rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Sähkökäyttöiset tulevat  (Luettu 402300 kertaa)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:41
Vs: Sähkökäyttöiset tulevat
« Vastaus #1170 : 9.01.2026 kello on 14:59 »
Miten tuon haluaa tulkita...

Minä tulkitsen ladattavat hybridit sähköavusteisiksi polttomoottoriautoi ksi. Jotkut tulkitsevat ne sähköautoiksi.
Otsikot voidaan uutisiin tehdä ajatusmaailman mukaan.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Otsikot olivat joulukuun myynnistä, eivät koko vuodesta. Selkis.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:50
    • circleset
« Vastaus #1171 : eilen kello 20:26 »
Keski-Euroopassa oikeita täyssähköautoja ostetaan vielä vähemmän, johtuen osin kalliimmasta sähköstä ja osin tietoisuudesta sähköautojen arvaamattomista korjauskuluista.
Kalliimpi sähkö on yksi mutta ei ainoa eikä todennäköisesti merkittävin tekijä.

Keski-Euroopassa verotus ei ohjaa sähköautoihin (polttomoottoriset selvästi Suomea halvempia), kotilataus ei ole asumismuodon ja rakennuskannan takia yhtä helppoa ja laajaa.

Itse en usko, että sähkön hinta tulee kallistumaan siinä määrin jotta sillä olisi merkittävä vaikutus käyttökustannuksiin . Tehomaksu voi toki johtaa dynaamiseen hinnoitteluun latauspisteillä.

Viime vuoden loppupuolella duunissa kävi Fingridin johtaja kertomassa kantaverkosta, sähkönkulutuksesta jne ennusteineen. Itse yllätyin, että liikenteen sähköistymisen merkitys kokonaiskulutuksest a oli aika merkityksetön. Mutta lataukseen tarvittavan hetkellisen suuren tehontarpeen johdosta latausten ajoituksella on merkitystä.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:02
  • Retkeilijä
« Vastaus #1172 : eilen kello 23:21 »
Mitään kokemusta ei ole eikä niin vastaankaan mutta tuossa taas juuri katsoin kun hinuri tuli viereen ja nappasi akku-auton kyytiin latauspaikalta ja pakkastakin vain - 17 raatia.