rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Navigaattorin ominaisuuksista  (Luettu 15384 kertaa)

  • Vieras
  • Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #45 : 16.11.2013 kello on 06:19 »
    Semmonen seikka häirittee että tomppa ei mene automaattisesti pois päältä kun virtajohdosta katkeaa virta.
    Ainakin vuoden vanhassa XXL Europessa asetuksissa oli kohta jonka ruksaamalla Tomppa käynnistyi ja sammui aina autoa käynnistettäessä ja sammutettaessa, en nyt enää muista missä siellä se oli kun se on isän autossa.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:56
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #46 : 16.11.2013 kello on 10:05 »
    Semmonen seikka häirittee että tomppa ei mene automaattisesti pois päältä kun virtajohdosta katkeaa virta. Ja sitte reitittää ihan ihme reittejä jos POI on koordinaatteina (niinku ne taitaa aina olla).

    Mulla wanhaa Ykköstä pitää aina näpelöidä mutta Emännän uudempi Via kyllä syttyy ja sammuu itekseen. Softissakin on sitten eroja, ihme ja kumma...  :o Siinä Ykkösessä ei esim voi käyttää asetusta 'pienet tiet'. Kokeilin kerran ja kyllä se 'tiellä' pysyi mutta vajaavetoisella olisi jäänyt kerran kiinni ja yhdessä kohtaa piti avata lehmihaan portti!   :laugh:

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:42
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #47 : 16.11.2013 kello on 10:20 »
    Mulla kanssa Tomppa pysyy päällä, kun virrat katkaisee. Jää siis akun varaan.
    Sen sijaan Garmin aloittaa aina sammutusoperaation. Tietyn ajan sisällä pitää kuitata navigoinnin jatkumisen, tai muussa tapauksessa sammuu kokonaan.
    Toisinaan olisi ihan hyväkin, ettei navi jatkuvasti sammu, kun esimerkiksi on tankkaamassa. Saisikohan noita asetuksia jostakin säädettyä. Itse en ole sellaista valikkoa löytänyt.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:56
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #48 : 16.11.2013 kello on 10:25 »
    Toisinaan olisi ihan hyväkin, ettei navi jatkuvasti sammu, kun esimerkiksi on tankkaamassa.

