rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Ei aiempaa karavaanarikokemusta ja matkailuauton hankinta harkinnassa  (Luettu 65443 kertaa)

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:13
  • Etelä-Pohjanmaa
Peruutella ja asetella vaunu paikoilleen. Laittaa vaateriin nokkapyörän avulla ja väännellä kaikki neljä nurkkatukea kohdalleen. Kaivaa (useimmiten) 10-40 litran jätevesipytty esille ja asettaa se poistoputken alle. Kantaa vettä, kun säiliö on yleensä luokkaa 20-40 litraa, matkailuautossa 100. Lämmittää vettä sähköllä, kun autossa lämpiää kaasulla.

Vaunuilija tarvii useimmiten sähkön tuon vuoksi.

Niin aika monesti näkee leirintäalueella myös sitä asuntoauton asettelua erilaisen tellinkien päälle, jotta sen auton saa suoraan. Ja sen jälkeen asetellaan pöydät, tuoli ja markiisit ihan samalla kuin vaunussa. Ja sitten vielä niiden polkupyörien asettelu päälle.

Ja kun lähdetään asuntoautolla kauppaan, niin kaikki puretaan ja kun tullaan kaupasta, niin kaikki rakennetaan ja asetellaan taas uudestaan.

Monesti näkee myös asuntoautoissa ruuvattavan takajalkoja paikoilleen, joissakin on toki myös sähköisiä. Tämän ruuvauksen voi suorittaa kätevästi myös akkuporakoneella niin autossa kuin vaunussa.

Ihan samalla tavalla saa aldella veden  lämmitettyä kaasulla  asuntovaunussa kuin asuntoautossa, ei mitään eroa. Ja monessa vaunussakin on ihan samalla tavalla likavesisäiliöt sisällä kuin asuntoautoissa. 

Vaunussa ei tarvitse periaatteessa yhtään sen enempää sähköä kuin asuntoautossakaan. Se on täysin omasta käytöstä kiinni, miten sähköä tarvitaan. Joka tapauksessa auto, että vaunu toimivat ilman sitä sähkötolppaa.

Auto on lyhyempiaikaiseen oleiluun ja kiertelyyn kätevämpi kuin vaunu ja jos esim ulkomaille suuntaa, niin auto on halvempi esim lautoilla. Jos taas pohjoismaita tässä kiertelee ja on useamman päivän aina paikallaan, niin siinä kallistuisin vaunun puoleen.

Kannattaa ensin vähän pohtia, millaista matkailua aikoo kulkimella tehdä.

Ja vielä edit:

Omassa saksalaisessa vaunussa on sekä likavesi ja puhdasvesisäiliöt vaunun sisällä ja molemmat säiliöt ovat noin  40 ltr, ja myös vesikiertoinen lattialämmitys, joka toimii myös ilman sähköä ja Aldella lämminvesi lämpenee kaasulla ja sähköllä tai molemmilla.
« Viimeksi muokattu: 4.02.2017 kello on 09:17 »

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
No niin. Johan nämä känkkäränkkä keskustelijat alkoi riittaa haastamaan. Tämä palsta on ollut jo niin monta vuotta pystyssä, että kaikkiin aiheisiin löytyisi vastaus jo linkkikirjastosta. En vastaa suoraan riidan haastajalle, kun olen jo muutamia vuosia sitten päättänyt, että tyhjän saa pyytämättäkin. Ymmärrän tietysti karsauden hyvin, kun minä reissaan ympäri vuoden muutaman tuhannen euron arvoisella tilavalla autolla. Kun nämä vastarannan kiisket juttelee asiantuntijaa, jos joskus kesällä tekevät mutkan, kymppitonnien arvoisella epäkäytännöllisellä kulkimella.
Siksi kirjoitin ettei keskustelun aloittaja erehdy muiden tuhannen kulkimen omistajan kuoppaan vaihtoautomarkkinoi lle.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:04
Kyllä vaunumanöövereihin palaa aikaa kun lasketaan lähteminen ja tuleminen..
M-autolla reissaamisen voi tehdä yhtä työlääksi kuin vaunulla, mutta vaunulla reissaamista ei voi tehdä yhtä helpoksi kuin m-autolla, jos molemmilla tavoilla osaa omat toimensa optimoida. Tämä on koettua (mutu).

