rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Talvirengasasiaa  (Luettu 8794 kertaa)

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.11.2025 kello on 09:31
Talvirengasasiaa
« : 13.10.2011 kello on 11:32 »
Olisi hankinnassa talvirenkaat tuohon 2000 vm Etuvetoiseen Ducato hymeriin. Haluaisinkin hieman saada tietoa, millaisa kokemuksia teillä on ollut talvirenkaista ja niiden ominaisuuksista matkakulkimessa.(omat kokemukset henkilöautoista pääasiassa). Eli millaiset olisivat hyvä valinta seuraavaksi n. 2-3:ksi talveksi. Mielipuolta voi kertoa niin kitkoista kuin nastaversioista. Monensorttista on tarjolla ja moneen hintaan, mutta mitä kannattaa mistäkin maksaa..Risuja ja ruusuja renkaille. Kiitokset jo etukäteen  :)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Talvirengasasiaa
« Vastaus #1 : 13.10.2011 kello on 11:35 »
Ostaisin nastarenkaat ;) minun mielipide ;D

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:49
  • Savo
« Vastaus #2 : 13.10.2011 kello on 11:52 »
Ostaisin nastarenkaat ;) minun mielipide ;D

Olen samaa mieltä! Riippuen kuitenkin missä ja milloin ajaa... Jos pohjoisessa paljon tai jopa keski-Suomessa niin silloin nastat.  ;)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
« Vastaus #3 : 13.10.2011 kello on 12:10 »
Nastat totta kai, ei siitä huolimatta ole kuin kesällä ajais. Nokialaista tai Misukkaa olla pittää. Talvirenkaat ostetaan keväällä ja kesärenkaat syksyllä, mutta ei sesongin aikaan.  :D

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 8.08.2025 kello on 20:21
« Vastaus #4 : 13.10.2011 kello on 13:09 »
Matkailuauto on ainakin meillä vapaa-aika käytössä ja sillä liikutan mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Nastarenkaat ja Michelinin sellaiset valitsisin itse.

Henkilöautoissa  olen ajanut kitkoilla viimeiset yli 10 talvea ja autonvaihdon takia ensi talvi nastoilla, onneksi sentää Misukoilla.

• Vieras
  • Vs: Talvirengasasiaa
    « Vastaus #5 : 13.10.2011 kello on 16:08 »
    Matkailuauto on ainakin meillä vapaa-aika käytössä ja sillä liikutan mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Nastarenkaat ja Michelinin sellaiset valitsisin itse.

Henkilöautoissa  olen ajanut kitkoilla viimeiset yli 10 talvea ja autonvaihdon takia ensi talvi nastoilla, onneksi sentää Misukoilla.

Itse olen taasen ajanut viimeisen 10v M+S kuvioisilla, viimeisen 8v on alla ollut Misukan Agilas. Rouvalle vaihdoin juuri viimeviikolla alle uudet Nokian kitkat, ja hämmästykseksi ovat hiljaisemmat kuin Brikkisstonen kesätossut ja ajotietokoneen mukaan jopa kuluttavatkin naftaa vähemmän. Toisaalta tallissa odottaa hyväkuntoiset Nokian nastat omilla valsseillaan, ja jotka veivataan väliajaksi alle, noin pariksi kuukaudeksi, kunhan talvi tulee...

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 3.10.2019 kello on 10:54
    « Vastaus #6 : 27.11.2011 kello on 23:38 »
    Ei ole autoissani ollut liki 30 vuoteen Nokiaa alla eikä tule. Ne ovat ensimmäisen talven jälkeen hengenvaaralliset, ei pitoa mihinkään suuntaan. Saattaa olla, että on tapahtunut kehitystä, mutta uskallus ja tahto eivät riitä kokeilemaan. Pari vuotta sitten, kun olin vaihtamassa henkilöautoa, myyjä ihmetteli, että mitkä renkaat siinä on, kun ovat niin hiljaiset ja on niin uskomattoman hyvä pito. Misukan nastallisethan siellä alla olivat. M-autossa on myös nastalliset Misukat enkä edes muista, koska ne on ostettu. Nykyisessä kulkimessa on alkamassa viides talvi samoilla renkailla, jotka olivat jo edellisessä. Olen ajanut 40...45 tkm/a ja yhteensä n. 200 tkm ennen vaihtoa. On viimeinen talvi sekä renkaille että autolle, molemmat menevät loppukeväällä vaihtoon.

• Vieras
    « Vastaus #7 : 28.11.2011 kello on 04:50 »
    Ei ne Misukatkaan sen autuaammaksi ajokeliä tee kuin mitkään muutkaan renkaat, samalla tavalla se kumi ikääntyy ja keskivertoautoilija n ajomäärillä viimeistään kolmannella talvella pito alkaa heiketä jo tuntuvasti, noin minä olen sen ainakin kokenut. Niin teki Nokian ja Goodyear nastarenkaat ja myös Gislavedin kitkarenkaat, kitkarenkaissa vaan sen ikääntymisen huomasi selkeämmin kun ei ollut edes niitä nastoja turvana.

Niin, ja Hyvää Huomenta foorumi ;D

edit: Adrian talvirenkaina on Fuldat, aika liukkaan tuntuiset mutta eipä tuolla kovin kaahailumentaliteet illa ole ajettukkaan niiden 10000 km:n ja kolmen talven aikana.

