Kirjoittaja
Aihe: LiFePo4 akku AGM.n tilalle (Luettu 14823 kertaa)
« Vastaus #46 : 2.02.2025 kello on 01:47 »
Joo, hyvä kirjoitus käyttökokemuksista. ..
Tuollainen akku on ainakin saman merkkinen: https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/power-plus-lfp12-200ev-akku12-8v200ah-527x240x218-lifepo4-li-ion-bt-heat/p/78350/
Just tuollaiset mulla on. Sellainen kiusallinen pikku yksityiskohta näihin (ja varmaan moniin muihinkin lifepoihin) liittyy, että jos virrat on ollut kokonaan poikki vähän pitempään (tunti-, ei minuuttiluokkaa) esim. pääkytkin avattuna, niin invertterin (2kVA) kytkentäyritys mykistää akut puoleksi minuutiksi. Johtuu siitä, että kun invertterin isot konkat latautuu kytkettäessä silmänräpäyksessä, niin virtapiikki minkä ne ottaa on ISO. En tiedä onko se satoja vai tuhansia ampeereita, mutta kestää vain jotain millisekunteja. Siinä ajassa akun BMS ehtii kuitenkin jo katkaista liian suuren virran vuoksi. Sitä varten minulla on 60cm 4mm2 hyppylanka, jonka laitan starttiakulta dc-dc konvertterille tulevan piuhan ja hupiakun pääkytkimen väliin pariksi sekunniksi invertteriä "kylmänä" akkuun kytkettäessä ihan vaan käsin terminaalipultteja vasten painamalla. Tämä EI siis liity invertterin käyttöön/käynnistämiseen/sammuttamiseen, vaan siihen kun akuista pitempään irti ollut isohko invertteri kytketään akkuun.
« Vastaus #47 : 2.02.2025 kello on 08:20 »
Just tuollaiset mulla on.
Sellainen kiusallinen pikku yksityiskohta näihin (ja varmaan moniin muihinkin lifepoihin) liittyy, että jos virrat on ollut kokonaan poikki vähän pitempään (tunti-, ei minuuttiluokkaa) esim. pääkytkin avattuna, niin invertterin (2kVA) kytkentäyritys mykistää akut puoleksi minuutiksi.
Johtuu siitä, että kun invertterin isot konkat latautuu kytkettäessä silmänräpäyksessä, niin virtapiikki minkä ne ottaa on ISO. En tiedä onko se satoja vai tuhansia ampeereita, mutta kestää vain jotain millisekunteja. Siinä ajassa akun BMS ehtii kuitenkin jo katkaista liian suuren virran vuoksi. Sitä varten minulla on 60cm 4mm2 hyppylanka, jonka laitan starttiakulta dc-dc konvertterille tulevan piuhan ja hupiakun pääkytkimen väliin pariksi sekunniksi invertteriä "kylmänä" akkuun kytkettäessä ihan vaan käsin terminaalipultteja vasten painamalla.
Tämä EI siis liity invertterin käyttöön/käynnistämiseen/sammuttamiseen, vaan siihen kun akuista pitempään irti ollut isohko invertteri kytketään akkuun.
Taas mielenkiintoista tietoa... En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua, mutta mietin, olisiko invertterissä joku ongelma. Kovin hetkellinen kulutuspiikki täytyy olla, kun sellainen ei ainakaan minulla näy mittarissa. Mitä tulee noihin akkuihin, niin minulle ne ovat aivan liian kalliit.
« Vastaus #48 : 2.02.2025 kello on 09:59 »
Taas mielenkiintoista tietoa...
En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua, mutta mietin, olisiko invertterissä joku ongelma. Kovin hetkellinen kulutuspiikki täytyy olla, kun sellainen ei ainakaan minulla näy mittarissa.
Mitä tulee noihin akkuihin, niin minulle ne ovat aivan liian kalliit.
Kyllä tuo on inverttereille ihan tyypillistä, varsinkin jos BMS:n sallima virta on invertteriin nähden pienehkö ja järjestelmän sisäinen resistanssi hyvin pieni. Usein noihin laitetaan jonkinlainen esilatauspiiri väliin eli kytkin ja vastus joiden kautta annetaan ensin rajoitetusti virtaa muutama sekunti ennen kuin lyödään virrat oikeasti päälle. Muistaakseni mm. Victronin uusissa BMS:ssä ja varmaan muissakin laadukkaissa on vastaava esilatauspiiri sisäänrakennettunak in.' https://nohma.com/van-conversion/electrics/how-to-pre-charge-an-inverter-easily/Tuossa vielä linkki missä on aihetta valaistu mielestäni varsin selkeästi.
