rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Navigaattorin ominaisuuksista  (Luettu 15391 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:42
Navigaattorin ominaisuuksista
« : 26.07.2013 kello on 17:56 »
Minulla oli reissussa kaksi navgaattoria. Tomtom XL ja Garmin nüvi 1490.
Tomppa on vanha, johon en saa Baltian karttoja, eikä muutenkaan mahdu kaikki kartat, kun ei ole muistikorttipaikkaa .
Garminissa on puolestaan Baltian kartat, muistikorttipaikka ja on muutenkin uudempi.

Mielestäni Tomppa on helpompi käyttää. Siinä on loogisemmat valikot ja latautuu nopeammin. Garminissa on isompi näyttö ja se ohjaa tarkemmin. Se ilmoittaa käännöksetkin usein siinä kohtaa, missä Tomppa tulkitsee ne mutkiksi.

Reitin valinnoissa on se ratkaisevin ero. Garmin antaa vaihtoehdoksi vain nopein, tai lyhin reitti. Mistään valikosta en löytänyt muita säätöjä.
Tomppa puolestaan antaa valita samat, mutta lisäksi minulle tärkeät "Ei moottoriteitä" ja "Ei Maksullisia teitä". Olisi saanut olla vielä "Ei lauttoja", mutta sellaista en siitä löytänyt.

Nyt pitäisi päivittää Tomppa uudempaan, jossa pitäisi ehdottomasti olla nämä moottori- ja tullitierajoitukset . Onko sellaiset ominaisuudet säilyneet Tompassa. Jos ei ole, niin tätä vanhaa pitää suojella silkkihansikkain.

Mullahan on tapana ajella mitä pienemmillä teillä siten, että navi ei vahingossakaan ohjaa motarille, niin kuin tuo verrokki Garmin tekee.


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
« Vastaus #1 : 26.07.2013 kello on 18:02 »
ainaki mun garminissa on pitkä liuta vältettäviä teitä.. soratiet , lautat. moottoritiet.. ja oli siin varmaan muitaki en ny muista ku navi on autoss ja meikä pirtiss..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:42
Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
« Vastaus #2 : 26.07.2013 kello on 18:17 »
ainaki mun garminissa on pitkä liuta vältettäviä teitä.. soratiet , lautat. moottoritiet.. ja oli siin varmaan muitaki en ny muista ku navi on autoss ja meikä pirtiss..
Juu on Garminissa vältettävinä ei juttuja, mutta ne pitää käydä aina asetuksista sovittamassa.
U-käännökset
Maantiet
Tietullit
Liikenne
Lautat
Kimppakyydille
Päällystämättömät tiet

Tuota "maantiet" en ymmärrä, enkä tuota "kimppakyytiä"

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:53
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
« Vastaus #3 : 26.07.2013 kello on 18:22 »
Itsellä on TomTom One V3 ja tuossakin on useita noita vaihtoehtoja, josta caravan-käytössä käytetyimmät ovat olleet "Vältä moottoriteitä" ja "Rajoitettu nopeus 80km/h". Asetuksissa saa sitten hienosäätää käytetäänko lauttoja, maksuteitä, tunneleita... Toinen ihan näpsä on ollut Nokia N8 navari, aika vastaavilla toiminnoilla + että siinä on myös tuo kaista-opastinkin, auttaa kaupungissa valitsemaan oikean kaistan jo hyvissä ajoin Thumb

Rellussa on myös kiinteä navari, mutta sen kartat ovat siltä ajalta kuin auto itsekin ja päivitys maksaa enempi kuin uusi TomTom kaupassa :o

Tuohon Lumia 800:n navariin en ihan ole enää niin tyytyväinen, mennyt aimo askeleen taaksepäin siitä mitä tuo "aito" Nokia-navari oli :'(

  • Vieras
  • Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #4 : 26.07.2013 kello on 18:25 »
    Kimppakyyti lienee oikeasti kimppakaista, mutta tuollaista käytäntöä ei taida olla täällä kotimaassa, lähinnä tarkoittaisi bussi ja taksikaistaa, eli saisi ajella niillä, mutta ei taida toimia täällä kotimaassa.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:24.05.2024 kello on 17:44
    • Etelä-Pohjanmaa
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #5 : 26.07.2013 kello on 19:42 »
    Ostin saksan matkaa varten tomtom liven. Se päivittää itsensä 2 min välein. Näyttää ruhkaat, sään ja voi paikkaa hakea nimen mukaan kuten googlessa. Ensimmäinen vuosi ilmainen sen jälkeen 40 e vuosi.

    Toimi saksassa hienosti antoi toisen reitin jos välillä oli ruuhkaa ta tietöitä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:42
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #6 : 26.07.2013 kello on 20:58 »
    Garminin ohjeista olin lukevinani, että se ei pidä noita "vältettäviä" ihan ehdottomina. Jos jonkun osion välttäminen kierrättää liikaa, niin se alkaisi lipsua ja käyttäisi vältettäviäkin teitä. Minusta tuntuu, että se pyrki tekemään kohdallani juuri noin.
    Tomppa on taas ihan ehdoton. Jos motarit on kiellettyjen listalla, niin se tuntuisi kiertävän vaikka napajäätikön kautta.

    Onko kokemusta tuosta Tompan Camping & Caravan versiosta?
    Pitäisi olla ainakin hetken vielä sellainen laite, joka ei käyttäisi kallista dataa ulkomailla kohteiden analysointiin.

    Nokian Lumian kartoista en ole löytänyt muuta kuin yhden minulle sopivan ominaisuuden. Se piippaa, kun on ylittänyt sallitun tienopeuden. Kännykkänavin hyvä puoli on siinä, että se on lähes aina mukana.


    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:01
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #7 : 26.07.2013 kello on 21:00 »
    Minulla oli reissussa kaksi navgaattoria. Tomtom XL ja Garmin nüvi 1490.
    Tomppa on vanha, johon en saa Baltian karttoja, eikä muutenkaan mahdu kaikki kartat, kun ei ole muistikorttipaikkaa .
    Garminissa on puolestaan Baltian kartat, muistikorttipaikka ja on muutenkin uudempi.

    Mielestäni Tomppa on helpompi käyttää. Siinä on loogisemmat valikot ja latautuu nopeammin. Garminissa on isompi näyttö ja se ohjaa tarkemmin. Se ilmoittaa käännöksetkin usein siinä kohtaa, missä Tomppa tulkitsee ne mutkiksi.

    Reitin valinnoissa on se ratkaisevin ero. Garmin antaa vaihtoehdoksi vain nopein, tai lyhin reitti. Mistään valikosta en löytänyt muita säätöjä.
    Tomppa puolestaan antaa valita samat, mutta lisäksi minulle tärkeät "Ei moottoriteitä" ja "Ei Maksullisia teitä". Olisi saanut olla vielä "Ei lauttoja", mutta sellaista en siitä löytänyt.

    Nyt pitäisi päivittää Tomppa uudempaan, jossa pitäisi ehdottomasti olla nämä moottori- ja tullitierajoitukset . Onko sellaiset ominaisuudet säilyneet Tompassa. Jos ei ole, niin tätä vanhaa pitää suojella silkkihansikkain.

    Mullahan on tapana ajella mitä pienemmillä teillä siten, että navi ei vahingossakaan ohjaa motarille, niin kuin tuo verrokki Garmin tekee.
    Oletkos harkinnut vaihtoehtoa, että ottaisitkin käyttöön tablettikoneen luokkaa 7...10 tuumaisena?
    Itse hankin tuollaisen jokin aika sitten melkoisen kielteisellä ennakkoasenteella, mutta nyt täytyy kyllä alkaa takkia kääntämään.

  • Vieras
  • Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #8 : 26.07.2013 kello on 21:10 »
    Oletkos harkinnut vaihtoehtoa, että ottaisitkin käyttöön tablettikoneen luokkaa 7...10 tuumaisena?
    Itse hankin tuollaisen jokin aika sitten melkoisen kielteisellä ennakkoasenteella, mutta nyt täytyy kyllä alkaa takkia kääntämään.

    Ja jos oikein muistan niin Aakulla oli iPad, hankit sellaisen vaan uudelleen ja siihen ilmainen CoPilot GPS, saa itse valita sen mitä Aakku tykkäsi siinä Nokialaisessa eli piippaako tiekohtaisen ylinopeuden 5 km/h, 10 km/h vai 15 km/h, uuden päivityksen myötä 14 päivän ilmaisversio täysine herkkuineen, hienosti näytti oikean tiekohtaisen nopeusrajoituksenki n...täytyy jopa harkita että ostanko tuon elinikäisen navipäivityksen hintaan 21.99 €


    Niin vielä tuosta CoPilot GPS navista...mulla oli tuo käytössä tuolla Norjan reissulla ja ilman tätä oltaisi oltu melkoisen hukassa, 3 vuotta sitten päivitetty 2006 vuoden TomTom Go720 näytti monet kerrat käännöksiä pienemmille teille kun taas tämä CoPilot GPS pysyi isolla tiellä niin kuin oli suunniteltukin...er ittäin hyvä navigaattori iPadille, voin suositella. Thumb

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 8.02.2023 kello on 09:41
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #9 : 26.07.2013 kello on 21:20 »
    Minulla oli reissussa kaksi navgaattoria. Tomtom XL ja Garmin nüvi 1490.
    Tomppa on vanha, johon en saa Baltian karttoja, eikä muutenkaan mahdu kaikki kartat, kun ei ole muistikorttipaikkaa .
    Garminissa on puolestaan Baltian kartat, muistikorttipaikka ja on muutenkin uudempi.

