Eli nyt kun Victronissa riittää potkua sekä Lifepon lataamiseen että lattialämmityksen käyttöön, niin ainakin Dometicin voi poistaa.
Myös tuon toisen, koska en tarvitse akkujen latausvirtaa autolta, eikä se soveltuisikaan Lifepon lataamiseen.
|
Sivuja: [1] Siirry alas
Eli nyt kun Victronissa riittää potkua sekä Lifepon lataamiseen että lattialämmityksen käyttöön, niin ainakin Dometicin voi poistaa. Myös tuon toisen, koska en tarvitse akkujen latausvirtaa autolta, eikä se soveltuisikaan Lifepon lataamiseen. Nyt kun tutkin kytkentöjä, niin ilmeisesti tuo Dometicin Virtalähde on vain lattialämmityksellä tarkoitettu. Tuo toinen Virtalähde on taas Dc-dc muunnin, joka muuttaa autolta vaunulle tulevan jännitteen akun lataukseen sopivaksi.Tuo dometic on aiemman kytkennän mukaan ohjauspaneelin keskus, siinä sulakelähdöt, latauksen hallinta ja verkkomuuntaja hakkurilla. Yleensä lattialämmityksillä on muuntaja, siinä on yleensä valitsin jolla valitaan teho lämmityskalvolle. Toki voi käyttää suoraa 12V:n syöttöä, mutta se ei sitten tiedä mikä lämpö tulee. Toki alan ammattilaisena tiedät mistä syöttö otettu. Mieti otatko lattialämmityksen invertteriltä, kuten aiemmin ollut verkkosyötössä, teho noin 100-250W joten siihen kassiin tuottoa ja varauskykyä. Tai sitten jättää lattialämmön pois. Itselläni se on vaihdettavissa maasähkön ja invertterin välillä pistotulpalla. Tuo dc-dc muunnin ehkä kannattaa säilyttää, mikäli voi ohjelmoida lifepo4 akulle, ja vaikka vakiokin niin se on lyhyt aika eikä riko akkua. Ei se turhaan ole autolta lataus, aina ei saa aurinkoa ja jos kaikki kulutus on akun kautta, menee yllättävän paljon. Akun kapasiteetti ei auta mikäli sitä energiaa ei saa ulkoisesta lähteestä, mm paneeli, auto, tai maasähkö/agrekaatti. Esim nyt juhannuksena riitti aurinko juuri ja juuri viikon oleskeluun 200Ah akulla, toki kaikki toiminnot akun kautta. Alimmillaan taisi olla aamupalojen jälkeen auringon aloittaessa työnsä noin 7% illalla olikin vain noin 45-50% joten toivoi seuraavaa aurinkoista päivää. Paneeli on 420Wp ja tuotto auringosta parhaillaan noin 20A akkuun, toki se aina pilven sattuessa kohdalle lasku noin 10A:Iin. Muuten kuulostaa hienolta projektilta, Kokeileminen kannattaa. Näitä olen nyt neljä tehnyt ja viides tulossa. Sivuja: [1] Siirry ylös
|