Työskentelin myös 2006 tietokonekorjaamoss
a ja sitä ennen olen työskennellyt 80 luvulla tv ja kodinkonehuollossa ja pakko on sanoa että se että pistokkeen liittäminen voi särkeä elektronisen laitteen kytkentähetkellä. Puhutaan jopa käyttäjävirheestä, koska laiteohjeissa neuvotaan oikea kytkentäjärjestys.
Varsinkin kun esim laite oli pääsyt käynnistymään automaattisesti heti virran saatuaan.
mm pesukoneen ohjelmakortin saa tälla tavalla vikaantumaan. Huonomman tasoiset virtalähteet voivat lyödä jopa läpi. Sähkömoottorin käämi voi rikkoutua jne.
Sähkökatkotilantees
sa myös laite on ilman virtaa ja kun verkko kytkeytyy, kytkentäpiikki voi särkeä laitteen.
Mikäli olen ihan oikein ymmärtänyt, myös matkailuajoneuvossa oleva vikavirtasuoja on myös turvallisuuden lisäksi näiden jännitepiikkien ehkäisyyn tarkoitettu estämään vaurioita, koska latauslaite kytkeytyy välittömästi kun virta kytketään kaapelilla. Jos tulee kytkentäpiikki, oikein toimiva vikavirtasuoja laukeaa.
Olen tällaisen tapauksen nähnyt leirintäalueella, missä ulkomaalaistaustain
en henkilö pisti ensin tolppaan kiinni jatkokaapelin ja siten kytki sen toisen pään auton rasiaan, vikasuoja katkaisi välittömästi virtapiirin. Auton omistaja sitten kävi virittämässä sulakkeen ja teki saman uudelleen ja sama tulos. Kun sitten yhdessä siinä laitettiin " perinteiseen tapaan" schukopää viimeisenä niin ei sulake lauennut. En inttämään näitä juttuja lähde, perustan vaan kokemuksiin ja koulutukseen jonka olen saanut aikoinaan. Vehkeet voi vikaantua ja "sähköpiikki" on ikävän mielenkiintoinen tapahtuma joka voi oikeasti yllättää.
Ja tosiaan opettaja aina tolkutti tuota järjestystä. kait siinä sitten perääkin on