Ei se kaikilla sammu, autojen kopat ja niiden aiheuttamat pyörteet kun on erilaisia.
On tainnut myös tekniikka kehittyä.
|
Ei se kaikilla sammu, autojen kopat ja niiden aiheuttamat pyörteet kun on erilaisia. On tainnut myös tekniikka kehittyä. Helppo nyt tollainen salpa on virittää siihen oven reunaan poppareilla kiinni ja se inhovertteri on jossain muussa tilassa ja ja ja...
![]() Minulla on Waeco RPD110 kompressorikaappi pakastelokerolla ollut käytössä 9 vuotta. Se on alunperin suunniteltu venekäyttöön ja virrankulutus on erittäin pieni. Pakasteet pysyvät pakasteina ja jääkaappi pysyy kylmänä aina. Ei ole tarkka auton asennosta eikä ole muutenkaan koskaan temppuillut yhtään mitenkään. 220Ah akulla pysyy kylmänä viikon eikä tarvi erillisiä inverttereitä virtaa syömään. Voittaa kaasukaapit ja kotijääkaapit 6-0 tehossa, virrankulutuksessa, käytettävyydessä. Kallis se oli, silloin jo melkein tonnin maksoi. Olen harkinnut muutosta 12v akustosta 24v akkupakettiin jossa olisi vapaata kapasiteettia enemmän. Waecolle kelpaa kaikki jännitteet 10-30 voltin väliltä. Akkuja piisaa mun kulkineessa, 3x170Ah 12 volttisia ja 2x24v paketit päälle 235Ah akuilla, 7 akkua yhteensä. Ajon aikana latautuvat. Virta on riittänyt viikoksi jääkaappiin, mikroon, kahvinkeittimeen, primuksen pumppuun, painevesipumppuun, valoihin, lieteen ja muuhun käyttöön ja lopuksi on jyräytetty vielä kymppivolvon kone käyntiin. Kaasua menee vain Primuksen pannulle ja varaajalle, kaikki muu hoituu sähköllä. Mutta homma ei onnistu jos aletaan rakentamaan invertterin perään jääkaappeja ym sellaista joka vaatii invertterin jatkuvaa päälläoloa. Sepä syö joutessaan yhtä paljon kuin Waecon jääkaappi.
No niin, Nyt tuli asiaa poijjaat!!!!
Näytti tuo Waeco olevan myös Dometicin yhtiöryppäässä,vaan kuka mahtaa olla Suomessa jälleenmyyjä?!
Eikun kuukkelia kehiin!!! Ebaystä näytti löytyvän halvimmillaan englannissa,mutta en tiedä mitä rahdit sieltä maksavat. Saksasta löytyi sitä pientä arkkumallia,31ltr, 399e.
Kaapit halvimmillaan enklannissa 700-800e Tavallisesta kotijääkaapista puuttuu mm. oven salpa, jolla ovi lukitaan kiinni, ja myös tuuletusrako asentoon lukitus hoidetaan samalla salvalla. Ikeasta saa noita oven salpoja http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/80108935/ Toimii erinomaisesti. Ei tarvitse kuin yksi. Aina on pysynyt jääkaapin ovi kiinni. Ja tuuletusrako saa samalla salvalla. Paljon säätö mahdollisuutta.
Alkuperäiseen aiheesseen liittyen,kasukaappiin kyllästynyt! Ei toimi ajon aikana,sammuu! On tässä vuosien aikana,(28 vuotta),kokeiltu vaikka mitä,suojauksia laitettu ritilöihin,mikään ei auta,kiitti mulle riitti !!Et sitt oo toiminu mun ohjeen mukaisesti.. kaikissa kulkineiss mist oon korjannu tuon ongelman on sen jälkeen pelannut..
