rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Lifepo4 ja EBL99  (Luettu 9167 kertaa)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:24
Vs: Lifepo4 ja EBL99
« Vastaus #30 : 17.04.2026 kello on 10:01 »
Kahden akun tarve riippuu monesti tilankäytöstä...

Ei välttämättä purkuvirrasta invertteriin. Itselläni on 2 x 100 Ah rinnakytkettynä, joista purkuvirta invertteriin on 2 x 100 A. Vastaavasti saisin yhdestä 200 Ah LFP akusta purkuvirtaa 200 A. Elikä ei siinä eroa, mutta mulle se isompi akku ei mahtuisi yksistäänkään.
Tosin LFP akut saadaan puristettua nykyisin yhä pienempiin mittoihin Powerqueenin 140 Ah matala akku on jo samoissa kuorissa, kuin 100 Ah akku.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:02
« Vastaus #31 : 17.04.2026 kello on 11:55 »
Hyvä, kiitos. Uusi tieto oli tuo kahden akun tarve. Mulla on 1800W invertteri ja mahdollisesti pienen mikron aion vielä autoon asentaa. Edellisessä oli. 6 v odotellut varastossa.

Ainoa vaan, että asentaja tai asennusliike puuttuu yhä. Tieto olisi tärkeä, sellainen jolle kelpaa omat osat.
Mielenkiinto olisi kokeilla asennella sulle mutta missä se voisi tapahtua.
Nähtiin viime kesänä sexsjössä.

Tavarat saa hankkia mistä kukin haluaa uhrata ja ottaa riskit.

Näin minäkin teen. Juuri pari kk sitten tilasin aliexpressistä 200Ah 24V akun 165€ ja tuli 100Ah.
Reklamoin kuvan kanssa ja sieltä tuli pyyntö palauttaa akku. Saa nähdä miten homma etenee, myönsi myyjä virheen ja lupasi paluu rahdin kuitata, juuri lähti väärä akku Kiinaan.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #32 : 17.04.2026 kello on 14:49 »
Näin minäkin teen. Juuri pari kk sitten tilasin aliexpressistä 200Ah 24V akun 165€ ja tuli 100Ah.
Reklamoin kuvan kanssa ja sieltä tuli pyyntö palauttaa akku. Saa nähdä miten homma etenee, myönsi myyjä virheen ja lupasi paluu rahdin kuitata, juuri lähti väärä akku Kiinaan.
Tämäpä sinänsä hyvä tieto...

Lueskelin kokemuksia Powerqueen akun reklamoinnista. Akku kirjoittajan mielestä vaadittiin ainakin ensin omalla kustannuksellaan lähettämään Saksaan. Postimaksu akun riskialttiudesta johtuen olisi ollut kohtuuton Suomen päässä. Tiedä sitten, oliko reklamoija huonosti perustellut asiansa.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:03
  • Kulkija
« Vastaus #33 : 18.04.2026 kello on 11:41 »
Mielenkiinto olisi kokeilla asennella sulle mutta missä se voisi tapahtua.
Nähtiin viime kesänä sexsjössä.

Tavarat saa hankkia mistä kukin haluaa uhrata ja ottaa riskit.

Hyvin muistan, oli mukava tavata. No kyllähän minä sinne ajelen ihan mielelläni. 👍

Komponentit saan hommattua, vielä on tuon akun laatu pohdinnassa, eli paljonko siihen tekee mieli laittaa.

Sitä en vielä tiedä, mitä tarvikkeita tarvitaan akun, säätimen ja laturin lisäksi.

• Karavaanari
« Vastaus #34 : 18.04.2026 kello on 17:11 »
Hyvin muistan, oli mukava tavata. No kyllähän minä sinne ajelen ihan mielelläni. 👍

Komponentit saan hommattua, vielä on tuon akun laatu pohdinnassa, eli paljonko siihen tekee mieli laittaa.

Sitä en vielä tiedä, mitä tarvikkeita tarvitaan akun, säätimen ja laturin lisäksi.
No nyt aurinkoisina päivinä normaaliin elämään riittää reilusti 200Ah 12V eli noin 2,5kWh.
Toki aurinko helpottaa kapasiteettia. Viimeksi tilasin tuplat tuosta aliexpressistä, mutta on nyt em syystä vaiheessa.tuntuu että mikään ei ole liikaa, mutta 400Wp paneeli on minimi. Tolla saa noin 200 W keskitehoa, pilvettömällä kelillä. Nyt parina vklp ei ole ulkoista sähköä tarvittu.
Joo jos tänne tuut niin katotaan mitä tarvii. Täällä on hyvä tehdä. Ajaa vaikka sivuuv vähän. Neuvoja on molemmilla kotimaisilla. Soitellaan tai viestitään sitten. Paan yvn.

• Kalustoon kuuluva
  • Kulkija
« Vastaus #35 : tänään kello 07:55 »
Masan neuvot ovat olleet hyvin tärkeitä ja muualtakin olen hyviä vinkkejä saanut. Tässähän on oppinut paljon. Miksei sitten samalla jakaisi saamansa ja löytämänsä tiedon tänne.  Thumb

Tilasin pitkän etsinnän jälkeen 2 kpl 140 Ah akkuja redodopower.de. 680 € kustansivat. Hymerin kaksoispohjassa oleva tila on hiukan yli 200 mm korkea ja noin 360 mm pitkä. Tilaamani täyttää tuon pituussuunnassa kokonaan (358 mm) ja korkeutta on 189 mm. Yksi paikka jää vapaaksi, eli kolme akkua vaihtuu kahteen, mutta käytännössä kapasiteetti lähemmäs tuplaantuu. Eilen illalla tilasin, nyt ovat jo kuljetuksessa.

