Kirjoittaja
Aihe: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä (Luettu 48188 kertaa)
« Vastaus #16 : 2.01.2011 kello on 14:20 »
Joo, ainakaan Webastoa ei saa päälle kuin ½h kerrallaan tai sen on käynnistettävä uudelleen (tai pidettävä autossa sytytysvirtaa päällä ).. Totta tuo, että auton oma l-puhallin suurin virtasyöppö (50W tunnin ajan on akusta -4.2Ah eli ei paljon mitään esim. 70Ah akusta).
Eri automerkeillä tuon lisälämppärin polttoainesyöttö vaihtelee kovin; paluulinja, imulinja ennen siirtopumppua (jos ei ole tankissa) tai rakennettava ihan oma (3. pilli tankkiin).. Ite olen suosinut tuota imulinjaa kun noissa kahdessa muussa yleensä jää putken pää ylemmäksi, eikä hyvin vajaalla tankilla tiedä lämppärin toimivuutta. Toisaalta ei 0.25 litran vajaus voi johtaa koneen ilmaukseen - kuskissa pitää olla jo vikaa 
Tässä -87 mallin Scorpiossa eberi huusi vaikka viikon yhtäsoittoa. Oli muuten bensakone. PA-mittaria kun ei alussa tajunnut, että varttitankki tarkoitti tyhjää joten siinä mielessä kuskissa oli vikaa. p*ska auto muutenkin. Daffissa kun nukkuu yön niin tämmösillä talvipakkasilla menee dieseliä ihan reippaasti. Muistelen finnklimalla maininneen , että useampi litra tunnissa. Vaikka akkuonglmia onkin webaston/eberin kanssa, niin aivan loistava laite silti. Voittaa lohko-/sisälämmitin viritykset kertaheitolla.
« Vastaus #17 : 2.01.2011 kello on 18:26 »
Eberi on oletusarvona tunnin päällä, tavallisen saa käsin ohjattuna käymään 2 tuntia putkeen, siis kellokytkimellä. Toi integroitu sammuttaa itsensä tunnin jälkeen jos on ohjelmoituna ja jos sen käynnistää käsin, se on käynnissä yhtä kauan kuin autokin, mutta ei jää päälle auton sammuttamisen jälkeen, mikä on harmi.
Mulla noi molemmat on laitettu niin, ettei ne pysty imemään tankkia tyhjäksi. Kun on varttitankki jäljellä, niin voipi olla aamulla kylmä auto odottamassa.
« Vastaus #18 : 2.01.2011 kello on 22:07 »
Eberin polttoainekulutus lienee max. 0,5l tunnissa ja sähköä menee max. 50W tunnissa.
- Epäilen ettei tuo 4,2A riitä todelliseksi virrankulutukseksi. En itse ole kulutusta mittarilla mitannut, mutta automaatti ilmastoinnilla (kuten oma autonikin on) saattaa kulutus nettiselailun tulosten mukaan nousta lähes 15Ah lukemiin.
« Vastaus #19 : 2.01.2011 kello on 22:24 »
- Epäilen ettei tuo 4,2A riitä todelliseksi virrankulutukseksi. En itse ole kulutusta mittarilla mitannut, mutta automaatti ilmastoinnilla (kuten oma autonikin on) saattaa kulutus nettiselailun tulosten mukaan nousta lähes 15Ah lukemiin.
Itseasiassa Eberin kulutus on maksimissaan tuo 50W. Termostaatti pudottaa sen jossain vaiheessa puoliteholle ja kulutuskin puolittuu. Aivan eri asia on auton muiden laitteiden kulutus. Kovilla pakkasilla olen tehnyt niin, että ensin lämmitän vain moottorin. Se jälkeen auto käyntiin ja vasta sitten auton oma puhallin päälle.
« Vastaus #20 : 2.01.2011 kello on 22:27 »
Itseasiassa Eberin kulutus on maksimissaan tuo 50W. Termostaatti pudottaa sen jossain vaiheessa puoliteholle ja kulutuskin puolittuu. Aivan eri asia on auton muiden laitteiden kulutus. Kovilla pakkasilla olen tehnyt niin, että ensin lämmitän vain moottorin. Se jälkeen auto käyntiin ja vasta sitten auton oma puhallin päälle.
Tuossa on järkeä.
« Vastaus #21 : 3.01.2011 kello on 06:17 »
- Tuon keinon voisi tietenkin ottaa käyttöön juuri kovilla pakkasilla. Normaali käytössä, tälläisessa autossa, jossa on automaatti-ilmastointi (eikä sitä erikseen sammuteta) kulutus on puolentunninkäytöll ä varmasti lähempänä tuota 15Ah.
