Kirjoittaja
Aihe: Ei aiempaa karavaanarikokemusta ja matkailuauton hankinta harkinnassa (Luettu 65416 kertaa)
« Vastaus #121 : 7.02.2017 kello on 08:09 »
Mutta tuohan riippuu täysin siitä missä kulkee. Jos ja kun asfalttiplaanit ja isot paikat on ainoita niin mikä ettei. Taas toinen pää on se missä paljon itsekin kulkenut. Tosin ajaa sinne usein bussitkin joten ei mahdotonta. Mutta mukavampi pienemmällä.
Harvemmin isoissa paikoissa pyöritään ja paljon pikkuteitä käytetään kun ei olla siirtymässä kauas. On koluttu pyreenit, ranskan alpit, swart waldin metsäalueet, pariisin keskusta, irlannin kapea tiet. Eli ei se koko ole kovin iso rajoitus. Yleensä jos rajoitus on, se on joko korkeus tai leveys. Pituus rajoitus on harvoin alle 10m. Ja esimerkiksi jos ei ymmärrä liikennemerkin rajoitusta, niin en kotiakaan pääse meidän vehkeellä.
« Vastaus #122 : 7.02.2017 kello on 08:18 »
Valitettavan paljon noissa autojen omapainoissa ei ole mitään mukana. Pahimmassa, melko yleisessäkin, tapauksessa jopa polttoainesäiliö on tyhjä. Muista säiliöistä ja kaasupullokotelosta puhumattakaan.
Kyllä nuo on määritelty mitä omapainossa matkailukulkineen osalta pitää olla mukana. Itse en muista mitä lakiteksti kertoo mutta Hymerin manuaalin mukaan 75kg kuski, pa-säiliö 90% täynnä, vesisäiliö 90% täytös, toinen kaasupullo 90% täynnä, maasähkökaapeli, vararengas, työkalut ja tietenkin moottorin/voimansiirron nesteet. Mitä olen oman auton puntaroinut niin tehtaan/rek otteen ilmoitus pitää paikkaansa. Vaikka omassa olisi mahdollisuus korottaa kokonaispainoa n. 4000kg kohdalle en ole sitä tehnyt perävaunun käytön vaikeutumisen vuoksi. Meillä jää pitkän reissun varusteiden ja tarvikkeiden kanssa 4hlö perheen kanssa vielä varaa tuliaisillekin n. 60kg. Mukana on siis jo grillit, vaatteet, ruokaa/juomaa jne.
« Vastaus #123 : 7.02.2017 kello on 08:28 »
Kyllä nuo on määritelty mitä omapainossa matkailukulkineen osalta pitää olla mukana. Itse en muista mitä lakiteksti kertoo mutta Hymerin manuaalin mukaan 75kg kuski, pa-säiliö 90% täynnä, vesisäiliö 90% täytös, toinen kaasupullo 90% täynnä, maasähkökaapeli, vararengas, työkalut ja tietenkin moottorin/voimansiirron nesteet.
Toki tiedän, että noin pitäisi olla, vaan käytäntö on osoittanut jotain muuta. Olen esim. punninnut tuon Haimerin. Laitan myöhemmin painot, kun en muista rek.otteen merkintöjä.
« Vastaus #124 : 7.02.2017 kello on 12:18 »
Meillä pähkäiltiin viime kesänä "pitkään ja hartaasti" että korotanko korttini C-kortiksi vai etsitäänkö kissojen ja koirien kanssa jostain kerrosvuoteellinen puoli-integroitu auto jota saa ajaa B-kortillinen. Päätettiin sitten että etsitään auto jota saa ajaa jokainen ajokortillinen ystävämme. Syy moiseen "kuka vaan saa ajaa"-päätökseemme oli että meillä minäkin ajelen ilman että mies ja lapset ovat mukana. Entäs jos tulee tilanne että olen vaikkapa ystävättären kanssa reissussa, shoppailemassa jossain päin maata ja minulle tulee jokin este ajaa autoa (telon koipeni, saan migreenin tai jotain vastaavaa) niin ystävätär voi ajaa takaisinpäin saatuaan pienen opastuksen suurehkon auton tiekäyttäytymiseen. Jos auto on C-kortin vaativa niin siellähän sitten oltaisiin jumissa, ei paljoa auttaisi se minun ajokorttini saama korotus. Tälläistä kuskin vaihtotarvetta ei ole kyllä tullut vuosiin eteen mutta muistan niin hyvin kun kerran koiranäyttelyreissu lta palatessamme sain törkeän migreenikohtauksen, oli helppoa kun kenneltyttö pystyi siirtymään ratin taakse ja minä sain elpyä rauhassa. Ei vara venettä kaada, tämä "entäs jos"-ajattelu on tietenkin kovin naisellista mutta tällä ajattelutavalla on pärjätty tähänkin asti.  edit:ei ole kyllä puoli-integroitu mutta onkos tätä ehdoteltu jo ? https://www.nettikaravaani.com/carado/a366/1469909
« Viimeksi muokattu: 7.02.2017 kello on 12:57 »
« Vastaus #125 : 7.02.2017 kello on 12:56 »
Toki tiedän, että noin pitäisi olla, vaan käytäntö on osoittanut jotain muuta. Olen esim. punninnut tuon Haimerin. Laitan myöhemmin painot, kun en muista rek.otteen merkintöjä.
