rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Kädentaito  (Luettu 19047 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.02.2021 kello on 15:51
Kädentaito
« : 14.11.2011 kello on 23:54 »
Muuten , ihmettytyttää mikä nykyään mättää suomalaisessa maailmanmenossa. Onkohan pelkureiden aika koittanut? Mites talvi-ja jatkosodasta ja myöhemmistä ajoista olisi selvitty puhumattakaan aikaisemmista ajoista ilman ennakkoluulottomia ukkoja ja myöskin akkoja.Jotka joutuivat ratkomaan arkipäivän ongelmia itse.Ei periferiassa voinut harkitakkaan  luvanvaraisen ammattimiehen kutsumista suorittamaan määrätynlaisia töitä. Ite niistä piti selviytyä. Niin myös tänään on tilanteita jolloin apua ei ole saatavilla.On vain selviydyttävävä. Asioita jotka on luvanvaraisesti hoidettavia sattuu usein myös nykyään.On hyvä pitää kädentaitoa yllä ja kun nykyään on helppo ottaa selvää oikeista tavoista ja metodeista niin suoriutuminen ei ole edes riskaabelia . En oikein ymmärrä kaikkea " jarruttamista" lainsäätäjän taholta.Liekö lisensseistä saatava maksu menevän edelle kansalaistaidon. Viime keskustelut kaasu- yms.luvanvaraisista töistä osoitti sen että
noudatentaan vain lainsäätäjän argumenttejä kriteerittömästi. Sellainen menettely tappaa kaiken moniosaajien touhuilun.En tietty kehoita ketään kansalaistottelemat tomuuteen,mutta järjen käyttö on kai sallittua.Jos johonkin hommaan ryhtyy,ja jos epävarmalta tuntuu , nin nykyään on helppo ottaa asioista selvää.PölhöKustaid en ei kannata ottaa osaa kuin korkeintaan yhteislauluun. Tämä tarkoittaa että jos et ymmärrä,niin älä yritä!

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.02.2021 kello on 15:51
Vs: Kädentaito
« Vastaus #1 : 15.11.2011 kello on 01:59 »
Ps. Ylläoleva vain keskusteluun! Jos olet "ns.tumpelo" etsi sopiva Simo joka neuvoo! Sinustakin voi tulla DIY mies tai nainen! Osaaminen on suosieltavaa kansalaistaitoa! Näin omataitoisuus kunniaan vaikka herkkähipiäiset hermostuvat . Nim. Ei suurempia räjäjähdyksiä 50 vuoteen!

• Vieras
  • Vs: Kädentaito
    « Vastaus #2 : 15.11.2011 kello on 04:57 »
    Nykyään monella on vapaa-aika tärkeämpi ja monelle työlle työnhinta on niin edullinen että kannattaa teetättää se ulkopuolisella mutta kyllähän asiaa puhut, uusavuttomuus kun on lisimään päin. Vanhan kansan seppä ja sekatyömies ovat nykyään harvinaisuutta.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:15.05.2024 kello on 17:28
    « Vastaus #3 : 15.11.2011 kello on 06:10 »
    omasta mielestäni osaan aika hyvinkin
    muutamia asioita kuten kutoa ym käden taitoja  ,köökki hommat luistaa laidasta laitaan ym.. 
    mutta olen vakaasti sitä mieltä
    että ne jotka osaa minua paremmin monia muita hommia
    niin mieluusti siitä työstä maksan osaavalle ammattilaiselle ...
    enkä siltikään tunne itseäni
    uusavuttomaksi  :)

