rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Lifepo4 ja EBL99  (Luettu 1465 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2025 kello on 10:26
Lifepo4 ja EBL99
« : 29.11.2025 kello on 16:28 »
Onko kellään tietoa miten ebl99 pelaisi lifepo4 akun latauksessa? Vai pitääkö suosiolla laittaa ajon aikaseen lataukseen dc-dc laturi? Töpseli laturi jo löytyy. Victron blue power 30ah. Laitan asunto-osan akuksi 280ah lifepo4 akun. Jääkaapille ja pakastimelle jo onkin 300ah lifepo4 akku joka kytketty invertteriin. Toimii hienosti.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:46
Vs: Lifepo4 ja EBL99
« Vastaus #1 : 29.11.2025 kello on 16:39 »
Appi näyttää ajon jälkeen 100%...

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #2 : 29.11.2025 kello on 19:37 »
Minkälainen akku sinulla on? Onko ebl 99?

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #3 : 29.11.2025 kello on 19:59 »
2x100Ah lipo ja ulkomuistista tuo EBL.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #4 : 29.11.2025 kello on 21:41 »
Ja hyvinkö on toiminut? Oletko latausjännitettä katsonut mitä ebl99 antaa?

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #5 : 30.11.2025 kello on 10:16 »
Jaaha, se olikin tyyppiä 29, oli vaan niin samannäköinen...   :D
En ole hirveästi mittaillut, tyytynyt siihen, että akut täyttyy.
EBL:ssä on kkuitenskin se 50A paukku, joka rajoittaa latausvirtaa.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:04
  • viva la France
« Vastaus #6 : 30.11.2025 kello on 11:05 »
Jaaha, se olikin tyyppiä 29, oli vaan niin samannäköinen...   :D
En ole hirveästi mittaillut, tyytynyt siihen, että akut täyttyy.
EBL:ssä on kkuitenskin se 50A paukku, joka rajoittaa latausvirtaa.
Sen verran uusi taitaa sinun matkamökki olla, että boosteri on.

• Matkailija
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:43
« Vastaus #7 : 30.11.2025 kello on 14:58 »
Onko kellään tietoa miten ebl99 pelaisi lifepo4 akun latauksessa? Vai pitääkö suosiolla laittaa ajon aikaseen lataukseen dc-dc laturi? Töpseli laturi jo löytyy. Victron blue power 30ah. Laitan asunto-osan akuksi 280ah lifepo4 akun. Jääkaapille ja pakastimelle jo onkin 300ah lifepo4 akku joka kytketty invertteriin. Toimii hienosti.

Hei, ymmärrän, että kysyt LiPo4-akun lataamisesta 220 V:n verkkovirtaan kytkettynä. Schaudt EBL -laturit lataavat 14,4 V:n jännitteellä ja laskevat 13,5 V:iin kellutustilassa. GEELI-tilassa se saattaa toimia, mutta se ei ole ihanteellinen vaihtoehto. Suosittelen asentamaan erityisen LiPo4-laturin (löydät niitä AliExpressistä kohtuulliseen hintaan ja ne ovat säädettäviä). Jos käytät LiPo4-laturia, suosittelen asettamaan sen lataukseen enintään 14,4 V:iin. Vaikka LiPo4-akkujen suurin latausjännite on 14,6 V, niitä ei suositella ladata maksimijännitteesee n. Muista, että ihanteellinen kellutuslataus näille akuille on 13,8 V. Jos haluat ladata akkua matkailuautolla ajon aikana, paras ratkaisu on käyttää tehostinlataajaa eli DC/DC-laturia. Minulla on matkailuautossani Renogy-merkkinen 40 ampeerin DC/DC-laturi, ja se toimii rehellisesti sanottuna erittäin hyvin.
    Toinen tärkeä asia minulle on olla varovainen akunhallintajärjest elmiin (BMS) asennettujen sovellusten kanssa ja varmistaa, että niiden parametrit ovat oikein. Suosittelen ampeeri-/volttimittarin asentamista akun todellisen lataus- ja purkauskapasiteetin mittaamiseksi BMS:stä riippumatta. Voit myös löytää edullisia mittaria verkosta, joissa on Wi-Fi-yhteys, jonka avulla voit seurata akkuja mihin vuorokauden aikaan tahansa. Terveisiä Etelä-Espanjasta.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:20
« Vastaus #8 : 30.11.2025 kello on 15:20 »
Tuollaista EBL systeemiä mulla ei ole...

