rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Tyhmät kysymykset tänne.  (Luettu 205856 kertaa)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:11
Vs: Tyhmät kysymykset tänne.
« Vastaus #825 : 28.04.2025 kello on 06:44 »
Ainakin Op tekee omille asiakkaille bonuksilla nuo. Itselläkin tehtiin ja astuu voimaan kun sellaiselle tulee tarve, kun lääkäri määrää.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:31
  • Kotkan poikii ilman siipii
« Vastaus #826 : 28.04.2025 kello on 06:57 »
  Täällä kun on viisasta, ja viisaaksi itsensä tuntevaa porukkaa, niin kysäisen.
  Tämän ikäisille kun viimeistään suositellaan edunvalvontavaltuut uksen tekoa. Silmiini interneetissä osui aatos niminen palvelu ei hintakaan huimaa 69 €/kpl. En oo kysynyt vielä paikalliselta ex. polliisilta hintaa? Kolmessa tilaisuudessa olen ollut missä hänkin tekijänä, yhdessä olin maksajana.
  Onko kokemuksia/luotettavan kaverin kokemusta?
  https://aatos.app/yrityksesta/
Kun suunnittelin että pitää äitini kanssa tehdä edunvalvonta paperit niin moni tuttu sanoi älä tee, on työläs homma sitten joskus hoitaa.
No hyvin tämä äitini asioitten hoito ilman mitään edunvalvonta papereita.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:48
  • Lempäälä
« Vastaus #827 : 28.04.2025 kello on 07:22 »
  Ei taida kellään olla kokemusta ko.firmasta?
Kun suunnittelin että pitää äitini kanssa tehdä edunvalvonta paperit niin moni tuttu sanoi älä tee, on työläs homma sitten joskus hoitaa.
No hyvin tämä äitini asioitten hoito ilman mitään edunvalvonta papereita.
  Miniä on hoitanut tätinsä asioita, hän suosittelee virallista paperia.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:45
« Vastaus #828 : 28.04.2025 kello on 07:39 »
Perintönä tuli. Mikä tämä on ja miten käytetään?

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:31
  • Kotkan poikii ilman siipii
« Vastaus #829 : 28.04.2025 kello on 07:42 »
  Ei taida kellään olla kokemusta ko.firmasta?  Miniä on hoitanut tätinsä asioita, hän suosittelee virallista paperia.
Täältä löytyy vähän mallia
https://www.suomi.fi/oppaat/edunvalvonta/nain-teet-edunvalvontavaltuutuksen/edunvalvontavaltakirjan-sisalto

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:06
« Vastaus #830 : 28.04.2025 kello on 07:44 »

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:45

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:25
« Vastaus #832 : 28.04.2025 kello on 08:28 »
Perintönä tuli. Mikä tämä on ja miten käytetään?

Voiskohan silla tehdä sormmiliitoksia?
Siis jyrsimen ohjain....

Kas, siellähän oli jo ohje!

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:31.07.2025 kello on 19:14
« Vastaus #833 : 28.04.2025 kello on 08:36 »
  Ei taida kellään olla kokemusta ko.firmasta?  Miniä on hoitanut tätinsä asioita, hän suosittelee virallista paperia.
Jos paperia ei ole, ei ole yhteistyötä pankin ja viranomaisten kanssa. Näiden katsantokannassa olet vain tavallinen kansalainen.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:25
« Vastaus #834 : 28.04.2025 kello on 09:51 »
Jos paperia ei ole, ei ole yhteistyötä pankin ja viranomaisten kanssa. Näiden katsantokannassa olet vain tavallinen kansalainen.

Suorastaan ohikulkija.
Joa avutettavalla on jonkinlainen sopimus pankin kanssa, kuka tahansa voi kantaa sinne laskut.
Jos pitää päättää tai allekirjoittaa jotain, seinä tulee vastaan.
Kun joutuu hoivakotiin, jää monesti oma asunto.
Siellä se sitten seisoo tyhjänä.
Ei voi myydä ei vuokrata, jos omistaja ei enää itse ole oikeustoimikelpoine n.
Hyvä jos vastikkeet menee maksuun.
Silloin on edessä edunvalvojan haku ja se onkin monimutkaisempaa ja kallista.

Tehkää siis se paperi NYT, vaikka luulisitte pärjäävänne vielä vuosikymmeniä.
Yksi uroshirvi asvaltilla ja kaikki muuttuu....
Ja uudelleen: Tavatkaa FINLEXiä hetki ja tehkää muistiinpanoja.
Se OP:n lakimies ei taatusti perehdy asiaan riittävän perusteellisesti.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Lempäälä
« Vastaus #835 : 28.04.2025 kello on 19:19 »
Suorastaan ohikulkija.
Joa avutettavalla on jonkinlainen sopimus pankin kanssa, kuka tahansa voi kantaa sinne laskut.
Jos pitää päättää tai allekirjoittaa jotain, seinä tulee vastaan.
  Kyllä paperi tietenkin montaa asiaa helpottaa.

Off-Topic:
Vuosia sitten hoidin erään yksinäisen lesken asiota kuolemasta--perunkirjoitukseen, en ollut perillinen enkä sukulainen, no tulihan ne hoidettua pidemmän kaavan mukaan.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:22
« Vastaus #836 : 29.04.2025 kello on 09:17 »
Anopin poistuttua keskuudesta, piti hoitaa perunkirjoitukset ja pankkiasiat. Kotivakuutuskausi vaihtui juuri asunnon selvityksen aikaan ja vakuutusta jatkettiin (parikymppiä vuosi) tyhjennyksen vuoksi, eikä hoksattu heti asunnon vuokrakuukauden päätyttyä ja avainten luovutuksen kohdalla sitä lopettaa ja se unohtui.

Sitten tuli vakuutusmaksu seuraavalle kaudelle ja sehän oli turha, kun ei ollut asukasta eikä kotia. Siihen vakuutuksen irtisanomiseen olisi tarvittu taas perikunnan osakkailta valtakirja ja se oli aika hankalaa kerätä erinäisistä syistä johtuen siinä vaiheessa.

Onneksi oli sentään kyse vain irtaimiston kotivakuutuksesta. Sen sai sitten vakuutusyhtiössä neuvoteltua irti. Jos olisi ollut vaikka kiinteistön vakuutus, ei olisi ollut mahdollista ilman muiden perikunnan osallisten valtakirjaa.

Kannattaa siis tehdä riittävän laaja edunvalvonnan valtakirja.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:33
« Vastaus #837 : 29.04.2025 kello on 09:19 »
Isäukko ajautui vähän kuutamolle tossa pari vuotta sitten ja olipa siinä savottaa sen asioita hoitaa.

Useimmat laskut sillä meni suoraan nettipankkiin mutta nekin piti käsipelillä käydä hyväksymässä. Siinä yhteydessä kävi ilmi että ukko oli hukannut tunnuksensa pari kuukautta sitten. Mistään pankista mulle ei kerrottu mitään, erinäiset "pikalainafirmat" eivät kertoneet mitään. Sähkölaitos ja jätefirma suostui sentään kertomaan laskuista vaikka mainitsivatkin että ei pitäisi. Samaten ainakin joku pikavippifirma suostui joustamaan. Puhelinasiat sain kuntoon kun tulostin DNA:n sivuilta valtakirjan ja taiteilin siihen sitten itse puumerkin ja menin sen kanssa DNA:n kauppaan. Pakolliset laskut sain pyörimään - kun olin ensin viekkaudella, vääryydellä ja useilla ajokilometreillä saanut selville että mitä pitäisi maksaa - kun laittelin ne pankin maksukuoreen ja piirtelin niihinkin ukon allekirjoituksen.