« Vastaus #22 : 26.11.2013 kello on 10:55 »
Joku "vieras" lukee taas tätä ketjua, joka saa mun verenpaineet nousemaan.  Auto on kuin sokerihuurrettu munkki tuolla kahdeksan asteen pakkasessa. Pitäisi varmaan kohta napsata webasto päälle.... Mutta lähteekö auto käyntiin?  Mä ostin tuon BMW X5:n syksyllä 3 vuotta sitten. Ekat yli kahdenkympin pakkaset ja oli tuskaa saada käyntiin. Seuraavat kunnon pakkaset, niin jouduin hätäpäissäni meneen taksilla töihin. Akku siihen vaihdettiin heti, mutta ei apuja. No, se oli "puolet talvesta" merkkihuollossa Keravalla ennen kuin vika löytyi polttoaineen syötöstä. Duunikaverit oli hiukan hilpeitä, kun kyselivät, että milläs tänään tulit töihin  Seuraava talvi meni hyvin, mutta viime talvena kävi sitten taas niin, että kun olin käyttänyt webastoa ennen töihin lähtöä ja taas töistä lähtiessä (työmatkaa 45km/30min, luulis ehtivän ladata, kun käytän webastoa ehkä reilun 20min) niin mun hieno ökymaasturi sanoo työpaikan parkkiksella naks-naks. Että mä inhoan puhuvia autoja!  Siinä oli sitten puolet valiolaisista sitä työntämässä, että saatiin se sellaiseen paikkaan, että Pasin Honkkelista saatiin virtaa. Voi nolo!  Kävin vaihdattamassa akun varmuuden vuoksi heti seuraavalla viikolla... En uskaltanut luottaa siihen. Olis pikkuisen tylyä klo 22 jälkeen työpaikan parkkiksella huomata, että enpäs ajakaan kotiin... Nyt on uusi talvi alkamassa. Kestäisköhän tuo akku tän talven? Sen pitäisi olla webasto-käyttöön soveltuva. On niiiiin raivostuttavaa, kun ei voi luottaa auton käynnistymiseen. Tuossahan on akku kaikkein kylminmässä mahdollisessa paikassa eli takakontin pohjalla vararenkaan alla. Mainittakoon, että vilukissa-Pasi käyttää omassa autossaan Webastoa mennen tullen vähintään puoli tuntia. Akku on ollut siinä koko yhteisen historian ajan, eli ainakin 3,5 vuotta eikä mitään ongelmia. Molemmat diisselivekottimia. Huoleton on hevoseton mies. Ja autoton nainen! Näiltä meidän kulmilta vaan ei ilman omaa autoa pääse aamukuuteen töihin. Mä en pidä vaihtoehtona 4km kävelyä aamuvarhaisella tuonne toiselle asemalle...
« Vastaus #23 : 26.11.2013 kello on 11:11 »
Joku "vieras" lukee taas tätä ketjua, joka saa mun verenpaineet nousemaan.  Auto on kuin sokerihuurrettu munkki tuolla kahdeksan asteen pakkasessa. Pitäisi varmaan kohta napsata webasto päälle.... Mutta lähteekö auto käyntiin? 
Ja lisäksihän tuo bimmerin Webasto (jos tehdasasenteinen) ei lämmitä moottoria lainkaan, vaan ainoastaan kabiinia. Näin oli omassakin farkkubuimurissa, kunnes otin Webastolta yhden tiivisteen pois putkistosta, niin pääsi myös moottoriin lämmintä litkua. Tosin ei taida olla ainoastan bemarin synti, kun käsittääkseni myös uudemmissa Transportereissa samanlainen toteutus. Uskoisin siis olevan myös muissa merkeissä ja malleissa edetty mukavuusnäkökannall a. Keravan Autosalvan huoltotiskillä kerran yksi ukko huusi pää punaisena, että ei kai ne ...kele ole hänelle myyneet uuteen autoon kolmen tonnin sisätilanlämmitintä  Webasto-autossa akkulaturi on kyllä aika oiva lisävaruste.
« Vastaus #24 : 26.11.2013 kello on 11:16 »
Näihin meidän molempiin autoihin asennettiin webasto jossain firmassa Konalassa silloin syksyllä 2010, eli luulisin niiden olevan suht samaa tekniikkaa. Ainakin niissä on samanlaiset kaukosäätimet, mistä ne lähtee päälle...  Mä tunnustan, että en löytäisi sitä webastoa tuolta konepellin alta, vaikka kävisin katsomassa... Ihan ekojen autojen kanssa tuli hiukan pelattua, eli ilmanputsarit ja sellaiset vaihdoin ja öljyt tsekkasin, mutta nyt ajan huoltovälit niin, että tankkaan ja lisään tuulilasinpesuneste ttä... 
« Vastaus #25 : 26.11.2013 kello on 11:31 »
Meillä työ-autot (Nissanit ) ei tahtonu lähteä käyntiin jos pidettiin vebastoa päällä liian kauan ( auton ollessa sammutettuna) Toyotat sensijaan ovat pitkäkestoisempia akkujen suhteen, koska niissä on kaksi akkua rinnan. 
