rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Mitäs tänään tehty?  (Luettu 9919859 kertaa)

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:31.07.2025 kello on 19:14
Vs: Mitäs tänään tehty?
« Vastaus #69840 : 7.02.2023 kello on 10:01 »
Käyttämäni termi olisi pitänyt olla opastamisen sijasta valvoma.
https://stek.fi/sahkoturvallisuus/sahkotoiden-tekeminen/mita-sahkotoita-saa-tehda-tavallinen-sahkonkayttaja/
-> Muita sallittuja töitä.

Pahoittelen virhettäni.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:56
  • Retkeilijä
« Vastaus #69841 : 7.02.2023 kello on 10:32 »
Tartteeko tässä pil*unkin päälle alkaa jo kiipeen ohjesäännön mukaan :D ;D ;) Tänään lätkää ko pääsee  toimistolta🏒🏒

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #69842 : 7.02.2023 kello on 10:51 »
Tartteeko tässä pil*unkin päälle alkaa jo kiipeen ohjesäännön mukaan :D ;D ;) Tänään lätkää ko pääsee  toimistolta🏒🏒
Jos tuntuu että ohjeistusta kaipaat, netistä löytyy riittävästi opetusvideoita.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:11.01.2026 kello on 12:36
« Vastaus #69843 : 7.02.2023 kello on 11:03 »
Minulle on kyllä kerrottu, että oikeasti maallikko ei saa tehdä asennustöitä, vaikka ne ammattilainen tarkastaisikin...

Sähkö ja LVI töitä olen tehnyt itse ja ennen käyttöönottoa luvan omaava on ne tarkastanut ja laskuttanut tarkastuksesta. Ainakin minun on annettu ymmärtää, että tämä olisi hyväksyttävä tapa toimia

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #69844 : 7.02.2023 kello on 11:28 »
LVI-alassakin lienee periaatteena se että ainoastaan koulutettu henkilö saa tehdä putkiasennuksia. Ilmanvaihdossa ei välitöntä vahinkoa tule.
Vesivahingon sattuessa voi vakuutusyhtiö olla kiinnostunut siitä kuka asennuksen teki.

Sinun on annettu ymmärtää väärin: https://tukes.fi/documents/5470659/6406815/Kodin+s%C3%A4hk%C3%B6turvallisuus/ff40eb43-a4e5-4a71-afd7-666f941483da/Kodin+s%C3%A4hk%C3%B6turvallisuus.pdf?t=1526766632000
Sivu 45.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:43
« Vastaus #69845 : 7.02.2023 kello on 13:37 »
Meillä konsernissa on opastettuja maallikkoja jotka hoitavat rutiini asennuksia, lieden vaihtoa, kiukaan vaihtoa, yms. Soittavat mulle tekevänsä jonkin homman, sitten ilmoitus ok. Itselläni luvat muutamassa yrityksessä.
Niin siis sähkö., kylmät teen itse, ja putkipuolen hoitaa sen alan ammattilainen, opastaa myös tarvittaessa.

Lähetetty minun SM-F916B laitteesta Tapatalkilla

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:19
« Vastaus #69846 : 7.02.2023 kello on 16:45 »
Sähkö ja LVI töitä olen tehnyt itse ja ennen käyttöönottoa luvan omaava on ne tarkastanut ja laskuttanut tarkastuksesta. Ainakin minun on annettu ymmärtää, että tämä olisi hyväksyttävä tapa toimia

Kuka tarkastaja hyväksyy tuon. Minä en laita nimiä paperiin vaikka ois kuin tuttu tehnyt, vastuu sillä joka nimmarin kirjoittaa. Vastahan tämä nousi esiin pohjoisen mökki palossa, jossa tuli ihmis uhrejakin.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:28
« Vastaus #69847 : 7.02.2023 kello on 16:56 »
Kuka tarkastaja hyväksyy tuon. Minä en laita nimiä paperiin vaikka ois kuin tuttu tehnyt, vastuu sillä joka nimmarin kirjoittaa. Vastahan tämä nousi esiin pohjoisen mökki palossa, jossa tuli ihmis uhrejakin.
Nimmari on tapana kirjoittaa, kun tarkastus tehty, ei ennen. Sehän olisi muuten aika vastuutonta...

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #69848 : 7.02.2023 kello on 17:07 »
Nimmari on tapana kirjoittaa, kun tarkastus tehty, ei ennen. Sehän olisi muuten aika vastuutonta...
Mistä tarkastaja tietää miten kytkennät on tehty. Onko ruuviliittimet riittävän kireällä. Onko johtimen kuorinta suoritettu asiallisesti. Onko nollaus ja maadoitus tehty oikein...
Tarkastajalla suuri vastuu työstä jonka oikeintoteutuksesta ei voi olla varma.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:55
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #69849 : 7.02.2023 kello on 17:08 »
Tänään asensin uuden liesituulettimen, se meni töpselillä pistorasiaan. Ei tarvinnut tarkastusta. Juu ja oli aktiivihiilisuodatt imilla.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #69850 : 7.02.2023 kello on 17:14 »
Mistä tarkastaja tietää miten kytkennät on tehty. Onko ruuviliittimet riittävän kireällä. Onko johtimen kuorinta suoritettu asiallisesti. Onko nollaus ja maadoitus tehty oikein...
Tarkastajalla suuri vastuu työstä jonka oikeintoteutuksesta ei voi olla varma.
Niinpä...

Mistä teettäjäkään tietää asentajan ammattitaidosta. Aika hurjaa sutta ja sekundaa on ajoittain työn jälki. Mielenkiintoista oli viimeksikin, kun ammattiasentaja oli tehnyt sähkötöitä, niin myöhemmin seuraava asentaja haukkui työn suunnittelun ja teon pystyyn.
Otappa niistä sitten selvää.

• Vieras
  • Vs: Mitäs tänään tehty?
    « Vastaus #69851 : 7.02.2023 kello on 17:29 »
    Kun piti sähköyhtiön hommien vuoksi siirtää vaunua (ottivat pihan nurkasta tolpan ja vanhan johdon pois) niin vaihdoin talvirenkaat alle ja putsailin lumet pois katolta. Lunta ollut kuin 10-15cm mutta oli jo aamupäivästä melkoisen märkää niin tuntui jo painoakin olevan.

Ja kun kerta oli jo vaunu auton perässä kiinni niin käytin leimattoman vaunun katsastuksessa ilman ajanvarausta enkä ajanut edes ihan suoraan konttorille vaan kävin pikku lenkin ajeleen ja jarruttelemassa että sai jarrutkin vähän liikettä. Saadaanko tästäkin jokin tyhjänpäivänen väittely aikaiseksi? Ja näin btw. niin tällä kertaa meni ihan puhtailla papereilla läpi.

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:15
      • Matkailuvinkkejä
    « Vastaus #69852 : 7.02.2023 kello on 17:34 »
    Mielestäni hieman hassu vaatimus tuli taloyhtiöltä, kun kerroin meille tulevan uuden pesukoneen.
    Asiasta piti tehdä muutostyöilmoitus ja kertoa kuka asennuksen teki.
    Sen teki Gigantin tavaran kuskaaja.
    Ainoa homma jonka takia ilmoitus piti tehdä letkun ruuvaaminen valmiiseen liityntään kiinni, sekä poistoputken liittäminen.
    Ne letkut joutuu irrottamaan kun putsaa koneen alustan, enkä aio tehdä siitä ilmoitusta.

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #69853 : 7.02.2023 kello on 17:39 »
    Mielestäni hieman hassu vaatimus tuli taloyhtiöltä, kun kerroin meille tulevan uuden pesukoneen.
    Ainoa homma jonka takia ilmoitus piti tehdä letkun ruuvaaminen valmiiseen liityntään kiinni, sekä poistoputken liittäminen.
    Ne letkut joutuu irrottamaan kun putsaa koneen alustan, enkä aio tehdä siitä ilmoitusta.
    Taloyhtiöt ovat aika epäluuloisia ja joskus syystäkin...

Meidän vuokrakämpässä oli vuokralainen tehnyt kodin putkitöitä ja oli alkanut irrottamaan koko pesukoneliitäntää seinästä. Vuotamaanhan se oli alkanut ja seurauksena vesivahinko.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:11.01.2026 kello on 12:36
    « Vastaus #69854 : 7.02.2023 kello on 19:37 »
    Normia tänä päivänä. Meillä on käytössä palvelu joka sisältää uuden tuomisen ja asennuksen sekä vanhan poisviemisen. Ei toki pesukoneita koske, mutta tiskareita. Määrätyin ehdoin voi myös hankkia sen itse, mutta vaatii ammattilaisen kytkemään tai tarkastamaan kytkennän.
    Itse ostin ja asensin koneen muutama kk sitten ja putkari kävi varmistamassa. Koneen kiertoliitin vesipisteeseen on muovia ja kumitiivisteellä. Näitä ei kovin kireälle laiteta eikä niitä edes ole suunniteltu työkaluille vaan sormin kiristettävä. Putkari sitten otti isot pihdit ja kiintoavaimen ja veti naama vääränä nuo kireälle