    Mielestäni Tomppa on helpompi käyttää. Siinä on loogisemmat valikot ja latautuu nopeammin. Garminissa on isompi näyttö ja se ohjaa tarkemmin. Se ilmoittaa käännöksetkin usein siinä kohtaa, missä Tomppa tulkitsee ne mutkiksi.

    Reitin valinnoissa on se ratkaisevin ero. Garmin antaa vaihtoehdoksi vain nopein, tai lyhin reitti. Mistään valikosta en löytänyt muita säätöjä.
    Tomppa puolestaan antaa valita samat, mutta lisäksi minulle tärkeät "Ei moottoriteitä" ja "Ei Maksullisia teitä". Olisi saanut olla vielä "Ei lauttoja", mutta sellaista en siitä löytänyt.

    Nyt pitäisi päivittää Tomppa uudempaan, jossa pitäisi ehdottomasti olla nämä moottori- ja tullitierajoitukset . Onko sellaiset ominaisuudet säilyneet Tompassa. Jos ei ole, niin tätä vanhaa pitää suojella silkkihansikkain.

    Mullahan on tapana ajella mitä pienemmillä teillä siten, että navi ei vahingossakaan ohjaa motarille, niin kuin tuo verrokki Garmin tekee.

    Minulla on tomppa pari vuotta sitten ostettu XXL versio ja kyllä siinä saavalita nuo tiet, meneekö päällystettyä vai maksullista vai sora tietä lauttaa ym. ainut  moite on se että ei ole muistikortille paikkaa joten maailmalle lähdettäessä täytyy tompan sivuilta poistaa nyky kartta ja valita se alue jonne on menossa, pientä toimeliaisuutta vaatii mutta ei muuta.
    Yksin tulin espanjasta keväällä ja hyvin ohjas, ruuhkatkin ilmoitti ja ehdotti välillä uutta reittiä oli kuulemma 5 min nopeampi...heh.

  • Vieras
  • Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #10 : 26.07.2013 kello on 21:38 »
    Sama XXL täällä riesana. Tietokoneen kanssa (USB) saa rassattua, vaan kaukanahan tuo taas täydellisestä on. Vaan kukapa se ostaisi uuden vermeen, jos siihen olisi kaikki ominaisuudet toimivina asenneltu. Jokaisesta jää jokin ominaisuus pois. Itse navihan on niin vanha keksintö, että kyllä sen voisi jo valmiinakin saada, jos joku sellaisen haluaisi tehdä.

    Isompien yhdistelmien kanssa ihminen, joka luottaa vain navigaattoriin, oppii todella taitavaksi peruuttajaksi. Ja sen, että Mäntäsälästä Betelgeuseen on ilmeisesti jonkunlainen tie. Meni nimittäin siellä Hanko-Porvoon valoristeyksessä vanha Garminin navi useamman kerran tilaan, jossa se merkkasi matkaksi Hyvinkäälle noin 1,5 miljoonaa kilometriä. Ei näyttänyt kartalla, mitä kautta olisi ajanut  ;D

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:42
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #11 : 26.07.2013 kello on 22:00 »
    Ja jos oikein muistan niin Aakulla oli iPad, hankit sellaisen vaan uudelleen ja siihen ilmainen CoPilot GPS, saa itse valita sen mitä Aakku tykkäsi siinä Nokialaisessa eli piippaako tiekohtaisen ylinopeuden 5 km/h, 10 km/h vai 15 km/h, uuden päivityksen myötä 14 päivän ilmaisversio täysine herkkuineen, hienosti näytti oikean tiekohtaisen nopeusrajoituksenki n...täytyy jopa harkita että ostanko tuon elinikäisen navipäivityksen hintaan 21.99 €