« Vastaus #49 : 2.02.2025 kello on 10:20 »
En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua,
Periaate on mutkat suoriksi vetäen seuraava: (siis periaate, ei todellinen kytkentä, koska starttiakku on 7m päässä invertteristä) Otetaan piuhanpätkä ja törkätään hetkeksi (about sekunti) sen toinen pää starttiakun plussaan ja toinen pää invertterin pluspiuhan sisäänmenoon. Starttiakussa ei ole BMS:ää, joten se ei ole tuosta muutaman millisekunnin piikistä (joka ei ehdi näkyä mittarissa) moksiskaan. Räppää vähän kipinää, mutta esim. piuha ei ehdi lämmetä yhtään. Elegantimpaa olisi laittaa piuhan jatkoksi joku vastus ettei kipunoisi, mutta en ole viitsinyt, kun tämä tulee vastaan luokkaa kerran vuodessa.
« Vastaus #50 : 2.02.2025 kello on 10:34 »
Tuossa vielä linkki missä on aihetta valaistu mielestäni varsin selkeästi.
Hyvä linkki, kiitos! Tuon valossa suosittelen lämpimästi käyttämään hyppylangassa vastusta ja alanpa käyttää itsekin. Kipinöistä en välitä (busbariin tökätessä ei ota akunnavat tai terminaalit kipeää), mutta tuota BMS:n hajoamisriskiä en tullut ajatelleeksi.
« Vastaus #51 : 2.02.2025 kello on 10:35 »
Riippuu ihan akusta tuo virtakatkaisu, bms luulee kohdanneensa oikosulun kun invertterien konkkapankki ottaa rajun virtapiirin, ja katkaisee virrat.
Esim jk:n Bluetooth bms:ssä tuon virtakatkaisu aikarajan voi säätää joten virtakatkaisua ei tapahdu noissa invertterien konkkapankin latauksissa.
Ja joo, invertteri pitäisi aina "ladata" esivastuksen kanssa ennen suoraan virtoihin kytkemistä. Siellä on muutakin mahdollisesti hajoavaa kuin akun bms.
Aikaraja oli muistaakseni alunperin 10ms tai jotaki sellaista. Akun navat kestää siis lyödä vaikka jakarilla yhteen niin bms huolehtii virran katkaisun eikä mitään hajoa. En silti suosittele kokeilemaan, YouTubesta löytyy jos haluaa katsoa mitä tapahtuu.
« Vastaus #52 : 2.02.2025 kello on 10:48 »
Hyvä linkki, kiitos!
Tuon valossa suosittelen lämpimästi käyttämään hyppylangassa vastusta ja alanpa käyttää itsekin.
Kipinöistä en välitä (busbariin tökätessä ei ota akunnavat tai terminaalit kipeää), mutta tuota BMS:n hajoamisriskiä en tullut ajatelleeksi.
BMS:n lisäksi sillä vastuksella todennäköisesti pidentää myös invertterinsä elinikää kun ei ne konkatkaan varsinaisesti rakasta liian suuria käynnistysvirtapiik kejä.
« Vastaus #53 : 2.02.2025 kello on 10:53 »
Mitä tulee noihin akkuihin, niin minulle ne ovat aivan liian kalliit.
Se on totta että kaupassa saa kerralla latoa rahaa tiskiin aika lailla. Kokonaisuutta laskiessa pitää kuitenkin huomioida, että litiumin kanssa riittää puolet lyijyakun ampeeritunneista ja litium kestää lataussyklejä moninkertaisesti lyijyakkuun nähden. Pitkän päälle litium tulee siis selvästi halvemmaksi, joskin sillä riskillä että JOS akku hyytyy/hajoaa takuuajan jälkeen, mutta muuten ennen aikojaan, niin se ei välttämättä ole ehtinyt vielä tienata hintaeroaan umpeen. Käytännössä matkailuauto/vene/mökkikäytössä litiumin tappaa aika, ei lataus/purkusyklit. Minulla on 10v vanha sähköauto, vajaa 100tkm ajetttu. Alkuperäiset akut, enkä ole havainnut toimintamatkassa mitään käytännön pudotusta. Siksi pidän todennäköisenä, että radikaalisti kevyemmällä käytöllä olevat matkailuautoni hupiakut kestävät vähintään yhtä kauan. Siihen päälle 1/3 paino, nopea latautuminen ja isolle invertterille riittävä jännite myös silloin, kun akut ovat jo lähes tyhjät, niin itse en lyijyyn palaa.
