Pari vuotta sitten kaupoittelin edellistä matkakulkinetta. Kauppa ei meinannut käydä, mutta sitten eräänä sunnuntaiaamuna soitti eteläisestä naapurimaasta kaveri ja lähti sitten samoin tein Rivieraa hakemaan. Kauppaa käytiin englannin kielellä ja päästiin sopuun hinnasta ja tehtiin paperit. Iso nippu 50 € seteleitä vaihtoi omistajaa.
Olin jo aamulla puhelun jälkeen yrittänyt liikennekäyttöönott
oa, mutta Trafin järjestelmässä oli häikkää eikä pyynti mennyt läpi. Koitin päivän mittaan useamman kerran, mutta ei vaan toiminut.
Kerroin kaverille, että ”car is off road, you can not drive it” useamman kerran. Eestipoeg vaan sano, että ”yes, yes it is OK” ja lähti menemään iltalaivalle.
Illemmalla joskus klo 11 aikaan trafi sai systeemit toimimaan. Ja vaikkei auto enää minun ollutkaan, niin laitoin sen liikennekäyttöön. Maanantaina kävin konttorilla näyttämässä luovarin ja auto siirtyi lopullisesti pois omistuksestani. Luovarissa oli siis sunnuntain pvm ja vielä kellon aikakin 17.00.
No, viikon päästä tuli trafilta kirje. ”Omistamaanne ajoneuvoa XXX on käytetty liikenteessä, vaikka se on ollut liikennekäytöstä poistettu” ja maksulappu rapiat 3300 €. Tullimiehet satamassa oli ratsanneet auton ja ilmoittaneet trafille.
Soitin sitten trafille ja sieltä sinänsä ystävällinen virkailija vastasi. Hän tarkasti tietokannasta tapahtumat ja näki, että liikennekäyttöä oli 6 kertaa yritetty silloin sunnuntaina ja lopulta oli onnistunutkin, mutta ei voinut suoraan perua maksulappua. Sanoi vaan, että pitää yrittää periä Virosta maksu, siis heidän. Minun piti kumminkin lähettää valitus liitteineen trafiin, olin ottanut tulosteita kaikista yrityksistä ja kopion luovarista. Ja olihan se liikennekäyttöönott
okin siten lopulta tehty samana päivänä. Eli millään vilpillisellä mielellä ei oltu asialla.
Mitään vastinetta ei valitukseen koskaan tullut, mutta ei maksuakaan ole peritty tähän päivään mennessä. Liekö sitten saaneet Virosta rahoja, tuskin.