|
Kun jälkikiristätte niitä rasvattuja tai kuivia pulttejanne niin muistakaa oikeaoppinen työmenetelmä eli ensin pulttia käännetään auki neljännes kierros ja vasta sitten vedetään momenttiin.
Ja muistakaa että kaikkea mitä täällä kirjoitetaan ei kannata vetää suoraan takaraivoon ennenkuin on tarkistanut joltain asiantuntijalta joita tällä palstalla on vähemmän
Kun jälkikiristätte niitä rasvattuja tai kuivia pulttejanne niin muistakaa oikeaoppinen työmenetelmä eli ensin pulttia käännetään auki neljännes kierros ja vasta sitten vedetään momenttiin.Tuollaisen ohjeen olen kuullut... En kuitenkaan tee niin, vaan jälkikiristyksessä momenttiavain oikeaan lukemaan ja jos naksahtaa, niin silloin on pysyneet riittävän kireällä. Minun logiikkani mukaan löysätty pultti vaatisi taas uuden jälkikiristyksen. Tarkistuksesta tulisi loputon. kysymys onkin siitä käytetäänkö momenttiavaimen kiristysmomentti kierrekitkan voittamiseen vai vanteen jarulevyyn kohdistuvan puristuksen määrään.
![]() Tuollaisen ohjeen olen kuullut... Pitäis kyllä huomioida ns. lepokitka! Sen takia pitäis ensin helpottaa ja sit taas kiristää momenttiinsa! Kannenpultteill joskus annetaan momentti ja sit 4stetta että lepokitka ei häiritse! Ja muistakaa että kaikkea mitä täällä kirjoitetaan ei kannata vetää suoraan takaraivoon ennenkuin on tarkistanut joltain asiantuntijalta joita tällä palstalla on vähemmänJuurikin näin,itse teen juuri niinkuin ennenkin, kohta 50 vuotta autoilua, vielä ei ole tarvinnut pyörää ojasta hakea.En tykkää asioiden monimutkaistamisest a. Kun jälkikiristätte niitä rasvattuja tai kuivia pulttejanne niin muistakaa oikeaoppinen työmenetelmä eli ensin pulttia käännetään auki neljännes kierros ja vasta sitten vedetään momenttiin. Kerropa, että miksi? Iha ite oon säästänyt momenttiavaimen tärkeämpiin hommiin, eikä sellaista oo ollutkaan kun ehkä 1/3 osa ajasta kun pultteja oon kiristellyt.
Kerropa, että miksi? No sehän on ihan selkeä homma....ammattilas et tietää Paikallaan olevalla pultilla/mutterilla lepokitka joka on suurempi kuin liikekitka. Eli momenttiavaimella väännettävän pitäisi hieman liikkua kun naksahtaa. Tällöin momentti on oikea. Lepokitka on isompi kuin liikekitka eli saattaa olla oikeasti löysässä vaikka naksahtaa. Ja teillä joilla pultit ruostuu niin momentti saattaa olla pelkää ruostetta.... Ja toinen juttu on että ne rangasliikkeen amishemmot on vetäneet sen 120nm pultin 450nm niin on hyvä löysätä ettei pultti katkea ajossa... Tämän humpuukiälyn ohjeen mukaan olen toiminut...
"Renkaanpultteja ei tarvitse eikä yleensä pidä löysätä kokonaan ennen jälkikiristystä, vaan jälkikiristys tehdään yleensä kiristämällä pultteja suoraan oikeaan momenttiin momenttiavaimella. Jälkikiristyksen tarkoitus on tarkistaa ja tarvittaessa kiristää pultit uudelleen valmistajan ilmoittamaan momenttiin (Nm) sen jälkeen, kun renkaiden vaihtamisesta on ajettu noin 50–200 kilometriä (erityisesti alumiinivanteilla). Miksi pultteja ei yleensä löysätä jälkikiristyksessä? Jälkikiristyksessä on kyse momentin tarkistuksesta, ei renkaan uudelleenasennukses ta. Tässä on syyt, miksi pultteja ei tulisi löysätä: Momentin tarkistus: Momenttiavainta käytetään kiristämään pulttia, kunnes se saavuttaa oikean vääntömomentin ("napsahdus" tai merkkiääni). Jos pultti on löystynyt ajon aikana (esim. alumiinivanteen ja navan väliin jääneiden epäpuhtauksien murskautuessa), momenttiavain kiristää sen takaisin oikeaan arvoon. Jos pultti on edelleen kireällä, avain ei kiristy. Vanteen asettuminen: Pulttien löysääminen voisi nollata vanteen asettumisen pyörännavan pintaan, mikä on ajon aikana tapahtunut. Oikea kiristysjärjestys: Vanteet on kiristetty alun perin ristiin tai tähtikuvion mukaisesti, jotta ne asettuvat tasaisesti. Pultin löysääminen ja uudelleenkiristämin en yksittäin voisi sotkea tämän tasaisen kiristyksen. Turvallisuus: Jos vain yksi pultti kerrallaan löysättäisiin ja kiristettäisiin, muiden pulttien pitovoima olisi edelleen riittävä pitämään rengasta paikallaan. Kuitenkin kaikkien pulttien löysääminen ja kokonaan poistaminen tekisi jälkikiristyksestä koko renkaan vaihdon uusimisen, mihin jälkikiristyksellä ei pyritä. Poikkeus: Joissakin harvoissa tapauksissa, tai jos halutaan olla varma täydellisestä momentista, suositellaan joskus löysäämistä 1/4 kierrosta kerrallaan (ristikytkentäkuviot a noudattaen) ja sitten kiristämistä uudelleen oikeaan momenttiin. Tämä tehdään usein renkaan jäähtyessä, jotta kiristys saadaan tehtyä oikein. Useimmiten pelkkä momentin tarkistus kuitenkin riittää." Täällä ei vieläkään momenttiavainta eikä taida tullakaan
![]() Mitkä pyörän ruuvit....mutterith an autossa on.Taitaa olla kierteet nykyään se yleisempi pyörän navoissa, ehkä M1.25*12 ainakin noissa "armeija"ikäisissä? Täytyy myöntää että on hankalampi nostaa pyörä paikalleen, kun pulteilla olevaan napaan varsinkin paksumpi kevytmetalli vanne. Jossain edellisessä oli sellaiset, siksi pistin yhteen reikään tavallisen M12 kierretangon pätkän, joka menee pikkasen reikään. Keskireijän rasvauksesta/rasvaamattomuudesta saatais varmaan myös juttua? Sitä myös oon rasvannut n. 60 v., varmaankin seuraavan 60 v. lopetan? Jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan! Taitaa olla kierteet nykyään se yleisempi pyörän navoissa, ehkä M1.25*12 ainakin noissa "armeija"ikäisissä?Minä ostin vuosi sitten asennustapin pyörien vaihtoon... Ei jaksa enää äheltää vanhemmalla iällä. Tapin avustamana homma helpottui. Tappeja on eri kierteellä saatavana. https://www.motonet.fi/tuote/mtx-vanteen-asennustappi-m12-x-125?product=40-20080 |