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:50
    « Vastaus #4 : 15.11.2011 kello on 07:32 »
    Minä olen mielestäni teebasson kuuluttama TI-mies, vaimon mielestä olen sitä liikaakin.Teen aina kaiken ensin itse, jos pystyn, mm. voin korjata nykyauton siltäosin kuin mittalaitteet ja työkalut riittää. Voin myös tehdä vaikka perushuonekaluja kotoa löytyvillä työkaluilla. Esimerkiksi vesihanan vaihto tai hanan osien vaihto onnistuu kotona omilla tarveaineilla ja työkaluilla. Olen koulussa yleisjaksolla harjoitellut myös sähkötöitä, joten olen asennellut yhteen taloon ja autotalliin sähköjä johtojen vedon ja rasia-asennusten osalta.Mielestäni en ole tyhmäkään, joten sähköasennukset olen lopettanut tuossa kohdassa ja odotellut luvat omaavan ammattilaisen paikalle. Ammattilainen on tehnyt asennukset ja itse olen samalla asentanut pistorasioita ja katkaisimia - hänen ohjeillaan ja valvonnassa, jolloin vastuu on ammattilaisella. Naapuriin kävin vaihtamassa uuden pesualtaan ja allaskaapin. Irrotin hanan ja asensin kaikki paikoilleen, mutta jätin hanan putket kytkemättä takaisin. Oli sovittu että naapuri tilaa "oikean asentajan" tekemään kytkennän. Nyt minulla ei ole vastuuta siitä jos naapurilla sattuu joskus  vesivuoto ja vakuutusyhtiö kyselee vastuukenkilöitä.Jo s pitää tehdä luvat vaativia asennuksia, on vakuutusten kannalta parempi että tekijällä on luvat kunnossa.
    Jos olen tästä syystä jonku mielestä tumpelo, voin sanoa vasta-argumenttina näin ajattelevan olevan tyhmä. Jos henkilö ei ymmärrä tyhmyyttään tai pelaa ymmärryksestä huolimatta riskillä, ei sitä voi pitää puolustuksena.

Edit: "vesivuoto" korjattu ja r lisätty
    « Viimeksi muokattu: 15.11.2011 kello on 07:47 »

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:29.11.2025 kello on 13:06
    • Kulkija
    « Vastaus #5 : 15.11.2011 kello on 09:42 »
    Nykyään monella on vapaa-aika tärkeämpi ja monelle työlle työnhinta on niin edullinen että kannattaa teetättää se ulkopuolisella...

Verhottu juppikortti.  ;D

Työn hinta edullinen??? Missä? Mulla oli raksalla duunissa kaveri, joka opiskeli aikuiskoulutuskesku ksessa. Sen tuntihinta oli edullinen. Mutta muutoin kyllä meikäläinen on maksanut monessa asiassa itsensä kipeäksi ja se saa nyt riittää. Teen itte juuri sen mitä osaan ja enemmänkin, ja ajoittain ärsyttää kovastikin oma (suhteellinen) osaamattomuus. Tehdessä taidot kyllä koko ajan kehittyy, mutta monesti on oppinut homman vasta kun se on valmis ja siinä harjoitellessa ei tullutkaan priimaa.

Kalliiden vehkeiden kanssa en harjoittele, eli en ala isoa huoltoa tekemään perämoottoriin tai huoltamaan matkailuautoa, etten tee kallista vahinkoa. Ja turvallisuutta en vaaranna ja vastuut otan huomioon, viitaten Ossin kirjoittamaan. Mutta pikkuhommien on sujuttava, muuten ei kestä p*rse.

Jos kansalaisopisto järjestäisi tee-se-itse -mies kursseja, niin olisin heti mukana.

• Vieras
    « Vastaus #6 : 15.11.2011 kello on 10:16 »
    Verhottu juppikortti.  ;D

Työn hinta edullinen???

Tarkemmin ajateltuna olisihan tuota voinut tarkentaa paremmin, lähinnä ajattelin tällaisissa pikkuhommissa kuten viimeksi matkailuauton öljynvaihtoa, Mobil 1 Formula 5W-30 ESP 6.5 litraa alkuperäisellä öljynsuodattimella vaihdettuna 156 €, tuo Ducato on todella matala keulastaan niin jää herkästi omalla pihalla tuokin homma tekemättä ja leikkiä sitten sen jäteöljyn kanssa.

Henkilöautoon ja moottoripyörään vielä kehtaa vaihtaa öljytkin itse mutta matkailuauto saa jäädä korjaamon harteille niissä hommissa joissa auto pitäisi saada nostettua, poislukien renkaanvaihdot, siinä menee oma raja, ainakin vielä kun aika menee mieluummin lasten kanssa kuin autoa rassatessa.

• Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:01
    • Epsoo
    « Vastaus #7 : 15.11.2011 kello on 10:29 »
    pikkuhommissa kuten viimeksi matkailuauton öljynvaihtoa, Mobil 1 Formula 5W-30 ESP 6.5 litraa alkuperäisellä öljynsuodattimella vaihdettuna 156 €, tuo Ducato on todella matala keulastaan niin jää herkästi omalla pihalla tuokin homma tekemättä

Tämmöinen on kätevä noissa öljynvaihdoissa (itsellä vastaava), ei tarvitse nostella autoa:

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:04
    « Vastaus #8 : 15.11.2011 kello on 10:47 »
    ^
    Noissa raksahommissa olen mielestäni kokeillut kaikkea - kokemuksista yleistäen;
    • suom. ammattilainen; sikakallis, kitisee kaikesta, jos toisen urakka hiemankaan haittaa, osaa kinuta kottia ja maanantait ja pe-iltapäivä vaikeaa, vkl mahdoton. Ei osaa lukea kuvia..
    • suom. hantti. Kallis. Osaa pysyä piilossa, jos homma valmis. Joustamaton.
    • virol. ammttilainen; nuoret oppinut suomalaisen ahneuden, mutta suht. huokea. Tekee mitä lupaa. Vanhemmat osaavia hintaansa nähden.
    • virol. hantti; halpa. Vanhempi (neuvostoajan kokenut) tekee ahkerasti, ei lusmua, kysyy lisähommia kun valmis. Ei jää sormisuussa odottamaan apua, kekseliäs.

Mutta omissa rakennushommissa huomannut, että aina menee aikaa tilaajana/valvojana teettää sen kenellä vain - päälle vielä loppusiivous. Itse kun tekee, niin tulee 1) paras jälki 2) edullisin (kannattaa ottaa vaikka vapaata vrt. kuitilla  teetäminen).

Ihminen se on matkailuauton rakentanut, niin toinen sen osaa korjatakin. Mitään ei pidä suinpäin purkaa, pitää tarvittaessa dokumentoida itselle ja hankkia dokumentaatiota etukäteen, jos saatavilla. Laaja-alainen tekninen ymmärrys ja kädentaidot, niin lopputulos on vähintäänkin yhtä hyvä kuin liikkeessä teetätetty. Ihmisiä ne "ammattilaisetkin" ovat, paitsi että heillä on työnantaja eli liiketalouden kannattavuus (pl. kaveri tilaajana) - ei voi myydä 4h työtä 2h hinnalla.
    Harrastaja voi toimia toisin, jos haluaa huolella tehdä - jopa korjailla tehtaan "oikomisia" kasausvaiheessa.

Ps. kaatopaikat ottavat maksuttomasti vastaan kotitalouksien erinäisiä eriteltyjä ongelmajätteitä mm. öljyt

• Vieras
    « Vastaus #9 : 15.11.2011 kello on 10:48 »
    Aikoinaan, (ennen vuotta -04) jolloin esikoinen syntyi, olin omasta mielestä TI-mies mutta lasten synnyttyä on tullut teetettyä hommat muualla jos vain mahdollista ja nykyään tuntuu taas siltä että laiskottaa... Pitäisi saada se autotalli autokatoksen tilalle niin se voisi muuttaakin tilannetta.

Talon askaroinnissa sitten teen mielellään hommat itse, koska saa olla sisällä ja lapset ovat sitten siinä hommassa mukana. Mutta nyt elämäntilanne on melko hektistä, ei työpäivän jälkeen kovin kerkiä mitään ja viikonloput pyhitän perheelle.

Puuhommiakaan ei tarvitse muutamaan vuoteen tehdä kun pihassa on koivua valmiina ainakin viideksi vuodeksi, pari vuotta sitten viimeksi pilkottiin 18 mottia.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    « Vastaus #10 : 15.11.2011 kello on 10:49 »
             Näinhän se mennee. Savon Sanoman viikonlopun numerossa esitellään aina jonkun juppi pariskunnan huushollia. Tarina lähtee siitä kun kerrotaan että rakensin, kun pitäisi kertoa että rakennutin. Sitten kirjoitetaan, tähän suunnittelin, pitäisi kertoa, että tähän suunnittelija suunnitteli. Kaikista ikävin, on se että, jutun lopussa ei ole, paljonko se maksoi, että meikäläinenkin voisi verrata, mitä itse olisi saanut aikaan sillä rahalla.
              Itsellä mökin rakentaminen edistyi (8 vuotta) siihen asti että oli savupiipun teko edessä. Emäntä sanoi, et siihen muuraria tarvitse, ei ne ole ihmisiä kummempia, muuraa itse. Muurasin itse, samallä muurasin tulisiatkin. Eikä tarvinnut passata itseensä täynnä olevaa muuraria.
               Kaikki hommat tein sitten itse, paitsi saunan terassikaton kuumapikityön. Yhdeksäntoista vuotta ja "melkein" valmista. Ei meikäläinen ole sen kummempi  puuhastelija kuin muutkaan, mutta rohkeasti työhön kun on uskaltanut ryhtyä. Kustannukset on ehkä neljännes siitä kun olisi muilla teettänyt ja seurannut Audin ikkunasta työn edistymistä, varsinkin kun ei ole tarvinnut sitä Audia.  ;)