« Vastaus #26 : 26.11.2013 kello on 12:29 »
Tuossa juuri laittelin Emännän Foresteriin Weban. Konehuoneeseen tuli Weballe oma 20Ah geeliakku, erotusrele ja Ctek'in laturi. Kotona aamusella akut lataantuvat ja lohkolämmitin suorittaa esilämmityksen ja Weba kuivaa sitten ikkunat jos on enemmän pakkasta. Tällä tavoin akut pysyvät jatkuvassa nurkka-ajossakin täynnä ja auto lähtee ainakin käyntiin, vaikka kotiinlähtö viivästyisi ja pikkuakku tyhjenisi useamman lämmityssession takia. Jos 20Ah ei riitä jostain syystä, telineessä on valmiina paikka toiselle samanlaiselle.
« Vastaus #27 : 26.11.2013 kello on 12:47 »
On jo tullut esille mutta komppaan että Exiden akut ei taida olla ihan sitä parhautta mitä markkinoilta löytyy. Omassa taloudessa mennyt useita lyhyelläkin käytöllä. Tosin matkakopin hupi-Exide on uplestaan kestänyt hyvin mutta siitäkin huolimatta saldo on vielä kokemuksien suhteen pakkasella Exiden osalta. Laitoin avokin nykyiseen käyttikseen, jolla ajetaan pääsääntöisesti vain lyhyttä pätkää, kiinteän akkulaturin ja jätin Eberin asennushetkellä kytkemättä sisäpuhalluksen kokonaan. Vanhan toistoa mutta auton puhallinhan se on mikä akusta mehut vie Eberin järkevälläkin käytöllä jos joku ne mehut vie. Normikokoinen auto lämpenee todella nopeasti sisältäkin kun moottori on lähdöstä lämmin. Toki lämmöt vähän tipahtaa liikkeelle lähtiessä mutta siltikin. Edellisessä avokin käyttiksessä oli Eberi ilman akkulaturia ja hyvin sieti kaikki kelit ja ajot sekä Eberin käytöt vaikka matkaa tuli vain rapiat 4km suuntaansa. Tosin Eberinkään ei tarvinnut palaa kuin 15minuuttia niin oli nesteen lämpimät. Edellisessä omassa käytiksessa oli Webasto sekä akkulaturi ja kokemukset tuostakin paketista hyvät (vaikka webasto olikin toiminnaltaan arempi kuin yksikään Eberi on ollut > niitä selittämättömiä ei käynnisty ekalla, vähän haisee joskus poltto jne tapauksia ollut enemmän kuin Ebereiden kanssa). Subarun orkkisakku (Panasonic) kesti kaksi talvea > minusta aika huonosti. Akku oli dieseliin minusta tosin pieni, taisi olla 65Ah:ta mutta siltikin riitti hyvinkin 30-60minuutin Eberi käyttöön (sisäpuhaltimen kanssa). Toki laturi huolehti akun latinkiin aina aamutuimaan lohkolämmittimen käyttöaikana. Oma näkemys on että sitä lisälämmitintä kyllä kestää poltella melko pitkät tovit jos sisäpuhallin ei ole virtaa syömässä (asia joka on aiemminkin minusta parissa ketjussa todettu) ja toinen näkemys on että ne Exidet vaan tahtoo poistua konetilasta vähän nuorempina :-D Ja kolmas on se että se lämppäreissä oleva toiminto, joka katkaisee lämmityksen akkujännitteen tipahtaessa liiaksi, on vain akun turvana eikä käynnistyksen varmistamiseksi. Tuo sillä kokemuksella että yksikään kotteromme ei ole lähtenyt enää käyntiin jos lämmitys on alijännitteen vuoksi katkennut, ei bensat eikä dieselit. Nykyisessä omassa käyttiksessä ei ole lisälämmitintä mutta taitaa se olla laitettava tuohonkin kun vain keksii hyvän paikan (se orkkispaikka oikean lokasuojan sisällä ei oikein puhuttele)  "Kotikäyttöön" tehdyistä irtolatureista muistelen joskus lukeneeni tulkinnan että niitä ei vakuutusyhtiöt hirmu mukavalla silmällä katso konetilassa mutta tuo on vain muistelua eikä välttämättä mitään faktaa.
« Vastaus #28 : 26.11.2013 kello on 13:19 »
« Vastaus #29 : 26.11.2013 kello on 14:40 »
Vanhan toistoa mutta auton puhallinhan se on mikä akusta mehut vie Eberin järkevälläkin käytöllä jos joku ne mehut vie. Normikokoinen auto lämpenee todella nopeasti sisältäkin kun moottori on lähdöstä lämmin.
Toki mutta jos haluaa ja pitää saada ikkunat paljaaksi, puhallinta on pakko käyttää, siksi lisäakku on poikaa.
|