Ketjun aloittajalla näyttää olleen E-lux RM 4230 jääkaappi mitoista päätellen. Itse päädyin vuosi sitten samanlaisen kaapin vaihtoon 7- vuoden tuskailun jälkeen, osasyynä myöskin huono jäähdytysteho ja pieni tilavuus. Autoni on VW Karmann v. -93.
Olen venesähköasentaja vuodesta -73 ja olen työssäni asentanut 12V kompressorijääkaapp
eja uusiin veneisiin useita satoja joten
luonnollinen valinta oli tietysti suoraan autoni sähköjärjestelmään sopiva kaappi ilman mitään muuntimia.
Markkinoita tutkailtuani päädyin italialaiseen Vitrifrigo C85i kaappiin jossa on Danfossin 12-24V kompressori. Valintaan vaikutti toki se
että myyjäliike oli tuttu ja se että suuret englantilaiset ja italialaiset veistämöt käyttävät Vitrifrigon kaappeja useissa malleissaan.
Valitsemani kaappi on mitoiltaan lähes sama kuin RM 4230, se sopii suoraan sen tilalle. Vain korkeus on n. 30mm matalampi.
Käyttökokemukset viime kesäkaudelta n. 25 yöpymistä. Ajamme paljon, olemme samassa paikassa enintään 2 yötä joten akut ovat
yleensä täynnä leiriintymisvaihees
sa. Asunto-osan akut ovat 160Ah ja 100Ah AGM varustettuna valintakytkimellä (1, 2 tai molemmat)
Näyttää siltä että 160Ah akku riittää kaksi vuorokautta normaaliasumista. Valaistus, TV, digipoxi, tietokone ym.
Virrankulutus on kompressorin käydessä n. 2,8A ja käyntiaika n. 25 - 40% riippuen vuorokaudenajasta ym.
Jäähdytysteho on erinomainen. Saa olla tarkkana ettei jäädytä kaapin sisältöä jos esim. kauppareissun jälkeen laittaa termostaatin täysille ajon ajaksi jäähdyttääkseen ruuat nopeasti, kuten -80 luvulla oli tapana purjeveneissä tehdä silloin kun akkuja ladattiin.
Nyt ei tarvitse pelata termostaatin kanssa, asian voi unohtaa.
Viime kesä oli viileä, joten vasta hellekesä näyttää, mihin autoni akkukapasiteetti riittää. Ajatuksena on asentaa seuraavaksi
aurinkopaneeli varmistamaan akkujen lataamista ja lisäämään puskayöpymisten pituutta.
Epäileville tiedoksi, en ole koko työurani aikana törmännyt invertterillä varustettuun 12V kompressorijääkaapp
iin. Johtuu varmasti siitäkin, ettei mikään kaapinvalmistaja niin kallista ratkaisua tee koska 12V kompressoreita on valmistettu varmastikin viimeiset 40v.
Vitrifrigon maahantuoja on turkulainen kissalogolla varustettu venetarvikeliike, Google kertoo tarkemmin. hintaluokka n. 870€.
Muistakaa, että jos haluaa hyvän ja halvan, täytyy ostaa sitten molemmat!