Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot

Ei aiempaa karavaanarikokemusta ja matkailuauton hankinta harkinnassa

<< < (14/42) > >>

Turhan Höpöttäjä:

--- Lainaus käyttäjältä: Yojimbo -  4.02.2017     kello on 10:47 ---
Onko enemmän sääntö kuin poikkeus että autoa pitää säätää noilla kiiloilla leirintäalueilla? Että alustat on siinä määrin kuoppaisia että tarve on. Vai onko jotain vedenkiertoon tms liittyvää syytä että auto on pakko saada vatupassilla suoraksi?

--- Lainaus päättyy ---

Itse olen muutamat kerrat kiilat laittanut. Kun olen huomannut että jääkaappi ei jäähdy.

Raksaus:

--- Lainaus käyttäjältä: Yojimbo -  4.02.2017     kello on 10:47 ---Mitä tulee tuohon linkitettyyn Hymeriin, niin ongelma on vähän siinä että ihan vielä ei voi kaupoille käydä, kun budjetti on vähän avoinna. Mikkeli on lisäksi sen verran kaukana ettei viitsi mennä vain renkaita potkimaan. Ihan hyvältä vaikuttava laitos tuokin, mikäli vain kaikki pelaa noinkin vanhassa kulkineessa.

--- Lainaus päättyy ---

Itse etsiskelimme autoa melko tosissaan lähes kolme neljäsosa vuotta. Aloitimmejostain kumman syystä heinäkuussa. Syksyn mittaan tarjonta väheni. Tammikuussa olisi ollut ainakin paperilla melkoisen helmi tarjolla, jota harkitsinkin. Mutta sen katsominen olisi ollut sellaisen matkan päässä että ei päästy paikanpäälle katsomaan. Ja työpaikan YT:t jotka vielä sattuivat myöhemmin napsahtamaan omalle kohdalle hillitsivät haluja kun oli budjetin yläpäässä. Oma huomioni oli että tuossa pääsiäisen tienoilla kuitenkin lähti tarjonta hyvin jyrkkään kasvuun. Ja silloin myös meidän automme löytyi. Minulla oli valokuvista sellainen mielikuva että olisi ollut tarjolla jo syksyllä, mutta ei tullut tuolloin käytyä katsomassa koska pidin auton ulkonäköä hieman rumana. Meillä oli budjettihaarukka melkoisen laaja ja aika halvalla loppujenlopuksi päästiin liikkeelle. Ja ihan tyytyväisiä ollaan oltu, vaikka auton ikä jotain haasteita tuokin.

--- Lainaus käyttäjältä: Yojimbo -  4.02.2017     kello on 10:47 ---Mitä tulee matkustustapoihin, niin aiemman automatkailukokemuk sen perusteella siirrytään paikasta toiseen melkeinpä joka päivä. Toki jossain voidaan olla parikin yötä jos tarve on (vaikkapa parin päivän Legolandin keikalla voisi olla samalla leirintäalueella ennen matkan jatkamista taas). Yhden yön yöpymisissä ja kauppareissuissa lie kyse myös logistiikasta. Jääkaappiin on syytä hommata tarvittavat eineet ennen alueelle illalla parkkeeraamista, jottei tarvitse leiriä sitä varten purkaa. Lasten kanssa varmaan oltaisiin leirintäalueilla pääsääntöisesti, mutta toki alueen ollessa täynnä ja yön lähestyessä ei ole yhtään huono juttu jos pystyy jossain parkkialueella tms yön viettämään.

Muutakin käyttöä ollaan suunniteltu, eli tosiaan esim sukulaisissa voisi käydä ja tuoda omat pedit mukana. Talvellakin, jos auto siihen mahdollisuuden antaa. En tosin usko että autoa sillä perusteella valitsemme että voi Lapissa käydä pilkillä tammikuussa -50C:ssa.

--- Lainaus päättyy ---

Matkustustapakuvauk senne perusteella suosittelisin autoa. Perusteena juuri tuo että jos vaihdatte paikkaa lähes päivittäin uskon sen olevan näppärämpi ja nenemmän juuri tuohon käyttötarkoitukseen tarkoitettu. Toki tuo voi varmasti omassa mielessäkin muuttua ja huomaatte että ehkä pidempiaikaiset pysähdykset olisivat se juttu. Ja jääkaapin täytön kanssa on juurikin noin kuten sanoit. Ja jos lähes päivittäin vaihtaa paikkaa niin jos jotain puuttuu niin sen saa sitten seuraavana päivänä. Ei ole meillä ainakaan ollut iso ongelma.

Itsekin ajattelin joskus että olisi kiva lähteä Lappiin asuntoautolla laskettelemaan. Fakta kuitenkin on että henkilöautolla ollaan menty kun olemme mökissä on oltu. Auton tlaviominaisuudet ovat kuulemma ihan hyvät, mutta itse en ole niitä testannut. Meillä on ei ihan edes kolmen vuodenajan auto. Jostain välimaastosta. Minun käytössä asuntoauto on huomattavasti mukavampi versio teltasta. Mutta käyttöajat on suurinpiirtein samat vuodesta meillä mitä olisi telttamatkailussaki n.

