Saman voi toteuttaa myös parilla releellä.
Saman voi toteuttaa myös parilla releellä.
|
Saman voi toteuttaa myös parilla releellä. https://tukes.fi/koti-ja-vapaa-aika/kunnostus-ja-remontointi/tee-se-itse-sahkotyot Lakien ja asetusten mukaan tuo tarvii 'sähkömiehen'. Tässä on nyt sellainen porsaanreikä olemassa laissa. "3) omaan käyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaaminen, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan ." (Lähde:https://stek.fi/sahkoturvallisuus/sahkoturvallisuuden-vaatimukset/sahkoturvallisuuslainsaadanto/) Miksipä ei voisi asuntoauton tai -vaunun sähköjen kanssa ropeltaminen olla sähköalan harrastamista siinä missä radioamatööritoimin taa sellaisena pidetään. Invertterin osalta ei sähkömiestä tarvitse vaivata edes kiinteiden asennusten osalta kun ei olla kytköksissä valtakunnan verkkoon, mutta kiinteiksi luokiteltavien asennusten osalta ollaan harmaalla alueella valtakunnnan verkoon kytkettynä jos käytetään kytkentöjen välissä jatkopistoketta. ![]() Mutta näissä sähköhommissa pitää aina muistaa se että jos arvelluttaa vähääkään hetken tuumailun jälkeen tai tuntuu ettei tiedä miten asiat menee niin silloin ammattilainen paikalle ja samalla nappaa sitten kotitalousvähennyks et käynnistä. Itse ratkaisin asian sijoittamalla invertteriin hiukka enemmän ja hankkimalla mallin jossa itsessään tuo prioriteettikytkent ä ja 220V ohisyöttö. Nyt jää auton omat 220V rasiat edelleen vaan maasähköön, mutta kyllä sen kanssa pystyy elämään. Niin, mutta se ei suinkaan tarkoita että paksusähkön muutokset muuttuu sallituiksi kelle vaan. Tarkistappa asia muualta kuin talousosastolta ja kavereilta. Ei tarvitse tarkistaa, tiedän. Tämä kun on jokseenkin tuttua harrastuspohjalta. Jokainenhan nyt muistaa poistaa jatkoroikat pois käytöstä. Ne kun on tilapäiseen vain käyttöön eivätkä saa olla koko ajan pistorasiassa kiinni tai ne luokitellaan kiinteäksi asennukseksi mihin taas tarvitaan sitten K.E.V.:n kuuluttamaa ammattilaista asentamaan ne. ![]()
![]() Kyllä ne 220V kytkennät on parempi varmaan antaa ammattilaisen hoitaa niin ei tuu siiten nokan koputtamista. Se jännite on muuten 230V... Ja elämään pystyy vaikka minkä kanssa, helpompaa vaan on, jos on vain yksi verkko. Ei tarvitse tarkistaa, tiedän. Tämä kun on jokseenkin tuttua harrastuspohjalta.Heko heko..... Ihan etutelttamainen minä minä vastaus. Ei ole jatkoroikkia kulkineissa tarvinnut. Itselläni on kyllä tuollainen releistö ja kaikki pistorasiat pl. akkulaturi ja jääkaappi aina verkossa. Ja ihan luvallisen kytkemänä. Vaikka ehkä jotain sähköstä tiedänkin 😉 |