Mutta sitten on erikseen omaksutun tavan "hyötykäyttö". M-autolla itselläni on tullut paljon sellaista käyttöä, joka on ennen tehty hlöautolla (yksin tai perheen kera) palattu kenties yöksi kotiin ja takaisn seuraavana päivänä, tai yövytty "toisten makkaamilla". Ihan jopa talonyhtiön osakkaan p-paikalla yötä. Joku voisi sanoa, että "voihan se vaunun jättää siksi aikaa vaikka huoltamon pihaan.." - juu, ei ole sama asia, eikä sinnepäinkään - kaikkea muutakuin "leirintämatkailua" (SFC:n määrittelemä synonyymi karavaanarismille). Ja kun ollaan lomakauden ulkopuolella reilusti, ei paljon muuta tehtävissä kuin yöpyä leirintäalueiden ulkopuolella kun ovat kiinni. Ei lähdetä avoinna olevan takia kymmeniä ja sata kilsaa menopaluuna sivuun kun se reissuun lähtemisen syy joku muu kuin yöpyminen..

Jos aiheen aloittajalla on tavoitteena myös jotain muutakin kuin lomailu, leirintämatkailu - eli esim. harrastukset, voi "yhteen parkkiruutuun" mahtuminen olla oleellista, ja vielä jos suihkuvedet pitäis mukana tuoda ja viedä..

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:28.11.2025 kello on 12:09
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Niin aika monesti näkee leirintäalueella myös sitä asuntoauton asettelua erilaisen tellinkien päälle, jotta sen auton saa suoraan. Ja sen jälkeen asetellaan pöydät, tuoli ja markiisit ihan samalla kuin vaunussa. Ja sitten vielä niiden polkupyörien asettelu päälle.

Tätä itseasiassa joskus kyselin, kun itselläni ei vieläkään noita kiiloja ole. Joskus on hieman mäkeen parkkeerattu puskassa ja ihan hyvin olen nukkunut. Kerran on Leirintäalueella laitettu jotain pönikkää alle, kun paikalliset vanhat parrat tulivat avustamaan ja kerran on pientä kuoppaa kanssa kaivettu yhden renkaan alle samalla tavalla. Itseäni ei olisi niin haitannut kun vain yhdestä yöstä oli kuitenkin kyse, mutta kun ystävälliset auttavat, eivätkä ottaneet kohteliasta "Kiitos, mutta ei meidän takia tarvitse vaivautua" kommenttia tosissaan vaan halusivat auttaa, niin eihän sitä kehtaa kiukuttelemaankaan alkaa. Tosiasiassa itse tai muksut ainakaan eivät varmaan olisi huomanneet eroa. Vaimokaan ei ole erityisemmin valitellut. Mutta joillekin tämä vaikuttaa olevan tiukempi rasti ja se heille sallittakoon. Ja käsittääkseni joissain autoissa on myös tuo jousituksen geometria hieman erilainen. Tai näin ainakin olen käsittänyt, kun ihan tasaisella asfalttipaikoillaki n autoja olen nähnyt ajettavaksi etupäästä kiilojen päälle. Meillä se on parkkeeraamisella valmis. Pienet kiilat on sitä varten mukana, että jos maasto ei ole tasainen niin sitten laitan esteeksi, ettei lähtisi valumaan jostain syystä.

Ja kun lähdetään asuntoautolla kauppaan, niin kaikki puretaan ja kun tullaan kaupasta, niin kaikki rakennetaan ja asetellaan taas uudestaan.