    Niin vielä tuosta CoPilot GPS navista...mulla oli tuo käytössä tuolla Norjan reissulla ja ilman tätä oltaisi oltu melkoisen hukassa, 3 vuotta sitten päivitetty 2006 vuoden TomTom Go720 näytti monet kerrat käännöksiä pienemmille teille kun taas tämä CoPilot GPS pysyi isolla tiellä niin kuin oli suunniteltukin...er ittäin hyvä navigaattori iPadille, voin suositella. Thumb
    Juu varmaan ihan hyvä..
    Minä nyt en pelkän karttaohjelman takia kyllä iPadiin palaa.
    Navien rinnalla mulla on kyllä AutoRoute koko ajan piirtämässä viivaa ajetusta reitistä. Sitä en kuitenkaan ole navigointiin käyttänyt, vaan pikemminkin reitinsuunnitteluun ja matkan tallennukseen vähän niinkuin matkapäiväkirjan tukena. Siihen on mukava merkitä kartalle kiintoisat kohteet reitin varrelta. Toki isolta kartalta voi aina laajemmalti silmäilläkin missä mennään. Tämä käyttämäni läppäri on myös kosketusnäytöllä, niin sitä voi käyttää aika helposti matkan aikanakin.

    Toki jos PC versiona jotain muuta naviohjelmaa on tarjolla, niin voisin harkita.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:27.05.2024 kello on 21:44
    • Tervajoki "Pohojammaalla"
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #12 : 27.07.2013 kello on 21:00 »
    Mulla on iän päivän vanha TomTom One pienellä näytöllä scandinavian kartoilla.Kun muukin näkö kuin ulkonäkö alkaa reistaamaan niin XXL-versiota olen suunnitellut mutta siinä on mulle täysin turhat euroopan kartat. Ne kun saisi pois ja senkin informaation suomen alueelle tarkennukseksi. Nykyisellään löytyy tompasta sivukylille kuten missä asun turhan paljon virheitä.

    Toisaalta kavereilta löytyy monen muunkin merkisiä naveja eikä niidenkään sivukylien tuntemus tunnu olevan sen parempi. Kaikkihan sitä pääteitä osaa ajaa mutta kun valtaväyliltä poistutaan niin luotettava navi olisi mulle tarpeellinen.

    Tähän menessä parhaiten on toiminut Samsungin Galaxy Tab2 3G 10,1 ja Googlen kartat/navi. Vähiten virheitä pienimälläkään tiestöllä. Mutta tuota ei juuri kehtaa tuulilasille nostaa joten emännän sylissä apukuskin paikalla on sen paikka.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:53
    • Eipä turhia höttyillä :)
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #13 : 28.07.2013 kello on 09:46 »
    Tähän menessä parhaiten on toiminut Samsungin Galaxy Tab2 3G 10,1 ja Googlen kartat/navi. Vähiten virheitä pienimälläkään tiestöllä. Mutta tuota ei juuri kehtaa tuulilasille nostaa joten emännän sylissä apukuskin paikalla on sen paikka.

    Noille täppäreillehän on myös olemassa autotelineitä, joilla ne saa kojelautaan siististi kiinni. Tuossa Rellussahan on oikein "paikkakin" tuolle, ratin läpi tihrustettavaksi Thumb


    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:01
    Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
    « Vastaus #14 : 28.07.2013 kello on 10:11 »
    Itse tein eilen henkisen päätöksen, että seuraavilla reissuilla on päälaitteena tabletti (Samsung Tab 2 3G 10.1"). Henkisfyysisenä päätöksena tilasin karttaohjelmaksi tuon https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alk.copilot.eumarket.premiumeupan .
    Ensimmäinen testiajo kylillä antoi positiivisen vaikutuksen ohjelman toimivuudesta. Perusasetukset löytyivät ihan mukavasti, mutta maileja en saanut muutettua kilometreiksi? Kone jaksaa pyörittää ohjelmaa hienosti ja kun poikkeaa annetulta reitiltä, niin "alta aikayksikön" on näytössä jo uusittu reitti.
    Ehdottomana vaatimuksena karttaohjelmassa oli sen toimivuus ilman verkkoyhteyttä.
    Tämä ohjelma käyttää Navteqin karttoja.

    Tabletilla tulee hoideltua matkoilla nettiasiat ja voipi sillä katsoa valokuvatkin vähän suuremmassa koossa. Kamerakuvien (jos niitä tulee todella paljon) tallentaminen matkan aikana on vielä ratkaisematta, mutta ei ole toistaiseksi muodostunut ongelmaksi.
    Nykyäänhän voi katsella myös nämä maksuttomien tv-kanavien ohjelmatkin netin kautta (jos tarve tulee).

    Skypepuhelutkin hoituvat hienosti ja voi kertoa lapsenlapselle, missä mufa on menossa. Ja kun laitteessa on kasi kamera, niin se antaa lisää ulottuvuutta.

    Tällä mennään - toistaiseksi!