Mietin vain, onko EBL:ssä LiFePO4 akulle oma latausohjelma. Latausjännite ei käsittääkseni saisi nousta yli 14,6 V. Oma Ctek DC/DC laturi syöttää 14,2 V, mikä on akkujenkin suositusten rajoissa (14,2 - 14,6 V). Jos EBL ei pysty tähän, niin olisiko järkevää asentaa rinnalle DC/DC laturi, joka osaa ladata LFP akkua?
Tässä olen viimeksi pähkäillyt, miten saisin latauksen päättymään, kun akuissa on 80 % varaus. Suositus olisi, että varsinkin kausiseisonnassa akut eivät olisi 100 % täynnä. Oma kokeiluni perustuu nyt siihen, että katkaisen latauksen akkuun viimeisenä ajopäivänä, ennen taukoa. Annan kulutuslaitteiden tyhjentää akkuja tuohon 80 % tasolle, tai mielummin allekin. Se olisi käsittääkseni ihanteellinen varaus, kun autoa ei käytetä vähään aikaan.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 00:21
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
« Vastaus #9 : 30.11.2025 kello on 15:39 »
Mä olen itse tuumannut että ebl:llä saisi ehkä +90% akun ladattua. Riippuen akun koosta tietenkin.

Mun aurinkopaneelisäädi n on asetettu niin että kun akun jännite on 14.4v (280Ah lifepo4) niin lataaminen lopetetaan. Tällä akku latautuu 100% ja sen jälkeen kun jännite on taas 13.3-13.4V aloitetaan vasta lataamaan uudelleen. Tällöin akku saa tyhjentyä ehkä 90%:n

Tuo akun oma kontrollerihan ohjaa jännitettä niin että se nostaa sen yli 14v vasta kun akku alkaa olla täynnä.
Muuten pyöritään tuolla 13-13.7V välillä.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:40
  • Puskailija Hymer B680 sl
« Vastaus #10 : 30.11.2025 kello on 16:26 »
Eikö nämä lifepo4  (Ei lipo!) asiat ole käyty läpi täällä jo moneen kertaan?

EBL:n verkkolatauksella voi ladata lifepoa suoraan, EBL:n latausjännite on 14.3V ja latausvirta on rajoitettu maks 18A. Se on sopiva lifepo4 akulle suoraan, 14.3V latausjännitteellä lifepo4 akku täyttyy yli 95%.
EBL lataus algoritmi sisältää kyllä absortio (CV) tilan (1h lyijyakun asetuksella) jota lifepo akku ei tarvi, mutta ei se akkua hajota, ennemminkin se on hyvä kun tuon aikana akun bms saa tarvittaessa aikaa balansoida kennoja.

Ajonaikainen lataus EBL:ssä on toteutettu tyhmällä releellä joka ei rajota latausvirtaa millään lailla, lifepon virranottokyky vastaavasti on niin raju että useimpien lifepo akkujen kanssa ne EBL:n sulakkeet kärähtää.
Siksi ajonaikaiseen lataukseen tarvitaan dc-dc laturi rajoittamaan latausvirta turvalliselle tasolle (johdotuksien ja auton laturin keston takia) Siinä samalla säätyy latausjännite kohdalleen, kun suoraan releellä autosta ladatessa jännite on se mitä auton laturi sattuu lataamaan.
DC-DC voidaan kytkeä joko lataamaan lifepoa suoraan ohi EBL:n tai jos dc-dc latausvirta on esim 30A niin se voidaan kytkeä suoraan starttiakun ja EBL:n väliin, tällöin joissakin EBL malleissa oleva sisäinen shuntti osaa laskea hupiakun varaustilan, mitä ei tietenkään EBL ohitettuna tee.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2025 kello on 18:33 »

• Matkailija
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:43
« Vastaus #11 : 30.11.2025 kello on 22:08 »
Hei, ymmärrän, että LiPo4-akut vaativat DC/DC-tehostimen, koska niiden alhainen sisäinen resistanssi voi vahingoittaa ajoneuvon laturia, erityisesti moottoreissa, joissa on älykkäät laturit. On myös tärkeää huomata, että MPPT-aurinkolataussäätimien jännite ei saisi ylittää 14,4 V (14,2 V on mielestäni ihanteellinen), koska LiPo4-akun hallintajärjestelmä t (BMS) voivat katketa ??14,6 V:ssa, ja aurinkolataussäädin jatkaa korkeiden jännitteiden lähettämistä, koska se ei pysty erottamaan akkujärjestelmiä (12 V, 24 V, 36 V), mikä voi vahingoittaa matkailuautojen ohjausyksiköitä ja muita elektronisia komponentteja. Toivottavasti selitin asiani selkeästi. Terveisiä Etelä-Espanjasta.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:04
« Vastaus #12 : 3.12.2025 kello on 18:00 »
https://www.youtube.com/watch?v=r7IdLQ-TqlA tuossa yksi näkökanta asiaan. Asiasta itse tietämättömänä.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:04
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #13 : 3.12.2025 kello on 18:36 »
Itse kyllä määrittelen Victronin säätimessä akulle oikean jännitteen ja max virtamäärän. Syötän vielä EBL:n kautta akulle.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #14 : 3.12.2025 kello on 21:27 »
Olen ollut tien päällä.
Ajon jälkeen akut väittivät olevansa täynnä.
Jännite oli 14,2 V
Siitä se sitten hiljalleen putosi 13,7 volttiin. (Vai mitä se olikaan…)