« Vastaus #54 : 2.02.2025 kello on 11:23 »
Yritin sisäistää. Pitääkö olla huolissaan...?
Onko ongelma ohitettu, kun invertteri on aina kytkettynä akkuun ja samoin aurinkopaneelit? Minulla ei ole akusta irrottavaa pääkatkaisijaa, vaan se ainoastaan katkaisee kaikki kuluttajat pois. Eli käytännössä sulakeboksin. Linkissä luki myös, että ongelma koskee 2000 W inverttereitä ja suurempia. Itselläni on 1500 W. Toki voisin kytkeä Ctekin DC/DC laturista starttiakulta virtaa invertteriin. Matkaa ei olisi, kuin 20 cm. Onnistuisi kuitenkin helpommin jollakin akkulaatikon ulkopuolella sijaitsevalla kytkimellä, joka ei jää päälle.
« Vastaus #55 : 2.02.2025 kello on 11:29 »
Se on totta että kaupassa saa kerralla latoa rahaa tiskiin aika lailla.
Kokonaisuutta laskiessa pitää kuitenkin huomioida, että litiumin kanssa riittää puolet lyijyakun ampeeritunneista ja litium kestää lataussyklejä moninkertaisesti lyijyakkuun nähden.
Toki näin... Toisaalta litium akkuja saa puolta halvemmallakin. Eikö niissäkin pitäisi olla pitkä kestoikä ja sitä kautta tulisivat puolet lyhyemmälläkin aikaa saman hintaisiksi? En tiedä, onko olemassa hyvää ja halpaa samassa paketissa. Epäilen kyllä, että markkinoilla on tarjolla paljon huonoja ja kalliitakin litium akkuja.
« Vastaus #56 : 2.02.2025 kello on 12:32 »
Yritin sisäistää. Pitääkö olla huolissaan...?
Onko ongelma ohitettu, kun invertteri on aina kytkettynä akkuun ja samoin aurinkopaneelit?
Ongelmaa ei tosiaan ole koskaan kun invertteri on kytkettynä akkuun, vain silloin kun invertteri on pidemmän aikaa irti sähköistä jolloin sisäiset kondensaattorit kerkeää tyhjentyä. Toki joissakin isoissa inverttereissä on käynnistymispiikkik in ihan jonkunlainen, mutta kuitenkin. Ei tarvi hyppyjohdoilla/vastuksilla värkkäillä kun johdot on "aina" kiinni akussa.
« Vastaus #57 : 2.02.2025 kello on 13:08 »
Toki näin...
Toisaalta litium akkuja saa puolta halvemmallakin. Eikö niissäkin pitäisi olla pitkä kestoikä ja sitä kautta tulisivat puolet lyhyemmälläkin aikaa saman hintaisiksi? En tiedä, onko olemassa hyvää ja halpaa samassa paketissa. Epäilen kyllä, että markkinoilla on tarjolla paljon huonoja ja kalliitakin litium akkuja.
Youtubesta löytyy sellainen aurinkosähköpuuhast elija kuin William Prowse joka testailee ja purkaa noita akkuja ja tutkii mitä ne ovat syöneet. Sieltä löytyy halpisosastolta kaikenlaisia yllätyksiä, positiivisia, negatiivisia ja joskus suorastaan vaarallisiakin. Hyviä klippejä jos aihe kiinnostaa.
« Vastaus #58 : 2.02.2025 kello on 14:09 »
En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua, mutta mietin, olisiko invertterissä joku ongelma. Kovin hetkellinen kulutuspiikki täytyy olla, kun sellainen ei ainakaan minulla näy mittarissa.
Wanhuksilla oli entiwanhaan mökillä telkkari mutta ei sähköä. Tein telkkaria varten intikan, joka aina kyykähti kaksi-kolme kertaa, ennenkuin telkan konkat oli latautuneet.
« Vastaus #59 : 2.02.2025 kello on 20:19 »
Itse kasattu diy versiona saa valita parhaat kennot sekä Bms versiot ja tietää mitä akku on syönyt sisäänsä ja vielä suhteellisen edullisesti. Netistä löytyy myös hyvät kasausohjeet.
|