Tämmönen Tunturi oli meikäläisen eka kunnollinen mopo.
Itse aloitin faijan wanhalla Jupiter Sport -66

Itse asiassa allekirjoittaneella on pidempikin historia tuon (ei kuvan yksilö) mopon kanssa, natiaisena faija kun tuli sillä töistä, ei kotipihaan ollut asiaa ellei ottanut mua portilla tarakalle kyytiin
Sittemmin se säilöttiin latoon, josta kaivettiin esiin -82 kun allekirjoittanut täytti 14v. Eka homma oli purkaa koko mopo ihan nippeleiksi, putsata, puunata, maalata ja uusia. Näin mopon entisöinnissä tuli newbiellekin mopon tekniikka varsin tutuksi, enkä tuon kanssa koskaan ongelmiin joutunutkaan, aina oli valmis ratkaisu takataskussa jos jotain eteen tuli kun tunsi moponsa läpikotaisin 
Tuolla sitten päästeltiinkin 18v saakka ja seuraava kokemus mopoihin tuli vasta -00 kun hommasin oman Kymco Cobra Cross -moposkoden bränikkänä työmatkakulkineekse ni. Ja tuon jälkeen sitä onkin sitten ollut lähes tauotta vähintään yksi L-luokan ajoneuvo talossa, isompien osuessa välille 600-750cc

Tuosta ekasta isommasta 650cc fillarista ja sen hankinnasta aikanaan kirjoittelin pienen artikkelinkin http://www.motot.net/wiki/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4_Saksasta

Off-Topic: