Kirjoittaja
Aihe: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä (Luettu 48332 kertaa)
« Vastaus #1 : 28.12.2010 kello on 22:28 »
Kyllähän tuo webasto/eber kuluttaa akkua, joten akun käyttöikä lyhenee. Siitä ei minulla ole tietoa kuinka paljon se todellisuudessa lyhenee, mutta duunin pakussa on akku jo huonona vaikka on vasta toinen talvi menossa 
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 23:42 »
« Vastaus #2 : 28.12.2010 kello on 22:31 »
Oman käyttökokemukseni mukaan akku kestää 3-4 vuotta Webaston rasittamana. Muutoin hyvin käytettynä akku kestänee kaksinkertaisen iän.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 23:43 »
« Vastaus #3 : 28.12.2010 kello on 22:45 »
Kyllähän tuo webasto/eber kuluttaa akkua, joten akun käyttöikä lyhenee. Siitä ei minulla ole tietoa kuinka paljon se todellisuudessa lyhenee, mutta duunin pakussa on akku jo huonona vaikka on vasta toinen talvi menossa 
Ahaa, no tuo vaikuttaa vähän samanlaiselta kuin itsellä oli. -> Alkutalven pakkaset tuntunut nihkeältä. En sitten tiedä, että menikö jokin kenno kokonaan oikoseen, koska jännite romahti startatessa täysin ?? - Koskaan ei kuitenkaan ole unohtunut mitään valoja tai muitakaan päälle, ja autolla ajetaan lähes päivittäin työmatkaa 50km/ suunta, joten latausta pitäisi kyllä olla. Voi kuitenkin olla, että pidämme tätä autoa ainakin vuoden vielä, joten saas nähdä, että oliko yksilövika vai joutuuko vielä kolmannenkin akun vaihdattamaan  . Vertailun vuoksi mainittakoon, että vaunussa on useita vuosia vanha Bilteman akku, ja viimekesänkin palveli jopa invertterikäytössä loistavasti. Tämä on tietenkin eri asia, koska ei tarvitse niin kovia hetkellisiä virtoja antaa, kuin diesel autoa startatessa. EDIT: Korjattu scandivirheet.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 08:22 »
« Vastaus #4 : 29.12.2010 kello on 12:18 »
Fordissa tuli oikein takaisinkutsuntakam panja koskien eberiä ja akkua. Maksimi lämmitysaika rajattiin 30 minuuttiin ja lasien automaattinen lämmitys käynistäessä kytkettiin pois. defalta saa (160 €) lohkolämmitin pistokkeen johon auto kytketään. Eli se ei siis lämmitä moottoria vaan lataa akkua ja siten voi eberiä käyttää koko ajan huoletta. Galaxyssä kolmas akku menossa ja auto tulee kahden vuoden ikään ensi kuussa.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 23:44 »
« Vastaus #5 : 30.12.2010 kello on 08:35 »
Fordissa tuli oikein takaisinkutsuntakam panja koskien eberiä ja akkua. Maksimi lämmitysaika rajattiin 30 minuuttiin ja lasien automaattinen lämmitys käynistäessä kytkettiin pois. defalta saa (160 €) lohkolämmitin pistokkeen johon auto kytketään. Eli se ei siis lämmitä moottoria vaan lataa akkua ja siten voi eberiä käyttää koko ajan huoletta. Galaxyssä kolmas akku menossa ja auto tulee kahden vuoden ikään ensi kuussa.
Tuo lämmitysaika on varman sopiva, kun on alle puolituntia, näin olen itsekkin ajatellut. Ihan mielenkiintoista kuulla, että näin on autonvalmistajakin asian todennut. Oletuksena ainakin tässä Eber:issä on tunnin lämmitysaika. Se on kyllä ihan liian kauan. - Ai että kolmas akku?? No sitten kannattanee itselläkin jatkossakin ostella akkuja, joissa on kahdenvuoden takuu. Näin ollen riittää, kun jokatoinen vuosi ostaa rahalla uuden. Se on kuitenkin varma päätös kaikesta huolimatta, että seuraavassakin autossa on ehdottomasti oltava Webasto/ Eber (tai vastaava).
« Vastaus #6 : 30.12.2010 kello on 15:42 »
Tänään mökiltä lähtiessäni annoin Eberin käydä noin 15 min ja ikkunat ehtivät jo hyvin sulaa. Moottorikin hyrähti kuin palmun alta. Fordistina pitää vain muistaa, että ajaa jokaisen kerran tarpeeksi pitkään jotta akku ehtii latautua täyteen. Kolme akkua on tosiaan mennyt Galaxyssä. Ammattiliikenteessä niin se tietenkin kuluttaa enemmän, mutta ei kai nuo Fordin käyttämät akut kaikkein parhaita olekaan. Galaxyssä on edelleen takuu joten uutta akkua vaan peliin. Autossa on ma-pe ohjelmoitu aamulämmitys aina samaan aikaan. Lisänä mittareita, navia, telkkaria jne. joten nekin rasittavat varmasti akkua. Tässä uudessa mondeossa on kauko-ohjain joka on loistava. Aamukahveeta ryystäessä painaa keittiöstä nappia ja aamuistunnon jälkeen suoraan lämpimään autoon. Galaxyssä täytyy aina laittaa virrat päälle ja käynistää eberi valikoiden kautta. Tässä linkissä defan laturi http://wup.defa.com/fi/wup_products_batterychargers.html
« Vastaus #7 : 30.12.2010 kello on 16:55 »
Mulla meni vuodessa akku vaihtoon eberin kanssa, oli tuommoseen käyttöön tehty akku vielä. Ja exide sekin.
