Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
LiFePo4 akku AGM.n tilalle
ohikulkija:
--- Lainaus käyttäjältä: reissu - 1.02.2025 kello on 21:05 ---On varmaan ihan toimiva järjestely niinkin, että kun tietää lähtevänsä, niin voi laittaa jo edellisenä iltana akun lämmitykseen vaikka sellaisella erillisellä akkulämmittimellä. Vakituisessa käytössä olevassa kulkineessa sitten omat järjestelynsä. Meilläkin auto on asuntoyhtiön paikalla, niin sähkön saanti on vain 2 tuntia vuorokaudessa.
--- Lainaus päättyy ---
Yleensä noissa on lämmityselemetit speksattu niin että siinä parissa tunnissa akkui lämpenee jo latauskuntoon vähän rapsakammassakin pakkasessa.
Esim.
https://www.sunwind.fi/kaikki-tuotteet/energia/akut/li-ion-akku-sunwind-heat-300-ah
-15c -> 0c, 45min.
Tuollaisen akun lämpökapasiteetti ei mikään päätähuimaava ole kun tuokin näyttää käyttävän alle 100W lämmitykseen. Muutama wattitunti / aste siis.
uretaanikoppi:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 1.02.2025 kello on 17:05 ---Joo, hyvä kirjoitus käyttökokemuksista. ..
Tuollainen akku on ainakin saman merkkinen:
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/power-plus-lfp12-200ev-akku12-8v200ah-527x240x218-lifepo4-li-ion-bt-heat/p/78350/
--- Lainaus päättyy ---
Just tuollaiset mulla on.
Sellainen kiusallinen pikku yksityiskohta näihin (ja varmaan moniin muihinkin lifepoihin) liittyy, että jos virrat on ollut kokonaan poikki vähän pitempään (tunti-, ei minuuttiluokkaa) esim. pääkytkin avattuna, niin invertterin (2kVA) kytkentäyritys mykistää akut puoleksi minuutiksi.
Johtuu siitä, että kun invertterin isot konkat latautuu kytkettäessä silmänräpäyksessä, niin virtapiikki minkä ne ottaa on ISO. En tiedä onko se satoja vai tuhansia ampeereita, mutta kestää vain jotain millisekunteja. Siinä ajassa akun BMS ehtii kuitenkin jo katkaista liian suuren virran vuoksi. Sitä varten minulla on 60cm 4mm2 hyppylanka, jonka laitan starttiakulta dc-dc konvertterille tulevan piuhan ja hupiakun pääkytkimen väliin pariksi sekunniksi invertteriä "kylmänä" akkuun kytkettäessä ihan vaan käsin terminaalipultteja vasten painamalla.
Tämä EI siis liity invertterin käyttöön/käynnistämiseen/sammuttamiseen, vaan siihen kun akuista pitempään irti ollut isohko invertteri kytketään akkuun.
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: uretaanikoppi - 2.02.2025 kello on 01:47 ---Just tuollaiset mulla on.
Sellainen kiusallinen pikku yksityiskohta näihin (ja varmaan moniin muihinkin lifepoihin) liittyy, että jos virrat on ollut kokonaan poikki vähän pitempään (tunti-, ei minuuttiluokkaa) esim. pääkytkin avattuna, niin invertterin (2kVA) kytkentäyritys mykistää akut puoleksi minuutiksi.
Johtuu siitä, että kun invertterin isot konkat latautuu kytkettäessä silmänräpäyksessä, niin virtapiikki minkä ne ottaa on ISO. En tiedä onko se satoja vai tuhansia ampeereita, mutta kestää vain jotain millisekunteja. Siinä ajassa akun BMS ehtii kuitenkin jo katkaista liian suuren virran vuoksi. Sitä varten minulla on 60cm 4mm2 hyppylanka, jonka laitan starttiakulta dc-dc konvertterille tulevan piuhan ja hupiakun pääkytkimen väliin pariksi sekunniksi invertteriä "kylmänä" akkuun kytkettäessä ihan vaan käsin terminaalipultteja vasten painamalla.
Tämä EI siis liity invertterin käyttöön/käynnistämiseen/sammuttamiseen, vaan siihen kun akuista pitempään irti ollut isohko invertteri kytketään akkuun.
--- Lainaus päättyy ---
Taas mielenkiintoista tietoa...
En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua, mutta mietin, olisiko invertterissä joku ongelma. Kovin hetkellinen kulutuspiikki täytyy olla, kun sellainen ei ainakaan minulla näy mittarissa.
Mitä tulee noihin akkuihin, niin minulle ne ovat aivan liian kalliit.
ohikulkija:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 2.02.2025 kello on 08:20 ---Taas mielenkiintoista tietoa...
En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua, mutta mietin, olisiko invertterissä joku ongelma. Kovin hetkellinen kulutuspiikki täytyy olla, kun sellainen ei ainakaan minulla näy mittarissa.
Mitä tulee noihin akkuihin, niin minulle ne ovat aivan liian kalliit.
--- Lainaus päättyy ---
Kyllä tuo on inverttereille ihan tyypillistä, varsinkin jos BMS:n sallima virta on invertteriin nähden pienehkö ja järjestelmän sisäinen resistanssi hyvin pieni. Usein noihin laitetaan jonkinlainen esilatauspiiri väliin eli kytkin ja vastus joiden kautta annetaan ensin rajoitetusti virtaa muutama sekunti ennen kuin lyödään virrat oikeasti päälle. Muistaakseni mm. Victronin uusissa BMS:ssä ja varmaan muissakin laadukkaissa on vastaava esilatauspiiri sisäänrakennettunak in.'
https://nohma.com/van-conversion/electrics/how-to-pre-charge-an-inverter-easily/
Tuossa vielä linkki missä on aihetta valaistu mielestäni varsin selkeästi.
uretaanikoppi:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 2.02.2025 kello on 08:20 ---En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua,
--- Lainaus päättyy ---
Periaate on mutkat suoriksi vetäen seuraava: (siis periaate, ei todellinen kytkentä, koska starttiakku on 7m päässä invertteristä)
Otetaan piuhanpätkä ja törkätään hetkeksi (about sekunti) sen toinen pää starttiakun plussaan ja toinen pää invertterin pluspiuhan sisäänmenoon.
Starttiakussa ei ole BMS:ää, joten se ei ole tuosta muutaman millisekunnin piikistä (joka ei ehdi näkyä mittarissa) moksiskaan.
Räppää vähän kipinää, mutta esim. piuha ei ehdi lämmetä yhtään. Elegantimpaa olisi laittaa piuhan jatkoksi joku vastus ettei kipunoisi, mutta en ole viitsinyt, kun tämä tulee vastaan luokkaa kerran vuodessa.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta