rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: LiFePo akku ja laturit  (Luettu 258 kertaa)

• Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:09
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
LiFePo akku ja laturit
« : eilen kello 19:50 »
Mikähän olisi turvallinen paikka ostaa otsikon mukaiset tarvikkeet? Eikä edullisuuskaan olisi haitaksi!

Tarjontaa on runsaasti kun olen muutamia klikannut.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:29
Vs: LiFePo akku ja laturit
« Vastaus #1 : eilen kello 19:57 »
Akut tuli Puolasta, muuta en ostanut….

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:16
  • Kulkija
« Vastaus #2 : tänään kello 07:42 »
Akut ostin Saksasta, Redodo on merkki. Toimivat kyllä, mutten suosittele, kun ei saa kennokohtaista dataa ulos.

Jos Suomesta ostat, niin Victronin vehkeet mistä tahansa, itse keräilin mistä oli saatavilla ja paras hinta. Kaikki eri kaupoista. Ne toimivat, tai ainakin pääosin. Oli vaan huonoa tuuria, kun DC DC-laturi kärysi ikävästi ensimmäiset noin 1000 km. Nyt ei enää. Näytöksi hankin satasen Samsung-tabletin, siihen Victronin oma käyttöjärjestelmä.

Jos on vanhat aurinkokennot tai pienet, niin uusisin samalla. Itsellä jäi tekemättä ensi vaiheessa, ensi kesäksi jos hankkisi. 2013 vuoden kaksi pienehköä kennoa ei paljoa tuota, vaikka "paperilla" ovat kohtuulliset.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:19
« Vastaus #3 : tänään kello 08:19 »
^
Tuon Alanin järjestelmän tuntien juuri noin suosittelen kanssa laittamaan, ja jos kyvyt riittää niin asennuskin helppoa. Tuo akkujen appi yllätti, olisin olettanut paremmaksi.
Omani olen hankkinut banggodilta, siinä saa kennojännitteet ja trenditn sekä ohjattua latsusta ja purkua. Virta ja jännite näkyy reaaliajassa. Ainut mikä puuttuu on Wifi, saisi etänäytön. Nyt vain bt paikallisesti.
Laturina verkosta vanha 50A joka geeliasennolla hoitaa sen mitä tarvitaan, etäkytkennällä voin ladata tarvittaessa. Paneelina 2x210W liimattuna kattoon, siis taipuvat. Mppt säädin 30A puuilosta, pitää hyvin akun 200 Ah varattuna.
Toiseen kulkineeseen ostin akun Aliexpressistä, mutta se oli huono paikka, tuotteet tuli mitä sattuu vaikka tilauksessa näytti ok. Palautukset ei onnistu ja muutnkin yhteydenpito huonoa.
Tässä retkiksessä Vevor hybridi invertteri hoitaa kaiken, ainut että järjestelmä 24V ja etäyhteyksiä ei saa tähän malliin.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:30
  • viihtyy puskissa
« Vastaus #4 : tänään kello 08:34 »
^
 Paneelina 2x210W liimattuna kattoon, siis taipuvat. Mppt säädin 30A puuilosta, pitää hyvin akun 200 Ah varattuna.

Mikä on kokemus noista liimattavista paneeleista? Olisivat helpot ja kevyet laittaa katolle, kun mulla on vaunu jo ihan maksimipainossa. Juutuubivideoissa jotkut on saaneet ne, no ei nyt ihan palamaan mutta mustumaan ja hajoamaan kovassa auringossa..

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:36
« Vastaus #5 : tänään kello 09:27 »
Mikä on kokemus noista liimattavista paneeleista? Olisivat helpot ja kevyet laittaa katolle, kun mulla on vaunu jo ihan maksimipainossa. Juutuubivideoissa jotkut on saaneet ne, no ei nyt ihan palamaan mutta mustumaan ja hajoamaan kovassa auringossa..
Mulla on ollut se käsitys että liimattavat kuumenisi liikaa...

Perusteluna on pidetty alapuolisen tuuletuksen puutetta.

Asiasta toiseen. Mitä hyötyä tavan tallaajalle on, jos apista näkee kennokohtaiset jännitteet? Omissa Power Queenissa tiedot on jätetty pois ilmeisesti säästösyistä. Balansointi kuitenkin toimii BMS:n avulla omia aikojaan. Korkeintaan latausjännitettä voisi säätää kennokohtaisten tietojen perusteella.
Käytännössä kytke ja unohda. Riittänee varaustason seuranta seisonnassa ja varaus käytön aikana. Appi kertoo varaustason epämääräisesti prosentteina. Seuraan vain jännitettä seisonnassa apista. 12,9 V jännitteellä aloitan täydennyslatauksen.

Käytössä.
2x100 Ah Power Queen akut
DC / DC Yhdistelmälaturi Ctek, joka lataa akkuja auton älylaturilta 20 A ajossa ja paneeleilta yhtäaikaa, tai erkseen.
Paneeleina 2x 115 W rinnan kytkettyinä. Toinen yksikide ja toinen monikide.
Verkkolaturina Victron 15 A. (Näissä on tyyppivikaa ollut LiFePO4 akkuja ladattaessa)

• Karavaanari
« Vastaus #6 : tänään kello 10:39 »

Perusteluna on pidetty alapuolisen tuuletuksen puutetta.

Sama käsitys että perinteiset joustavat kuumuu ja käyttöikä tuppaa jäämään lyhyeksi.
Purkkariporukoiden CIGS-paneelit nykysellään ilmeisesti pärjää jäykille paneeleille kohtuullisen hyvin ja se näkyy takuiden pituudessakin, mutta myös hintalapussa. Noissa on lisäksi myös ohitusdiodeja tyypillisesti useampia kymmeniä,  joten varjoja sietävät jäykkiä paremmin.
Jos olisi tilanne että pitäisi esim korkeuden tai jonkun muun syyn takia katolle välttämättä joustava paneeli laittaa niin itse varmaan katselisin sitten noita, vaikka hunajaa maksavatkin.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #7 : tänään kello 19:28 »
Perusteluna on pidetty alapuolisen tuuletuksen puute

Esson baarissa kuulee kaikenlaista.
Ei ole täälläkään mokomasta kuultu…

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:42
  • Kaasuton karavaanari
« Vastaus #8 : tänään kello 22:42 »
Minä ostin 1.5v sitten nämä: https://lanpwr.com/products/lanpwr-12v-100ah-lifepo4-battery ja noista bluetooth versiot. 2 kpl oli silloin kotiin tuotuna 500e. Muistaakseni silloin noita ei ollut ilman bluetoothia. Ainakin vielä olen ollut tyytyväinen ostokseeni.

anything