Me olemme yöpyneet monellakin parkkipaikalla ja se on varsin helppoa. Tämä on ehkä sellainen mitä voisi joskus osittain yrittää opetella muutamaankin. Pelkästä yöpymisestä hinta leirintäalueilla on usein melko tyyris ja niitä paikkojakin on joskus vähän muualla kuin missä sillä hetkellä olisi tarvis. Siksi on yövytty monellakin parkkipaikalla. Usein ollaan joskus illalla etsitty sopiva huoltoasema jonka pihalla ollaan oltu yötä, kun kuskia on alkanut väsyttämään. Lapset ovat silloin jo usein pari tuntia vedelleetkin hirsiä, joten ne vaan nostetaan sänkyyn. Aamulla käydään mahdollisuuksien mukaan aamupalalla. Ja sitten taas on jatkettu matkaa.

Tuota talvikäytön tarpeellisuutta kannattaa miettiä. Ilmeisesti siis on selkeä plussa mutta kannattaa pohtia jo etukäteen sitä, että jos muutoin juuri sopiva tulee kohdalle niin onko se kriteeri mistä ei halua joustaa. Keväällä kun autoja tulee paljon markkinoille niin varsinkin parhaat usein liikkuvat nopeasti. Suosittelen nyt ahkeraa renkaidenpotkimiski ertelyä liikeeessä jotta tietää suurinpiirtein mitä haluaa ja mitä siitä kannattaa maksaa. Sitten kun se nappikapine tulee vastaan niin voi vetää liipasimesta.

--- Lainaus käyttäjältä: Yojimbo -  4.02.2017     kello on 10:47 ---Onko enemmän sääntö kuin poikkeus että autoa pitää säätää noilla kiiloilla leirintäalueilla? Että alustat on siinä määrin kuoppaisia että tarve on. Vai onko jotain vedenkiertoon tms liittyvää syytä että auto on pakko saada vatupassilla suoraksi?

--- Lainaus päättyy ---

Tämä tosiaan varmasti on henkilökohtainen juttu. Ei meillä lautaset ole pöydältä koskaan lattialle valuneet jos kiinni ei ole pidetty, mutta vatupassilla ei varmasti ihan joka kerta olla täysin suorassa oltu. Toisaalta kukaan ei ole tuosta valittanut öisin vaan ovat saaneet unta. Jos tämä haittaa unta, niin silloin varmasti on täysin perusteltua. Jos kyse on yhden yön pysähdyksestä niin itse en ole nähnyt vaivaa, enkä tästä syystä edes omista tuohon tarkoitukseen sopivia kiiloja.

Raksaus:

--- Lainaus käyttäjältä: Turhan Höpöttäjä -  4.02.2017     kello on 10:51 ---Itse olen muutamat kerrat kiilat laittanut. Kun olen huomannut että jääkaappi ei jäähdy.

--- Lainaus päättyy ---

Tämä on ihan hyvä pointti. Minä en ole vielä moiseen törmännyt omalla kohdalla, eli hirveän kenossa en ole sitten nukkunut. Auton akulla jäähtyy minulla muutenkin huonommin, kuin kaasulla tai verkkovirralla ja niiden kanssa minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa.

88k5:
Joo, se ammoniakki jääkaapissa ei juokse putkissa ylämäkeen, vaan aika vinksalaan saa olla ettei pelaa - liekkikin tuppaa jo silloin menemään hihaan, sähköllä tämä tosin ei kiusaa..
Oma kuljin kun kulkee hieman perspystys, niin pysäköintiä ohjaa - nokka ylämäkeen tai kiilaa eteen, jos maisemat tärkeät. Harvoin p-paikat aivan vaaterissa on. Itsellä riittää tasapaikalla, että peruuttaa takarenkaan asvaltilta, jos takana nurmea on - samalla keulakin pysyy paremmin "ruudun sisällä". Itse oikeastaa laitan vaateriin enempi muiden syiden takia; nukkuminen, ovet pysyvät siinä asennossa johon jätän, paistinpannussa liemi keskellä jne..

Joko:
Näin vaunun näkökannasta niin yhden rehdin puskayön viettäneenä en tehnyt mitään leiriytyessä. Vaunu sai olla koukussa ja tukijalat ylhäällä että se siitä hankaluudesta yhtä yötä varten. Myös kaikki muut toiminnot oli käytössä paitsi mikro ja tv kun ovat 230v laitteita enkä ole ostanut invertteriä kun veturissa on mikro ja 1500w invertteri myös. Ei kannata ihan sokeasti täälä jokaista mielipidettä uskoa. Minulla taas ei juuri ole kokemusta matkailu-autosta mutta en näe niiden kahden välillä kovinkaan suurta eroa leiritymisessä. Ketjun aloittajan kohdalla taitaa kyllä vetoauto karsia vaunun pois jos meinaa talvella matkata mut 3 vuodenajan käytöllä en näkisi ongelmaa. Talvella sanoisin että veturi olis hyvä olla sellainen ettei mennä vetopainojen ylärajalla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View