Tämä riippuu varmaan aikapaljon siitä käyttötavasta. Lainasin vierä alle tuota toista kirjoittamaasi kohtaa joka liittyy tähän hyvin olennaisesti. Eli jos on tarkoitus oleilla samoilla paikoilla leirintäalueilla pidempiä aikoja, nii itsekin kallistuisin asuntovaunun puoleen. Meillä hoidetaan kaupassakäynnit siirtymätaipaleiden aikana. Ja koska tosiaan me taidamme olla sitten vähän levottomia sieluja tässä suhteessa niin meille on tuo keittotason alapuolella oleva jääkaappikin ihan riittänyt. Toki joskus nippa nappa. Johtuen ehkä juuri tästä, että helposti ollaan käyty melkein päivittäin kaupassa kun ollaan oltu taipaleella. Joskus tahtoo tulla ostettua enemmän kuin on kerinnyt syödä. Ja kun lomalla vielä joskus tulee käytyä ulkona syömässä, vaikka on kaupassa käydessä vielä ajatellut toisin.

Aikaisemmin ei ollut pyöriäkään mukana, mutta nyt on haaveissa ensi reisulle ottaa mukaan fillarit ja jossain paikassa kokeilla hieman tuota pidempi aikaista leiriytymistä. Sanoisin että tässäkin kuitenkin vaikuttaa hieman se mitä etsii matkailultaan. Esim suomessa SFC alueet, joissa on toki omat hienot puolensa tuntuvat olevan pääsääntöisesti melkoisen skutsissa. niistä voi fillareillakin olla pienille lapsille pitkä matka keskustoihin tai muihin kohteisiin mihin matka saattaa suuntautua. Jos kohteena on kuitenkin juuri tuo leirintäalue, niin silloinhan se ei haittaa. SFC alueet ovat pääsääntöisesti palveluihinsa nähden edullisia yöpymispaikkoja. En sitten tiedä onko omat valinnat ulkomailla matkatessa painottuneet enemmän siihen että oltaisiin mahdollisimman lähellä jotain kaupunkeja ja niidne nähtävyyksiä ja se ohjannut tuota leirintäalueen valintaakin. Voi olla että on olleet tyyriimpiä ja vähemmän viihtyisiä.

Auto on lyhyempiaikaiseen oleiluun ja kiertelyyn kätevämpi kuin vaunu ja jos esim ulkomaille suuntaa, niin auto on halvempi esim lautoilla. Jos taas pohjoismaita tässä kiertelee ja on useamman päivän aina paikallaan, niin siinä kallistuisin vaunun puoleen.

Tässä komppaan täysin Pamausta. Ja en tiedä onko tässä ketjussa vielä mainittu, mutta kun aloittaja mainitsi tuon C-korttinsa. Isot pojat tällä foorumilla on minulle kertoneet, että yli 3500 kilogramman paino tuo jossain päin keskieurooppa lisää rajoituksia ja jonkin verran lisää kustannuksia. Toki se onko niillä mitään merkitystä oman harrastuksen kannalta on jokaisen oma asia. Alle 3500 kilogrammaisessa autossa sitten oman kokemuksen mukaan se että itse olen hieman stressannut tietyissä maissa tuon painon takia. Uskon että autoni on matkakunnossa ylipainoinen.

Ja tosiaan kannattaa muistaa, että ne omatkin mieltymykset ja ajatukset tarpeista saattavat ajan myötä muuttua. Mielestäni HiTecin tarinat ovat siitä vallan mainio esimerkki. Ainakin näin ulkopuolisena ja täältä käsin tarinaa seuranneena olin käsityksessä että ovat tosi tyytyväisi asuntoautoon ja vaikutti siitä olevan innoissaan. Sitten viime vuonna kertoi vaihtavansa vaunuun. Perusteet tälle hänellä oli hyvät ja mitä nytkin on tässä kirjoitellut, niin vaikuttaisi olevan tyytyväinen päätökseensä. Toki kannattaa muistaa, että siihen omaan tapaansakaan myöskään ei kannata hirttäytyä periaatteen vuoksi. Jos toinen tapa viettää aikaa alkaakin kiinostamaan enemmän, voi omia tapojaan myös muuttaa. Riippuu kaluston iästä ja laadusta kuinka paljon silloin menettää pääomaa.

