Morjens minunkin puolesta ja tässä iski vaunukuume itelleni ja tuota Venäjän matkailua harrastan melko aktiivisesti

Parasta navigaattoria kun kyseltiin niin itse olen seikkaillut (kyllä, ei loma vaan seikkailumatkat

) Venäjänmaalla niin nyt olen havainnut parhaaksi navigaattoriksi NOKIAN älypuhelimet (ovikartat). Oma mielipiteeni on itse puhelimesta ala-arvoista mutta se navigaatori

Karttoja voi ladata mistä maasta tahansa ja navigointi toimii loistavasti ja helposti. Pystyy hakemaan hotelleja,huoltiksia,ravintoloita jnejne ilman nettiä . Aiemmin käytin Oziexploreria kannettavassa tietokoneessa mutta nyt on tuo nokia pessyt mennentullen jo kokonsa tähdenkin. Itse reissuihin Venäjällä vaunulla olen ottanut mietinnän, koska se turvallisuus on mitä on..... Vaunulla liikuttaessa siis. Maa itsessäänhän ei ole niinkään pelottava ja kauhea kuin kerrotaan ja ne ketkä kertoo....

No mutta vielä ei ole vaunua ja kun se tulee niin menee koko talvi rakennellessa sitä, koska etinnässä kostea vaunu ja ISO malliltaan esim. (kafi 642 tyyppinen) Kovin montaa asuntovaunua/autoa en ole edes nähnyt tuollapuolen joten kokemukset Suomipojallakin lie vähäiset? Karjalan alueella se "turvallinen" majoittuminen on myös paljon itsestä kiinni ja järjenkäyttö sallittua kuten Viipurissa ja Pietarissakin. Ensikesään menee väistämättä omat vaunun kanssa seikkailut ja sen aikaa mennään tuolla "retkeilyauto" portterilla Venäjälle ja muuallekkin.
-Kannattaa myös ostaa varalle niitä paikallisia karttoja eli "General karta" mestoista paperisia mukaan. Itelläni on toi 47 alueen kartasto varalta matkassa kun ei ihan sokeesti toinna luottaa elektorniikkaankaan
.
- Ohi aiheen mutta onkos täällä foorumilla itse Venäjällä matkailevia karavaanareita?