Kirjoittaja
Aihe: Sähköpyöräkokemuksia (Luettu 239541 kertaa)
« Vastaus #841 : 7.12.2024 kello on 18:00 »
Hyvä tuuleton keli, -1c kävin koklaamassa talvipyöräilyä. Nastoja ei ole, eikä tule koska kelin voi valita. Plus-koon renkaat pitää hyvin 1 bar paineilla, jäätä tai liukkautta en havainnut missään. Vaihteet ja jarrut toimivat ongelmitta. Naamaan kävi viima ja näpit vähän jääty, joka on helppo korjata.
Kuntoportaista sai lämmöt päälle... 🙂
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Helpolla polullakin poikkesin.
Kunnon pannun jälkeen saatat tulla toisiin aatoksiin 
« Vastaus #842 : 7.12.2024 kello on 18:31 »
Kyllä ne pannut voi vetää kesäkelissäkin. Kelin voi valita. Mulla on luomupyörässä Suomi Tyres ja yli 600 nastaa, kai ne jotain auttaa... 😂
« Vastaus #843 : 7.12.2024 kello on 22:23 »
Tälleen alkutalvesta pärjää ihan ok ilman nastoja kun lumen alla on maata. Myöhemmin voikin olla lumen alla jäätä ja sit tulee permanto tutuksi  Ja tuohon aikaisempaan rengasrikkokeskuste luun, niin laita litkut niin reikä menee umpeen. Sit on olemassa vielä rengasinserttejäkin sisäkumien tilalle. Törkyisen kalliita kyllä.
« Vastaus #844 : 7.12.2024 kello on 22:38 »
TM testissä oli oranssin värinen "puhkeamaton" sisärengas testissä ja niin sekin vaan puhkesi. Kyllähän tossa on vähän tuuristakin homma kiinni. 😉
Pitää varmaan miettiä myös niitä litkuja.
« Vastaus #845 : 8.12.2024 kello on 01:15 »
« Vastaus #846 : 8.12.2024 kello on 10:12 »
Mulla periaatteena että lähden kelillä kuin kelillä pyörällä liikkeelle, kun tarvis on. Tai no pakkasrajana olen pitänyt noin -15 ja toinen ongelmakeli on se jos on niin paljon irtolunta tai loskaa että rengas ei tavoita sen läpi pitävää pintaa. Siinä on vaikea pysyä pystyssä kun eturengas meinaa lähteä alta.
Pyörä on mulla hyötyajoneuvo ja auton korvaaja. Olen erään vihertävän puolueen unelmakansalainen kun toinen talouden henkilöautoista meni kiertoon ja tilalle tuli sähköpyörä. Jos en pyörällä pääse, pitää joko herätellä matkailuauto tai turvautua täällä haja-asutusalueella erittäin huonosti palvelevaan julkiseen liikenteeseen.
Periaatteena mulla on, että talvikelillä en lähde liikkeelle ilman nastarenkaita. Suomi Tyres Piikkisika on loistava talvirengas ja pitää hienosti kaikilla muilla keleillä paitsi tuossa irtolumessa tai loskassa. Ja kestänee terävän sepelin kesärengasta paremmin. Mutta nytpäs on viime viikot ollut vuorotahtiin täynnä kiirettä ja sairastelua ja pyörässä onkin vielä kesäkumit alla. Eilen satoi jäätävää tihkua ja sen päälle ohuelti lunta. Oletan pyöräväylien olevan jäiset, vaikka sepeliäkin siellä on. Huomenna olis tarvis päästä liikkeelle, joten tänään on ohjelmassa renkaanvaihto.
« Vastaus #847 : 21.12.2024 kello on 19:14 »
Tuli käytyä vähän ajamassa, lumen alla paikoin jäätä, paikoin sepelöityä jäätä. Ei mitään ongelmaa, kun ei tee äkkiliikkeitä ja on valppaana ja huomioi olosuhteet... 😉 (vai kuuluisat viimeiset sanat?) 
« Vastaus #848 : 21.12.2024 kello on 19:37 »
« Vastaus #849 : 21.12.2024 kello on 20:42 »
Kyllä, näinhän siinä lukee. Nastat rouhii asfaltin puhki, rouhii ne toki puiset raputkin. Paitsi aika hiljaista on noissa rapuissa. Syyskuun puolivälin jälkeen olen käynyt 25 krt. samoissa rapuissa 2 ihmistä olen rapuissa nähnyt. 
« Vastaus #850 : 21.12.2024 kello on 21:25 »
Kyllä, näinhän siinä lukee. Nastat rouhii asfaltin puhki, rouhii ne toki puiset raputkin. Paitsi aika hiljaista on noissa rapuissa. Syyskuun puolivälin jälkeen olen käynyt 25 krt. samoissa rapuissa 2 ihmistä olen rapuissa nähnyt.
Kai kysymys on puurappujen rouhimisesta nastakengillä... Tuskin asfaltti kengän nastoista kuluu. Meillä on rinnetontti ja kolmet puuraput. Milloinkaan en kävele nastakengillä näillä rapuilla, tai vaikkapa terassilla. 
« Vastaus #851 : 21.12.2024 kello on 21:43 »
Jep, tarkoitin nastarenkaita, jotka rouhii asfalttia.
« Vastaus #852 : 22.12.2024 kello on 10:07 »
Kai kysymys on puurappujen rouhimisesta nastakengillä...
Tuskin asfaltti kengän nastoista kuluu. Meillä on rinnetontti ja kolmet puuraput. Milloinkaan en kävele nastakengillä näillä rapuilla, tai vaikkapa terassilla.
Täällä sama tilanne. Tosin pääoven edessä on puuterassi eikä siinä kävelyä voi välttää, oli mitä hyvänsä jalassa. Ikävästi näkyy nastakenkien kulutus, alkaa olla rallilaudat vaihtokypsät. Ja sama tilanne ulkoportaissa, remonttia kaipaavat. Mutta onhan ne ollut paikoillaan jo yli 20 vuotta eli yllättävän hyvin ovat kestäneet. Vältetään kyllä nastakengillä portaissa kulkemista kulkemista, mutta silloin kun on paljon lunta, ei jaksa pitää vaihtoehtoista reittiä kulkukelpoisena kun on muutenkin paljon lumitöitä. Runsaan lumen aikaan ainoa väylä pääovelle tulee niitä portaita pitkin joten minkäs teet vaikka kuluvat. Juuri nyt tuo rinteen alaosa, missä autoilla liikutaan, on semmoisessa kunnossa että joudun hiekoitushommiin. Siihen en uskalla ryhtyä edes nastakenkien turvin, vaan pistän kengän lisäturvaksi sellaiset pilkkijän irtonastat, missä on yli puolen sentin mittaiset kolmion muotoista lattarautaa olevat "nastat". Niillä pysyy pystyssä vaikka missä, kunhan on niin kova jää ettei ala murtumaan.
« Vastaus #853 : 22.12.2024 kello on 11:39 »
Nastat rouhii asfaltin puhki, rouhii ne toki puiset raputkin.
No ei rouhi. Meille ei pääae kun puuta pitkin. Näkyyhän ne nastan jäljet puussa mutta mitä sitten? Kun puuta pari vuotta kuormittaa, ei uusia jälkiä enää tule ja keväällä on kyllästettä laitettava muutenkin.
« Vastaus #854 : 22.12.2024 kello on 12:08 »
Eihän tuo kuntoportaiden nastakielto ole oma ideani, mutta kieltotaulun noudattaminen ei tuota myöskään vaikeuksia. Eilen rapuissa oli lunta ja jäätä 2-5 cm ja nastaton vaelluskenkä toimi ongelmitta. Nastakengät löytyy, mutta ovat vielä tänä talvena pysyneet kaapissa. BTW. Kyllähän puuterassin kauttakulkuun voi laittaa vaikka ruohomattoa suojaksi nastoilta.  Nuuksion "Kuolemanportaat"
« Viimeksi muokattu: 22.12.2024 kello on 12:18 »
|