rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Motonetin akut.  (Luettu 99259 kertaa)

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:28.11.2025 kello on 12:09
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Motonetin akut.
« Vastaus #60 : 10.06.2016 kello on 19:30 »
Uudelle hupiakulle olisi tarvetta kun vanha räjähti. Kesä meni automatkailun suhteen pilalle kun tuli työmahdollisuus vaikka se tarkoitti että viikot kuluu töissä ja vielä ilman oikeaa korvausta. Mutta jokatapauksessa siis nyt on ollut mietinnässä minkälainen vapaa-ajan akku tuohon nyt seuraavaksi kannattaisi hommata. Motonetissä näyttäisi nyt olevan Sznajder kanta-asiakas alessa.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/900100/Sznajder-100Ah-vapaa-ajan-akku-P350xL175xK190--

Biltema kehui omia akkujaan ja väitti että TM:n testissä olivat pärjänneet hyvin. TM:n noin yleensä olen tykännyt luottaa.

Se mitä nyt on forumeilta lueskellut, niin merkkikään ei välttämättä takaa ainakaan näissä halvemmissa akuissa mitään erikoista. Ja hintaluokkaa tuntuu olevan jotakuinkin samanlainen. AGM akut sitten erikseen. Mutta jos olen käsittänyt oikein niin ne vaatii laturiltakin jotain erikoista. Oma laturini on kuitenkin vuodelta 89, joten en tiedä onko siinä moista asetusta. Ja kestoistakin olen tainnut luke apuolesta ja vastaan.

Eli onko jotain mitä ehdottomasti kannattaa välttää ja/tai mitä ehdottomasti kannattaa suosia? Kapasiteettia saisi olla jotain tuota 100 amppeeritunnin luokkaa.

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:57
« Vastaus #61 : 10.06.2016 kello on 19:35 »
Pysyt vain erossa Exide-akuista. ;)

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:10.04.2022 kello on 08:56
« Vastaus #62 : 10.06.2016 kello on 19:37 »
Mulla on ollut nuo snajderit parivuotta ja moitteetta ovat pelanneet.

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:47
« Vastaus #63 : 10.06.2016 kello on 20:14 »
Motonetista katselin keväällä vapaa-ajan akkuja ja kummastelin, kun niissä oli aika vanhat päiväykset...

Boschin 180Ah akut oli päiväykseltään yli vuoden vanhoja. Liekö maanneet hapotettuna ylivuotisina hyllyssä. Sznajderin vastaavassa oli päiväys 2 kuukautta vanha. Kerran olin ostamassa Bannerin 6v akkua Motonetistä. Yksi oli saldona. Kun kävin paikan päällä ostamassa, niin eivät suostuneet myymään, koska oli kuulemma liian kauan maannut hyllyssä.
En tiedä onko tuolla merkitystä, mutta kyllä minä toimisin samoin kuin ruokakaupassa. Elikä katsoisin päiväyksen ja ottaisin sen tuoreemmaan.
Mulla on retkuiluautossa vielä Sznajder 185Ah tavallinen vesiakku. Seitsemäs vuosi on menossa ilman oireilua. Tyytyväinen olen ollut myös Boschin käynnistysakkuihin.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:32
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
« Vastaus #64 : 11.06.2016 kello on 00:31 »
Itse olen motonetistä hankkinut kaikki harvat akut viimeisen 10 vuoden aikana ja aina ollut tarralaput päällä jossa hapotuspäivä max. 2kk ostosta.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:47
« Vastaus #65 : 11.06.2016 kello on 07:08 »
Itse olen motonetistä hankkinut kaikki harvat akut viimeisen 10 vuoden aikana ja aina ollut tarralaput päällä jossa hapotuspäivä max. 2kk ostosta.
Näin varmasti pitäisi ollakin....

Olettaisin, että ongelma on keväällä. Loppukesän varastoa jää hyllyyn, kun sesonki on ohi. Tuskin vievät hylkyyn talvehtineita akkuja. Kannattaa siis lukea, mitä siinä pienessä tarrassa lukee.
En tiedä sitten, miten varsinaiset akkuliikkeet toimivat varastoakkujensa kanssa.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:19.11.2025 kello on 07:59
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
« Vastaus #66 : 11.06.2016 kello on 08:08 »
akku liikkeet varastoi akut kuivanaja hapotetaan siinä vaiheessa kun asiakas ostaa akun.
niin ainakin mun käyttämä akkukauppias Thumb

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:44
« Vastaus #67 : 11.06.2016 kello on 08:30 »
Mää kävin tammikussa 30 pakkasilla hakeen oulun akusta työautoon akun niin ne oli valmiita ja työntekijät kulki juoksemalla kun vaihtoivat akkuja autoihin, hinuri roudas vaan lisää autoja pihaan  ;D. Myi akun ja sanoi että tehän saatte ite vaihdettua   :D. Silloin kävin motonetissä muuten asioilla niin autonakku hylly oli tyhjänä, eikä toiveikkaana ollut että tulisi nopeasti lisää.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:10.11.2025 kello on 09:31
« Vastaus #68 : 11.06.2016 kello on 13:03 »
Uudelle hupiakulle olisi tarvetta kun vanha räjähti. Kesä meni automatkailun suhteen pilalle kun tuli työmahdollisuus vaikka se tarkoitti että viikot kuluu töissä ja vielä ilman oikeaa korvausta. Mutta jokatapauksessa siis nyt on ollut mietinnässä minkälainen vapaa-ajan akku tuohon nyt seuraavaksi kannattaisi hommata. Motonetissä näyttäisi nyt olevan Sznajder kanta-asiakas alessa.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/900100/Sznajder-100Ah-vapaa-ajan-akku-P350xL175xK190--

Biltema kehui omia akkujaan ja väitti että TM:n testissä olivat pärjänneet hyvin. TM:n noin yleensä olen tykännyt luottaa.

Se mitä nyt on forumeilta lueskellut, niin merkkikään ei välttämättä takaa ainakaan näissä halvemmissa akuissa mitään erikoista. Ja hintaluokkaa tuntuu olevan jotakuinkin samanlainen. AGM akut sitten erikseen. Mutta jos olen käsittänyt oikein niin ne vaatii laturiltakin jotain erikoista. Oma laturini on kuitenkin vuodelta 89, joten en tiedä onko siinä moista asetusta. Ja kestoistakin olen tainnut luke apuolesta ja vastaan.

Eli onko jotain mitä ehdottomasti kannattaa välttää ja/tai mitä ehdottomasti kannattaa suosia? Kapasiteettia saisi olla jotain tuota 100 amppeeritunnin luokkaa.

No mulla on ollu nuo linkittämäsi akut usiamman vuoden nyt ja mitä käytössä olen havainnut niin huolettomia on olleet. On tästä tullut kommentoitua aiemminkin. Ei tule hajuja sisälle tms. Kun ostin nuo geeliakkujen pimahdettua, niin katsoin siellä Hämeenlinnan myymälässä että päiväys on tuore ja ostin silloin pari, kun hommasin tuon Motonetin kantiskortin. Sen verran hyvin tuli alennusta. Roudasin sitten akut kotio, nappasin teipit kansista auki ja ne muovilisut ja korkit oli alla ihan perinteiset, niin katsoin ominaispainot ja latasin ihan tappiinsa molemmat sitten älylaturilla. Sitten annoin huokasta niitten päivän, katoin napajännitteet ja asensin autoon. Autossa laitoin asennuksen jälkeen EBL 99 stä akkuvalinnan "Blei saure" asentoon ja kokeilin että laitteet pelittää. (Lataaminen on kaiken aa ja oo ettei pakkasilla ole tyhjät.) Ja siellä ne on hommansa tehny. Kerran pari vuodessa tarkastan noi ominaispainot aina varalta. Mulla joskus autossa kävi niin, että oli Exide starttiakku ja meni varkain kenno pimiäksi ja kun tuon havatsin oli takuu just loppu. Sen jälkeen on noita Sznjadereita ollut minulla akut. En kuitenkaan sano että muut huonoja olis. Noita vaan on passeliin hintaan ja kestää usiamman vuoden käyttää.