    Mitäs haittaa siitä on? Ei Tomppa ainakaan hukkaa reittiä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:42
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #49 : 16.11.2013 kello on 10:38 »
    Mitäs haittaa siitä on? Ei Tomppa ainakaan hukkaa reittiä.
    No ei kai siitä sinänsä haittaa ole, mutta tuo minun Garmin aukeaa perusnäyttöön, kunhan on ensin herjannut vanhoista kartoista ym. Sitten vielä pitää mennä uudestaan sinne navigointiin. Reittiä se eitoki hukkaa.
    Tämä voi kyllä johtua jostakin omista asetuksista. Minun Garmin on vielä ilmeisesti poikkeava, koska siinä on lisäsofta räätälöity, jolloin sillä voi tietyin edellytyksin lähettää seurantalaitteiden kautta sähköpostiviestejä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:08
    • Lempäälä
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #50 : 27.11.2013 kello on 13:59 »
      Toissa viikonloppuna käväisimme Vihdin Nummelassa. Laitoin vanhaan Mioon ja uuteen Tomppaan nopeimman reitin kumpaankin. Valitsivat yksimielisesti valtateitä käyttävän reitin, matka ja aika lähes samat.
      Aika harvoin ajamme ensimmäiseksi laskettua reittiä, nytkin vain muutaman kilometrin.
      Tiet tällä välillä ovat suhteellisen tuttuja, oli mielenkiintoista seurata navien reitinvalintoja. Joskus oltiin tilanteessa, että toinen neuvoi kääntymään vasemmalle toinen oikealle. ;D
      En sen tarkemmin pysähtynyt tutkimaan reitinvalintoja, mutta ehkä useimmin olisin valinnut Mion valinnan, paitsi kerran se mielestäni oli pahasti metsässä. Kuitenkin menimme omia reittejä, navit väsymättä laskivat uusia, ehkä kymmeniä tai satoja kertoja.
      Tuttuun paikkaan tämä, samoinkuin vanhemmatkin tompat vie monen mutkan kautta yksityisteitä pitkin, vaikka onkin olemassa vanha, lähes puolet lyhyenpi valtiontie .
      Kokeilin käytännössä mennä pohjoisesta päin, kun olin n. 3.5 km. päässä kohteesta, Tomppa neuvoi ajamaan suoraan, matkaa näytti olevan n. 8.5 km. jäljellä. Kun ajoin n. 4.5 km, tulin yksityistielle, jossa oli ajokielto kuorma-autoille ja opastustaulu. Siinä neuvottiin kuorma-autoja ajamaan takaisin tuo 4.5 km. jonka juuri tulin, siitä 3.5 km. valtiontietä perille.
      No kun olin henkilöautolla liikkeellä voin mennä Tompan ohjeen mukaan pientä yksityistietä, kunnes taas tulin valtiontielle. Jo vähän matkaa ajettuani ruutuvaate tulee näkyviin, perille on vielä n. 1.5 km..
      Mitä tästä opimme, ei aina kannata luottaa koneisiin, nyt tuli ajettua 10 km. osin helvetin huonoa tietä, kun karttaan( tai muistiin) luottaen olisi päässyt 3.5 km. huonoa tietä.
       Vanha Miokin vie samat 1.5 km. väärään paikkaan, hevosmiesten tietotoimiston mukaan ainakin Garmin opastaa tässä kohteessa oikein. :D
      Tässä Tompassa on se ominaisuus että sammuu jonkun ajan päästä kun virta katkeaa, tosin normaalisti käytän sellaista pistorasiaa jossa on aina virta.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:23
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #51 : 27.11.2013 kello on 16:59 »
    ^
    Tuossa "väärinajamisessa" navigaattorit poikkeavat toisistaan huomattavasti. Mulla aiemmin Mio ei millään tahtonut laskea reittiä uudelleen vaan suhteettoman pitkään ehdotti U-käännöstä. Tompassa sen sijaan minusta fixumpi taustalla märehtijä.. Toinen mikä Tompassa mukavempaa on noi reititysoptiot laskentavaiheessa (ei pelkästää suunnitteluasetukse t), että voi käyttää "rajoitettunopeus" (= mielivaltainen lukema) näin talvinop. aikana, kärryperässä tms..

    Tompassa asetuksissa on kohta "jos virtalähde menetään, ehdota sulkemista xx sek kuluttua" - voi sen kytkeä poiskin.. Ja ehdotuksessa on xx sekunttimäärä, jona aikana voi painaa Peruuta  Thumb

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:08
    • Lempäälä
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #52 : 2.12.2013 kello on 21:41 »
      Vastauksessa 50 mainittuun Tompan ongelmakohteeseen menin jälleen kerran, laitoin reitin valinta ohjeeksi, lyhin reitti. Siitä on kokeneet käyttäjät varoitelleet, samoin Tompan ohjelma. Nyt vei lähes samoin kun Miokin, paitsi että teki turhan ja hidastavan oikaisun yksityistien kautta ( oikaisu 200- 300 m.).

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:56
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #53 : 3.12.2013 kello on 08:42 »
      Vastauksessa 50 mainittuun Tompan ongelmakohteeseen menin jälleen kerran, laitoin reitin valinta ohjeeksi, lyhin reitti. Siitä on kokeneet käyttäjät varoitelleet, samoin Tompan ohjelma. Nyt vei lähes samoin kun Miokin, paitsi että teki turhan ja hidastavan oikaisun yksityistien kautta ( oikaisu 200- 300 m.).

    Tuo 'lyhin' on kyllä aika vaarallinen....  Saattaa viedä sellaisille teille, ettei vajaavetoisella enää pääsisi. Kerran käännyin takaisin, kun en viitsinyt hätistellä lehmiä pois tieltä ja aukoa portteja!   :laugh:

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:08
    • Lempäälä
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #54 : 6.12.2013 kello on 09:25 »
    Mulla aiemmin Mio ei millään tahtonut laskea reittiä uudelleen vaan suhteettoman pitkään ehdotti U-käännöstä.
      Nyt Tomppa ja Mio ovat olleet käytössä muutaman reissun (tutuilla teillä).Yleensä Mio laskee uuden reitin nopeammin, useimmiten minun mieleisen. Kun Mio eksyy, sekin tekee sen pahasti, se on tietenkin mutu tietoa, en lähde eri reittejä kellottamaan. Kerrankin Tomppa ehdotti takaisin kääntymistä kielletyssä paikassa, Mio "näki"n.200- 300m. päässä kiertoliitymän, Tomppa havaitsi sen   vasta puolimatkassa.Muute nkin Tomppa usein pyrkii osoittamaan huonon kääntöpaikan, Mio vaan kehoittaa u- käännökseen, tai valitsee pikkuteitä myöden turvallisen reitin kääntyä.
      Tästä eteenpäin käytän uutta Tomppaa, haluaiskohan joku ostaa tuon Mion?
      Siitä jään kaipaamaan reitinvalintaa, usean pisteen reittiä ja ikkunaan kiinnitintä, kaikista muista Tompan ominaisuuksista olen oppinut pitämään.
      Tykkäsin niin tuosta  Mion ikkunaan kiinnityksestä, taidankin tehdä Tompalle "hyllyn", josta se on helppo ottaa käteen ja pistää takaisin.
      Oli navigaattori mikä tahansa, ei ole taakaksi vaikka itsekkin on hiukan kartalla, ettei käy niinkuin eräille miehille, Timon kertoman mukaan, hän ei yleensä valehtele.
      Oli sovittu tapaaminen Tampereen Ruskoon jossa on Timon työpaikan Tampereen museoiden varastoja.
      Kun tulijoilla oli matkaa muutama sata kilsaa, eikä akateemisenkaan varttitunnin jälkeen herroja näkynyt, piti soittaa herroille.
      Kävi ilmi että olivat oikeaan aikaan Ruskossa--- valitettavasti vain Turussa. ???

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #55 : 6.12.2013 kello on 09:40 »
      Nyt Tomppa ja Mio ovat olleet käytössä muutaman reissun (tutuilla teillä).Yleensä Mio laskee uuden reitin nopeammin, useimmiten minun mieleisen. Kun Mio eksyy, sekin tekee sen pahasti, se on tietenkin mutu tietoa, en lähde eri reittejä kellottamaan. Kerrankin Tomppa ehdotti takaisin kääntymistä kielletyssä paikassa, Mio "näki"n.200- 300m. päässä kiertoliitymän, Tomppa havaitsi sen   vasta puolimatkassa.Muute nkin Tomppa usein pyrkii osoittamaan huonon kääntöpaikan, Mio vaan kehoittaa u- käännökseen, tai valitsee pikkuteitä myöden turvallisen reitin kääntyä.
      Tästä eteenpäin käytän uutta Tomppaa, haluaiskohan joku ostaa tuon Mion?
      Siitä jään kaipaamaan reitinvalintaa, usean pisteen reittiä ja ikkunaan kiinnitintä, kaikista muista Tompan ominaisuuksista olen oppinut pitämään.
      Tykkäsin niin tuosta  Mion ikkunaan kiinnityksestä, taidankin tehdä Tompalle "hyllyn", josta se on helppo ottaa käteen ja pistää takaisin.
      Oli navigaattori mikä tahansa, ei ole taakaksi vaikka itsekkin on hiukan kartalla, ettei käy niinkuin eräille miehille, Timon kertoman mukaan, hän ei yleensä valehtele.
      Oli sovittu tapaaminen Tampereen Ruskoon jossa on Timon työpaikan Tampereen museoiden varastoja.
      Kun tulijoilla oli matkaa muutama sata kilsaa, eikä akateemisenkaan varttitunnin jälkeen herroja näkynyt, piti soittaa herroille.
      Kävi ilmi että olivat oikeaan aikaan Ruskossa--- valitettavasti vain Turussa. ???
    No onneksi ei sentään Oulun Ruskossa;) Samankaltaisia kokemuksia, kun Mio eksyy se on ihan pihalla. Tompan ikkunakiinnikettä ei ole ikävä ollut, sitten kun se alkaa tippumaan menee hermo. Nyt on molemmissa autoissa Servcat kojelautakiinnikkee t, Bravossa hyvällä paikalla tuuletussuuttimen yläpuolella hyvällä katsekorkeudella, ei silti laittomasti näkemäalueella. marean kiinnike estää suuntaamasta tuuletussuutinta, on juuri sen edessä ja myös liian alhaalla. Tompassa on hyvää pysyvät asetukset, mm todellinen nopeus näkyy kun sen on kerran valinnut. Mio unohtaa aina silloin tällöin nopeuden näyttämisen ja sitten alkaa valikkojen selaus. Molemmat ovat käyttökelpoisia, tomppa kätevä koska on niin pieni (3,5") ja Mio mukavan kookas (7") Tomppa onkin mukana aina pitemmillä työreissuilla ja Mio ykkösautossa. Onko jollain kokemusta jos tekisi tukevan kolmijalan jolla navin voisi sijoittaa kojelaudalle tai jostain todella toimivasta tuulilasikiinnikkee stä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:23
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #56 : 6.12.2013 kello on 10:39 »
    Kyllä mulla on toiminut 4.3" Tompan (930T) tuulilasin imukuppukiinnike 5½ vuotta. Kahdessa autossa (sulanmaanaikaan) renkkaan.. M-autossa olen tosin välillä pitänyt tompan telakkaa kojelaudan päällä..