Nyt on painot. Rek.otteen omapaino 2940. Punnittu 2980, lastina kuski ja 4kpl talvirenkaita ja pa.säiliökin melkein tyhjä. Tuosta renkaat pois 120kg, tyhjäpainoksi 2860. Siihen lisää p.-ainetta70kg, vettä 70kg, kaasua 50kg ja sähköjohto 10kg. Yhteensä 3060, mikä pitäisi olla omapainona rek.otteessa. Aika vähän ylipainoa?? Tiedän yhden Dethleffsin, jossa rek.otteessa muistaakseni n.3100kg ja punnittu kuskin kera, muuten tyhjänä, 3200kg.
« Vastaus #126 : 7.02.2017 kello on 13:32 »
Meillä omamassa otteessa liikaa. Netistä kun katsoo samanlainen alkoviauto painaa vähemmän, siis muuten sama mutta otsapatti isompi. Olen käyttänyt auton todella tarkalla vaalla ja varustettuna, minä ja koira kyydissä paino hiukan alle ilmoitetun. Olisin halunut muuttaa omamassan pienemmäksi ja sillä saanut yhden matkustajapaikan lisää, pudotuksen olisi pitänyt olla 5% ja niin paljoa ei olisi onnistunut. Tämä on taas niin näitä. Jos omamassa olisi 10kg pienempi auton saisi 5 paikkaiseksi.
Pitää keväällä riisua tuo kokonaan katsastukseen ja jättää vararengas ja kaikki ylimääräinen pois, vedet ja polttoainekin vajaina, vaikka uskon ettei tuokaan riitä
« Vastaus #127 : 7.02.2017 kello on 14:25 »
Hyllyt kaapeista, hupiakut (vaihda auton akuksi joku 45 Ah katsastuksen ajaksi), petarit... kai sieltä melkoisen kasan irti saa.
« Vastaus #128 : 7.02.2017 kello on 14:28 »
Jos omamassa olisi 10kg pienempi auton saisi 5 paikkaiseksi.
Missä ja kuka tarkastaa rekisteriotteen ja kulkimen sisällä olevien matkustajien määrän. Ja jos joku tarkistaisi, kuinka kävisi jos pari matkustajaa on "liikaa". 
« Vastaus #129 : 7.02.2017 kello on 14:32 »
Poliisi tien päällä, jos sattuu ratsiaan joutumaan tai jää vaikkapa ylinopeudesta kiinni. Kyllä se sinulle tuttu asia on. Riski ei varmaan kovin suuri ole, mutta olemassa.
Itse en viidennelle, turvavyöttömälle paikalle ketään istuttaisi, ainakaan hidasta kaupunkinopeutta kovemmissa vauhdeissa. Kimillä lie paremmat istuinjärjestelyt.
« Vastaus #130 : 7.02.2017 kello on 14:37 »
Yleensä määrätystä mallista tehdään yksi CoC todistusta varten oleva ajoneuvo. Se käytetään katsastuksessa ja ilmastointi hytin osalta, markiisi ynnä muuta mitkä tulevat normaalisti mukaan uupuu tuosta todistuksesta. Hymerin myyjä antaa lista jossa on hinnat ja painot merkitty kullekkin lisävarusteelle. Mutta kun viet vehkeen ensirekisteröintiin, niin paino tulee tuon CoC todistuksen mukaan rekisteriotteeseen, ei sen mitä olet raksinut lisävarustusta. Tuossa naapurisssa ostivat juuri syksyllä uuden hymer exsis joka painaa esitteen ja rekisteriotteen mukaan 2880 kg. Ja todellisuus on sitten 3120 kg eli kun on lisätty pyöräteline, ilmastointi hyttiin ja asuin-osaan, matkustajan airbag, sun muuta niin totuus onkin kevyenä mainostetun hymerin kohdalla aivan muuta. Tämä systeeemi kylläkin koskee kaikkia normi malleja valmistajasta riippumatta. Yksitäistuonnit suomeen on sitten rekisteröity puntarin mukaan, ei paperin. Tosin laiskoja katsastusmiehiäkin on ja ne katsoo koneelta painot.
« Vastaus #131 : 7.02.2017 kello on 14:39 »
Poliisi tien päällä, jos sattuu ratsiaan joutumaan tai jää vaikkapa ylinopeudesta kiinni. Kyllä se sinulle tuttu asia on. Riski ei varmaan kovin suuri ole, mutta olemassa.
Höpö hopö ja vielä kerran höpö höpö. Poliisi on monet kerrat pysäyttänyt, eikä koskaan ole kuikuillut sisätiloihin. Pikku hiljaa rupean ymmärtämään miksi immeisillä kiristää panta pään ympärillä, kun tuommosia funtsivat. Ja joka funtsii, sitten miettii muutakin jonniin joutavuuksia. Ei tarvitse ihmetellä kun immeiset kuleksii silmät kierossa, pilleri purkin helistessä taskussa. Elämä on mukava asia, nautitaan siitä, eikä nipoteta tyhjästä. 
« Vastaus #132 : 7.02.2017 kello on 14:47 »
« Vastaus #133 : 7.02.2017 kello on 14:48 »
« Vastaus #134 : 7.02.2017 kello on 15:03 »
Mutta kun viet vehkeen ensirekisteröintiin, niin paino tulee tuon CoC todistuksen mukaan rekisteriotteeseen, ei sen mitä olet raksinut lisävarustusta.
Näin se taisi tulla tuossa munkin vaunussa, vaikka jo vaunun valmistaja oli sinne raskaamman akselin vaihtanut ja näin saanut kok.massan korotuksen aikaiseksi  No ei mitä, paprujen mukaan tuota siis repii tyhjänä hieman pienemmälläkin kalustolla ja onhan sitä nyt komiat numerot kantavuudessakin 
|