Itsellä on tuo verosotkuilu valtion puolelta pistänyt mietityttämään. Jos autoille, eli tässä tapauksessa asuntoautolleni tulisi esimerkiksi tuo vero maksettavaksi samaan tapaan kuin nyt moottoripyörille, niin minulla ainakin heittäisi harrastuksen hinnan ihan toisiin sfääreihin. Tämä todennäköisesti aiheuttaisi meillä kurssin korjausta. Eli meidän tarpeisiimme ja mieltymyksiin todennäköisesti sopivampi rahareikä olisi Finnair, ulkomaiset hotellit tai airbnb:n kautta vuokraavat ja tarvittaessa Hertz tai Budget. Jo tuolla verolla kattaisi ihan hyvän osuuden tuosta matkasta. Siihen päälle muut ylläpitokulut ja laivaliput, niin yhtälö olisi vain yksinkertaisesti vaihtoehtoisella tavalla sen verran houkutteleva, että ne hienot asiat, mitä tuolla tavalla matkaillessa ei saavuta ei kuitenkaan ehkä ole sen arvoisia.
« Viimeksi muokattu: 4.02.2017 kello on 10:47 »

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.03.2024 kello on 11:54
Hyvin tulee ihan asiallista keskustelua ja näkökulmia aiheeseen. Kiitokset kaikille tähänastisesta!

Mitä tulee tuohon linkitettyyn Hymeriin, niin ongelma on vähän siinä että ihan vielä ei voi kaupoille käydä, kun budjetti on vähän avoinna. Mikkeli on lisäksi sen verran kaukana ettei viitsi mennä vain renkaita potkimaan. Ihan hyvältä vaikuttava laitos tuokin, mikäli vain kaikki pelaa noinkin vanhassa kulkineessa.

Mitä tulee matkustustapoihin, niin aiemman automatkailukokemuk sen perusteella siirrytään paikasta toiseen melkeinpä joka päivä. Toki jossain voidaan olla parikin yötä jos tarve on (vaikkapa parin päivän Legolandin keikalla voisi olla samalla leirintäalueella ennen matkan jatkamista taas). Yhden yön yöpymisissä ja kauppareissuissa lie kyse myös logistiikasta. Jääkaappiin on syytä hommata tarvittavat eineet ennen alueelle illalla parkkeeraamista, jottei tarvitse leiriä sitä varten purkaa. Lasten kanssa varmaan oltaisiin leirintäalueilla pääsääntöisesti, mutta toki alueen ollessa täynnä ja yön lähestyessä ei ole yhtään huono juttu jos pystyy jossain parkkialueella tms yön viettämään.

Muutakin käyttöä ollaan suunniteltu, eli tosiaan esim sukulaisissa voisi käydä ja tuoda omat pedit mukana. Talvellakin, jos auto siihen mahdollisuuden antaa. En tosin usko että autoa sillä perusteella valitsemme että voi Lapissa käydä pilkillä tammikuussa -50C:ssa.

Onko enemmän sääntö kuin poikkeus että autoa pitää säätää noilla kiiloilla leirintäalueilla? Että alustat on siinä määrin kuoppaisia että tarve on. Vai onko jotain vedenkiertoon tms liittyvää syytä että auto on pakko saada vatupassilla suoraksi?

• Kalustoon kuuluva

Onko enemmän sääntö kuin poikkeus että autoa pitää säätää noilla kiiloilla leirintäalueilla? Että alustat on siinä määrin kuoppaisia että tarve on. Vai onko jotain vedenkiertoon tms liittyvää syytä että auto on pakko saada vatupassilla suoraksi?

Itse olen muutamat kerrat kiilat laittanut. Kun olen huomannut että jääkaappi ei jäähdy.

• Kaikkien Kaveri
Mitä tulee tuohon linkitettyyn Hymeriin, niin ongelma on vähän siinä että ihan vielä ei voi kaupoille käydä, kun budjetti on vähän avoinna. Mikkeli on lisäksi sen verran kaukana ettei viitsi mennä vain renkaita potkimaan. Ihan hyvältä vaikuttava laitos tuokin, mikäli vain kaikki pelaa noinkin vanhassa kulkineessa.

