rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset  (Luettu 81220 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:24
  • Knaus Eifelland
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #900 : 4.01.2024 kello on 18:17 »
Tekoäly tuntuu olevan samaa mieltä kanssani, kun kysyin. 😉



*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:08
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #901 : 4.01.2024 kello on 18:28 »
Tuossa kuuden sentin tietämissä on viime vuoden toteutunut keskihinta ollut kaikilla niillä pörssisähkön käyttäjille, joiden kanssa on asiasta tullut puhuttua.

Ongelma ei olekaan se keskihinta, vaan sen laskun keskittyminen talven muutamaan kuukauteen, kesäkuukausien ollessa käytännössä ilmaisia. Keskimäärin porukalla kuitenkin on säännölliset kk-tulot, niin revi siinä sitten fyrkat noihin talven poskettomiin laskuihin, ne kesällä "säästyneet" kun on jo kuitenkin hummattu maailman tuuliin :-\

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.06.2024 kello on 11:22
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #902 : 4.01.2024 kello on 18:38 »
Mitähän se sähkö maksaisi nyt jos Olkiluoto3 nyt "poksahtaisi". OLK3 valmistui melko kreivin aikaan, siitä tuli mieleen tuo politiikka sana, sehän tarkoittaa yhteisten asioiden hoitamista niin että kansalaisilla olisi hyvä elää ja perustarpeet tyydyttyisi, se on politiikan henki, mutta ne politiikot jotka koko ajan ovat toimineet tätä henkeä vastaan esim. jarruttamalla vuosikymmeniä ydinvoimahankkeita ja meinanneet saada ihmiset melko pahaan kuseen, tällaisilta politikolta pitäisi ottaa kaikki poliittiset oikeudet pois.
Kuitenkin ja kun onneksi samaan aikaan on ollut niitä viisaita politikkoja jotka ovat jaksaneet taistella että ainakin saatiin tämä OLK3.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:29
  • viva la France
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #903 : 4.01.2024 kello on 18:40 »
Ongelma ei olekaan se keskihinta, vaan sen laskun keskittyminen talven muutamaan kuukauteen, kesäkuukausien ollessa käytännössä ilmaisia. Keskimäärin porukalla kuitenkin on säännölliset kk-tulot, niin revi siinä sitten fyrkat noihin talven poskettomiin laskuihin, ne kesällä "säästyneet" kun on jo kuitenkin hummattu maailman tuuliin :-\

Tuo mielipide rahojen hummauksesta kertoo ainostaan sen että oli lasku mikä vaan niin tiukkaa tekee jos ei kerta osaa ollenkaan butjetoida menojaan.
Ja aina sen verran puskuria pitää olla että jos joku kodinkone särkyy voi uuden hommata eli yksi sähkölasku menee siinä seassa vaikka muutaman satasen olisikin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:08
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #904 : 4.01.2024 kello on 18:42 »
Tuo mielipide rahojen hummauksesta kertoo ainostaan sen että oli lasku mikä vaan niin tiukkaa tekee jos ei kerta osaa ollenkaan butjetoida menojaan.

Se kertoo enempi nykymenosta, kuinka porukka ovat olleet perikatoon joutumassa kun korot "yllättäen" nousikin. Ei kellään tullut mieleen että ne lainat pitäisi joskus takaisinkin maksaa - ei edes valtiotaloudessa ::)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:20
    • circleset
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #905 : 4.01.2024 kello on 20:04 »
Piti mielenkiinnosta laskea.

Eilisen päivän tuntikohtainen kulutus kotona ja mökillä, huomisen päivän hinta pörssisähkön tuntikohtaisella veloituksella vs oma kiinteähintainen soppari. Laskelmassa pelkkä energian osuus, ei siirtomaksuja jne.

Lopputulos 242,92 € vs 19,70€ eli erotus 223,22€

Tuo siis yhdeltä vuorokaudelta. Päivien keskikulutus aika vakio. Mökin sähkön kulutukselle ei ole tehtävissä yhtään mitään vaikka mökkinaapuri oli tänään päässytkin ensimmäistä kertaa tänä talvena jäitä pitkin saareen. Kotona voisi vähän leikata kulutusta pois mutta ei paljoa.

Off-Topic:
Se kertoo enempi nykymenosta, kuinka porukka ovat olleet perikatoon joutumassa kun korot "yllättäen" nousikin. Ei kellään tullut mieleen että ne lainat pitäisi joskus takaisinkin maksaa - ei edes valtiotaloudessa ::)
Lähes nollakorkoaikaa jatkui vuodesta 2008 saakka, joten pientä ymmärrystä löytyy sille nuoremmalle sukupolvelle jotka ovat eläneet aikuisikänsä vain tuota aikakautta. Boomerit ja me X-sukupolveen kuuluvat olemme maksaneet lainoistamme aiemminkin oikeaa korkoa ja ymmärrämme, että nykyinen korkotaso on normaali, ei poikkeava.

Oman lukunsa muodostaa vasemmanlaidan väki ikään katsomatta, jotka eivät ymmärrä taloutta eivätkä osaa rahaa käyttää, sen enemmän omaansa kuin valtion, iästä riippumatta...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:13.06.2024 kello on 20:42
  • Puskailija Hymer B680 sl
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #906 : 4.01.2024 kello on 21:01 »
Saapa nähhä yleistyykö nämä "ylläri päivät" Pitänee alkaa tilailemaan toinen 14kWh akkupaketti.  ;D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.04.2024 kello on 15:34
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #907 : 4.01.2024 kello on 21:02 »
Mitenkäs se menikään se hinta jos keskihinta vuodelle 2023 oli 6,66 senttiä kilowatti.
Eli vaikka talvella kusetettiin niin kesä meni ilmaiseksi eli keskihinta jäi oikeasti alas.
Duucatti käy vaikka tuosta pari sivua taakse päin vilkasemassa tsahkalin postausta ja
jatkaa taas hekumointia ;)
Kuules Masa, kun sillä kesän sähkönhinnalla ei ole yhtään mitään väliä koska silloin ei ole kulutusta kuin ehkä pari-kolmesataa kWh kuukaudessa. 
 Talvella taas kulutus  voi olla 2000 kWh kuukaudessa.
Jos pörssisähkö on kesällä ilmaista ja kiinteä sopimus 8 senttiä niin hui hai, siinä kiinteällä häviää 10-15€/kk, se on ihan sama.
 Mutta talvella kun palaa 4kk aikana 8000 kWh  ja pörssisähkö maksaa vaikkapa 20 senttiä , 120 senttiä, jopa 235 senttiä kWh kuten huomenna niin silloin sillä on väliä, puhutaan satasten erosta kuukaudessa.
  ;) ;)
Ei se ihan sattumaa ole että pörssisähkö on paukkupakkasilla kallista ja helteellä halpaa.


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.04.2024 kello on 15:34
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #908 : 4.01.2024 kello on 21:06 »
Saapa nähhä yleistyykö nämä "ylläri päivät" Pitänee alkaa tilailemaan toinen 14kWh akkupaketti.  ;D

Sepä oliskin  pörssisähkölle paljon osuvampi nimi, YLLÄRISÄHKÖ . Olen myös LOTTOSÄHKÖ- nimeä kuullut käytettävän.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:13.06.2024 kello on 20:42
  • Puskailija Hymer B680 sl
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #909 : 4.01.2024 kello on 21:08 »
Täällä päin käytetty myös "sattumasähkö" termiä. Sopinee myös tuulivoimaan.

Sattumasähköllä vois latailla akut ja Ylläripäivinä käyttää  :laugh:

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:46
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #910 : 4.01.2024 kello on 21:34 »
Kuules Masa, kun sillä kesän sähkönhinnalla ei ole yhtään mitään väliä koska silloin ei ole kulutusta kuin ehkä pari-kolmesataa kWh kuukaudessa. 
 Talvella taas kulutus  voi olla 2000 kWh kuukaudessa.
Jos pörssisähkö on kesällä ilmaista ja kiinteä sopimus 8 senttiä niin hui hai, siinä kiinteällä häviää 10-15€/kk, se on ihan sama.
 Mutta talvella kun palaa 4kk aikana 8000 kWh  ja pörssisähkö maksaa vaikkapa 20 senttiä , 120 senttiä, jopa 235 senttiä kWh kuten huomenna niin silloin sillä on väliä, puhutaan satasten erosta kuukaudessa.
  ;) ;)
Ei se ihan sattumaa ole että pörssisähkö on paukkupakkasilla kallista ja helteellä halpaa.

Pitäs varmaan olla jotain rautalankaa mistä tämä keskihinta-termi pitäisi vääntää.
Jos minulla kului viime vuonna sähköä 10000 kwh ja maksoin siitä keskimäärin 7snt/kwh. Minulle on ihan sama maksanko minä talven aikana 80% tuosta määrästä, ainut mikä kiinnostaa on se, että mitä minä maksan sähköstä koko vuoden aikana. Se on ihan yks hailee mitä se sähkö maksaa jollakin tunnilla tai jonakin päivänä, kulutuksen mukainen keskihinta on se josta minua laskutetaan.

Viime vuonna yhdenkään kuukauden keskihinta ei ole ollut yli 10snt/kwh. Jos minulla olisi kiinteä sopimus, aivan samalla tavalla minä maksan talvella siitä sähköstä enemmän, kuin kesällä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:05
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #911 : 4.01.2024 kello on 21:59 »
Huomenna menee monelta enempi euroja pörssisähköön kuin monella meni "kalliiseen kiinteään" 5 kesäkuun aikana....

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:38
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #912 : 4.01.2024 kello on 22:03 »
Pitäs varmaan olla jotain rautalankaa mistä tämä keskihinta-termi pitäisi vääntää.
Jos minulla kului viime vuonna sähköä 10000 kwh ja maksoin siitä keskimäärin 7snt/kwh. Minulle on ihan sama maksanko minä talven aikana 80% tuosta määrästä, ainut mikä kiinnostaa on se, että mitä minä maksan sähköstä koko vuoden aikana. Se on ihan yks hailee mitä se sähkö maksaa jollakin tunnilla tai jonakin päivänä, kulutuksen mukainen keskihinta on se josta minua laskutetaan.

Viime vuonna yhdenkään kuukauden keskihinta ei ole ollut yli 10snt/kwh. Jos minulla olisi kiinteä sopimus, aivan samalla tavalla minä maksan talvella siitä sähköstä enemmän, kuin kesällä.
jos tämä talvi on kylmä maaliskuuhun asti silloin ensi vuoden hinta ei ole 7snt/kwh, eli et voi väittää että tämän vuoden keskihinta on sama kuin viime vuonna.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:46
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #913 : 4.01.2024 kello on 22:19 »
jos tämä talvi on kylmä maaliskuuhun asti silloin ensi vuoden hinta ei ole 7snt/kwh, eli et voi väittää että tämän vuoden keskihinta on sama kuin viime vuonna.

En kait ole noin väittänytkään. Hintaa ja säätä ei taida kukaan osata ennustaa maaliskuuhun saakka.
Tottakai pörssisähkössä on oma riskinsä, mutta ei tässä nyt ranteita auki vedellä vaikka hinta korkea huomenna onkin. Pääseehän tästä pörssistä aika nopsaan poiskin, jos jännittää.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:54
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #914 : 4.01.2024 kello on 22:29 »
En kait ole noin väittänytkään. Hintaa ja säätä ei taida kukaan osata ennustaa maaliskuuhun saakka.
Tottakai pörssisähkössä on oma riskinsä, mutta ei tässä nyt ranteita auki vedellä vaikka hinta korkea huomenna onkin. Pääseehän tästä pörssistä aika nopsaan poiskin, jos jännittää.

Minulla alkoi jännittämään vajaan 180 m2 suoralla sähkölämmityksellä olevassa talossa jossa vuolukivi leivinuuni Lapissa,  (on toki ILP ja nykyään myös tallissa) pörssisähkö vaihtui 2 vuoden 7,99 c/kWh soppariin kahdeksi vuodeksi joulukuun 5. päivä. Ihannehan olisi tällä hetkellä kiinteä vaikka 10 c/kWh ja kesät pörssillä mutta ei onnistu. Aiheeseen liittyen toissa vuonna meni sähköä vajaa 26000 kWh, viime vuonna vajaa 20000 kWh.