Tilasin myös Victronin MPTT-säätimen 100-30. Jättää varaa järeämmille aurinkopaneeleille, mutta jätetään nyt nuo vanhat toistaiseksi. Ovat yhteensä 200 tai 220 Wp. Tämä piti kysyä tekoälyltä, kun Solara-merkkisissä ei ole mitään mallitietoa näkyvissä yläpuolella ja manuaali puuttuu.

Vanha verkkovirtalaturi saa jäädä myös.

Seuraavaksi hankin Victronin 50A DC-DC-laturin. Sitten olen mietiskellyt Smart shunttia akuille ja Cerbo-viestintäkeskusta samalta merkiltä. Jälkimmäisen avulla saisi nätisti kaiken datan kootusti ulos ja siihen pystyisi liittämään Ruuvi-tagit ja täällä aiemmin keskustellut Mopeka-kaasun määrän anturit (jälkimmäiset taidan jättää väliin, kaasupullonvaihtaja estää yökaasutilanteet). Ruuveja olen katsellut jo ennen tätä projektia. Kustannukset uhkaa nousta, vaan jos tehtäisiin kerralla hyvä.

Akkujen hintoja kannattaa vertailla, mutta ulkomittoja ei pidä unohtaa. Victronin vehkeissä taas hinnat ovat liki samat Suomessa ja Keski-Euroopassa, etenkin rahti huomioiden.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #36 : tänään kello 08:27 »
Jos hankkisi Victronin 50A DC-DC-laturin...

Onko noissa matkailuautoissa lyhyt veto starttiakulta DC/DC laturille? Mulla on retkipakussa starttiakku moottoritilassa ja LFP akut tavaratilassa takana. Väli akuilla on noin pri metriä. Oletan, että tarvii aika järeät kaapelit, kun olisi pitkä veto ja 50 A latausvirta.
Nyt on 20 A laturi ja 10 mm2 syöttökaapeli laturille. Näyttäisi toimivan.

• Kalustoon kuuluva
  • Kulkija
« Vastaus #37 : tänään kello 10:11 »
Onko noissa matkailuautoissa lyhyt veto starttiakulta DC/DC laturille? Mulla on retkipakussa starttiakku moottoritilassa ja LFP akut tavaratilassa takana. Väli akuilla on noin pri metriä. Oletan, että tarvii aika järeät kaapelit, kun olisi pitkä veto ja 50 A latausvirta.

Vajaat kaksi metriä on välimatkaa starttiakulta hupiakuille. Starttiakku on kuskin jalkatilassa ja hupiakut pian vänkärin penkin takana.

• Karavaanari
« Vastaus #38 : tänään kello 10:44 »
Jos hankkisi Victronin 50A DC-DC-laturin...

Näissä kannattaa muistaa ettei tarvitse kuin + kaapelin, runko on aika hyvä johde. Niin jollei ole vanerikoppi, toki niissäkin luulisi olevan perään palkit ettei pelkkää lankkua  :laugh:

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:22
  • viva la France
« Vastaus #39 : tänään kello 11:14 »
Concordessa oli ajoakku vasemmassa etukulmassa ja hupiaukku oikeassa takakulmassa. Dc laturi 50/50.
Hyvin toimi vaikka suoraan yli 7m eli kaapelit varmaan pidemmät, eivät tosin kyllä pikkurilliä paksumpia olleet. Ajoakku normi lyijy 100 Ah ja hupiakku geeli 270 Ah.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #40 : tänään kello 11:14 »
Näissä kannattaa muistaa ettei tarvitse kuin + kaapelin, runko on aika hyvä johde. Niin jollei ole vanerikoppi, toki niissäkin luulisi olevan perään palkit ettei pelkkää lankkua  :laugh:
Juu, näinhän sen olen johdottanut...

Maadoitus runkoon ja plus kaapeli 10 mm2 starttiakulta.
Jos tekoälyyn on uskominen, niin suositus on 50 A laturille jopa 25 mm2. Aika järeää kankea, kun asennuskanavat ovat ahtaat.

• Kalustoon kuuluva
  • Kulkija
« Vastaus #41 : tänään kello 12:01 »
Itse sähköasiain maallikkona, ja Masan kanssa keskusteltuani, pohdin itsekseni, että 50Ah laturi varmistaisi akkujen latautumisen vähän lyhyemmälläkin päivämatkalla.

Muuronen tarjosi pohtimatta kaapelointia jompaa kumpaa, 30 Ah tai 50 Ah.

Olisiko parempi olla varovainen ja laittaa 30 Ah. Onhan sitä aurinkoakin eikä toisaalta mahdottomia kuluttajia.

En enää muista kaikkea, mitä tästä olen puhunut ja lukenut. Onkos se kuinka riippuvainen auton omasta laturista, paljonko tuosta DC-DC-laturista saadaan irti?
« Viimeksi muokattu: tänään kello 12:14 »

anything