Heti kättelyssä laitettiin sossun kanssa edunvalvontahommeli t hakemukseen (itse en siihen halunnut ryhtyä koska ukon raha-asiat olivat ihan sekaisin eikä mulla ollut kärsivällisyyttä alkaa niitä setvimään, ja tämä osoittautui oikeaksi valinnaksi) ja vajaan vuoden päivät jaksoin niitä asioita hoitaa. Jossain vaiheessa homma kaatui omaan  mahdottomuuteensa kun mähän laitoin laskut maksuun eläkepäivänä, ja jo ennen sitä saattoi tulla karhu firmoista A B ja C jolloin maksuun lähetetty laskukin oli jo virheellinen. Sillä välin oli hommattu ukolle jo sellainen "puolipalvelu vuokra-asunto" ja mm. sinne ilmoitin joskus Lokakuussa että hoidan asiat vuoden vaihteeseen asti ja sitten mulle riittää. Johonkin huhtikuulle asti asiat sitten menivät kunnes vihdoin tuli ilmoitus että edunvalvoja on löytynyt ja se alkaa hoitaa asioita.

Ai niin. Aika mittava ongelma tossa alussa oli noi pankkitunnukset. Kun ukko vihdoin alkoi olemaan taas vähän pelikunnossa niin sain kärrättyä sen valokuvaamoon passikuvaan ja sen jälkeen se jossain vaiheessa meni taksilla poliisilaitokselle hakemaan passia. Siitä vähän ajan päästä se meni sossun kanssa pankkiin jotta saatiin minut lisättyä sinne pankkiasioihin, ja saihan se nettipankkitunnukse tkin. Tunnuksista vaan ei ollut iloa kun ei sen voinut ite antaa pankkia käyttää ja mun puhelin taas ei kelvannut pankkiin kirjautumiseen.

Että olihan tuossa yhtä sun toista. Kaikista hupaisin ristiriita oli kyllä se että esimerkiksi pikavippifirma ei suostunut antamaan edes maksutietoja että oisi voinut niille maksaa, mutta talon ja tontin pystyin myymään valtakirjalla (johon olisin voinut vaikka itse väärentää allekirjoituksen).

Joten kyllä mä suosittelisin laittamaan asiat kuntoon hyvissä ajoin. Ja edunvalvojaksi mielestäni "kannattaa" ryhtyä ainoastaan siinä tilanteessa että valvottavan raha-asiat ovat reilassa ja valvottava on itse sen verran kuutamolla ettei tajua mistään paljon mitään. Isäukko oli velkaa joka suuntaan ja se on myös suurinpiirtein tajuissaan, et en mä kyllä haluaisi kuunnella sen vinkumista kun nortit on taas loppu ja tarttis lisää rahaa. Ja että ehdottomasti pitäis saada sähkömopo et pääsis käymään kylillä vaikka tilillä ei o pennin pyörylää.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:44
« Vastaus #838 : 29.04.2025 kello on 19:34 »
Edunvaltuutus paperit vanhemmilleni tehtiin aikoinaan veljen tutun asianajajan kanssa, silloin kun isä vielä oli reaali ajassa monta vuotta sitten. Isä ja äiti keskenään ja sitten jos kumpikin tarvii niin sitten sisko ja veli sekä minä. Hintaa en kysellyt. Vuoden vaihteessa sitten perunkirjoitus niin olihan rahastamista eri viranomaisilla, maanmittauslaitos, isännöitsijä todistus virkatodistus. Pankille sitten valtakirja että pystyy taas pankkiasiat hoitaan loppuun.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Lempäälä
« Vastaus #839 : 29.04.2025 kello on 21:35 »
Anopin poistuttua keskuudesta, piti hoitaa perunkirjoitukset ja pankkiasiat.
Kannattaa siis tehdä riittävän laaja edunvalvonnan valtakirja.
  Ymmärtääkseni edunvalvonta loppuu kuolemaan. Sitten alkaa perillisten, tai jonkun muun homma.
  Ole neljää asiaa hoitanut, joista yhdessä en ollut perillinen, siinä perilliset hoiti perunkirjoituksesta eteenpäin.