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:04
    « Vastaus #11 : 15.11.2011 kello on 10:55 »
    Tämmöinen on kätevä noissa öljynvaihdoissa (itsellä vastaava), ei tarvitse nostella autoa:
    Mielestäni harrastelijan ei kannata säästä työnlaadussa kun itselle tekee. Pohjatulpan (jos on) kautta saa sakan ja veden parhaiten pois. Keula vain ramppien päälle. Imulla jää aina raskain tavara viimeiseksi, ekä välttämättä öljytikku ole pohjatulppaa lähelläkään.. sitten vielä roiskelevy voi viedä pillin sivuun..

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:29.11.2025 kello on 13:06
    • Kulkija
    « Vastaus #12 : 15.11.2011 kello on 10:55 »
    Muurasin itse, samallä muurasin tulisiatkin. Eikä tarvinnut passata itseensä täynnä olevaa muuraria.

Saattaisi tarvita hyvää "talkoo"muuraria, jos saisi aikaiseksi rakennella viimein sen piharakennuksen, josta on ollut täällä tai siellä aikaisemmalla foorumilla puhetta. Fiiliskin sopisi pihaan parkkiin.  ;D ;D ;D

Oikeastaan tarvisi kaikkia muita paitti sähkömiestä, niitä löytyy kaksikin naapurustosta ja pikkuisen osaan jo ittekin.

Vaan hyvät vinkitkin kelpaa muuraushommaan, oliko sulla joku kirja mistä sait perustietoa vai olitko kattomalla muitten työtä oppinut?

• Vieras
    « Vastaus #13 : 15.11.2011 kello on 11:06 »
    Mielestäni harrastelijan ei kannata säästä työnlaadussa kun itselle tekee. Pohjatulpan (jos on) kautta saa sakan ja veden parhaiten pois.

Juuri tuon takia ei ole tullut pumppua hankittua, silloin kun öljyt vaihdan niin jätän yleensä valumaan kahvitauon ajaksi.

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 8.02.2023 kello on 09:41
    « Vastaus #14 : 15.11.2011 kello on 11:07 »
    Olenko Alfa uros..naiset saavat vastata.

-Osaan leipoa pullaa, tehdä leipää..
    -osaan tehdä maailman parasta lasangnea..lasten suusta kuultuna..vaimo vihreänä kuuntelee.
    -kuuntelen vaimon, lasten huolia ja autan kykyni mukaan..
    -siivoan kotona..
    -ulkoilutan koirat..
    -neulon tarvittaessa napit paitaan, silitän, pesen pyykit, matot ym.
    -vaihdan autoon renkaat, öljyt,teen pikku korjaukset itse..pesen joka viikko auton/t..
    -teen kotona remontti työt ,tarvittaessa ostan naapurilta sertifikaattiin tarvittavat työt..
    -pidän talouden tasapainossa..
    -vien lapset harkkoihin..
    -teen tarvittaessa valitus kirjeet huomautukset eri instansseille..
    -harrastan kaksi kertaa viikossa lentopalloa ja melkein joka ilta käyn uimassa.. 
    -en jää laakereille lepäämään ja kiukuttelemaan vaan otan asioista selvää jos jokin asia vaivaa..

tässä muutama asia joka tuli mieleen, sillä aikaa vaimo saa rauhassa katsella tv lempiohjelmia seuraten kuten emmerdale ja salkkarit..

on toki niitä asioita joita vaimo moittii, kaiken päivän antaneena saatan joskus kuorsata..