« Vastaus #8 : 30.12.2010 kello on 17:28 »
Mulla meni vuodessa akku vaihtoon eberin kanssa, oli tuommoseen käyttöön tehty akku vielä. Ja exide sekin.
Noissa Exideissä on ollut yllättävän paljon kennovikoja.
« Vastaus #9 : 31.12.2010 kello on 07:36 »
Noissa Exideissä on ollut yllättävän paljon kennovikoja.
- No näin olen ymmärtänyt, kun googlailin vähän Exide hakusanalla. Tämäkin Exide, joka itselläni on käytössä, on nimenomaan tarkoitettu autoihin joissa on Webasto/ Eber.
« Vastaus #10 : 31.12.2010 kello on 08:08 »
Ja akut muutenkin ovat laadultaan melko vaihtelevia! Ostin kalliin Optiman Chevy vaniini ja se oli aivan turha ostos, ei muuta kuin harmia! Sitten mulla on yksi Bilteman halpis joka on kestänyt melkein sen kymmenen vuotta,,,,
« Vastaus #11 : 2.01.2011 kello on 03:03 »
Eikös kalliimmissa akuissa ole parin vuoden takuu. Bilteman akkujen takuusta en tiedä mitään mutta ainakin mp-käytössä mulla ei ole niistä hyviä kokemuksia. Aikoinaan mulla oli ford scorpio johon oli asennettu jälkiasennuksena eberi. Akku oli heti tyhjä kun sitä hiemankin pidempään käytti ja kun polttoainemittariss akin oli suurpiirteisyyttä niin imipä kerran tankinkin tyhjäksi.
« Vastaus #12 : 2.01.2011 kello on 09:47 »
Eikös kalliimmissa akuissa ole parin vuoden takuu. Bilteman akkujen takuusta en tiedä mitään mutta ainakin mp-käytössä mulla ei ole niistä hyviä kokemuksia. Aikoinaan mulla oli ford scorpio johon oli asennettu jälkiasennuksena eberi. Akku oli heti tyhjä kun sitä hiemankin pidempään käytti ja kun polttoainemittariss akin oli suurpiirteisyyttä niin imipä kerran tankinkin tyhjäksi.
Kuulostaa aivan Eberin väärinkäytöltä äkkiseltään. Eberin polttoainekulutus lienee max. 0,5l tunnissa ja sähköä menee max. 50W tunnissa. Tätä vasten ajateltuna ei tankki voi mennä tyhjäksi normaalilla käytöllä (½-1t). Ei myöskään akun pitäisi tuossa ajassa tyhjentyä, jos se on kunnossa. Polttoaineen imuputki ei kuulu olla säiliön pohjassa, jolloin tankkia ei saa edes tyhjäksi. Se varsinainen virtasyöppöhän on auton oma puhallin. Nykyään suositellaan AGM akkuja starttiakuksi, jos autossa on Eberi/Webasto. Kestää kuulemma paremmin syväpurkauksia. Tiedä sitten. En ole kokeillut.
« Vastaus #13 : 2.01.2011 kello on 11:09 »
Kuulostaa aivan Eberin väärinkäytöltä äkkiseltään. Eberin polttoainekulutus lienee max. 0,5l tunnissa ja sähköä menee max. 50W tunnissa. Tätä vasten ajateltuna ei tankki voi mennä tyhjäksi normaalilla käytöllä (½-1t). Ei myöskään akun pitäisi tuossa ajassa tyhjentyä, jos se on kunnossa. Polttoaineen imuputki ei kuulu olla säiliön pohjassa, jolloin tankkia ei saa edes tyhjäksi. Se varsinainen virtasyöppöhän on auton oma puhallin.
Nykyään suositellaan AGM akkuja starttiakuksi, jos autossa on Eberi/Webasto. Kestää kuulemma paremmin syväpurkauksia. Tiedä sitten. En ole kokeillut.
Joo, ainakaan Webastoa ei saa päälle kuin ½h kerrallaan tai sen on käynnistettävä uudelleen (tai pidettävä autossa sytytysvirtaa päällä  ).. Totta tuo, että auton oma l-puhallin suurin virtasyöppö (50W tunnin ajan on akusta -4.2Ah eli ei paljon mitään esim. 70Ah akusta). Eri automerkeillä tuon lisälämppärin polttoainesyöttö vaihtelee kovin; paluulinja, imulinja ennen siirtopumppua (jos ei ole tankissa) tai rakennettava ihan oma (3. pilli tankkiin).. Ite olen suosinut tuota imulinjaa kun noissa kahdessa muussa yleensä jää putken pää ylemmäksi, eikä hyvin vajaalla tankilla tiedä lämppärin toimivuutta. Toisaalta ei 0.25 litran vajaus voi johtaa koneen ilmaukseen - kuskissa pitää olla jo vikaa 
« Vastaus #14 : 2.01.2011 kello on 11:45 »
Joo, ainakaan Webastoa ei saa päälle kuin ½h kerrallaan tai sen on käynnistettävä uudelleen (tai pidettävä autossa sytytysvirtaa päällä )..
Tuo ½ tuntia jäi mietityttää. Omassani ajastimesta saa kytkettyä tunniksikin Webaston päälle. Omasta mielestäni kuitenkin tuo ½h on optimi. Pidempi yhtämittainen aika on akun surma.
|