rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Kädentaito  (Luettu 19098 kertaa)

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2023 kello on 09:41
Vs: Kädentaito
« Vastaus #15 : 15.11.2011 kello on 11:11 »

Vaan hyvät vinkitkin kelpaa muuraushommaan, oliko sulla joku kirja mistä sait perustietoa vai olitko kattomalla muitten työtä oppinut?

Olisiko tästä alanille apua..

http://wikikko.info/wiki/Muuraus

• Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:01
  • Epsoo
« Vastaus #16 : 15.11.2011 kello on 11:14 »
Pohjatulpan (jos on) kautta saa sakan ja veden parhaiten pois.

:o Jos moottoriöljyssä on sakkaa, on silloin muutakin tehtävä moottorille kuin vain vaihtaa öljyt :o

Ps. vesi (kondenssi?) lähtee pois öljyistä helposti, ajaa vain moottorin kunnolla lämpimäksi ;)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
« Vastaus #17 : 15.11.2011 kello on 11:17 »

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
« Vastaus #18 : 15.11.2011 kello on 11:23 »
Saattaisi tarvita hyvää "talkoo"muuraria, jos saisi aikaiseksi rakennella viimein sen piharakennuksen, josta on ollut täällä tai siellä aikaisemmalla foorumilla puhetta. Fiiliskin sopisi pihaan parkkiin.  ;D ;D ;D

Oikeastaan tarvisi kaikkia muita paitti sähkömiestä, niitä löytyy kaksikin naapurustosta ja pikkuisen osaan jo ittekin.

Vaan hyvät vinkitkin kelpaa muuraushommaan, oliko sulla joku kirja mistä sait perustietoa vai olitko kattomalla muitten työtä oppinut?

Kumman jääkaapin antimia nautittaisi tauolla.  :D

Työ tekijää neuvoo, paitsi turvaetäisyydet ja liikkumisvarat. No sen tiesin jostakin, että savupellit on asennettava savukanavaan päin viettäväksi. Kerran olen muurarin työtä nähnyt, olin kotona kerran muurarin juoksupoikana kun hän jatkoi savupiippua.
Emäntä (uusi) oli Lohjalla tukkumyynnissä, hän konsultoi ja hoiteli materiaalihankinnat, joita ei löytynyt jäännöserinä.

Kiitos vain tarjouksesta. Mutta kun päässä oleva vamma oirehtii nyt niin, että on rakennettava tsasouna, sitä alottelen pikkuhiljaa ja kevällä rivakammin.  :D

Matkailuautoa jos en pystyisi itse korjaamaan ja huoltamaan, niin teltta keikkuisi minun rinkan päällä. Keikkuu kylläkin siitä huolimatta.  ;D

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:29.11.2025 kello on 13:06
  • Kulkija
« Vastaus #19 : 15.11.2011 kello on 11:49 »
Kumman jääkaapin antimia nautittaisi tauolla.  :D

Mun. Isännän velvollisuudet ja vastuut hoidetaan.  :D

edit: Hyvät oli muurausohjeet, ja myös kirjavinkit. Saatanpa tehäkin ite. Prkl ne muurarit sen kummempia ole kuin minäkään ja ensimmäisen on jokainen joskus tehnyt. Sitäpaitti 2 viikkoa olen ollut muurarin apupoikana vuonna 1988. Ja kattonut tietenkin omien uunien kasaamista.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2011 kello on 12:00 »

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:06
« Vastaus #20 : 15.11.2011 kello on 12:01 »
:o Jos moottoriöljyssä on sakkaa, on silloin muutakin tehtävä moottorille kuin vain vaihtaa öljyt :o

Ps. vesi (kondenssi?) lähtee pois öljyistä helposti, ajaa vain moottorin kunnolla lämpimäksi ;)

Kyllä sitä öljytilan seinämille on väriä ja muuta jäänyt kun noita ajettu koneita on tullut avattua. Varsinki mineraali öljyillä ajettuja. Toisaalta siksi liki kaikkii öljyihin lisätään erilaisia lisäaineita mm. peseviä. Kuluminen tuo omansa, sylinteriohivuodot, karstoittuminen, palamistuotteita (nokea, tuhkaa) polttoainetta tulee joukkoo. Mahdollisesti pieniä määriä jäähd.nestettä - kun toiselle sadalletuhannelle on ajettu, ei voi olettaa enää uuden puhtautta ja tiukkuutta..

Alakautta tyhjennys on tuollaista asioiden maksimointia - joissain koneissa irroitan aina öljypohjan (+ pesuun), esim. automaattilaatikot, työkoneet, jos se helposti tehtävissä.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.05.2024 kello on 17:28
« Vastaus #21 : 15.11.2011 kello on 13:58 »
Olenko Alfa uros..naiset saavat vastata.

