rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Akun kapasiteetin tarve vaunussa  (Luettu 9182 kertaa)


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:53
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #46 : 11.02.2022 kello on 10:45 »
Heti ostan kun markkinoille tulee muutaman sadan watin jatkuvan tehon osaava ja alle 50 db ääninen.  Hinnalla ei niin tarkkaa väliä.
Melkein kaikkihan toimii kaasulla tai akuilla kun saa niitä ladattua. 

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:29.04.2024 kello on 21:58
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #47 : 11.02.2022 kello on 11:06 »
Heti ostan kun markkinoille tulee muutaman sadan watin jatkuvan tehon osaava ja alle 50 db ääninen.  Hinnalla ei niin tarkkaa väliä.
Melkein kaikkihan toimii kaasulla tai akuilla kun saa niitä ladattua.

Hondalla oli.
https://www.ebay.co.uk/itm/264323592202

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:45
  • Autossa on pyörät
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #48 : 11.02.2022 kello on 18:17 »
Aarinko pilkahteli, ei tartte päristintä.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:32
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #49 : 11.02.2022 kello on 19:40 »
Aarinko pilkahteli, ei tartte päristintä.

Joko menit yli?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:59
  • viihtyy puskissa
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #50 : 11.02.2022 kello on 20:13 »
Tuli taas vähän mitattua, Alde 3010 isolla teholla ja neljä led-spottia, eri tehoisia, kulutus 1.8A. Tässä on jo valo ja lämpö. Puhelimen laitoin lataukseen, niin kulutus nousi 2.5 ampeeriin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:45
  • Autossa on pyörät
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #51 : 11.02.2022 kello on 21:06 »
Joko menit yli?
Ei vielä, lipun ostin kyllä., tuon verran tuli jo Helsingissä

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 09:54
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #52 : 13.02.2022 kello on 10:15 »
Rohkeasti vain kulkuri huikkanen - ohjaile (tai kloussaa) tämä keskustelu oikeaan suuntaan Thumb

Tuppaa menemään muutoin (kuten yleensä) vanhojen turpien säksätykseksi. 8)

Tere! Vastauksia tuloo. Osa....todella ydinfysiikkaa :D Mutta mulla on Alde 3000. Kiertopumppu nyt jatkuvatoimisesti, 230 v. Kuluttaako pumppua rajusti vai ei vaikutusta? Kannattaako vaihtaa normaalitilaan pumpun keston takia? Mulla tärkeintä on lämmön saanti. Olen paikassa jossa 230 v voi helpostikkin mennä pois päältä ja siksi varmistelen mahdollista 1-5 vrk akkuaikaa. Eli olen reissuhommissa ja asun nyt  jatkuvasti vaunussa näin talvisin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:12
  • Lempäälä
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #53 : 13.02.2022 kello on 11:36 »
Olen paikassa jossa 230 v voi helpostikkin mennä pois päältä ja siksi varmistelen mahdollista 1-5 vrk akkuaikaa. Eli olen reissuhommissa ja asun nyt  jatkuvasti vaunussa näin talvisin.
  Sulla ilmeisesti on veturi millä vaunua vedät? Onko siinä 13 napainen pistorasia? Jos siihen on kytketty kunnollinen lataus, niin käyttelemällä tulee vaunun akkuun virtaa. Oikeastaan se ei ole kiellettyä tarpeetonta tyhjäkäyntiä, vaan akun latausta.
  Tietenkin jos sähkötön on jatkuvaa kuten "elwarilla", pitää olla isot akut ja tehokas laturi (jollaista vaunuissa ei vakiona ole) jotta agrea ei jatkuvasti tarvii käyttää.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:58
  • Escucha el Oi!
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #54 : 13.02.2022 kello on 13:08 »
  Sulla ilmeisesti on veturi millä vaunua vedät? Onko siinä 13 napainen pistorasia? Jos siihen on kytketty kunnollinen lataus, niin käyttelemällä tulee vaunun akkuun virtaa. Oikeastaan se ei ole kiellettyä tarpeetonta tyhjäkäyntiä, vaan akun latausta.
 

Kyllä se lain mukaan on laitonta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:00
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #55 : 13.02.2022 kello on 13:19 »
Tere! Vastauksia tuloo. Osa....todella ydinfysiikkaa :D Mutta mulla on Alde 3000. Kiertopumppu nyt jatkuvatoimisesti, 230 v. Kuluttaako pumppua rajusti vai ei vaikutusta? Kannattaako vaihtaa normaalitilaan pumpun keston takia? Mulla tärkeintä on lämmön saanti. Olen paikassa jossa 230 v voi helpostikkin mennä pois päältä ja siksi varmistelen mahdollista 1-5 vrk akkuaikaa. Eli olen reissuhommissa ja asun nyt  jatkuvasti vaunussa näin talvisin.
Mulle tuo 3000 vieras. En tiedä miten se vaihtaa 12V pumpulle, jos 230V katkeaa ja 230 kv-pumppu valittuna? Luulis, että kytkentä olis toteutettu fiksusti? Kait se vispiläpumppu paisarissa on..
Ohjeissa lukee
Lainaus
HUOM! Moottorin kestoikä lyhenee merkittävästi käytettäessä 12 V kiertopumppua jatkuvatoimisest
https://www.sarkacaravan.fi/files/Alde%203000.pdf


Ite olen 3010 kanssa tottunut, että 12V pumppu pyörii Alden ohjaamana - eli katkoo välillä..