    Itse kun pidän navigaattoria aina päällä ajessani kun pidän siitä, että se ilmoittaa "pling"-äänellä mikäli nopeuteni karkaa +6km/h tiekohtaisesta. Samalla näytön nopeuden tausta vaihtuu punaiseksi. Nuo saa itse asetella mieleisekseen tässä tompassa. Muuten tompan karttojen nopeudet ovat tarkkoja, mutta talvinopeuksia se ei tiedä..
    ..
      Siitä jään kaipaamaan reitinvalintaa, usean pisteen reittiä ja ikkunaan kiinnitintä, kaikista muista Tompan ominaisuuksista olen oppinut pitämään.
    ..
    Ainakin tässä mallissa "Suunnittele reitti" -toiminto, jota käytän varsinkin reissuja varten. Läppäriin kytken Tompan ja TomTomHomessa>Käytä laitetta.. Sieltä  "suunnittele reitti". Siksi, että on mukavempi kirjoittaa oik. näppiksellä ja käyttää vaikka Google Mapsia.. Toki reitit voi tallettaa Mapsissä, konvertoida ja siirtää Tomppaan. Yhtälailla reittisuunnittelun voi tehdä suoraan tompassakin - aika monta valikkosivua saa vaan kääntää. Toki sen voi laittaa pikavalikkoon. Nuo reittisuunnitelmat vaoi tallettaa haluamalleen nimelle, ja avata tarpeen tullen - näin kesälomareissu valmiita "siirtymäreittejä"..
    Reittisuunnitteluss a voi käyttää useita 'Välietappeja' (ei vaikuta perille tuloaikaa, eikä km:hin) ja useita 'Päämääriä'.

    Kotimaassa käytän enempi yksinkertaisemmin 'Navigoi kohteeseen' , sitten 'Välietappi', jne..

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:08
    • Lempäälä
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #57 : 6.12.2013 kello on 13:43 »
    .
    Kotimaassa käytän enempi yksinkertaisemmin 'Navigoi kohteeseen' , sitten 'Välietappi', jne..
      Meikäläisen taidot ei oikein tahdo riittää tähänkään, saati sitten noihin vaativampiin. :(
      Imukuppin olen saanut pysymään hyvin, hiukan sylkeä hieraisemalla. ;D

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:32
      • Matkailuvinkkejä
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #58 : 6.12.2013 kello on 20:12 »
    Läppäriin kytken Tompan ja TomTomHomessa>Käytä laitetta.. Sieltä  "suunnittele reitti". Siksi, että on mukavempi kirjoittaa oik. näppiksellä ja käyttää vaikka Google Mapsia.

    Kannattaa ladata"Tyre" ohjelma sillä voi suunnitella reitit Googlen kartalla ja ladata ne Tompaan tai Garminiin
    http://www.tyretotravel.com/

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:08
    • Lempäälä
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #59 : 15.12.2013 kello on 13:43 »
      Laitoin Tompalle hyllyn, nyt saa kopelommillakin hyppysillä paikalleen ja pois. ;D
      Seuraavan voinen tehdä hiukan alemmaskin, tosin pyykijät näkyy Tompan yli nytkin.
      Tuo on 0.5 alumiiniä, toivottavasti väistää, jos otsa siihen kalahtaa.