Isäukko ajautui vähän kuutamolle tossa pari vuotta sitten ja olipa siinä savottaa sen asioita hoitaa.
Useimmat laskut sillä meni suoraan nettipankkiin mutta nekin piti käsipelillä käydä hyväksymässä. Siinä yhteydessä kävi ilmi että ukko oli hukannut tunnuksensa pari kuukautta sitten. Mistään pankista mulle ei kerrottu mitään, erinäiset "pikalainafirmat" eivät kertoneet mitään. Sähkölaitos ja jätefirma suostui sentään kertomaan laskuista vaikka mainitsivatkin että ei pitäisi. Samaten ainakin joku pikavippifirma suostui joustamaan. Puhelinasiat sain kuntoon kun tulostin DNA:n sivuilta valtakirjan ja taiteilin siihen sitten itse puumerkin ja menin sen kanssa DNA:n kauppaan. Pakolliset laskut sain pyörimään - kun olin ensin viekkaudella, vääryydellä ja useilla ajokilometreillä saanut selville että mitä pitäisi maksaa - kun laittelin ne pankin maksukuoreen ja piirtelin niihinkin ukon allekirjoituksen.
Heti kättelyssä laitettiin sossun kanssa edunvalvontahommeli
t hakemukseen (itse en siihen halunnut ryhtyä koska ukon raha-asiat olivat ihan sekaisin eikä mulla ollut kärsivällisyyttä alkaa niitä setvimään, ja tämä osoittautui oikeaksi valinnaksi) ja vajaan vuoden päivät jaksoin niitä asioita hoitaa. Jossain vaiheessa homma kaatui omaan mahdottomuuteensa kun mähän laitoin laskut maksuun eläkepäivänä, ja jo ennen sitä saattoi tulla karhu firmoista A B ja C jolloin maksuun lähetetty laskukin oli jo virheellinen. Sillä välin oli hommattu ukolle jo sellainen "puolipalvelu vuokra-asunto" ja mm. sinne ilmoitin joskus Lokakuussa että hoidan asiat vuoden vaihteeseen asti ja sitten mulle riittää. Johonkin huhtikuulle asti asiat sitten menivät kunnes vihdoin tuli ilmoitus että edunvalvoja on löytynyt ja se alkaa hoitaa asioita.
Ai niin. Aika mittava ongelma tossa alussa oli noi pankkitunnukset. Kun ukko vihdoin alkoi olemaan taas vähän pelikunnossa niin sain kärrättyä sen valokuvaamoon passikuvaan ja sen jälkeen se jossain vaiheessa meni taksilla poliisilaitokselle hakemaan passia. Siitä vähän ajan päästä se meni sossun kanssa pankkiin jotta saatiin minut lisättyä sinne pankkiasioihin, ja saihan se nettipankkitunnukse
tkin. Tunnuksista vaan ei ollut iloa kun ei sen voinut ite antaa pankkia käyttää ja mun puhelin taas ei kelvannut pankkiin kirjautumiseen.
Että olihan tuossa yhtä sun toista. Kaikista hupaisin ristiriita oli kyllä se että esimerkiksi pikavippifirma ei suostunut antamaan edes maksutietoja että oisi voinut niille maksaa, mutta talon ja tontin pystyin myymään valtakirjalla (johon olisin voinut vaikka itse väärentää allekirjoituksen).
Joten kyllä mä suosittelisin laittamaan asiat kuntoon hyvissä ajoin. Ja edunvalvojaksi mielestäni "kannattaa" ryhtyä ainoastaan siinä tilanteessa että valvottavan raha-asiat ovat reilassa ja valvottava on itse sen verran kuutamolla ettei tajua mistään paljon mitään. Isäukko oli velkaa joka suuntaan ja se on myös suurinpiirtein tajuissaan, et en mä kyllä haluaisi kuunnella sen vinkumista kun nortit on taas loppu ja tarttis lisää rahaa. Ja että ehdottomasti pitäis saada sähkömopo et pääsis käymään kylillä vaikka tilillä ei o pennin pyörylää.