-Osaan leipoa pullaa, tehdä leipää..
-osaan tehdä maailman parasta lasangnea..lasten suusta kuultuna..vaimo vihreänä kuuntelee.
-kuuntelen vaimon, lasten huolia ja autan kykyni mukaan..
-siivoan kotona..
-ulkoilutan koirat..
-neulon tarvittaessa napit paitaan, silitän, pesen pyykit, matot ym.
-vaihdan autoon renkaat, öljyt,teen pikku korjaukset itse..pesen joka viikko auton/t..
-teen kotona remontti työt ,tarvittaessa ostan naapurilta sertifikaattiin tarvittavat työt..
-pidän talouden tasapainossa..
-vien lapset harkkoihin..
-teen tarvittaessa valitus kirjeet huomautukset eri instansseille..
-harrastan kaksi kertaa viikossa lentopalloa ja melkein joka ilta käyn uimassa.. 
-en jää laakereille lepäämään ja kiukuttelemaan vaan otan asioista selvää jos jokin asia vaivaa..

tässä muutama asia joka tuli mieleen, sillä aikaa vaimo saa rauhassa katsella tv lempiohjelmia seuraten kuten emmerdale ja salkkarit..

on toki niitä asioita joita vaimo moittii, kaiken päivän antaneena saatan joskus kuorsata..

hetken jo luulin
et kultsistani luin  :)
mut olet kyllä aika kultsi
sinäkin
hienoa jatka samaan malliin  ;)

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
« Vastaus #22 : 15.11.2011 kello on 14:02 »
 Minähän en osaa tehdä mitään !!!!!!!! ;D ;D ;D ;D

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #23 : 15.11.2011 kello on 14:05 »
Minähän en osaa tehdä mitään !!!!!!!! ;D ;D ;D ;D

minäpä tiedänkin
et ossoot ja hyvin ... :)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.02.2021 kello on 15:51
« Vastaus #24 : 15.11.2011 kello on 14:59 »
Se mikä tuossa aloituksessa jäi kertomatta oli myös ajatus taitojen siirtämisestä jälkipolville.
Itselläni on ainakin kolmelta alalta jonkinlainen ammatillinen pätevyys ja nyt eläkeukkona harmittelen etten aikoinani edes omille pojilleni opettanut paljon mitään . Heidän autonsakin aina korjasin ja myöhemmin älysin vain neuvoa miten homma hoidetaan ja katsoin päältä. Nyt osaavat jotain.
Toki he ovat muissa työ tehtävissä kuin minä. Mutta se osaaminen ei ole turhaa. Joten tekemistä ja puuhailua kannattaa koko perheen kanssa harrastaa. :P

• Vieras
  • Vs: Kädentaito
    « Vastaus #25 : 15.11.2011 kello on 15:12 »
    Se mikä tuossa aloituksessa jäi kertomatta oli myös ajatus taitojen siirtämisestä jälkipolville.
    Itselläni on ainakin kolmelta alalta jonkinlainen ammatillinen pätevyys ja nyt eläkeukkona harmittelen etten aikoinani edes omille pojilleni opettanut paljon mitään . Heidän autonsakin aina korjasin ja myöhemmin älysin vain neuvoa miten homma hoidetaan ja katsoin päältä. Nyt osaavat jotain.
    Toki he ovat muissa työ tehtävissä kuin minä. Mutta se osaaminen ei ole turhaa. Joten tekemistä ja puuhailua kannattaa koko perheen kanssa harrastaa. :P

Mulla on ollut vuosittain harjoittelijoita
    oppilaitoksista ja kisällejä lisäopissa.

Tyttärellekin olen kurssia pitänyt ja
    hyvin on opit omaksuttu.

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #26 : 15.11.2011 kello on 15:12 »

nyt on oiva hetki opettaa osaavia taitoja esm .lapsenlapsille
    me kudotaan tyttärentyttären kanssa
    kuin ompeluseuroissa konsanaan
    ja yritän opettaa hänelle näitä muitaskin kädentaitoja
    eikä jää mm. ruanlaitto yksin mummin harteille
    vaan nuo mummin silmäterät saavat jokainen
    osallistua köökki hommiin sen minkä ikänsä puolesta kykenevät .. :)

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:36
    • Autossa on pyörät
    « Vastaus #27 : 15.11.2011 kello on 15:31 »
    ^
    • virol. ammttilainen; nuoret oppinut suomalaisen ahneuden, mutta suht. huokea. Tekee mitä lupaa. Vanhemmat osaavia hintaansa nähden.
    • virol. hantti; halpa. Vanhempi (neuvostoajan kokenut) tekee ahkerasti, ei lusmua, kysyy lisähommia kun valmis. Ei jää sormisuussa odottamaan apua, kekseliäs.
    Nuohan tuli juuri julki kun peltikatot oli hakattu kirveellä, petkeleellä, lapiolla ja rautakangella reikiä täyteen. Lumenpudottajat from Estonia, kaverillani kattopeltiliike, hommia on kuulemma kiitettävästi.
    ps samat asiat saa lukea lehdistä, ei ollut mun päästä pelkästään 8)

• Vieras
  • Vs: Kädentaito
    « Vastaus #28 : 15.11.2011 kello on 16:41 »
    Alkuperäiseen aiheeseen viitaten pidän itseäni ja muutkin pitävät TI-tekijänä, aikas monia alueita esim. rakennus, auto, vene, saneeraus, ruoka, kodinhoito,terveyden hoito (lähinnä oma terveys). joskin on vähentynyt tuo rakennus puoli emempi huoltopuolelle....

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
    • ---
    « Vastaus #29 : 15.11.2011 kello on 19:02 »
    sen verta opiskelen ennen työhön alkamista, että ei oo ns. mustia aukkoja, jos vähänkään ossan teen jotain. Yrittäähän aina voi.  :) >:( :)