Kirjoittaja
Aihe: Matkailuautojen verotus (Luettu 181415 kertaa)
« Vastaus #766 : 19.01.2026 kello on 12:30 »
Oletko katsonut Traficomin sivuilta omat verotiedot...
Sinne päivittyy välittömästi verot omille sivuille, kun ottaa pois, tai laittaa liikennekäyttöön. On myös eräpäivät ja saa halutessaan sieltä suoraan maksettua.
Kyllä, näin on. Kyse oli nyt siitä, että laskuttaja ei vaivaudu mitenkään muistuttamaan maksusta ja sen eräpäivästä. Pitää mennä itse kysymään, joko saan maksaa ja paljonko. Ainoa tuntemani tuolla tavoin toimiva. Onko siinä kyse, ettei liikenteen palveluista vastaavan virkamiehen tarvitse olla huolissaan, kuten jonkin yksityisen tuotteitaan myyvän?
« Vastaus #767 : 19.01.2026 kello on 12:59 »
Kyse oli nyt siitä, että laskuttaja ei vaivaudu mitenkään muistuttamaan maksusta ja sen eräpäivästä. Pitää mennä itse kysymään, joko saan maksaa ja paljonko. Ainoa tuntemani tuolla tavoin toimiva. Onko siinä kyse, ettei liikenteen palveluista vastaavan virkamiehen tarvitse olla huolissaan, kuten jonkin yksityisen tuotteitaan myyvän?
Öö... Kyllä tuo Traficomin lasku ainakin itsellä tulla napsahti eLaskuna suoraan pankkiin ihan niin kuin aina ennenkin, vaikka ei siitä mitään erillistä ilmoitusta tms. tullutkaan, tälläkään kertaa. Itse kun käyn tuolla nettipankissa käytännössä päivittäin, niin en tuollaisia erillisiä ilmoituksia kyllä sen paremmin kaipaakkaan, eLasku riittää vallan mainiosti 
« Vastaus #768 : 19.01.2026 kello on 13:09 »
1283e per vuosi..... eli sellainen 6 euroa karkeesti per päivä puhdasta säästöä kun seisokissa....viiko ssa 42e .....
« Vastaus #769 : 19.01.2026 kello on 14:32 »
Öö... Kyllä tuo Traficomin lasku ainakin itsellä tulla napsahti eLaskuna suoraan pankkiin ihan niin kuin aina ennenkin, vaikka ei siitä mitään erillistä ilmoitusta tms. tullutkaan, tälläkään kertaa. Itse kun käyn tuolla nettipankissa käytännössä päivittäin, niin en tuollaisia erillisiä ilmoituksia kyllä sen paremmin kaipaakkaan, eLasku riittää vallan mainiosti 
Sama juttu. Mulla oli nyt viikonloppuna matkamökki eka kerran tänä vuonna liikennekäytössä, huikeat 2 päivää. Eilen illalla pistin pois liikennekäytöstä ja tänä aamuna oli jo lasku 10€ verosta verkkopankissa e-laskuna, eräpäivä 2.3. Mulla mobiilipankki ilmoittaa uusista laskuista, vaikka näkishän ne sieltä muutenkin kun seuraavan kerran käy. Ja eräpäivänä olen aina kaikkien autojen verot maksanut. Ei kuulu asiakkaalle miettiä, koska laskuttaja rahat näkee systeemeissään. Eräpäivänä maksaminen on ajoissa maksaminen, eikä vaikuta ajo-oikeuteen näkyi ne rahat heti seuraavana päivänä Traficomilla tai ei.
« Vastaus #770 : 19.01.2026 kello on 14:36 »
1283e per vuosi..... eli sellainen 6 euroa karkeesti per päivä puhdasta säästöä kun seisokissa....viiko ssa 42e .....
Tuo on noin 3,5 € per päivä. Kallista tuokin, muttei sentään 6€. Itselläni vero on muistaakseni noin 3,8€ päivässä.
