Kirjoittaja
Aihe: Lisää akkutehoa, mikä paras vaihtoehto? (Luettu 16012 kertaa)
« Vastaus #46 : 23.09.2025 kello on 14:09 »
kuten kuvista näkyy piuhojen kanssa on vielä siistimistä ja lyhentelen niitä tässä jahka jaksan ja laitan ne siistimmin tuonne mutta sitä ennen on muita rakennusprojekteja kun pitäisi jotkut eristeverhot kehitellä auton taakse ja rakentaa naulakko ja säilytys sekä vaatteiden kuivasteline/kaappi takapenkkien tilalle.
« Vastaus #47 : 23.09.2025 kello on 15:02 »
Mulle tuli eilen 2x100 Ah LiFePo4 akut...
Vanhat 2x100 Ah lyijyakut eivät enää pitäneet jännitettä invertteri käytössä. Saa nähdä kuinka uudet akut pelaa.
« Vastaus #48 : 23.09.2025 kello on 15:47 »
Vanhat 2x100 Ah lyijyakut eivät enää pitäneet jännitettä invertteri käytössä. Saa nähdä kuinka uudet akut pelaa.
juu kirjoitte sitten kokemuksista itse kanssa ajattelin että kun noista AGM akuista aika jättää niin seuraavaksi tulee Lithium akku tilalle.
« Vastaus #49 : 23.09.2025 kello on 15:49 »
Kuvasto näkyy nuo 2 paneelia ja tuolla takana keskellä musta laatikko jonka sisässä menee läpivedot. Paneelit on kiinni sikaflexillä samoin kuin tuo läpivientilaatikko. Oikein tarkka silmäinen saattaa nähdä valkoisen kumitupin takanurkassa jossa oli se epäonnistunut läpivienti.
Eikö noi piuhat hakkaa kattoon kun ovat valtoimenaan? Eikö ois pare kourussa?
« Vastaus #50 : 23.09.2025 kello on 16:45 »
ne on sellasilla muovinipsuilla katossa kiinni ettei ne siinä kyllä pääse paljon liikkumaan ja en ole huomannut että hakkais, mutta on kyllä vielä tarkoitus siistiä niitäkin viimeistään ensi keväällä siellä on kaksi piuhaa vähän turhan pitkiä.
« Vastaus #51 : 23.09.2025 kello on 17:09 »
Kaupassa on sellaista 'tavallisen jesarin' näköistä teippiä, jota kutsuivat muistaakseni 'kiinnitysteipiksi'. Semmoista päälle.
« Vastaus #52 : 23.09.2025 kello on 17:46 »
Tämä onkin jännä homma. Itse vaihdoin keväällä lifepot, ja nyt olen ollut reissussa 50 päivää? Eli lyijyakuille olisi tullut 50 purkausta ja täyttöä. Mutta lifepoissa onkin syklimittari vasta syklissä 11. Eli lifepot kestää paljon enemmän syklejä, ja ainakaan noiden https://lanpwr.com/en-fi/products/12v-100ah-mini-bluetooth-lifepo4-battery laskuri ei päivity ainakaan joka kerta kun varaus käy alle puolenvälin. Eli jos noi kestää mainostetun 6000 sykliä, niin minulla ne kestää seuraavat 100 vuotta :-) Lyijyakut minulla kestivät vain 3 vuotta, ja silloin ei edes ollut induktiolevyä ja diesellämmittimiä.
« Vastaus #53 : 23.09.2025 kello on 21:02 »
Tämä onkin jännä homma. Itse vaihdoin keväällä lifepot, ja nyt olen ollut reissussa 50 päivää? Eli lyijyakuille olisi tullut 50 purkausta ja täyttöä. Mutta lifepoissa onkin syklimittari vasta syklissä 11.
Mites tuo sitten lasketaan...? Mulla on ollut sellainenkin käsitys, että sykli olisi akun koko kapasiteetin verran. Elikä, jos 100 Ah akusta kuluttaa 100 Ah, niin se olisi yksi sykli. Jotenkin se BMS sen laskee.
« Vastaus #54 : 25.12.2025 kello on 21:39 »
Mikäli harkitset LIFEPO akkua, niin sillä saa helposti lisää kapasiteettia ja samalla akun paino kevenee.Tosin samalla laturilla sitä ei voi ladata vaan vaatii siihen sopivan erillisen laturin mikäli olemassa olevaa ei saa muutettua tuohon suoraan.
« Vastaus #55 : 26.12.2025 kello on 10:00 »
Mikäli harkitset LIFEPO akkua, niin sillä saa helposti lisää kapasiteettia ja samalla akun paino kevenee.Tosin samalla laturilla sitä ei voi ladata vaan vaatii siihen sopivan erillisen laturin mikäli olemassa olevaa ei saa muutettua tuohon suoraan.
Kun asia tuli taas puheeksi, niin toistan: Vaihdoin 3 akkua kahteen. Kapasiteettia ei tullut lisää mutta painoa lähti n. 55kg EBL lataa n. 14.2 volttiin ja se kuulemma riittää.
« Vastaus #56 : 4.01.2026 kello on 13:58 »
Mielenkiintoista keskustelua. Itse olen laittamassa 2 kpl 140 Ah litium-akkua rinnakkain. Ruokahalu on kasvanut syödessä. Onkohan mitään järkeä laittaa rinnankytkentäkaape leihin sulaketta esim 150A ? Edellinen rinnankytkentä minulla oli veneessä , eikä ollut mitään sulaketta. Kaapeli on kuitenkin niin lyhyt, ettei se oikein voi mihinkään osua. Entä akulta invertterille, ei ole siinäkään sulaketta, invertterin sisällähän niitä sulakkeita kyllä on.
« Vastaus #57 : 4.01.2026 kello on 14:08 »
Mielenkiintoista keskustelua. Itse olen laittamassa 2 kpl 140 Ah litium-akkua rinnakkain. Ruokahalu on kasvanut syödessä. Onkohan mitään järkeä laittaa rinnankytkentäkaape leihin sulaketta esim 150A ? Edellinen rinnankytkentä minulla oli veneessä , eikä ollut mitään sulaketta. Kaapeli on kuitenkin niin lyhyt, ettei se oikein voi mihinkään osua. Entä akulta invertterille, ei ole siinäkään sulaketta, invertterin sisällähän niitä sulakkeita kyllä on.
Akkujen rinnakytkentäkaapel eissa mulla ei ole sulaketta... Akun ja invertterin välissä on 200 A sulake 1500 W invertterille. Kaikki virrat, jotka lähtevät akulta laitteisiin, ovat sulakkeiden takana. Invertteri on laite, jossa sisällä on kyllä käsittääkseni sulakkeet, mutta en tällaiiin laitesulakkeisiin pelkästään luota.
|