaista onnettomuutta, johon johto itse olisi syypää. Ainakaan kukaan ei ole kakistanut sellaisesta tietoja kurkustaan.

Olen vahvasti sitä mieltä, että sähköjen kanssa asioidessa pitäisi olla järki mukana. Erityisen vahvasti sitä mieltä, että käytettyjen laitteiden tulee olla ehjät ja käyttöpäikkaansa sopivat.

Mutta nuo kytkennät voidaan toteuttaa useammalla tavalla. Olen aiemmin viitannut liitosten kotelointiin ja kaikenlaiseen muuhun sellaiseen touhuun. Erinomaisen monella tavalla päästäisiin samaan, ellei jopa parempaankin turvallisuuden tasoon, kuin tällä kuuluisalla karavaanarikaapelil la.

Rupesin toki pohtimaan myös ihmistä tässä yhteydessä. Yllättäen aloin nähdä hiukan valoa. Vaikka minua ottaakin ajukoppaan kaikenkarvainen ruåtsalaismallin holhoaminen (viimeisimpien tietojen mukaan Ruotissa abortoidaan tulevaisuudessa kaikki sellaiset sikiöt, joita ei olla tehty kypärä päässä, turvaliivit päällä, vilkkuvalojen äärellä, steriileissä sairaalalakanoissa ja sopivia hallituksen linjan mukaisia iskulauseita huokaillen,  yhteiskunnalle vaarallisina), on toki totta, että kaikki kansalaiset eivät välttämättä ymmärrä eivätkä edes halua ymmärtää oman turvallisuutensa päälle.

Hyvä on. Asennettakoon tuo turvakaapeli pelastamaan leirintäalueiden tuhannet ihmiset. Olen varma, että kun saamme sen suurimman riskin - märäksi päässeen sähkön - eliminoitua kuvioista, leirintäalueet ovat turvallisempia kuin trinfeffa Truufufen laftenkamari. Kolmatta päivää kolmessa promillessa resuavat grillaajat eivät enää lankea telttanaruihinsa ja kippaa avotulia telttoihinsa, eivät tunaroi kaasujen ja avotulen kanssa, eivät tee väärää valintaa kekkurakorin ja kaasulaiterempan välillä, eivät huku rantoihin eivätkä herää aamulla kuolleina vain siksi, että jäi tinassa nitrot nakertamatta vaan kaikki elävät onnellisina elämänsä loppuun asti osana tuota Sinisen Kaapelinpään Suurpeheen autuasta klaania.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:44
    « Vastaus #142 : 8.09.2013 kello on 10:48 »
    http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/09/1801907/asuntovaunu-syttyi-tuleen-karavaanialueella---koira-pelasti-majoittujat

Kumpikohan roikka tässä oli. Vaunun ulkopuolelta lähtenyt savut. Onko urheiluopistollakin caravan alue, siellä tuskin sinisiä töpseleitä. Rantasarka vieressä, mutta muuta yhteistä ei taida olla kuin osoite virpiniemi.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
    « Vastaus #143 : 8.09.2013 kello on 10:53 »
    Toden näkösesti ei sallittu roikka,tai sit taas kynttilä..

• Vieras
  • Vs: Karavaanarikaapeli
    « Vastaus #144 : 8.09.2013 kello on 10:57 »
    Hiukan pidemmälle viedyssä onnettomuus-skenariossa mikään suojaus ei riitä ja normaalitilanteissa ei tapahdu mitään. Vaikuttaisi myös siltä, että ehjillä karvalakkiroikilla ei ole saatu aikaiseksi yhtään sellaista onnettomuutta, johon johto itse olisi syypää. Ainakaan kukaan ei ole kakistanut sellaisesta tietoja kurkustaan.

Olen vahvasti sitä mieltä, että sähköjen kanssa asioidessa pitäisi olla järki mukana. Erityisen vahvasti sitä mieltä, että käytettyjen laitteiden tulee olla ehjät ja käyttöpäikkaansa sopivat.

Mutta nuo kytkennät voidaan toteuttaa useammalla tavalla. Olen aiemmin viitannut liitosten kotelointiin ja kaikenlaiseen muuhun sellaiseen touhuun. Erinomaisen monella tavalla päästäisiin samaan, ellei jopa parempaankin turvallisuuden tasoon, kuin tällä kuuluisalla karavaanarikaapelil la.

Rupesin toki pohtimaan myös ihmistä tässä yhteydessä. Yllättäen aloin nähdä hiukan valoa. Vaikka minua ottaakin ajukoppaan kaikenkarvainen ruåtsalaismallin holhoaminen (viimeisimpien tietojen mukaan Ruotissa abortoidaan tulevaisuudessa kaikki sellaiset sikiöt, joita ei olla tehty kypärä päässä, turvaliivit päällä, vilkkuvalojen äärellä, steriileissä sairaalalakanoissa ja sopivia hallituksen linjan mukaisia iskulauseita huokaillen,  yhteiskunnalle vaarallisina), on toki totta, että kaikki kansalaiset eivät välttämättä ymmärrä eivätkä edes halua ymmärtää oman turvallisuutensa päälle.