Itse etsiskelimme autoa melko tosissaan lähes kolme neljäsosa vuotta. Aloitimmejostain kumman syystä heinäkuussa. Syksyn mittaan tarjonta väheni. Tammikuussa olisi ollut ainakin paperilla melkoisen helmi tarjolla, jota harkitsinkin. Mutta sen katsominen olisi ollut sellaisen matkan päässä että ei päästy paikanpäälle katsomaan. Ja työpaikan YT:t jotka vielä sattuivat myöhemmin napsahtamaan omalle kohdalle hillitsivät haluja kun oli budjetin yläpäässä. Oma huomioni oli että tuossa pääsiäisen tienoilla kuitenkin lähti tarjonta hyvin jyrkkään kasvuun. Ja silloin myös meidän automme löytyi. Minulla oli valokuvista sellainen mielikuva että olisi ollut tarjolla jo syksyllä, mutta ei tullut tuolloin käytyä katsomassa koska pidin auton ulkonäköä hieman rumana. Meillä oli budjettihaarukka melkoisen laaja ja aika halvalla loppujenlopuksi päästiin liikkeelle. Ja ihan tyytyväisiä ollaan oltu, vaikka auton ikä jotain haasteita tuokin.

Mitä tulee matkustustapoihin, niin aiemman automatkailukokemuk sen perusteella siirrytään paikasta toiseen melkeinpä joka päivä. Toki jossain voidaan olla parikin yötä jos tarve on (vaikkapa parin päivän Legolandin keikalla voisi olla samalla leirintäalueella ennen matkan jatkamista taas). Yhden yön yöpymisissä ja kauppareissuissa lie kyse myös logistiikasta. Jääkaappiin on syytä hommata tarvittavat eineet ennen alueelle illalla parkkeeraamista, jottei tarvitse leiriä sitä varten purkaa. Lasten kanssa varmaan oltaisiin leirintäalueilla pääsääntöisesti, mutta toki alueen ollessa täynnä ja yön lähestyessä ei ole yhtään huono juttu jos pystyy jossain parkkialueella tms yön viettämään.

Muutakin käyttöä ollaan suunniteltu, eli tosiaan esim sukulaisissa voisi käydä ja tuoda omat pedit mukana. Talvellakin, jos auto siihen mahdollisuuden antaa. En tosin usko että autoa sillä perusteella valitsemme että voi Lapissa käydä pilkillä tammikuussa -50C:ssa.

Matkustustapakuvauk senne perusteella suosittelisin autoa. Perusteena juuri tuo että jos vaihdatte paikkaa lähes päivittäin uskon sen olevan näppärämpi ja nenemmän juuri tuohon käyttötarkoitukseen tarkoitettu. Toki tuo voi varmasti omassa mielessäkin muuttua ja huomaatte että ehkä pidempiaikaiset pysähdykset olisivat se juttu. Ja jääkaapin täytön kanssa on juurikin noin kuten sanoit. Ja jos lähes päivittäin vaihtaa paikkaa niin jos jotain puuttuu niin sen saa sitten seuraavana päivänä. Ei ole meillä ainakaan ollut iso ongelma.

Itsekin ajattelin joskus että olisi kiva lähteä Lappiin asuntoautolla laskettelemaan. Fakta kuitenkin on että henkilöautolla ollaan menty kun olemme mökissä on oltu. Auton tlaviominaisuudet ovat kuulemma ihan hyvät, mutta itse en ole niitä testannut. Meillä on ei ihan edes kolmen vuodenajan auto. Jostain välimaastosta. Minun käytössä asuntoauto on huomattavasti mukavampi versio teltasta. Mutta käyttöajat on suurinpiirtein samat vuodesta meillä mitä olisi telttamatkailussaki n.

Me olemme yöpyneet monellakin parkkipaikalla ja se on varsin helppoa. Tämä on ehkä sellainen mitä voisi joskus osittain yrittää opetella muutamaankin. Pelkästä yöpymisestä hinta leirintäalueilla on usein melko tyyris ja niitä paikkojakin on joskus vähän muualla kuin missä sillä hetkellä olisi tarvis. Siksi on yövytty monellakin parkkipaikalla. Usein ollaan joskus illalla etsitty sopiva huoltoasema jonka pihalla ollaan oltu yötä, kun kuskia on alkanut väsyttämään. Lapset ovat silloin jo usein pari tuntia vedelleetkin hirsiä, joten ne vaan nostetaan sänkyyn. Aamulla käydään mahdollisuuksien mukaan aamupalalla. Ja sitten taas on jatkettu matkaa.

Tuota talvikäytön tarpeellisuutta kannattaa miettiä. Ilmeisesti siis on selkeä plussa mutta kannattaa pohtia jo etukäteen sitä, että jos muutoin juuri sopiva tulee kohdalle niin onko se kriteeri mistä ei halua joustaa. Keväällä kun autoja tulee paljon markkinoille niin varsinkin parhaat usein liikkuvat nopeasti. Suosittelen nyt ahkeraa renkaidenpotkimiski ertelyä liikeeessä jotta tietää suurinpiirtein mitä haluaa ja mitä siitä kannattaa maksaa. Sitten kun se nappikapine tulee vastaan niin voi vetää liipasimesta.

Tämä tosiaan varmasti on henkilökohtainen juttu. Ei meillä lautaset ole pöydältä koskaan lattialle valuneet jos kiinni ei ole pidetty, mutta vatupassilla ei varmasti ihan joka kerta olla täysin suorassa oltu. Toisaalta kukaan ei ole tuosta valittanut öisin vaan ovat saaneet unta. Jos tämä haittaa unta, niin silloin varmasti on täysin perusteltua. Jos kyse on yhden yön pysähdyksestä niin itse en ole nähnyt vaivaa, enkä tästä syystä edes omista tuohon tarkoitukseen sopivia kiiloja.

• Kaikkien Kaveri
Itse olen muutamat kerrat kiilat laittanut. Kun olen huomannut että jääkaappi ei jäähdy.

Tämä on ihan hyvä pointti. Minä en ole vielä moiseen törmännyt omalla kohdalla, eli hirveän kenossa en ole sitten nukkunut. Auton akulla jäähtyy minulla muutenkin huonommin, kuin kaasulla tai verkkovirralla ja niiden kanssa minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:04
Joo, se ammoniakki jääkaapissa ei juokse putkissa ylämäkeen, vaan aika vinksalaan saa olla ettei pelaa - liekkikin tuppaa jo silloin menemään hihaan, sähköllä tämä tosin ei kiusaa..
Oma kuljin kun kulkee hieman perspystys, niin pysäköintiä ohjaa - nokka ylämäkeen tai kiilaa eteen, jos maisemat tärkeät. Harvoin p-paikat aivan vaaterissa on. Itsellä riittää tasapaikalla, että peruuttaa takarenkaan asvaltilta, jos takana nurmea on - samalla keulakin pysyy paremmin "ruudun sisällä". Itse oikeastaa laitan vaateriin enempi muiden syiden takia; nukkuminen, ovet pysyvät siinä asennossa johon jätän, paistinpannussa liemi keskellä jne..

• Vieras
  • Näin vaunun näkökannasta niin yhden rehdin puskayön viettäneenä en tehnyt mitään leiriytyessä. Vaunu sai olla koukussa ja tukijalat ylhäällä että se siitä hankaluudesta yhtä yötä varten. Myös kaikki muut toiminnot oli käytössä paitsi mikro ja tv kun ovat 230v laitteita enkä ole ostanut invertteriä kun veturissa on mikro ja 1500w invertteri myös. Ei kannata ihan sokeasti täälä jokaista mielipidettä uskoa. Minulla taas ei juuri ole kokemusta matkailu-autosta mutta en näe niiden kahden välillä kovinkaan suurta eroa leiritymisessä. Ketjun aloittajan kohdalla taitaa kyllä vetoauto karsia vaunun pois jos meinaa talvella matkata mut 3 vuodenajan käytöllä en näkisi ongelmaa. Talvella sanoisin että veturi olis hyvä olla sellainen ettei mennä vetopainojen ylärajalla.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:29
    Meillä roikkuu pari 'kiilaa' pyörätelineessä.
    Niitä pitää käyttää silloin tällöin ja suurin syy on jääkaappi, joka ei tykkää, jos auton nokka on kovasti alamäkeen.
    Ajankäyttö asennuksessa on minimaalinen.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:17
    • Autossa on pyörät
    Näin vaunun näkökannasta niin yhden rehdin puskayön viettäneenä en tehnyt mitään leiriytyessä. Vaunu sai olla koukussa ja tukijalat ylhäällä että se siitä hankaluudesta yhtä yötä varten. Myös kaikki muut toiminnot oli käytössä paitsi mikro ja tv kun ovat 230v laitteita enkä ole ostanut invertteriä kun veturissa on mikro ja 1500w invertteri myös. Ei kannata ihan sokeasti täälä jokaista mielipidettä uskoa. Minulla taas ei juuri ole kokemusta matkailu-autosta mutta en näe niiden kahden välillä kovinkaan suurta eroa leiritymisessä. Ketjun aloittajan kohdalla taitaa kyllä vetoauto karsia vaunun pois jos meinaa talvella matkata mut 3 vuodenajan käytöllä en näkisi ongelmaa. Talvella sanoisin että veturi olis hyvä olla sellainen ettei mennä vetopainojen ylärajalla.
    En itsekään ole huomannut mitään manoveerejä tarvittavan. Kun johonkin jää tauolle tai yöksi. Taas kun leirin laittaa niin meneehän hetkonen kun tassut ruuvaa (huikauheata) tosin sitten voi veturilla liikkuakin vapaasti paikkoihin mihin ei a-autolla mitään asiaa. Alkaen parkkihallit, kauppakeskukset ja historialliset nähtävyydet. Eri kaupunkeihin kun menee niin auto p-halliin ja itse kylille. Kukin ostaa tarpeisiinsa, ei edellä sanottu mikään laki ole. Puhun omista tarpeista.

• Kalustoon kuuluva
    Tämä on ihan hyvä pointti. Minä en ole vielä moiseen törmännyt omalla kohdalla, eli hirveän kenossa en ole sitten nukkunut. Auton akulla jäähtyy minulla muutenkin huonommin, kuin kaasulla tai verkkovirralla ja niiden kanssa minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa.

Siihen jääkaapin toimimattomuuteen on suurin syy, se että jos juuri ennen pyähtymistä on ajettu keula ylä tai alaviistossa. Riippuen siitä kummalla puolen kaappi on. Sitten jos kuljin jää samaan suuntaan könölleen pysäköitessä, saattaa jääkaappi reveta lämpiämään.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
    • Eipä turhia höttyillä :)
    Itse etsiskelimme autoa melko tosissaan lähes kolme neljäsosa vuotta.
    Meillä tuon toisen oman auton etsintään meni lähes 2v ennen kuin löytyi se miellyttävä. Tosin senkin kanssa sitten todettiin että vaikka auto itse olikin meidän käyttöön perfect, niin tuo käyttöprofiili nyt ei sitten kuitenkaan osunut ja auto vaihtui lopulta vaunuun. Oliko tuo 2v etsiminen sitten hukkaan heitettyä aikaa? Tuskin, sillä se vaan varmisti osaltaan mitä sitten tuolta vaunultakin haluttiin :)

Ei meillä lautaset ole pöydältä koskaan lattialle valuneet jos kiinni ei ole pidetty, mutta vatupassilla ei varmasti ihan joka kerta olla täysin suorassa oltu.
    Passin voi asentaa myös kiinteäksi sopivaan paikkaan ;D Autossa toki se oikea paikka olisi ohjaamossa, niin voi siitä tähdätä autoa liikuteltaessa auton vaateriin Thumb

Ei, pyörätelineenä tuo ei passi nupin ruuvaamisesta huolimatta sitten toiminutkaan ja ensikaudeksi onkin uudet systeemit fillareille, mutta passi on yhä paikallaan 8)

• Kaikkien Kaveri
    Ei kannata ihan sokeasti täälä jokaista mielipidettä uskoa.

Missään mielipideasiassa ei ole sitä objektiivista totuutta ja siksi niistä kiistelläänkin. Muiden mielipiteitä ei missään nimessä kannata uskoa sellaisenaan mutta niitä kannattaa käyttää oman pohdinnan apuvälineenä. Ne voivat tuoda mieleen jotain sellaista mitä ei itse ole tullut ajatelleeksi.

Kirjoitin jo listaa perusteluista, miksi näkisin asuntoauton helpompana ratkaisuna paljon liikkuvalle. Mutta lista oli toki suurelta osin sellaista mikä koskee myös vaunua jos niin haluaa. Mikähän mahtaa olla sitten syynä siihen, että usein kun olemme yöpyneet jossain parkkipaikalla niin siellä on ollut muitakin karavaanareita yötä, ja niistä ylivoimaisesti suurempi osa on ollut autoja? Ja esimerkiksi kun Siljalla lähdimme aamutuimaan Tukholmasta Turkua kohti oli siellä saman kadun varressa yöpymässä kymmenkunta asuntoautoa ja kuorma-autoilijoita pari, mutta yhtään ainoata asuntovaunu-yhdistelmää en ainakaan tuolloin tuossa kadulla yötään viettämässä nähnyt. Ihan mielenkiinnosta kuinka usein forumin vaunuilijat viettävät öitään muualla kuin leirintäalueella? Olenko havainnoinut väärin kun väitän että täällä useampi pääsääntöisesti puskaparkkeerausta harrastava liikkuisi matkailuautolla? Ja itse olen myös siinä kuvitelmassa että prosentuaalinen osuus autoilla on huomattavasti suurempi siinä porukassa joka tykkää matkailla niin että vaihtavat yöpymispaikkaa lähes päivittäin. Ja taas suurempi osuus vaunuilijoita siinä porukassa jossa viivytään mielellään samassa kohteessa useampi päivä. Olen toki nähnyt asuntoautoja kausipaikoillakin ja voin uskoa että asuntovaunuakin voi käyttää halutessaan eri tavoin. Muistaakseni ainakin tänne kirjoitteleva wave miniasuntovaunulla reissaaava tuntuu vaihtavan paikkaa lähes päivittäin ja taitaa yöpyäkin varsin vapaasti.

Tämä ei tietenkään tarkoita että ketjun aloittajan täytyisi tällaisesta nauttia. Meille se juttu on osittain se vapaus että ei tarvitse suunitella jokaista yöpymistä etukäteen. Ja vaikka jonkinlainen suunitelma olisikin, niin sitä voidaan heti muuttaa sillä hetkellä kun näköpiiriin sattuu joku mielenkiintoinen paikka. Sinne voidaan pysähtyä ja siellä viettää niin kauan kuin halutaan, ilman että täytyisi miettiä sitä, että pitää olla jossain tietyssä paikassa tiettyyn aikaan saadakseen paikan leirintäalueelta. Leirintäalueella käymisessäkin on omat hyvät puolet. Pääsee tekemään helpommalla jotain huoltotoimenpiteitä ja jos leirintäalue on meidän kannalta hyvä, on siellä lapsille paljon tekemistä ja ehkä jopa uusia tuttavia.

Ja lomalla me ei olla heräilty herätyskellojen kanssa niin joskus on mennyt pidempään aamulla lähtiessä, kuin naapurin asuntovaunuporukoil la, jotka oliva purkaneet sellaiset isot teltatkin jo pois, kun me vasta syötiin aamupalaa ja katseltiin ikkunasta.