Mutta homma ei onnistu jos aletaan rakentamaan invertterin perään jääkaappeja ym sellaista joka vaatii invertterin jatkuvaa päälläoloa. Sepä syö joutessaan yhtä paljon kuin Waecon jääkaappi.En halua mitenkään väheksyä vaekon hienoutta, se on energia pihi. Mutta tekniikka kehittyy , mun 1000W invertteri ottaa tyhjäkäynti virtaa 50mA kun ei ole kuormaa ja invertteri on päällä, hyöty suhteeksi lupaavat yli 96%.. sen peräss normi nyky kaappi ni päästään aivan yhtä hyvään lopputulokseen.. En halua mitenkään väheksyä vaekon hienoutta, se on energia pihi.Näin on, ja kustannustehokkaast i kuten alkuperäisessä aiheessa painotetaan. ![]()
On tainnut myös tekniikka kehittyä. Minulla ei ole koskaan kaasukaappi sammunut, muun kun kaasun loputtua, vaikka on vastaan tulijoiden puolella. ![]() Jos nyky autoihin mättää akkuja paljon, eukko ainakin on jätettävä pois kyydistä, ainakin Ruotsin reissussa. ![]() Yhteenvetona nään asian silleen, ettei ole mitään syytä vaihtaa toimivaa kaasukaappia saman kokoiseen kompura kaappiin. Pakastimet ja lisä kylmätilat on eri juttu. ![]() En halua mitenkään väheksyä vaekon hienoutta, se on energia pihi. Ja kun oikein virittää, laittaa termarin ohjaamaan sitä invertteriä.... ![]() Kyseessä on nimenomaan alkuperäisen reistailevan jääkaapin tilalle tai edullista lisäkylmätilaa haluaville edullinen vaihtoehto. Eihän alkuperäistä yhdistelmä energiaa käyttäviä kaappeja mikään voita energiatehokkuudess a, jäävät vain usein ainakin lapsiperheille pieneksi.
Edelleen,jokainen tulkoon onnelliseksi valinnoillaan !!! Jääkaappi on selvästikin kiinnostava puheenaihe, suorastaan mieliä lämmittävä. Minä olen aina ollut vähän sitä mieltä että tälläisillä keskustelupalstoill a kannattaa yrittää puhua mahdollisimman yleistajuisesti, silloin asia menee perille mahdollisimman monelle eikä tule väärinkäsityksiä. Voihan tiedoillaan briljeerata, mutta saakohan sillä oikeasti mainetta ja kunniaa näissä piireissä. Kompressorijääkaapp i jonka kerrotaan toimivan 12 V (tai 24 V) jännitteellä, toimii ilman invertteriä. Mielestäni on turha alkaa saivartelemaan sillä onko sen laitteen sisään rakennettu elektroninen systeemi invetteri vai jokin muu ohjausyksikkö. Invertterillä ymmärretään yleisesti laitetta joka muuntaa 12 V (tai 24 V) sähkövirran normaaliksi "töpselisähköksi". Invertteri on matkakulkimessa oiva laite, sitä en kiellä, mutta sen jatkuvan päälläolon huono puoli on sen tyhjäkäyntivirta, joka vain äärettömän harvoin on alle 0.5 A. Jonkun mainitsemaa 50 mA tyhjäkäyntivirtaist a invertteriä on vaikea löytää, - tai ostaa sen korkean hinnan vuoksi. Jos siis haluaa mahdollisimman vähän sähköä kuluttavan kompressorikäyttöis en jääkaapin 12 (tai 24 V) systeemiinsä, niin osta siihen käyttöön tarkoitettu jääkaappi, ei normaalia "kodinkonetta" joka vaatii invertterin toimiakseen. Jos invetteri jo on, ja tietää ettei sähköstä tule pula, niin sitten kodinkonekin on täysin toimiva ratkaisu. Saatan olla liian yksinkertainen ihminen, mutta jos puhutaan kompressori jääkaapista, niin mielestäni on hämäävää puhua samassa yhteydessä kaasusta, etenkään sellaisista kaasuista joiden nimet tuovat mieleen pullotetun poltettavan kaasun. Kompressori toki paineistaa kaasua, mutta kaikki ne kaasut joita kompressorikäyttöis issä kylmälaitteissa käytetään, ovat kylmäaineita. Ja näitä kylmäaineita on nykyään "keksitty" varsin monenlaisia sen jälkeen kun freon haitallisena kiellettiin. Kaikilla kylmäaineilla on puolensa, freon on kaikkein "tehokkain", mutta samalla ympäristölle vahingollisin. Jotkut autovalmistajat eivät suostu laittamaan näitä palavia kaasuja autoihinsa paloturvallisuuden vuoksi, vaikka ne ovatkin ympäristön kannalta parhaita. Suo siellä, vetelä ... Minulla 13 vuotta käytössä ollut arkkumallinen laitteeni on suoraan 12 V sähköllä toimiva malli. Puhuin kuin myyntimies sanoessani että se on 35 litran, se on malliltaan CDF-35, mutta eipä sen sisätilavuus ole kuin 31 litraa. Sen riittävyys on suhteellista, meidän 4 hengen perheelle se on riittänyt hyvin n. 3 vrk retkille, harvoin tulee sen pidempään oltua ettei kaupan ohi kuljeta. Mutta on kyllä joskus oltu äijäporukalla liikkeellä ja kylmät kaljat on loppuneet jo varhaisessa vaiheessa ensimmäistä iltaa, lähinnä siksi ettei kukaan älynnyt laittaa ajoissa lisää kylmenemään. http://www.marinea.fi/waeco_coolfreeze_cdf-35 |