Jos tuo paikka hyvinkin sivussa, niin ehdottomasti aggren pitäisin varavehkeenä, vaikka sattuisi kaasu loppumaan katkonaikana tai akkumurheita. Omin neuvoin jos tarvii pärjätä, niin kyllä itse akkureservi vain plussaa, esim. 120 Ah tai sitten 2 pienempää, niin voi toisen viedä mukanaan toisaalla ladaten eikä mökki kylmene vaikka verkkosähkön puutetta ilmenisi poissa ollessa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:45
  • Autossa on pyörät
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #56 : 13.02.2022 kello on 13:20 »
  Sulla ilmeisesti on veturi millä vaunua vedät? Onko siinä 13 napainen pistorasia? Jos siihen on kytketty kunnollinen lataus, niin käyttelemällä tulee vaunun akkuun virtaa. Oikeastaan se ei ole kiellettyä tarpeetonta tyhjäkäyntiä, vaan akun latausta.
  Tietenkin jos sähkötön on jatkuvaa kuten "elwarilla", pitää olla isot akut ja tehokas laturi (jollaista vaunuissa ei vakiona ole) jotta agrea ei jatkuvasti tarvii käyttää.
Ja jos ihminen on veturillaan töissä ja vaunulta sähkö katkeaa. Niin ei se autosta etänä lataa.
ps joissain vaunuissa on tehokas laturi. Polarissa oli vakiona 30A

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:59
  • viihtyy puskissa
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #57 : 13.02.2022 kello on 13:47 »
Aloittajan ehkä kannattaisi kiertovesipumpun toiminta selvittääkin, että pyöriikö verkkosähköllä ollessa 230V pumppu ja vaihtuuko automaattisesti säiliössä oleva 12 voltin pumppu verkkosähkön katketessa.

Mulla on pumppu ollut aina Alden ohjaamana eikä jatkuvalla kierrolla, aivan tarpeeksi tasainen lämpö on ollut 480- Soliferissä, 30 asteen pakkasillakin. Ja hanavesi pysyy kuumempana myös.

Helpoiten taitaa ilman ydinfysiikkaa selvitä, kun ottaa töpselin irti ja katsoo kuinka kauan sähköä riittää. Ampeereita ja ampeeritunteja pitäisi vähän mittailla ja laskeskella kyllä, jos siitä muuten jotakin arviota meinaa saada.

Vielä muokataan, jos jatkuvasti asuu jatkuva kierto päällä, tuleehan siitä 8700 tuntia vuodessa, tuon saa helposti kolmasosaan ja varmaan allekin, kun käyttää Alden ohjausta.

No vielä kun tuli mieleen, pieni akku on vesiämpäri ja iso akku on vesisaavi, ja ampeeritunti on paljonko siitä saa lasillisia tai kuupallisia otettua vettä ennenkuin se on tyhjä.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2022 kello on 14:53 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:12
  • Lempäälä
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #58 : 14.02.2022 kello on 08:31 »
Aloittajan ehkä kannattaisi kiertovesipumpun toiminta selvittääkin, että pyöriikö verkkosähköllä ollessa 230V pumppu ja vaihtuuko automaattisesti säiliössä oleva 12 voltin pumppu verkkosähkön katketessa.

Kyllä se lain mukaan on laitonta.
  Ois kiva nähdä (ei kuitenkaan varaa) mikä on kko. kanta , kun auto käy vain johdolla liitettynä tukijaloilla olevaan vaunuun? Oman kokemuksen mukaan, jo varttitunnin käyttäminen saa "ihmeitä " aikaan tyhjään akkuun.
 
Ja jos ihminen on veturillaan töissä ja vaunulta sähkö katkeaa. Niin ei se autosta etänä lataa.
  Sitä vartenhan on vaunussa akku, joka pelkkään lämmitykseen ( hyväkuntoisena) riittää pitkänkin työpäivän.


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:26
Vs: Akun kapasiteetin tarve vaunussa
« Vastaus #59 : 14.02.2022 kello on 08:46 »
Aloittajan vaunu on 2005 eli Alde 3000.  Onko siinä missään vaunumerkissä automaattista pumpun vaihtoa?

Ainakin omassa samanikäisessä Detskussa piti itse muistaa vaihtaa pumppu 230V/12V tarpeen mukaan.  Useista senikäisistä taitaa puuttua 230V pumppu kokonaan tuosta syystä.