rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Matkailuauton tehontarpeesta  (Luettu 37008 kertaa)

• Vieras
  • Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
    « Vastaus #75 : 31.07.2013 kello on 09:52 »
    Kuka tarvii hyviä 0-100 kiihtyvyysarvoja? Hirveetä rääkkiä. Olennaista on vaikkapa 60-100 km/h kiihtyvyys.

Ei matkailuautoilija sillä tiedolla paljoa mitään tee mutta olipahan vaan eka kerta jolloin tuon TM oli myös testannut, siihenhän se huomioni kiinnittyi, jos mua kiinnostaisi tuo tieto niin olisin minä sen jo mitannutkin, tuskin omalla kuitenkaan.  ;D

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
    Re: Matkailuauton tehontarpeesta
    « Vastaus #76 : 31.07.2013 kello on 10:02 »
    Jos ei moottori jaksa viedä, niin muistaa sitten ainakin antaa muulle liikenteelle tietä.

Joskus meinaa vähän ketuttaa, kun raskaalla yhdistelmällä ajoaika on juuri ja juuri riittämässä kotiin asti, ja sitten eteen ilmestyy joku mustaa ja sinistä tupruttava matkailuauto, jonka nopeus humppaa 60-70km/h, eikä ohi pääse millään. Koita siinä sitten puntaroida, jäätkö yöksi tienposkeen 30km ennen kotia vai ajatko kotiin ja toivot, ettei poliisi satu pysäyttämään kuukauden sisään.

Viimeksi vastaavanlainen tilanne oli pari viikkoa sitten. Muutaman auton ja vaunun letkan perässä kuuttaakymppiä Raahesta Liminkaan...

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
    • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
    Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
    « Vastaus #77 : 31.07.2013 kello on 10:10 »
     Meille vanhemmilla kalustoilla ajaville,pitäis jonkun tehdä tarra auton taakse: Olen vanha ja hidas,väistän kohta !!!! ;D

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:04
    « Vastaus #78 : 31.07.2013 kello on 10:12 »
    ..
    Se joka on ajanut Fiat 127:lla niin tietää miten nykyaikainen matkailuauto kiihtyy tuolla maantiellä nollasta sataseen, ohituskiihtyvyys ja sitkeyshän ne ovat tärkeimmät ja niissä 127 ei enää pärjää....turhaa tietoahan tämä on mutta, mulle 70-luvulla syntyneenä nuo 0-100km/h kiihtyvyysmittaukse t jaksaa aina vaan kiinnostaa.  ;D

Aika joviaali arvo tuo 0-100 - empä ole m-autolla tarvinnut, mutta 70-100 ihan eri asia  ;D
    Moottori on tuossakin vain "½ ruokaa" kun toinen puolisko tulee vaihdelaatikosta + kokonaisvälityssuht eesta.

Esim. tällä trasulla Hki-Varkausvälillä ei tarvitse koskea vaihdekeppiin lainkaan - Kustaa Vaasankadun viimesistä valoista 6. vaihteella koko väli  ellei jokin syy hidastaa alle 60km/h 8) .. peräkärry perään, ei muutosta  :D
    Varkaudesta Karvioon (vt23) on typerä 80km/h väli, niin ei kuin 89 vakkariin, niin ei alle 87 tipu missään - se vain muita nopeampia harmittaa, tosin sitten alamäetkin 89 km/h - useat hlöautoilijat haluavat tosin "pumppailla"..
    « Viimeksi muokattu: 31.07.2013 kello on 10:25 »

• Vieras
    « Vastaus #79 : 31.07.2013 kello on 10:19 »
    Aika joviaali arvo tuo 0-100 - empä ole m-autolla tarvinnut, mutta 70-100 ihan eri asia  ;D
    Esim. tällä trasulla Hki-Varkausvälillä ei tarvitse koskea vaihdekeppiin lainkaan - Kustaa Vaasankadun viimesistä valoista 6. vaihteella koko väli  ellei jokin syy hidastaa alle 60km/h 8)

On se Fordin motti sitten parempi ei voi muuta kuin tunnustaa, toki tuo Fiatin 2.3 jaksaa vetää 6. vaihteella tuolta 80 km/h alkaen mutta kun on lukenut niitä Fiatin vaihdelaatikko-ongelmia vanhemmista autoista niin ei tee mieli sitten vedättää vaan suosiolla 5. vaihteella mikäli nopeus tippuu alle 80 km/h todellista. Mutta kun ajaa vakkarilla 83 km/h vitosella niin eipä ole ollut mäkiä täällä kotimaassa missä ei jaksaisi tuota nopeutta pitää, nopeus ei heitä kuin alamäessä, kun moottorijarrutus ei jaksa pitää siinä vaan kiihtyy ja kiihtyy.. ;D

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:41
    • Eipä turhia höttyillä :)
    « Vastaus #80 : 31.07.2013 kello on 10:26 »
    nopeus ei heitä kuin alamäessä, kun moottorijarrutus ei jaksa pitää siinä vaan kiihtyy ja kiihtyy.. ;D

Vielä en ole niin jyrkkää alamäkeä Dukulla kohdannut että tuon nopeusmittaria olisi yli 85km/h saanut nostettua edes vapaalla - ja sitten jotkut puhuu moottorijarrutukses ta :-[