Nyt ne onkin sitten siellä varastossa ja vieläpä alumiinivanteilla odottamassa kovettumista.  >:(
    Ei napannut talvimatkailu lainkaan vaikka lämmön puolesta olisikin tarjennut.
    « Viimeksi muokattu: 28.11.2011 kello on 08:00 »

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:23.07.2021 kello on 13:48
    « Vastaus #8 : 28.11.2011 kello on 07:19 »
    Goodyear Ultra Grip Ice+ kitkat pikkuautossa
    ja GoodyearCARGO ULTRA GRIP 2 225/70R15C nastoilla asuntoautossa. Noilla on pärjätty.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    « Vastaus #9 : 28.11.2011 kello on 08:12 »
    Nyt kun rengas keskustelut on jatkuneet, niin on se jännä huomata miten moni ajaa iäkkäillä (yli kolme vuotta) renkailla. Aiemmissa keskuteluissa minä olin ainut törppö (köyhä) jolla oli yli kolme vuotiset renkaat. Rahamiehet sai ryöpyttää minua silloin aivan rauhassa.  :'(

• Vieras
    « Vastaus #10 : 28.11.2011 kello on 08:28 »
    Mun mielestä tämä on orgin eka talvirengaskeskuste lu jossa on mainittu renkaiden ikääntymisestä.

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #11 : 28.11.2011 kello on 09:16 »
    Nyt kun rengas keskustelut on jatkuneet, niin on se jännä huomata miten moni ajaa iäkkäillä (yli kolme vuotta) renkailla. Aiemmissa keskuteluissa minä olin ainut törppö (köyhä) jolla oli yli kolme vuotiset renkaat. Rahamiehet sai ryöpyttää minua silloin aivan rauhassa.  :'(

Renkaan ikääntyminen on monesta asiasta kiinni. Erään ison valmistajan ohje oli, että renkaan saa myydä uutena 3v valmistuspäivästä mikäli säilytys on oikeaoppinen. Vaatimuksia oli mm, lämmön, kosteuden ja renkaan säilytysasennolla. En muista minkä rengasmerkin ohjeissa tuo oli, mutta jonkin ison kuitenkin. Saman tekstin mukaan ikääntyminen alkaa tästä muutaman vuoden jälkeen, koskien materiaalia.

Meillä oli viime talvena käytössä Corollassa renkaat joitten valmistusvuosi oli -95, autolla ei käytännössä koskaan käyty kehä III ulkopuolella ja ei noissa kyllä mitään pitoa tai ominaisuuksia ollut jäljellä.
    Nyt Alfassa on edessä renkaat vuodelta 2000 ja takana vuodelta 1995, Kaikki Pirellin renkaita ja säilytetty maakellarissa useita vuosia, ei nekään häävit ole, mutta näillä ajetaan kunnes talvirenkaat laitetaan alle.  Noin 3000km näille tulee käyttöä ja syy niitten käytölle on se, että auto edellisellä omistajalla söi renkaita ja nyt kun autoa korjattiin alustaan vaihdettiin paljon osia ja halutaan varmistaa, että kuluminen on tasaista.

Ja talveksi siihen tulee -05 syksyllä tehdyt Misukat, nämäkin muutaman vuoden kellarissa olleet. Saa nähdä ovatko käypäset vielä.

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #12 : 28.11.2011 kello on 09:45 »
    Tuohon edelliseen vielä.

Asautossa en edes harkitsisi vanhojen renkaitten käyttöä, ehdoton max 8v valmistuksesta ja silloinkin ollaan äärirajoilla. On täysin eri asia jos kevyestä henkilöautosta räjähtää rengas kun jos sama tapahtuu 3500kg tai yli painavalle. 

Ja vaikka nyt itse ajan iäkkäillä renkailla en todellakaan pidä sitä fiksuna, toimiva ja kestävä rengas on kuitenkin todella tärkeä. Tiedostan koko ajan ajaessani, että nuo takarenkaat ovat matkansa päässä ja se pitää huomioida koko ajan.

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 5.10.2023 kello on 15:46
    « Vastaus #13 : 29.01.2014 kello on 17:45 »
    Nostetaanpa vanha keskustelu talvirenkaista. Uudet pitäisi hankkia talven rientoja varten,  nyt on miettiminen mitkä  nastat alle laittaisi. Olisiko kokemuksia ja suosituksia rattaista tai tietoa minkälaisia ei missään nimessä kannata hankkia?

Rengaskoko on 195R14C ja auto Matkaaja Transit.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    « Vastaus #14 : 23.02.2014 kello on 12:37 »
    Kun muistaa että lumella tai jäällä saa talvirenkailla jotain 20-30& pitoa kesäkeliin verrattuna niin tärkeintähän on asenne .
    Minä en mielestäni ole talvirenkaiden laadun vuoksi ollut talviajossa vaikeuksissa ennekuin kulutuspinta on ollut lopuillaan ja nastoista kärjet kuluneet pois .
    Eilenkin aika paksussa lumessa Viijatti kulki aika tasaisesti ja lepposasti kunhan vauhti ol kohtuullista ,eli siinä 75-80.

Mersussa meillä ainakin 6 vuotta vanhat telvirenkaat .
    Adriassa taitaa olla Misukoiden valmistusvuosi 2003.
    Eikä Chaussonissakaan mitkään tuoreet Misukat näyttäneet olevan