Hyvä on. Asennettakoon tuo turvakaapeli pelastamaan leirintäalueiden tuhannet ihmiset. Olen varma, että kun saamme sen suurimman riskin - märäksi päässeen sähkön - eliminoitua kuvioista, leirintäalueet ovat turvallisempia kuin trinfeffa Truufufen laftenkamari. Kolmatta päivää kolmessa promillessa resuavat grillaajat eivät enää lankea telttanaruihinsa ja kippaa avotulia telttoihinsa, eivät tunaroi kaasujen ja avotulen kanssa, eivät tee väärää valintaa kekkurakorin ja kaasulaiterempan välillä, eivät huku rantoihin eivätkä herää aamulla kuolleina vain siksi, että jäi tinassa nitrot nakertamatta vaan kaikki elävät onnellisina elämänsä loppuun asti osana tuota Sinisen Kaapelinpään Suurpeheen autuasta klaania.
          Tuossa on tottuuven siementä! ja vielä  jos jäisi kokonaan tee-se-itse miehet  sähkö asennuksia tekemästä,,

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:24.10.2020 kello on 05:45
    « Vastaus #145 : 8.09.2013 kello on 11:06 »
    http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/09/1801907/asuntovaunu-syttyi-tuleen-karavaanialueella---koira-pelasti-majoittujat

Kumpikohan roikka tässä oli. Vaunun ulkopuolelta lähtenyt savut. Onko urheiluopistollakin caravan alue, siellä tuskin sinisiä töpseleitä. Rantasarka vieressä, mutta muuta yhteistä ei taida olla kuin osoite virpiniemi.
    Jutusta sain sellaisen käsityksen että oli Caravan-alueella. Nyt saadaan keskustelu aikaiseksi kun tarkempaa tietoa tulee.
    Ikävä juttu muuten.
    Kalevan mukaan tapahtui Caravan-alueella: http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/asuntovaunu-syttyi-tuleen-koira-havahdutti-vanhemman/641126/

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:01
    « Vastaus #146 : 8.09.2013 kello on 12:16 »
    Kyllä se vain niin on, että siitä on leikki kaukana, kun auto, tai vaunu täyttyy savusta...

Omakohtainen säikähdys oli juuri tänä suvena, kun laturi alkoi suljetussa tilassa savuamaan voimakkaasti. Siinä tuli melkoinen hoppu, kun piti mennä repimään kaapeli irti. Autossa oli savun haju vielä päivän jälkeenkin.
    Ei sitä silloin tiennyt syytä, kun paniikissa seinälevystä aukoi ruuveja päästäkseen pesäkkeeseen. Lisää kauhua lisäsi, kun tiesi, että edellinen saksamanni omistaja oli jo kerran tyhjentänyt sammuttimen autoon, kun aurinkokennon johdot olivat sytyttäneet patjan.
    Tuli kyllä testattua monesti sen jälkeen, että savuhälytin toimii. Pari yötä meni sellaisessa koiran unessa, toinen silmä raollaan ja nuuhkien.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:44
    « Vastaus #147 : 8.09.2013 kello on 15:16 »
    Jutusta sain sellaisen käsityksen että oli Caravan-alueella. Nyt saadaan keskustelu aikaiseksi kun tarkempaa tietoa tulee.
    Ikävä juttu muuten.
    Kalevan mukaan tapahtui Caravan-alueella: http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/asuntovaunu-syttyi-tuleen-koira-havahdutti-vanhemman/641126/

Kalevan juttu pelkistetty samasta asiasta, ei naapuri majoittujista/herättämisestä puhuttu mitään vain vaunu kärsi. Rantasarka ja  urheiluopisto vierekkäisillä tonteilla mutta välimatkaa 100m suoraan. Jutusta saa käsityksen että nimenomaan urheiluopiston pihassa mutta liekkö siellä edes varsinaista leirintäaluetta vai oliko puskaparkkilainen autonlämmitystolpas sa.  ;D

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:28.03.2025 kello on 12:31
    • 1299XX
    « Vastaus #148 : 8.09.2013 kello on 17:54 »
    Tähän mennessä opittua:
    - Jos kaapelissasi lukee Defa se tappaa (kuinkas Calix?)

Mä olen näin naisena ja sähköistä mitään ymmärtämättömänä miettinyt et voiko tämän tappavan defan sit heittään kaatikselle ja lämmittää autoa sil karavaanarikaapelil??

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
    « Vastaus #149 : 8.09.2013 kello on 19:37 »
    eli mun näkemys aiheest, 15 metrii 1.5 neliän kaapellii on yht turvallinenn ku 25 metrii 2.5 neliön kaapellii jos tolppa on 10m pääs.. ja kuormana vajaa 2.2 kilowattii.. jos ei oo ni kertokaa mulle miss mättää?

No jos saivartelemaan rupeis, niin teoreettinen mahdollisuus on olemassa tilanteeseen jossa se 1,5-neliöinen lämmettyään enemmän kuin se 2,5-neliöinen omaisi suuremman resistanssin ja tietyillä raja-arvoilla on mahdollista että onnettomuuden seuraukset voisivat olla pahemmat.

Kuten varmaan tiesitkin, noilla on sama vastusarvo ja ne tuottaa saman tehohäviön lähtötilanteessa. Mutta siinä lyhyemmässä kaapelissa on enemmän lämpöwatteja/m kuin pidemmässä ja lämmettyään tuottaa aina vaan enemmän sitä lämpöä.

Käytännön eroa ei taida olla havaittavissa. Määräyksen idea 25-metrisestähän on se, ettei sitä tarvis koskaan jatkaa.