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:04
    « Vastaus #81 : 31.07.2013 kello on 10:39 »
    On se Fordin motti sitten parempi ei voi muuta kuin tunnustaa, toki tuo Fiatin 2.3 jaksaa vetää 6. vaihteella tuolta 80 km/h alkaen mutta kun on lukenut niitä Fiatin vaihdelaatikko-ongelmia vanhemmista autoista niin ei tee mieli sitten vedättää vaan suosiolla 5. vaihteella mikäli nopeus tippuu alle 80 km/h todellista. Mutta kun ajaa vakkarilla 83 km/h vitosella niin eipä ole ollut mäkiä täällä kotimaassa missä ei jaksaisi tuota nopeutta pitää, nopeus ei heitä kuin alamäessä, kun moottorijarrutus ei jaksa pitää siinä vaan kiihtyy ja kiihtyy.. ;D
    Se on sulla toisenlaiset välitykset kuin mulla - sais olla 7. tai jopa 8:kin tuolla +100km/h

• Vieras
    « Vastaus #82 : 31.07.2013 kello on 10:46 »
    Parempi olla tehoa enempi kuin sopivasti vähän.. sen jo aikoinaan veneessä huomasin..On se vaan mukavampi ja voipi olla jopa turvallisempikin..

• Vieras
    « Vastaus #83 : 31.07.2013 kello on 11:02 »
    Se on sulla toisenlaiset välitykset kuin mulla - sais olla 7. tai jopa 8:kin tuolla +100km/h

Niinhän se taisi olla jotta sulla melko tiheäperäinen.. Paljonkos se Transulla on kierroksia 6. vaihteella?

Ducatossa
    5. 80 km/h 2200 k/min
    6. 80 km/h 1950 k/min ja 100km/h 2400 k/min

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:30.10.2022 kello on 20:01
    • Gnothi seauton - Monaco Rambler Vacatione
    « Vastaus #84 : 31.07.2013 kello on 11:32 »
    Rimorissani oli 2.2 TDi ja 140 hp riittävästi tehoja. Kun laitoin vielä RaceChipin niin autostahan tuli melkoinen vääntöihmepakkaus. Kasselin mäessä etelän talvehtimisreissull a, siis auto täys, kun heitin viitosta silmään, niin vauhtihan kiihtyi.
    Sama tehoboksi on nyt Hymerissä, jonka omapaino on liki 500 kg isompi kuin Rimorin. Fiatin tehot ovat 130 hp ja boksilla n. 20 enempi.
    Hymerin moottoritila on niin ahdas, että piti tutulla pajalla asennuttaa se chippi. Jotenkin siinä kävi niin sopivan mukavasti, että vakionopeuden säätöviiksellä vasta alkaa tehoboksi toimia.
    Tämä yhdistelmä on minulle mitä sopivin. Tulee se lisävääntö vain silloin kun sitä haluaa.
    Tässä 2011 Fiat 2.3 mallissa on viitosvaihde turhan liki kuutosta, chippi sitten korjaa asiaa loivissa nousuissa vitosvaihde silmässä. Kulutustahan tehoboksi vähentää ja vääntöä lisää.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:25
    « Vastaus #85 : 31.07.2013 kello on 11:33 »
    Wokkelolla kun ajelee,ei tarvitse kellottaa kiihtyvyttä,jossakin pitkällä suoralla voi nopeus nousta yli 80:san kympin!!!  ;D

Näinhän se pitäisi reissussa olla muillakin...

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:19.11.2025 kello on 07:59
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    « Vastaus #86 : 31.07.2013 kello on 12:02 »
    Parempi olla tehoa enempi kuin sopivasti vähän.. sen jo aikoinaan veneessä huomasin..On se vaan mukavampi ja voipi olla jopa turvallisempikin..
    samaa mieltä vaikkei toi mun auto oo ku vajaa kolmetonnin kokonais painolla ni turboo tekis mieli ny turbottomana tehas ilmottelle tommosia:
    Power / Torque (lowest): 180 hp (134 kW) @ 3,400 rpm / 360 lb·ft (488 N·m) @ 1,700 rpm
    toi vääntö maksimi on pikkasen korkeella ku isoimmalla vaihteella ei 80 km/h vauhiss oo ku 950r/m

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:02
    « Vastaus #87 : 31.07.2013 kello on 12:32 »
    Mulla retkuiluautossa lienee tarpeeksi tehoja, kun pääsin Alpit ylös ja vielä alaskin...
    Siellä kotkanpesän juurella teki aluksi vähän tiukkaa, kun en oikein tajunnut ja köröttelin tavanomaisella lähes tyhjäkäynnillä ylöspäin.
    Sitten kun sen hokasin, niin tuossa 3 tonnin kierroksilla turbo alkoi oikein nykäistä.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:44
    « Vastaus #88 : 31.07.2013 kello on 16:24 »
    Meille vanhemmilla kalustoilla ajaville,pitäis jonkun tehdä tarra auton taakse: Olen vanha ja hidas,väistän kohta !!!! ;D

Olen vanha ja hidas, mutta maksettu.  ;D ;D

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:19.11.2025 kello on 07:59
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    « Vastaus #89 : 31.07.2013 kello on 16:40 »
    Tota olikos jollaki vanhempi auto ku vm80.. ja sill kyll pysyy kevyesti muun liikenteen seassa..