Kirjoittaja
Aihe: Aloittelijalle neuvoja matkailuauton hankintaan (Luettu 90306 kertaa)
« Vastaus #91 : 13.07.2013 kello on 21:11 »
Noin se varmastikin on. Kyseisessä lappusessa olisi kirjoitettu ylös myyjän sanomat remontteihin liittyvät asiat ja nimi alle, jotta tarvittaessa voi todistaa, että autoa ei myydä petostarkoituksessa . Takuu on täysin oma lukunsa eikä sitä hullukaan noihin vanhoihin peleihin antaisi.
Löytyy tarkkaa ja hieman vähemmän tarkkaa luonteen piirrettä joka lähtöön, mutta kukin tablaa tyylillään. Itsestäni tuntuu vain hölmöltä, että ei mitään jälkeä mistään, vaikka osia varmasti on kulunut ja vanhoja tallessa ja rahaa palanut. Itse olen tehnyt oman kansion nykyiselle ajoneuvolleni ja kerään sinne sitten kaikkia lippulappusia siistiin järjestykseen. Maailma näyttää niin erilaiselta eri katsojan silmin. 
Missä määrin pystyt itse korjaamaan /ylläpitämään tuollaista laitetta. Asuinosan kaikki laitteet on helposti päivitettävissä uudempiin ja niitä löytyy kaikkialta. Auton tekniikka taas on sellainen, että reissuun lähtiessä sen pitää toimia, osien saanti on vähintään hidasta ja matkalle osunut tekninen vika muuttaa suunnitelmia huomattavasti enemään kun muutama kymmenen vuotta nuoremmalle autolle. Toivottavasti löydät sopivan ja mieluisen auton, minua ainakin kiehtoo erikoiset ja erilaiset toteutukset enemmän kun tehtaan linjalta tullut laite.
« Vastaus #92 : 13.07.2013 kello on 21:20 »
Mullakin tuo kalusto mitä on henkilö/asuntoautopuolellla ja niiden remontit mitä niihin olen hakenut osia niin roskiin on kuitit lentäneet. Aina kun menee käytettyä ostamaan pitää itse/kaverin joka apuna ostelemassa niin katsoa kampe ja jos tuntuu hyvältä niin ostaa pois,jos vikoja löytyy jälkeenpäin niin katsoo peiliin tai ostaa takuukamppeen liikkeestä,jos nollat ei merkkaa perässä mitään.
« Vastaus #93 : 13.07.2013 kello on 21:26 »
Mulle ei tuon ikäisissä vehkeissä merkkaa lappuliput mitään. Tämän päivän kunto ratkaisee. Kun itselleni wanhaa autoa kunnostelen niin en kyllä mitään lippulappuja keräile. Tuo petos sanana on vähän hurja. Ei tuo 77 vm Kiesi miksikään titaanivaihdokiksi muutu vaikka olis ostokuitista lähtien laput tallella. Toki mukaviahan ne on.
« Vastaus #94 : 13.07.2013 kello on 23:01 »
Tuon ikäisen laitteen kohdalla en puhuisi petoksesta vaikka minkälaisia ruusuja myyjä ulos puhuisi ja vaikka härveli sitten osoittautuisi miinaksi pahimmasta päästä... Niinkuin tuossa on jo sanottu on laite sen verran vanha että kaikki maan ja taivaan väliltä on sen kanssa mahdollista. Se voi olla omistajansa silmäterä joka on oikeasti kunnossa niissä rajoissa kuin iän huomioiden on mahdollista tai sitten se on se pahin pommi mitä maa päällään tuota lajia kantaa. Kun vehkeellä on ikää tuonkin verran niin voinee katsoa että ostajan kannattaa varautua ihan mihin vaan vaikka myyjä mitä sanoisi. Ostaja tietää ostavansa vanhan laitteen ja omakin mieli ja "mussutusherkkyys" kannattaa virittää sen mukaiseksi. Jos noita itse osaa roplata ja fiksata niin silloin on ihan oman harkinnan vallassa miten paljon työmaata on itselleen valmis ostamaan. Se kuinka paljon linkin Mese työmaata tarjoaisi, ei selviä kuin ostamalla ja katsomalla muutaman vuoden päästä taaksepäin ja tekemällä yhteenveto. Mutta kun ostaessa varautuu pahimpaan niin kaikki siitä parempaan päin on sitten positiivista yllätystä elämään. Vieraallahan tuollaisia ei juuri laitateta tai se ei ainakaan ole ns. taloudellisesti järkevää > omiaan ei saa ikikuunaan siitä pois ja "pikkujututkin" voipi kustantaa pelkkinä töinä maltaita. Eipä silti; rakennuttaahan ihmiset harrasteautojakin vieraalla ja hintaa niille kertyy joskus tolkuttomastikin mutta siinä ei sitten olekaan rahan "käytön järkevyys" ykkösprioriteetti vaan ihan jotkin muut tekijät. Tekijät, joille ei haeta perusteluja tai selitystä muualta kuin omista haluista ja mieliteoista. Eikä tuollaisen työn teettäjä ole huolissaan siitä meneekä kymppi vaiko kaksi eli peräti enemmänkin (kymmeniä tuhansia euroja siis). Myyjän ominaisuudessa saattaisin minäkin ohjata toiselle kaupalle jos ostaja kovasti vastuulappuja tms. alkaisi kaipailla kaupan ehdoksi. Myyjänä lähtisin tuossa tilanteessa siitä että "tuossa on laite, tämmöiset olen siihen tehnyt > tutki, analysoi ja vie pois jos tykkäät. Jos pelottaa mitä olet ostamassa niin jätä ostamatta ettei tule ostokrapulaa ja turhia purinoita". Minulle tulee fiilis että tässä keississä ostajalla on ostohousut hyvin jalassa eli tuo laite miellyttäisi tunnepuolella mutta sitten rationaalinen puoli aivoista yrittää viestiä että kaikki ei kuitenkaan ole niinkuin sanotaan olevan. Ja nyt sitten se tunnepuoli vähän kaipaisi täältä rohkaisua  Unohda myyjän puheet ja katso laite läpi sillä mielellä ja ennakkoasenteella kuin sille ei olisi mitään tehty. Jos senkin jälkeen härveli "keskustelee sinulle" niin sitten vaan rationaalista puolta vaimentamaan  Siihen mille tuo linkin Mese esim. minusta vaikuttaa en ota kantaa kun en ole sitä livenä nähnyt ja kuvien perusteella kannan ottaminen on vähän herkkä laji 
« Viimeksi muokattu: 13.07.2013 kello on 23:16 »
« Vastaus #95 : 14.07.2013 kello on 08:26 »
Itse, jos olisin myyjänä lopettaisin kaupanteon heti, sillä tuosta kaupasta kuuluisi jälkeenpäin melkovarmasti melkkää valitusta.
« Vastaus #96 : 14.07.2013 kello on 08:41 »
Kannattaa myös muistaa se, että toisen ruusu on toiselle täysi romu, ja toiselle mitättömän vähäpätöinen vika on toiselle "täysi romu". Eli näille vanhoille ei oikeasti kukaan voi sanoa oikeaa hintaa, ja järjellä näitä ei ainakaan kannata ostaa, koska laittoa on takuuvarmasti. Siksi liikkeetkään ei halua myydä näitä, koska neljäntonnin autoon menee jo pelkkiin puolen vuoden virhevastuisiin monta kertaa katteen verran ja äkkiä yli myyntihinnankin. Ei ihme, että myyjä haluaa lopettaa kaupankäynnin. Jos tuntuu noin tarkalta, niin osta kalliimpi ja liikkeestä, niin et tule niin pahalle mielelle.
« Vastaus #97 : 14.07.2013 kello on 08:43 »
Itse, jos olisin myyjänä lopettaisin kaupanteon heti, sillä tuosta kaupasta kuuluisi jälkeenpäin melkovarmasti melkkää valitusta.
 Tässä oli pari viikkoa sitten sellainen tapaus että Herra x oli myymässä vanhaa jokseenkin hyvää ja siistiä matkailuautoa. Paikalle ilmaantui ostaja, kävi kolmekertaa potkimassa renkaita ja esittämässä omia vaatimuksiaan kaupanteon suhteen sekä kinuamassa kaiken maailman takuita/vastuita myyjälle mitkä olisi kaupan syntymisen edellytyksenä. No Herra x ei myynyt autoa, tuumas vaan että kaikenlaisia tolloja sitä on liikkeellä ja antoi ostaja ehdokkaalle vauhdikkaan lähdön tontiltaan 
« Vastaus #98 : 14.07.2013 kello on 09:26 »
« Vastaus #99 : 14.07.2013 kello on 10:55 »
Sama täällä. Jos "ostaja" rupeaa jotain normitavoista poikkeavaa esim. nimmarilla varustettua "takuulappusta" kyselemään, niin se oli sitten siinä. Hyvät päivänjatkot ja seuraavaa ostajaehdokasta oottelemaan. Myyjälläkin kun on ainakin toistaiseksi tässä maassa täysi oikeus valita myös kelle myy  Kaikkein karmeinta on myydä sukulaisille tahi tuttaville, sillä siinä sitä vasta sitä nitinää ja natinaa saakin sitten kuunnella, vuodesta toiseen. Tai sitten pitää ilmaiseksi ruveta jälkeenpäin korjaamaan jotain "yllättävää" vikaa joka kyllä jo kaupanteon yhteydessäkin oikein erikseen mainittiin jotta tälläinen tahi tälläinen fixaus saattaa jossain vaiheessa tulla eteen  Omalla kohtaa tosiaan jos olen paskaan käteni tunkenut, niin se on se peili jolle valitan ja kiroan. Mistään pienistä ei tulisi mieleenkään edes liikkeelle ruveta 6kk kuluttajavastuun piikkiin mitään natisemaan. Vaan jos sitten esim. kone paukkuu totaalisesti, sukkanauha katkeaa tms. niin asia onkin jo toinen - liikkeen kanssa, mutta yksityisenä se ei auta kuin purra hammasta, leukaa rintaan ja kohti seuraavia pettymyksiä 
« Vastaus #100 : 14.07.2013 kello on 21:55 »
Kiitos, Vemppu todella hyvästä kirjoituksesta! Olen varmaan kirjoittanut huonosti, sillä kaikki ovat saaneet väärän käsityksen tuosta lapusta, jollaisen haluaisin tehdä. En ole kyhäämässä siis mitään takuulappusta, vaan ihan yksinkertaisesti myyjä kirjoittaa mitä on autoon duunannut, esimerkiksi: "Jarrusylinterit ja jarrupalat vaihdettu kesällä 2010" ja allekirjoitus perään. Ei mitään takuuta siitä, että jarrut toimisivat 10 vuotta moitteettomasti, vaan kirjallinen tieto siitä, että ostajalle on myyntitilanteessa kerrottu seuraavat seikat, jotta tarvittaessa voi näyttää toteen, että näin on ostajalle kerrottu. Kiitoksia kaikille avusta. Maailma on pullollaan kohteita, joten ei kuin uutta matoa koukkuun.  Onhan tällaisen vaatiminen hieman outoa varmaan, mutta ei ole pakko tehdä kanssani kauppaa jos ei moista pysty kirjoittamaan.  "Moottori peruskorjattu"-ilmaisukin saattaa joko tarkoittaa sitä, että joka ikinen moottorin osa on putsattu ja kiillotettu tai sitten sitä, että koneeseen on vaihdettu öljyt.