Minun mielestä akun kestoon nykyään vaikuttaa kaikkein eniten ehkä teiden kunto. Kun osa maanteistä on niin karkiaa ja ruoppistakin että auton kaikki palikat on kovalla rasituksella. Ja tärinä tunnetusti rasittaa akkujen rakennetta. Olen laittanut sellasta teltanaluspatjaa nykyään vähän vaimetamaan tuota akkujen tärinäpuolta. Elikkä leikannu sellaset solumuovi vuoraukset ja myös sinne akun alle. Jos vähän ees hillittis. Tuossa kävin viime viikolla Saloisilla täällä Janakkalassa ja oli kyllä ihan kirotun rupinen ränni ajettavaksi. Rooppeja oli yritetty paikata ja niistä oli tullu sellanen muhkurapinta ja taas vieressä rikkonainen pitumi. Kolmee neljääkymppiä ajoin ettei kaapit puroonnu. Mukulakivi on sen rinnalla kyllä pumpulipeltoa  :-\

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:11.11.2025 kello on 11:51
  • Hämeenperä
« Vastaus #69 : 11.06.2016 kello on 13:37 »
No mulla on ollu nuo linkittämäsi akut usiamman vuoden nyt ja mitä käytössä olen havainnut niin huolettomia on olleet. On tästä tullut kommentoitua aiemminkin. Ei tule hajuja sisälle tms. Kun ostin nuo geeliakkujen pimahdettua, niin katsoin siellä Hämeenlinnan myymälässä että päiväys on tuore ja ostin silloin pari, kun hommasin tuon Motonetin kantiskortin. Sen verran hyvin tuli alennusta. Roudasin sitten akut kotio, nappasin teipit kansista auki ja ne muovilisut ja korkit oli alla ihan perinteiset, niin katsoin ominaispainot ja latasin ihan tappiinsa molemmat sitten älylaturilla. Sitten annoin huokasta niitten päivän, katoin napajännitteet ja asensin autoon. Autossa laitoin asennuksen jälkeen EBL 99 stä akkuvalinnan "Blei saure" asentoon ja kokeilin että laitteet pelittää. (Lataaminen on kaiken aa ja oo ettei pakkasilla ole tyhjät.) Ja siellä ne on hommansa tehny. Kerran pari vuodessa tarkastan noi ominaispainot aina varalta. Mulla joskus autossa kävi niin, että oli Exide starttiakku ja meni varkain kenno pimiäksi ja kun tuon havatsin oli takuu just loppu. Sen jälkeen on noita Sznjadereita ollut minulla akut. En kuitenkaan sano että muut huonoja olis. Noita vaan on passeliin hintaan ja kestää usiamman vuoden käyttää.

Minun mielestä akun kestoon nykyään vaikuttaa kaikkein eniten ehkä teiden kunto. Kun osa maanteistä on niin karkiaa ja ruoppistakin että auton kaikki palikat on kovalla rasituksella. Ja tärinä tunnetusti rasittaa akkujen rakennetta. Olen laittanut sellasta teltanaluspatjaa nykyään vähän vaimetamaan tuota akkujen tärinäpuolta. Elikkä leikannu sellaset solumuovi vuoraukset ja myös sinne akun alle. Jos vähän ees hillittis. Tuossa kävin viime viikolla Saloisilla täällä Janakkalassa ja oli kyllä ihan kirotun rupinen ränni ajettavaksi. Rooppeja oli yritetty paikata ja niistä oli tullu sellanen muhkurapinta ja taas vieressä rikkonainen pitumi. Kolmee neljääkymppiä ajoin ettei kaapit puroonnu. Mukulakivi on sen rinnalla kyllä pumpulipeltoa  :-\

Ominaispainoja kun mittailet, niin saatko niin tarkan mittauksen, että noissa 2 vuotiaissa akuissa näkyy eroa kennojen välillä? Siitähän se akun tuho alkaa, että yksi kenno toimii eritahtiin.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:28.11.2025 kello on 12:09
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
« Vastaus #70 : 11.06.2016 kello on 16:21 »
No yhden noita nyt hain noita kanta-asiakastarjouksessa olevia akkuja tänään. Toinen on vielä harkinnassa. Hyvin ollaan tuolla 110 AH ainakin viime kesänä pärjätty, mutta kun harkinnassa on ollut se telkkarin lisääminen jos hommaisi invertterin.  Oma arvioni on, että suurimmassa osassa tapauksia ainakin se joka toinen yö oltaisiin pistokepaikan päässä ja jos ei olla niin niin harvoin tapahtuu, että silloin voidaan hyvin ollakin ilman sähköjä. Mutta kuinka kauan suurinpiirtein riittää 100 AH akku jos käytössä on telkkari, kännykän ja iPadin laturit ja mahdollisesti läppäri? Pärjäänkö yhden vuorokauden vai tavitsenko toisen?

Sitten kysymyksiä tuosta akusta. Kysyin Motonetissa, kun täällä on ollut puhetta noista tarroista ja hapotuspäivistä. Tässä oli yksi tarra, jossa päivämäärä 9.6.2016. Kysyin siitä, niin tulevat kuulemma Motonetiin tehtaalta suoraan hapot sisällä ja tuo tarra kertoo sen päivämäärän kun akut ovat heille saapuneet. Kyljessä on tarra jossa on kuukaudet ja vuodet ja joku check boxi, mutta kukaan ei ole minun akkuuni mitään merkannut.

Kysyin myös tuosta ilmaputkesta että mihin tulee. Motonetin akkuspesialisti, joka paikalle haettiin, kertoi että tässä ei sellaista ole eikä tarvita. Eikä tätä kuulemma voi huoltaakkaan kun on suljettu akku. Kannessa kyllä on tuollainen indikaattori ja siinä on vieressä tarrassa kolme erillaista kuvaa, joista yksi taisi olla ladattu, ykis kai tyhjä ja yksi oli "service" joten olettaisi että tuolle jotain huoltoa voi/pitää tehdä.

Eli miten tämän akun kanssa pitää käytännössä elää?

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.08.2025 kello on 19:34
« Vastaus #71 : 11.06.2016 kello on 17:50 »
Tuo tärinä on todella tuhoisaa akuille, pyöräilin aikoinaan 24km/sivu työmatkaa ympäri vuoden, niin yritin laittaa pyörän valoakuksi pientä happoakkua, mutta se ei kestänyt edes yhtä työmatkaa, vaikka tein hienon jousitetun ja tärinävaimennetun telineen. Laitoin sitten geeliakun ja se kesti parhaimmillaan satoja työmatkoja.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.08.2025 kello on 19:34
« Vastaus #72 : 11.06.2016 kello on 17:56 »
Jos olisi paljon ylimääräisä rahaa, niin tällainen Litiumrautafosfaatt iakku akku olisi ehdoton asuntoautokäyttöön, vaikka loppujen lopuksi saattaisi tulla halvemmaksi kuin nykyiset lyijyakut joiden laatu tuntuu melko huteralta.
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20160611065206&SearchText=lifepo4+battery+100ah

Hinta vain tulleineen ja veroineen menee 1000E:n paikkeille.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:11.11.2025 kello on 11:51
  • Hämeenperä
« Vastaus #73 : 11.06.2016 kello on 18:14 »
Jos olisi paljon ylimääräisä rahaa, niin tällainen Litiumrautafosfaatt iakku akku olisi ehdoton asuntoautokäyttöön, vaikka loppujen lopuksi saattaisi tulla halvemmaksi kuin nykyiset lyijyakut joiden laatu tuntuu melko huteralta.
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20160611065206&SearchText=lifepo4+battery+100ah

Hinta vain tulleineen ja veroineen menee 1000E:n paikkeille.

Tämä on minullakin edelleen suunnitteilla.
Tämän ituhan on siinä, että jokainen kenno controlloidaan ja ladataan erikseen älykkölaturilla.
Lisäksi sitä voi ladata vaikka 200A virralla, jos on kiire.
Tonnilla pitäisi saada 200Ah ja retkimalli.
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.04.2018 kello on 18:08
  • Internet on loistava keino päästä nettiin.
« Vastaus #74 : 11.06.2016 kello on 18:21 »
Hyvinkään Motonetista hain tänään mopottimeen akun, no se kyllä piti ite hapsottaa mukana tulleella hapolla.

Mutta samalla kun pyörin siinä akku hyllyllä niin siinä oli kyltti jossa luki jotenkin näin:

Kun ostat autoon akkua niin käytä se palvelutiskin kautta niin testaavat ja tarkastavat akun.

En ole ennen huomannut tuollaista kylttiä siellä.