« Vastaus #771 : 19.01.2026 kello on 15:19 »
Vaihtelin tuossa enemmän puskailuun soveltuvan kulkineen alle, entinen oli 4600kg 1505€ veroilla ja nykynen 3500kg 1180€ veroilla. Eipä nuo "pien ka-alustaiset" nyt niiiin paljoa kalliimpia ole pitää, kallista toki kaikki.
« Vastaus #772 : 19.01.2026 kello on 17:04 »
Kertokaa mix täytyy maksaa suomen ulkopuolella ajellelessa maksaa verot vaikka et kuluta Suomen maanteitä ,pitäisi olla että vakuutukset vain kunnossa,oot vaikka puoli vuotta pois niin maksat turhasta noin 600€ ,on tää niin perseestä 
« Vastaus #773 : 19.01.2026 kello on 17:08 »
Kertokaa mix täytyy maksaa suomen ulkopuolella ajellelessa maksaa verot vaikka et kuluta Suomen maanteitä ,pitäisi olla että vakuutukset vain kunnossa,oot vaikka puoli vuotta pois niin maksat turhasta noin 600€ ,on tää niin perseestä 
Ei perseestä vaan purrasta
« Vastaus #774 : 19.01.2026 kello on 17:22 »
Vai pitäisikö maksaa tuplaverot...?  Viet kuitenkin kaiken ansaitsemasi valuutan kulutukseen ulkomaille.
« Vastaus #775 : 19.01.2026 kello on 17:25 »
Vajaa nelitonnisen Fränkin viime ja täman vuotinen hinta.. Liki tuplaantu   Yhtään eri tee mielli 'hupia', vaikka se siihen onkin tarkoitettu 
« Vastaus #776 : 19.01.2026 kello on 17:37 »
^ Aika hurjalta tuntuu...  Mahtaako Caravan matkailu hiipua, tai saada uusia muotoja? Oletan tulojen putovan aika monen kohdalla caravan alan ympärillä. Valtion kassa varmasti saa eniten takkiinsa.
« Vastaus #777 : 19.01.2026 kello on 17:37 »
Oiskohan että pitää omasta pankista tilata e-lasku että tulee suoraan pankkiin. Mulla ainakin tähän asti tulleet suoraan omaan pankkiin kun tehnyt tilauksen sieltä.
« Vastaus #778 : 21.01.2026 kello on 11:40 »
Oiskohan että pitää omasta pankista tilata e-lasku että tulee suoraan pankkiin. Mulla ainakin tähän asti tulleet suoraan omaan pankkiin kun tehnyt tilauksen sieltä.
Mulla kyllä näkyy pankin sivuilla, että e-laskun tilaus on tehty ja sille on numerokin, ei siis ole jäänyt johonkin välitilaan. OP lähettää spostiin tiedon kaikista laskuista, on niiden suoritus sitten kuinka tahansa, automaattinen tai erikseen hyväksyttävä. Omalla kulkineella on Traficomin sivuilla ajoneuvoveron määrä ollut näkyvissä, samoin päivämäärä, mutta ei mitään tilinumeroita tai viitteitä ei ole ollut. Kun sitten tiesin eräpäivän, niin silloinpa sivuille mennessäni olikin tullut linkki, josta veron sai hoidettua. Laitoin asiasta Traficomille kyselyä. Saa nähdä, kiinnostaako niitä vastata alamaisen uteluihin.
« Vastaus #779 : 27.01.2026 kello on 00:30 »
Tulipa tähänkin selvyyttä. Traficomin asiakaspalvelusta vastailtiin sujuvasti ja käytäntö on: "Veroliput muodostuvat ja lähetetään verokauden alussa. Maksuaikaa on 42 päivää verokauden alkamisesta, eli eräpäivä on 6 viikon päässä verokauden alkamisesta tai liikennekäyttöön otosta." Ajoneuvolla saa siis ajella poliiseja pelkäämättä usean viikon vaikka verot on maksamatta kun eräpäivään on vielä aikaa. Kai se noin on aiemminkin ollut, mutta mulla ei ollut aiemmin vielä e-laskua käytössä ja kotiin tuli perinteinen paperiversio.
|