« Vastaus #101 : 14.07.2013 kello on 22:04 »
Menee nyt spämmäämiseksi, mutta kirjoitan vielä minkälaista autoa olen etsimässä ja miksi.  Teen vuorotöitä seuraavasti: 4 päivää töissä, 6 päivää vapailla. 6:n päivän vapailla voisin käydä esimerkiksi 20 kilometrin päässä sijaitsevalla vanhempieni mökillä ja majoittua matkailuautossa. Lisäksi tekisin matkailuautolla muutaman 400 kilometrin edestakaisin reissun puolisoni sukulaisten mökille. Kuljen julkisilla töihin periaatesyistä.  Pääsääntöisesti käyn kävellen kaupassa, mutta asuntoautolla kävisin myös kuntosalilla (edestakaisin 5km), koska julkisissa tuohon 5 km matkaan kuluu 50 minuuttia ja kaikki isommat ostokset eri kaupoista hoitaisin matkailuautolla. Muuta kulkuvälinettä en tarvitse. Kilometrejä ei siis ole tiedossa kovinkaan paljoa, mistä syystä kiinnostaa auto josta ei tarvitse maksaa veroja ja vakuutuksia 2000€ vuodessa. Ajatus sitä, että kodin saa aina mukaan ja aina pääsee toisten nurkista pois omaan tuttuun sänkyyn nukkumaan, kiehtoo minua. Saisi noita 6 päivän vapailla tehtyjä pikkureissujakin hieman kevennettyä, kun on kotoisa olo ja voi reissussakin levätä. 
« Vastaus #102 : 14.07.2013 kello on 22:14 »
Menee nyt spämmäämiseksi, mutta kirjoitan vielä minkälaista autoa olen etsimässä ja miksi. 
Kilometrejä ei siis ole tiedossa kovinkaan paljoa, mistä syystä kiinnostaa auto josta ei tarvitse maksaa veroja ja vakuutuksia 2000€ vuodessa.
No vakuutukseen tarvitset (1000€ vuodessa arvio) trafi nyppää sinulta palttiaralla 600€ vuodessa,.. Millä kulku pelillä sinä meinaat päästä kovin alle 2000€ kenties joku linja-auto tai kuorma-auto niissä ei kait noita veroja niin mene,,korjatkaa kuka tietää.
« Vastaus #103 : 14.07.2013 kello on 23:18 »
No vakuutukseen tarvitset (1000€ vuodessa arvio) trafi nyppää sinulta palttiaralla 600€ vuodessa,.. Millä kulku pelillä sinä meinaat päästä kovin alle 2000€ kenties joku linja-auto tai kuorma-auto niissä ei kait noita veroja niin mene,,korjatkaa kuka tietää.
Esimerkiksi tuolla edellä linkkaamallani. Verot 160 €/vuosi ja vakuutus 0% bonuksilla 590 €/vuosi. Nuo vanhat mersut ovat siitä hyviä, että ne ovat kuorma-autoja ja rekisteröity muu/erikoisajoneuvo, niin verouudistus ei koske niitä jostain ihmeen syystä ja vakuutuskin on ihan mukiinmenevä, kun ottaa huomioon että siihen saa ajan myötä boonuksia.  Ongelmahan ei olisi niinkään suuri, mikäli autolla tarvitsisi ajaa vain esimerkiksi viikon pätkä ja sen jälkeen seisottaa pihassa.
« Vastaus #104 : 15.07.2013 kello on 08:48 »
Nuo vanhat mersut ovat siitä hyviä, että ne ovat kuorma-autoja
Vaan tarttee sitten korttiin sen C:n, jota ei välttämättä jokaisella ole, kuten ei esim. allekirjoittanellak aan 
|